Jump to content
Frakkel

Svenske kroner falder overfor danske

Recommended Posts

Så røg kursen da helt ned. 64' date='37. Det er vist tid til at lægge lånene om til lån i Dk og så bare vente på stigningerne og langsomt skære mega af restgælden.[/quote'] Klap hesten, vi kommer længere ned min ven. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så røg kursen da helt ned. 64' date='37. Det er vist tid til at lægge lånene om til lån i Dk og så bare vente på stigningerne og langsomt skære mega af restgælden.[/quote'] Ja, i mellemtiden kan du så betale den dyre danske rente

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
og så har du altså barberet 35% af din restgæld......Det er en meget kraftig nedbarbering.
Det har du da ikke... Du ved da ikke hvad den stiger til.... Det er ren gætte konkurrence, præcis som det har været siden tråden startede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du har ret Palle.....:)
Jeg håber du har ret. Det ville jo være fint for mit vedkomne, men det er bare svært at vide. Jeg tror ikke man rører den danske krone og den svenske skal nok komme op igen. Men, hvornår og hvor meget... no idea.. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kommer en reaktion indenfor meget kort tid i EU. Italien er ved at gå bankerot og de kan ikke bare presse flere Euro..... Og det vil tyskerne ikke være med til at betale, for effekten vil være at hele grundlaget for Ømu'en falder væk. Og det kan EU ikke holde til tror jeg..... Så vil tyskerne til at bruge Dmark igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der kommer en reaktion indenfor meget kort tid i EU. Italien er ved at gå bankerot og de kan ikke bare presse flere Euro.....
Og Bulgarien og Rumænien og Ungarn og Baltikum.... Det sure er bare at svenskerne har lånt uhyggelige summer ud og står alene. Lande som Østrig og Italien er også hårdt ramt, men de har euroen at støtte sig op af. Det kan godt være Tyskland himler op, men de har lagt en stor del af deres eksport i Central- og Østeuropa, så de kan faktisk heller ikke tåle det. Bottomline - verdensøkonomien er bundet sammen og dem der står uden for samarbejdet brænder nallerne alvorligt for tiden. Jo, Euroen kommer sikkert til at devaluere, men i langt mindre grad end SEK. ...og det var så mit bidrag til gættekonkurrensen. Hurra for 64,35!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

Devaluere

Og Bulgarien og Rumænien og Ungarn og Baltikum.... Det sure er bare at svenskerne har lånt uhyggelige summer ud og står alene. Lande som Østrig og Italien er også hårdt ramt, men de har euroen at støtte sig op af. Det kan godt være Tyskland himler op, men de har lagt en stor del af deres eksport i Central- og Østeuropa, så de kan faktisk heller ikke tåle det. Bottomline - verdensøkonomien er bundet sammen og dem der står uden for samarbejdet brænder nallerne alvorligt for tiden. Jo, Euroen kommer sikkert til at devaluere, men i langt mindre grad end SEK. ...og det var så mit bidrag til gættekonkurrensen. Hurra for 64,35!
Jamen, det er da muligt at euroen skal devaluere, tørre tårer, jeg kører tysk bil, køber meget, meget få Budweiser, ka' ikke li saké, og har en kinesisk boremaskineog skal aldrig , aldrig ha' flere. Så længe at styrkeforholdet bevæger sig som det gør mellem Sek og Euro så ka de fleste vel være glade. jeg tror squ at min spådom om kurs 0,61 - 0,62 at den holder !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Renten i Dk nærmer sig jo Euroland over tid, og lige nu vil min rente i DK være vel omkring 2,5 - 3 % større i DK end i Sverige. Men med en restgæld beskæring på 400-500.000 (vel at mærke hvis man tror på en stigning i den svenske krone til kurs 78-80) er der fortsat meget at hente.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nyt aktiestyrt på Wall Street Det fortsætter nedad på verdensplan... :flov:Aktiekurserne på Wall Street i New York fortsætter nedad. Efter nyhederne om bilproducenten General Motors' muli*ge konkursbegæring og den generelle usikkerhed om store koncerner som Citigroup og General Electric faldt Dow Jones-indekset med 281 point eller 4,1 procent. Dermed er indekset på sit laveste niveau i 12 år. Dow Jones bombet tilbage til 1997 Januar 1997. Så langt skal man tilbage, for at finde et indeks-tal så lavt som det, Dow Jones lukker i her til aften. I mandags røg Dow Jones indekset under den magiske indeks-7000 grænse. Efter en handelsdag med kraftige fald på de amerikanske børser, er Dow Jones faldet 4,1 pct. og lukker i indeks 6594,7. Også de andre to toneangivende indeks lukker med kraftige fald. S&P er faldet med 4,2 pct. til indeks 682,7, og Nasdaq er faldet 4 pct. til indeks 1299,6 i dagens handel. Læs mere: http://borsen.dk/investor/nyhed/152681/ ...og så må vi se hvor det bærer henad de næste timer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så faldt renten såmænd yderligere med 0,50 i euroland igår, og i DK med 0,75. Nordea følger med og sænker også 0,75, så nu er rentespændet mellem DK og S yderligere indskrænket så rentetabet ved et dansk lån er nu endnu mindre også selvom Sverige skulle sænke en smule mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og så faldt renten såmænd yderligere med 0' date='50 i euroland igår, og i DK med 0,75. Nordea følger med og sænker også 0,75, så nu er rentespændet mellem DK og S yderligere indskrænket så rentetabet ved et dansk lån er nu endnu mindre også selvom Sverige skulle sænke en smule mere.[/quote'] Nu er verdensøkonomi ikke lige mit stærkeste felt. Så bær over med mig Når nu den svenske kurs er så lav ( hvilket jo er fint for min økonomi ) hvor længe kan man så forvente det vare før den kommer retur til de "normale" 0,80Man går vel ud fra den altid kommer på ret kurs igen ...... snakker man måneder eller hur...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er verdensøkonomi ikke lige mit stærkeste felt. Så bær over med mig ;) Når nu den svenske kurs er så lav ( hvilket jo er fint for min økonomi ) hvor længe kan man så forvente det vare før den kommer retur til de "normale" 0,80Man går vel ud fra den altid kommer på ret kurs igen :rolleyes:...... snakker man måneder eller hur...
Måske aldrig.. Der var engang "normalen" var kurs 120 og så havde svensken krise, devaluerede osv og nu tror alle "normalen" er kurs 80. Det kan være vi skal til at vænne os til en helt ny "normal" der hedder kurs 60.. Altså medmindre du spørger Patbateman :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Når nu den svenske kurs er så lav ( hvilket jo er fint for min økonomi ) hvor længe kan man så forvente det vare før den kommer retur til de "normale" 0,80... Man går vel ud fra den altid kommer på ret kurs igen :rolleyes:...... snakker man måneder eller hur...
Det er umuligt at give andet end et subjektivt svar på. Halvparten her inde vil sige at den aldrig vil vende tilbage til 0,8 og vi andre med hodet over sanden vil sige at det vil ske en gang om 6-36 (?) mndr. Det er jo ikke så meget som fungerer "som normalt" i markederne længere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Måske aldrig.. Der var engang "normalen" var kurs 120 og så havde svensken krise, devaluerede osv og nu tror alle "normalen" er kurs 80. Det kan være vi skal til at vænne os til en helt ny "normal" der hedder kurs 60.. Altså medmindre du spørger Patbateman :p
Bare for at understrege - jeg siger IKKE at 80 er en normal kurs vi skal vende tilbage til, der er ingen mean reversion i valutakurser. Men jeg har endnu ikke set en eneste analyse der kan underbygge en SEK/DKK kurs på under 0,72 og tro det eller ej men jeg læser endel analyser.. Dvs. at årsagerne til dagens lave kurs er ikke fundamentale nationaløkonomiske forhold men enkelt-sager som i dagens givne marked får stor midlertidig betydelse. Og en viktig faktor i SEK/DKK kursen er dansk økonomi, som inden kort vil få en økonomisk whiplash skade af dimentioner når selskaberne med tiden opdager at de i længere tid har produceret for lager og ikke for salg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det godt at DK er et servicesamfund og ikke har så satans mange produktionsvirksomheder......;)

Bare for at understrege - jeg siger IKKE at 80 er en normal kurs vi skal vende tilbage til, der er ingen mean reversion i valutakurser. Men jeg har endnu ikke set en eneste analyse der kan underbygge en SEK/DKK kurs på under 0,72 og tro det eller ej men jeg læser endel analyser.. Dvs. at årsagerne til dagens lave kurs er ikke fundamentale nationaløkonomiske forhold men enkelt-sager som i dagens givne marked får stor midlertidig betydelse. Og en viktig faktor i SEK/DKK kursen er dansk økonomi, som inden kort vil få en økonomisk whiplash skade af dimentioner når selskaberne med tiden opdager at de i længere tid har produceret for lager og ikke for salg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Terminskontakt Her kommer en forklaring omkring hvordan du sikrer dig, at du får (næsten)samme lave SEK kurs de næste 12 måneder frem. Du kontakter din bank i Sverige og anmode om en terminskontrakt på SEK. Så aftaler I at X DKK skal stå på en DKK konto i den svenske bank og som tilhøre banken en given dato - f.eks. den 3. i måneden, hvis det er en bankdag. Banken tager så de x DKK du har overført og overføre et på forhand fast beløb i SEK til din svenske bankkonto med det samme. Når du indgår en sådan aftale med banken, så ved de på forhånd hvor mange SEK du har brug for og hvor mange DKK du kommer med, og dermed er det faktisk blot renten på DKK/SEK som har betydning for, hvad en sådan aftale vil koste. Du vil opleve at du pt. får en kurs omkring 65 ved indgåelsen og at denne kurs er ca. 67 om 12 måneder. Alt hvad du forpligter dig til, er at overføre det aftalte antal DKK hver måned. Det den svenske bank gør (i teorien) er at købe SEK kroner via deres DKK konto. Hvis den samlede værdi f.eks. er 300.000 DKK på 12 måender (25.000 DKK pr. måned) så køber de SEK for 300.000 DKK på dag 1. således de har købt til den kurs som er gældende på tidspunktet på aftalen, og så er det egentlig blot den renteforskel der er mellem DKK og SEK, som du skal betale ved en lidt højere kurs over tid. .

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites