Jump to content
Frakkel

Svenske kroner falder overfor danske

Recommended Posts

Også indenfor sverige..... Butikkerne køber mange af deres varer i udlandet og betaler derved flere svkr for dem. Derfor stiger prisen i butikken og Palle har mindre at købe for....Hans realløn er dalende lige pt. Stiger den til 1:1, så har Palle lige vundet næsten 30% i lønforhøjelse.....:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja udenfor Sverige........
Ja, mine udgifter er ikke blevet større end de var i juli da jeg underskrev min kontrakt. Derfor er jeg heller ikke særlig bekymret. Derimod sparer jeg stadig ca. 4-5000dkk på broen (inkl. benzin)... hver måned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, mine udgifter er ikke blevet større end de var i juli da jeg underskrev min kontrakt. Derfor er jeg heller ikke særlig bekymret. Derimod sparer jeg stadig ca. 4-5000dkk på broen (inkl. benzin)... hver måned.
Jep og en dejlig lav skatteprocent....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Også indenfor sverige..... Butikkerne køber mange af deres varer i udlandet og betaler derved flere svkr for dem. Derfor stiger prisen i butikken og Palle har mindre at købe for....Hans realløn er dalende lige pt. Stiger den til 1:1' date=' så har Palle lige vundet næsten 30% i lønforhøjelse.....:)[/quote'] Ah ok .. lidt firkantet regnestykke ... men lidt ret har du selvfølgelig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
...som oftest hænger sammen med dejlig lav løn... :scared:
Det er absolut ikke tilfældet for alle ...... Palle et godt eksempel.. men der findes en del svenskere der absolut ikke klager over deres løn, i Sverige..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej Palle...Det er det ikke. Du kan være glad for at du arbejder for et danske firma i Sverige....For svenskerne vil stort set kun ha'.....svenskere. Med mindre det er ufaglærte jobs uden fremtid.... Jeg har flere højtuddannede venner der har søgt, men fået afslag. De arbejder i dag i DK til 1200+moms i timen....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er absolut ikke tilfældet for alle ...... Palle et godt eksempel.. men der findes en del svenskere der absolut ikke klager over deres løn' date=' i Sverige..[/quote']Ja, jeg tjener nu også mere end hvad jeg ville ha gjort i DK, men nu er det også en "uddannelse", og jeg er ikke sikker på at jeg kommer til at tjene mere med min høje uddannelse (b185.gif), når/hvis jeg får job her i SE bagefter... Men hvis jeg kan beholde den frihed, som jeg har nu, gør det ikke så meget. Har ikke læst i denne tråd så meget, for det er ikke så fedt for mig (med lån i DK), men hurra for jer:o:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dvs en årsløn på små 2 millioner hvis de har en normal arbejdsuge' date=' ...ikke dårligt.[/quote'] hörte radio forleden og kan ikke huske om det var dk eller sverige men chefen for postväsenet får 900k om måneden .. se det er en god lön

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er kursen så 71' date='8!!![/quote'] På valutakurser.dk er den i skrivende stund i 70,25.... Det havde jeg godt nok ikke regnet med. Da jeg flyttede for snart 3 år siden forventede jeg et spænd mellem 78 og 83. Way out, men sådan er situationen lige i øjeblikket. Til marts ligger den såmen nok i 92 :rolleye: Den eneste (relativt) logiske forklaring er en forventning om, at GM og Ford går konkurs, med følgende konsekvenser for Saab og Volvo.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

Valutakurs Realtidskursen fredag kl 21 0,7025 !! Det er da ikke så ringe :) på en måned har huset fået en lønforhøjelse på ca 11 000 sek 0g vores gæld reduceret med 11 %.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo
Man overvejer jo ligefrem at lave lånet om til dkk.
Ja det overvejer vi også ,hvis vi ellers ka' få armene ned, Spørgsmålet er så om hvornår man skal gøre det, lfortsætter rutscheturen eller ej ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumme marked Det er heeeeeelt vildt, men det kan ikke vare længe før selv markedet finder ud af at HALLO! SEK er jo svensk, altså SVENSK, FATTA!, og alene af den grund bør den koste en del ekstra. Da der var eurodebat i Sverige for nogle år siden, fandt mange kloge "iagttagere" (og ikke kun af patbatemantypen :D) det "naturligt" med en SEK-kurs svarende til 86-87. Dumme marked. Bortset fra det, så kan man ikke lade være med at tænke på, hvilke scener, der udspiller sig i maskinrummet dybt nede under nationalbanken. :eek: Valutaslangen version et røg jo ud i historiens mørke i forbindelse med en krise af mindre dignitet end den, vi har nu. Den var også mere kompliceret. Men hvis DKK ikke passer til euro i værdi, så er det kun et spørgsmål om tid, før der sker en eh... radikal justering. :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

Que ?

Det er heeeeeelt vildt, men det kan ikke vare længe før selv markedet finder ud af at HALLO! SEK er jo svensk, altså SVENSK, FATTA!, og alene af den grund bør den koste en del ekstra. Da der var eurodebat i Sverige for nogle år siden, fandt mange kloge "iagttagere" (og ikke kun af patbatemantypen :D) det "naturligt" med en SEK-kurs svarende til 86-87. Dumme marked. Bortset fra det, så kan man ikke lade være med at tænke på, hvilke scener, der udspiller sig i maskinrummet dybt nede under nationalbanken. :eek: Valutaslangen version et røg jo ud i historiens mørke i forbindelse med en krise af mindre dignitet end den, vi har nu. Den var også mere kompliceret. Men hvis DKK ikke passer til euro i værdi, så er det kun et spørgsmål om tid, før der sker en eh... radikal justering. :cool:
No comprendre ! Ehh jaj ær alså ikkæ helt mæj Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen. I min optik, måske ikke Zeiss, så passer det svensk økonomi fint at deres valuta tager en en tur på glidebanen. Det lægger en dæmper på indenlandsk forbrug og gør svenske varer konkurence dygtige. Deres rentepolitik er styret af andre ting end kronekursen, så det argument er de kolde overfor. Deres nationaløkonomi er ikke i hægtet sammen med oliepriserne som den danske så de kan i højere grad gå enegang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
No comprendre ! Ehh jaj ær alså ikkæ helt mæj Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen.
Er det ordet 86, du ikke forstår? Man kan sikkert finde de lyse sider ved den nuværende lave SEK-kurs, men det er jo ikke tilsigtet, at SEK på den måde skal gå på røven, for det er der ingen, der har glæde af. Landets økonomi har godt af den mekanik, du beskriver, men kun inden for visse rammer, og som jeg plejer at sige, så er det en politik, der er til gavn for de store virksomheder, men som kan være ødelæggende for de mindre og ikke så internationalt orienterede. Og for ham fjolset fra Region Skåne, der var ude at købe tog for ikke kurssikrede euro, er det da helt ad skoven til nu - godt det kun var Andre Menneskers Penge... Og det er ikke rigtig noget, Sverige har valgt. Der er ikke så meget frihed i det. Man har bundet sig selv på hænder og fødder. Det er et resultat af, at Riksbanken politisk blev sat ud af spillet under sidste krise i begyndelsen af 90-erne og nu kun har en opgave: At sætte renten op eller ned for at holde inflationen på to procent. De MÅ simpelthen ikke kigge på kursen. I Danmark er Nationalbanken bundet af en policy om at følge euro og det giver så det nuværende rentespænd - alt taget i betragtning, så tror jeg, det er at foretrække.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites