Jump to content
Frakkel

Svenske kroner falder overfor danske

Recommended Posts

Guest michaelbo

ondt

Hvorfor kommer det til at gøre ondt??? Du har flere penge til at betale din husleje med og dine evt lån bliver væsentligt billigere.... Det eneste der er problemet er priserne i sek for importerede biler... De biler der blev importeret imens kronen var høj, har haft en procentvis mindre tab...Så det er sgu da ok!
nu var det ikke lige mig selv jeg tænkte på!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Empati

Hvorfor kommer det til at gøre ondt??? Du har flere penge til at betale din husleje med og dine evt lån bliver væsentligt billigere.... Det eneste der er problemet er priserne i sek for importerede biler... De biler der blev importeret imens kronen var høj, har haft en procentvis mindre tab...Så det er sgu da ok!
Æh mon ikke Michaelbo tænkte på de indfødte. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

nå!

Nåååh dem....Det er da vist kun Ilmar der tænker på dem.....:D
Nej det gør jeg egentlig også !! Jeg er squ da glad for at jeg pt. klarer mig fint, men helt ærligt jeg er også en del af det kvarter jeg bor i og har relationer til de mennesker der bor omkring mig og jeg bekymrer mig faktisk om hvordan deres hverdag ser ud! Det handler jo ikke KUN om en selv!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en bundrekord Lige nu hedder den 0.6675 Det er helt vildt det der. Der er nu nogen svenskere der begynder at gnälle over det. Så en kommentart på di.se i går, med een der ærgerede sig over at de ikke havde fået Euro. Men når nu befolkningen åbenbart ikke kunne lide Euro kunne de så ikke bare indføre en mere stabil valuta såsom Polske Zloty eller Thai Baht. :D En anden vittig hund foreslog at man skulle løbe alt hvad man kunne ned til FOREX valutaveksling og veksle alle sine svenske kroner til Zimbabwe Dollar! :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ville eddermaneme flytte mit lån til dk nu' date=' hvis jeg havde lån i Sverige....Det kunne fandme ikke går stærkt nok!!![/quote'] Hvorfor det ... hvis man ikke har planer om at flytte tilbage , så er det da helt hul i hovedet ... man sidder jo meget billigere i det, så længe man bibeholder sit job i DK....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor det .....
Fordi....hvis den svenske krone stiger, så skylder du mindre end idag. Dog er der den lille detajle at prisen for at oprette et lån og den danske rente gør, at man skal være forholdsvis sikker på at den svenske krone vil stige igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Flytter du et lån til 1mill sek til dk, så skal du låne 700.000.... Stiger den så til 0,8 igen, så skal du låne 700/0,8 = 875.000sek. Så det kan godt være du skal betale lidt for det, men der er gode muligheder for at afdrage yderlige..... Husk at det er pr mill du har lånt. Har du lånt 3mill, så er der sparet 375.000sek.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

0,66 !! Der må da være en pæn stigning i antallet af danske boligkøbere i skåne, i hvert fald så længe kursen holder sig lav - hvis vel at mærke de københavnske boligkøbere er rationelle, hvilket de jo i hvert fald ikke har været historisk :rolleye:. Man kan dog godt forestille sig at der vil være flere i den kommende tid som flytter til den svenske side af sundet :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er da også selv glad for den elendige Svenske krone men det kommer jo til at ramme os før eller siden. Priserne i forretningerne kommer jo til at stige netop pga. kronekursen. Men ellers er det sku lidt svært ikke at være lidt glad i disse tider hvor pressen dagligt taler K-R-I-I-I-S-E-! samtidig med at man personligt slet ikke kan få øje på sådan en fætter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo
Flytter du et lån til 1mill sek til dk, så skal du låne 700.000.... Stiger den så til 0,8 igen, så skal du låne 700/0,8 = 875.000sek. Så det kan godt være du skal betale lidt for det, men der er gode muligheder for at afdrage yderlige..... Husk at det er pr mill du har lånt. Har du lånt 3mill, så er der sparet 375.000sek.....
Den udregning forstår jeg ikke helt. Hvis jeg skylder 3 mill. Sek og konverterer så skal jeg låne 3 x 700 00 . Hvis kursen stiger til 0,8 så skal jeg låne 3 x 800 000 . forskellen er altså 300 000 dkr. eller hva'
Er da også selv glad for den elendige Svenske krone men det kommer jo til at ramme os før eller siden. Priserne i forretningerne kommer jo til at stige netop pga. kronekursen. Men ellers er det sku lidt svært ikke at være lidt glad i disse tider hvor pressen dagligt taler K-R-I-I-I-S-E-! samtidig med at man personligt slet ikke kan få øje på sådan en fætter.
Den store fordel for danskere er jo netop at deres største udgift , boligudgiften ikke er underlagt prismekanismer så som kurs, tx en ny bil vil inden for kort tid blive dyrere i Sek fordi der skal afregnes til udlandet, men en brugt bil derimod ikke skal afregnes andet end i sverige. Set fra min side vil den endda blive endnu billigere fordi jeg også tjener på kursen. Tænkt situation : den brugte merceds jeg så på Blocket for 2 mdr siden til 300 000 sek er reelt blevet 20 % billigere nu. Den er ikke steget i pris, lur mig om ikke alle nyvognspriser meget snart stiger. Men tilbage til konvertering .. Er der nogen der har erfaring?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Et regnstykke

Den udregning forstår jeg ikke helt. Hvis jeg skylder 3 mill. Sek og konverterer så skal jeg låne 3 x 700 00 . Hvis kursen stiger til 0' date='8 så skal jeg låne 3 x 800 000 . forskellen er altså 300 000 dkr. eller hva'[/quote'] 3 mill. x 0,7 = 2,1 mill 2,1 mill / 0,8 = 2.625.000,- En besparelse på 375.000,- minus de udgifter der er forbundet med at lægge lånet om (2 gange) og så er renterne vist også lidt høje i DK Men det forudsætter at den svenske kurs stiger op til 0,8 igen, og ser man på historien, så ser det ikke særligt sandsynligt ud, da den svenske krone næsten kun er faldet fra 144 i 1980 til 67 i dag. men desværre ser man ikke ind i fremtiden, så alt kan jo ske

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en vis risiko forbundet med at konvertere lån til danske kroner. Umiddelbart lyder det jo tillokkende at et lån på f.eks. 1.000.000 SEK, ca. 800.000 DKK's værdi på købstidspunktet, nu kun er lige godt 680.000 DKK værd. Det bliver til en rabat på det financierede beløb på 15% - hvilket betyder renteudgifterne falder med 15% om måneden fremover om man konverterer, og det uden at diskutere evt. rentenedsættelse i forhold til den rente man havde. Man får dog et problem om SEK falder yderligere skal vi sige 10% og man pludselig er tvunget til at sælge. Er man så uheldig at prisen på ejendommen (i SEK, naturligvis) også er faldet væsentligt, så risikerer man at gevinsten er pist borte eller man muligvis sætter penge til. Pointen er nemlig, at man først realiserer valutagevinsten i det øjeblik man enten konverterer tilbage til SEK eller sælger i SEK. Den eneste reelle rabat der virker med sikkerhed er om man betaler lånet helt ud for opsparede midler. Man kan jo så sige at det er blevet gjort 15% lettere. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Grafen herunder viser, at sidste gang SEK havde et væsentligt fald var i begyndelsen af 90'erne da man oplevede en tilsvarende recession som vi er på vej ind i nu. Siden da har SEK svunget frem og tilbage over den samme median indtil for nylig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Grafen herunder viser' date=' at sidste gang SEK havde et væsentligt fald var i begyndelsen af 90'erne da man oplevede en tilsvarende recession som vi er på vej ind i nu. Siden da har SEK svunget frem og tilbage over den samme median indtil for nylig.[/quote'] Jeg ser nu en faldende tendens efter 92. Det store fald i 1992 skyldes, at man fra den ene dag til den anden opgiver at styre kursen og lader kronen flyde, læs: synke. En sådan situation vil ikke opstå igen. Det var en anden SEK før 1992 eftersom det var en anden riksbank. It-boble-krisen i 2001 minder lidt om situationen nu. Der var måske også nogle andre komplikationer, der satte ind før i Sverige. En Ericsson-krise og lidt forskelligt, men SEK falder i hvert fald fra de højere luftlag og ned i et hul, og så er det som om den aldrig kommer op igen, men finder et nyt lavere niveau, som så lige så stille daler længere ned. I 5 skal vi også lige ned i et hul og kigge og kommer ikke heeelt op igen. Derefter kommer så den nuværende krise, som er værre for hele verden og for Sverige i særdeleshed med SEK-fald til hidtil uset niveau... Jeg tror SEK har set 80 for sidste gang med mindre DKK slipper euro. Hvad angår deflation, så er det jo en beskeden deflation i et enkelt år, regeringen forudsætter. Desuden stiger priserne kun, hvis nogen vil - og kan - købe varerne. Jeg tror ikke regeringen regner forkert. Det kan godt være, den lyver, men den kan godt regne. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Danske lån Jeg synes at det lyder tillokkende at barbere noget af mit svenske lån, hvorfor jeg gerne vil betale lånet ud med et dansk bolig lån. Men hvor skal jeg dog gøre det ? Jeg har nu haft fat i Swedbank og Danske bank. Begge vil kun henvise til deres svenske afdelinger. Danske bank mente ikke at de kunne tage pant i et svensk hus. Er der nogen af jer som har lån i danmark ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jan Jeg ved at Nordea kan yde lån i udenlandsk ejendom. Vi har Danske Bank i Sverige og jeg har nu spurgt om at få lånet i Danmark. De sidder lige nu og vrider sig i Danske Bank i Danmark, for deres første svar var at de kunne ikke yde lån i svensk ejendom og mit svar var at så måtte jeg jo skifte til Nordea... Så mon ikke der kommer en løsning fra Danske Bank i løbet af et par dage. Det er jo utroligt at en bankkoncern, som i forvejen har pant i ens bolig, ikke kan yde lånet i danske kroner istedet.... Jeg skal nok holde jer orienteret om udviklingen i sagen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har man sit lån i Swedbank lyder det ikke som det store problem at flytte det til DKK - sakset fra deres danske side: "Lån i danske og svenske kroner Vi kan tilbyde dig finansiering i både danske og svenske kroner. Det kan være en fordelagtig løsning, hvis du arbejder i Danmark og bosætter dig i Sverige. Du reducerer din valutarisiko hver måned, når du deler finansieringen op i de to valutaer. " - Tror de får et opkald fra mig imorgen. En hurtig udregning viser at der ummidelbart er 120.000 at tjene på en omlægning nu. Ikke dårligt på et lån på kun 1 million SEK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker på om det overhovedet kan betale sig ja, kursen er god, men man betaler da også langt mere i rente i danmark end i sverige, så vidt jeg kan læse er det mere end dobbelt op jeg kan ikke lige gennemskue fordelene

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Niks.....Renter af 120.000 mindre gir ganske meget i den sidste ende. Og det er helt gratis....Næsten....:D
Er det nu næsten gratis? Hvad koster det egentlig at flytte sit svenske lån til danske kroner? Man må vel først indfri sit svenske lån og derefter får man sit pant tilbage, som man så afleverer til banken i Danmark. Stempler og afgift er vel betalt i forbindelse med det første lån... Banken i Danmark skal nok stadig tinglyse dokumentet i Sverige, så de kommer ind i prioritetsrækkefølgen og lige får et vink, hvis ejendommen ryger på tvangsauktion?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites