Jump to content
Frakkel

Svenske kroner falder overfor danske

Recommended Posts

Tæsk til den svenske krone igen. Efter at have været helt nede og dykke omkring 0,64 i starten af marts var SEK'en kravlet lidt op igen, og den har vel ligget og svinget omkring de 0,68 i en måneds tid. Men i dag går det støt nedaf igen. I dag har den været nede og røre 0,6679. Jeg har hørt nogen sige at det er pga. den kommende Riksbank rentenedsættelse i morgen. Det fatter jeg så ikke - markedet burde ikke reagere på allerede kendt information, og stort set hele Sverige har forventet at Riksbanken nok vil sætte renten ned i morgen. Markederne er åbenbart dummere end man går og tror lige for tiden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nope - den svenske Riksbankchef er fan'me dumme end en spånplade, hvordan i h...... kan man så lang tid forlods give til kende at man vil sænke renten yderligere?? Det svarer til at Shell, Statoil og OKQ8 fortæller at på torsdag sænkes benzinen med 5 kroner literen - og hvor meget bensin sælges der så på onsdag? De er virkelig kun orienteret i eeeeeeeeen eneste retning, Sveriges skide eksport - og undskyld superlativerne, men når man hverken kan sælge stål, træ, biler eller telefoner, hvad f..... er der så at beskytte??????????????? Skvaddern.....:fight::fight::fight: TNI

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Markederne er åbenbart dummere end man går og tror lige for tiden.
Nu er det jo ikke de vilde udsving. Der plejer vel også at være EN VIS større eller mindre usikkerhed omkring Riksbankens beslutning. Om ikke andet var der jo episoden med en person, der skulle optælle alle sko i landet og se, hvad de kostede og fik blandet støvler, badesandaler og tofarvede golfsko sammen med støvletter, tøfler og nedsatte sneakers, hvorefter inflationstallet blev helt galt og følgelig også renteniveauet. Det Kan ske igen. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

Optælling

Nu er det jo ikke de vilde udsving. Der plejer vel også at være EN VIS større eller mindre usikkerhed omkring Riksbankens beslutning. Om ikke andet var der jo episoden med en person' date=' der skulle optælle alle sko i landet og se, hvad de kostede og fik blandet støvler, badesandaler og tofarvede golfsko sammen med støvletter, tøfler og nedsatte sneakers, hvorefter inflationstallet blev helt galt og følgelig også renteniveauet. Det Kan ske igen. :)[/quote'] Niels hånden på hjertet... Det vil ske igen. Murphys lov. Næste gang får de vel uforvarende blandet rubrikken "Frugt" sammen med "Grønsager" fordi visse afgrøder i almeen forstand kaldes for "Rodfrugter" andre for "Bælgfrugter" og andre bare for "Frugter". En almindelig jævnt begavet embedsmand med ret til kasket, kan hurtigt komme galt afsted med afkrydsningsskemaerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

bunden nået, festen slut? http://borsen.dk/investor/nyhed/156802/ Der er lys forude for den svenske krone. Den svenske krone er gennem den seneste måned blevet styrket og handles nu i 0,70022 danske kroner, efter at have ramt bunden den 5. marts 2009, hvor en svensk krone kostede sølle 0,63910 danske kroner. Valutaanalytikerne i den svenske storbank Swedbank vurderer, at den svenske krone fortsætte den positive udvikling. I en frisk analyse skriver Swedbank, at det nu begynder at vende for kronen, selvom der går et stykke tid før kronen har genvundet fordums styrke. Siden den svenske krone tidligere i år ramte valutabunden målt i forhold til dollar som euro er kronen blevet styrket og en euro handles i dag i kurs ca.10,6390 svenske kroner, hvilket er den laveste eurokurs siden februar, skriver di.se. "Der råder stadig stor usikkerhed omkring, hvor verdensøkonomien er på vej hen, hvilket rammer en lille eksportafhængig valuta som kronen. Problemerne i Baltikum er i højeste grad aktuelle. I det mindste ser det dog ud til, at nedturen er bremset," skriver Swedbank i analysen. Swedbank forklarer de seneste ugers optur for den svenske krone med det ændrede konjunkturbillede med et mere "stabilt makrobillede" og en øget risikovillighed. Hvis den svenske eksport genvinder noget af det tabte er der lagt op til, at den svenske krone styrkes yderligere, især hvis den gryende optimisme på verdensmarkederne bider sig fast. Swedbank vurderer endvidere, at den ikke forventer større udsving i dollarkursen målt over for euroen, og at det britiske pund vil falde i værdi målt i forhold til svenske kroner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er lys forude for den svenske krone. Den svenske krone er gennem den seneste måned blevet styrket og handles nu i 0,70022 danske kroner, efter at have ramt bunden den 5. marts 2009, hvor en svensk krone kostede sølle 0,63910 danske kroner.
Ja og nu handles den til 0.7113 lige pt.! Vi vil tilbage til "60-erne" :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja og nu handles den til 0.7113 lige pt.! Vi vil tilbage til "60-erne" :D
Det kommer vi næppe foreløbigt. Rigsbanken kan stort set ikke sætte renten længere ned (0,5), med mindre, de vil give penge med lånene. Til gengæld kan renten stadigvæk falde i Euro-landende, så flere søger over i den svenske krone for at kurssikre sig. Mit bud er, at den svenske kroner stille og roligt vil stige i pris hen imod efteråret. 0,71 her i maj, til måske 0,8 i oktober. Forhåbentlig kommer den ikke højere :scared: Hvor vi går hen fra oktober, tror jeg det er umuligt at sige noget fornuftigt om. Var der nogen herinde, der fik lagt lån om til EURO, eller viste det sig for besværligt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK

Rente kontra kurs Jeg er MEGET mere bekymret over renten, som mange forventer stiger til 6-10% når krisen er overstået og inflationen eksploderer!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er MEGET mere bekymret over renten' date=' som mange forventer stiger til 6-10% når krisen er overstået og inflationen eksploderer!!![/quote'] Hvis det er på dit bolån, så kan du da bare låse den på fx 4,12% hos Nordea de næste 5 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis det er på dit bolån' date=' så kan du da bare låse den på fx 4,12% hos Nordea de næste 5 år.[/quote'] Det passer lige med, at man kan betale for meget i rente i tre-fire-fem krise-år, og netop når bindingen udløber, venter post-krise-huhejhvordetgår-inflations-renterne på en. :D Som Bedste altid siger: What goes up must come down. Det tolker jeg sådan, at de dårlige tider kan ikke blive ved. Efter glade og gyldne krise-tider må vi uvægerligt tilbage til den grå og triste højvæksthverdag. Desværre kan man ikke som i Danmark få sig et 30-årigt terrængående obligationslån, så hvis der kommer en højrenteperiode, så kommer den, og så vil man skulle betale mere i renter, uanset om man har bundet sig i hoved og røv. Man kan ikke gøre noget ved det generelle renteniveau, men man kan nedbringe sin gæld - især toplån - med alt hvad man har i sig, nu hvor såvel kurs som rente er exceptionelt gunstige, og HVIS man så løber ind i højere renter, er det bare at slække lidt på afdragene. Dog forudsætter den strategi, at man ikke har forkøbt sig, men har en luftlomme i budgettet. Så en del af strategien fra start er at købe noget, man har råd til med god margen. Det er der ingen, der gør, for alle vil helst leve efter bankrådgiverens råd, altså let til middel over evne. At leve bankrådgivermæssigt betyder i praksis ikke at have råd til nogetsomhelst, da alt går til det faste. Klassisk budget: 30.000 udbetalt, fornøjelser 200. :D Men det må I selvfølgelig selv om. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Det passer lige med, at man kan betale for meget i rente i tre-fire-fem krise-år, og netop når bindingen udløber, venter post-krise-huhejhvordetgår-inflations-renterne på en. :D Som Bedste altid siger: What goes up must come down. Det tolker jeg sådan, at de dårlige tider kan ikke blive ved. Efter glade og gyldne krise-tider må vi uvægerligt tilbage til den grå og triste højvæksthverdag. Desværre kan man ikke som i Danmark få sig et 30-årigt terrængående obligationslån, så hvis der kommer en højrenteperiode, så kommer den, og så vil man skulle betale mere i renter, uanset om man har bundet sig i hoved og røv. Man kan ikke gøre noget ved det generelle renteniveau, men man kan nedbringe sin gæld - især toplån - med alt hvad man har i sig, nu hvor såvel kurs som rente er exceptionelt gunstige, og HVIS man så løber ind i højere renter, er det bare at slække lidt på afdragene. Dog forudsætter den strategi, at man ikke har forkøbt sig, men har en luftlomme i budgettet. Så en del af strategien fra start er at købe noget, man har råd til med god margen. Det er der ingen, der gør, for alle vil helst leve efter bankrådgiverens råd, altså let til middel over evne. At leve bankrådgivermæssigt betyder i praksis ikke at have råd til nogetsomhelst, da alt går til det faste. Klassisk budget: 30.000 udbetalt, fornøjelser 200. :D Men det må I selvfølgelig selv om. :)
Præcis.......Hvis jeg skal binde rente, skal det være for min 10-15 år, men gider simpelthen ikke betale den KÆMPE difference ml. rörlig og faste rente!! Vælger hellere den strategi, som hedder at de fleste svenskere går nok før på røven end mig som arbejder i DK og så kommer endnu en krise og renten falder igen:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nedenstående kan jo nok også være til gavn for at styrke den svenske krone iforhold til den danske krone....

Danske Bank: Frygt ikke dollar - men pas på euro 12-05-2009 14:24 af Troels Pedersen Dollarens dage er på ingen måde talte. Der er langt mere grund til at frygte et kollaps i euroen. Det siger valutastrateg i Danske Bank John Hydeskov i en kommentar til en analyse fra den amerikanske storinvestor Jim Rogers, der i en analyse vurderer, at vi står over for en valutakrise og at dollar-rallyet er slut. "Dollarens dage er i vores optik på ingen måde talte. USA har gjort enormt meget både penge- og finanspolitisk for at kunne genrejse sig hurtigere," siger John Hydeskov til borsen.dk. Rogers kontroversiel Jim Rogers siger til Bloomberg News, at rallyet i dollar er kunstigt og drevet frem af investorer, der i efterårets faldende og nervøse aktie- og valutamarked har afdækket deres investeringer ved at købe op i dollar. "Det er noget, der er blevet bygget op til gennem lang tid. Vi har haft et stort rally i dollar, et kunstigt rally i dollar, så det er tid for en valutakrise," siger Jim Rogers, der tror, at der kommer en valutakrise dette efterår eller i efteråret 2010. Danske Bank siger, at Jim Rogers som sædvanlig er god for en kontroversiel kommentar, men at forudsætningerne for at se en ende på den dollarstyrkelse, der startede sidste sommer, er tvivlsomme. "For det første vil endnu en nedtur på aktiemarkederne efter al sandsynlighed afstedkomme en dollarstyrkelse, da en nedgearingsproces med salg af risikable aktiver vil betyde placering i sikre aktiver, der ofte domineres af dollar," siger John Hydeskov og fortsætter: "Yderligere er amerikanske investorer noget nær verdensmestre i at hjemtage investeringer i krisetider, hvorved der også herfra kommer en positiv dollarpåvirkning." Valutakrise svær at forudse Samtidig påpeger John Hydeskov, at en valutakrise er meget svær at forudse, ligesom der ikke er en facitliste til, hvordan en sådan vil påvirke dollaren. "Det er vigtigt at huske på, at valutamarkedet er et relativt marked, dvs. når noget går op går andet ned. En valutakrise båret af 'flight-to-quality' vil som regel give styrket yen, schweizerfranc og dollar, mens de mere risikable, mindre likvide valutaer svækkes. En valutakrise båret af relativ knaphed kan have uendeligt mange udfald," siger John Hydeskov. Euro trues af øst-kollaps Han vurderer derimod, at der er en stor risiko for at euroen svækkes, når tingene ser lysere ud. "Risikofaktorerne for dollaren er den massive gældsudstedelse, som USA for tiden er i gang med, udviklingen i olieprisen, samt spekulationer om dollar-andelen i globale valutareserver fremover," siger John Hydeskov. "Det opvejes dog langt af, at euroen trues af et kollaps i Central- og østeuropa, høje varelagre, medlemslandenes problemer med at opfylde stabilitetspagten og det faktum, at euroen fortsat er den mest overvurderede større valuta," siger John Hydeskov fra Danske Bank, der forventer, at dollar igen vil begynde at vinde terræn overfor euroen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OK, hvis du siger det. :tongue2:1 SEK = 0.6681 DKK
Nå ja, man kan jo ikke gætte lige rigtigt hver gang :) I øvrigt kan jeg se, at jeg i maj i gennemsnit vekslede til kurs 0,7091. Det er da tæt på :cool: At Baltikum så er ved at bryde mere sammen end resten af verdenen. Tja... Viser vel bare, hvor uforudsigelig den her krise er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fantastisk' date=' og at min rente på billånet er nede på 1,19% er jo bare endnu et hit. startede på 4,95 rørlig april 2008 :D[/quote'] Damn, det er sgu vildt. 1,19% :surprise: Tror min sagde 3,86 sidst jeg tjekkede (for en måneds tid siden). :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Damn' date=' det er sgu vildt. 1,19% :surprise: Tror min sagde 3,86 sidst jeg tjekkede (for en måneds tid siden). :([/quote'] Jeg synes også det er lidt vildt...... :rolleyes:... Sidste måned var den på 1.44 Men din går sikkert også nedad :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ehem, lige et øjeblik. Jer som nu jubler over den lave rente, var det ikke osse jer som pev da renten var i top?
Alt andet ville da også være mærkeligt ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ehem, lige et øjeblik. Jer som nu jubler over den lave rente, var det ikke osse jer som pev da renten var i top?
næh, egentligt ikke. :rolleyes: 26/12/2008 skrev jeg følgende: "...men renten var ikke så god som ventet. Vist cirka 8%. Nu endte jeg med at få den til 6,95% hos MyMoney. Ikke super, men til at leve med." Det kan vist næppe kaldes piveri. :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da gang i den svenske krone for tiden. Alene fra i går til i dag (på dette tidspunkt) er SEK steget fra 0.6921 til 0.7015 - æv op over 0.7 igen :rolleye: (For en uge siden var den i 0.6739). Der er vist optimisme i gang eller hehe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er alle randvalutaerne for de hårdt prøvede økonomier i Østeuropa som er på vej opad igen - og selvom svenskerne ikke kan lide at høre det, så mener markederne at Sverige hører ind under denne kategori. :surprise:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites