zabel 10 Anmeld indhold Skrevet October 19, 2008 Overvejer lidt at begynde at handle med aktier på hobby niveau, evt. i Nordnet, Saxo Bank eller E-trade. Spørgsmål 1: I denne guide http://pendler.scanianet.dk/skat/#AKTIER læser jeg at der IKKE er avancebeskatning på aktier i sverige: "...Og nu kommer det sjove: Man betaler ikke skat af de gevinster, man realiserer og man betaler ikke skat af udbytter fra svenske selskaber." Man andre steder her på forumet ser jeg 30 % nævnt flere steder!? - Hvad er rigtigt? Spørgsmål 2: Hvilken online aktiehandel er bedst? Danske Netbank, E-Trade, Nordnet, Saxo Bank eller noget 5.? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2008 30% beskatning Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2008 I denne guide http://pendler.scanianet.dk/skat/#AKTIER læser jeg at der IKKE er avancebeskatning på aktier i sverige: Nej du gør ikke. Du læser om en bestemt ordning, der kaldes en kapitalförsäkring. Med en sådan "forsikring" - som ikke er en forsikring - undgår man den almindelige skat på gevinster og udbytte og betaler til gengæld en fast - lav - procent af kapitalen. Læs stykket engang til. Jeg ved ikke, hvem der er bedst af netmæglerne. Jeg har Nordnet og har ikke noget at klage på. Der er også Avanza ud over dem, du nævner. I disse tider skal man måske også overveje, hvilket selskab, der er bedst til ikke at gå konkurs. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sten_ravn 10 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2008 Jeg bruger selv Nordnet der handler man direkte på børsen, og deres priser er meget rimelige. Det eneste negative er de ikke har aftenhandel. Men til aftenhandel bruger jeg Nordea, som skulle være klart den bedste. Har hørt mange brokke sig omkring danske, den skulle være hamrende ustabil. Men pas nu på jeres penge, jeg tror personligt ikke på bunden er nået endnu, og der er mørke skyer forude med recension og stigende arbejdsløshed. Jeg har dog selv været heldig at ramme plet på det sidste med lidt daytrading. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2008 Bare lige for at være sikker - hvis man står uden for kapitalförsäkring-ordningen: Læser i samme guide, at Sverige overtage beskatningen af aktier - er det kun for svenske selskaber? Og hvad med udbytte af henholdsvis danske, svenske og internationale selskaber - bliver de alle beskattet af den svenske stat? Og betyder det noget i hvilket land depotet er registreret? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2008 Bare lige for at være sikker - hvis man står uden for kapitalförsäkring-ordningen: Læser i samme guide, at Sverige overtage beskatningen af aktier - er det kun for svenske selskaber? Og hvad med udbytte af henholdsvis danske, svenske og internationale selskaber - bliver de alle beskattet af den svenske stat? Og betyder det noget i hvilket land depotet er registreret? Sverige overtager beskatningen af alle ens aktier uanset hvor, man har dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2008 Tak for forklaringen Nils. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
zabel 10 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2008 Tak Tak for forklaringen. Jeg læste det én gang til og fattede at det kun var i kapitalforsikringen det galdt. Så sådan en aftale tror jeg bare jeg napper i Nordnet. Sælger mine Danske invest beviser (Teknologi), da jeg tror jeg kan gøre det lidt bedre end dem. De har formået ikke at have udbytte i 5 år, og samtidig negativ udvikling - FLOT! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2008 Zabel: Flytter lige dit indlæg til "Skat"...ik'!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2008 Med hensyn til Kapitalförsäkringer, er der lige en lille hage, som er blevet ret aktuel for tiden. Lovgivningen her er ikke rigtigt opdateret. Et indskud på en kapitalförsäkring er faktisk IKKE dækket af indskydergarantien. Endda ikke engang de værdipapirer som er blevet købt inde på kapitalförsäkringsordningen. I teorien kan man altså miste alle sine penge investeret i Aktie XYZ på en kapitalförsäkring, hvis Netbroker ABC, som har solgt en kapitalförsäkringen går konkurs, mens man ville få alle aktierne tilbage fra værdipapircentralen, om man havde købt dem i et normalt depot hos netbroker ABC. Der har været snak om at fixe denne "bug", men lovgiverne rider selvfølgelig ikke samme dag som de sadler!. I praksis vil jeg dog gå ud fra, at indeståender på kapitalförsäkringer hos de fleste netbrokere er massivt mange gange større end netbrokerens egen balance og dermed mulighed for at stifte gæld, så hvis de endelig skulle gå konkurs vil det formentlig kun være en lille del af depotet, som kunne ryge i yderste konsekvens. De fleste netbrokere har ikke haft noget med ejendomsmarkedet at gøre, så de er ikke i problemer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret April 19, 2009 Overføres negative aktiegevinster? Jeg solgte aktier for første gang sidste år ... som for de fleste andre i 2008 selvfølgelig med et tab Jeg er klar over, at jeg skal beskattes i Sverige, men er i tvivl om, hvordan et par ting fungerer sådan rent praktisk. Jeg er beskattet i DK, så jeg har ingen indkomst i Sverige. Bliver underskud overført fra år til år sådan, at overskud i fx 2009 bliver modregnet? Altså lidt sådan: Givinster: 2008: -20.000, 2009: +10.000, 2010: +20.000 Skat: 2008: 0, 2009: 0 2010: 30% af 10.000 Så vidt jeg husker er det sådan det fungerer i DK. Men det er jo principielt ligemeget her... I så fald: Er det tilstrækkeligt, at jeg skiver det negative beløb på indkomstdeklarationen felt 81 (og udfylder K4), og så vil det negative beløb blive modregnet i de kommende år, eller skal der udfyldes en speciel blanket eller noget? - sådan lidt alá upskov? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites