göte_børge 0 Anmeld indhold Skrevet October 15, 2008 Jag har fått följande fråga till Andra Sidan Sundet. Någon som vet? Jag hittade till SASS när jag letade förklaring till danska ordet för bokhylla, reol. Vet någon förklaringen till detta danska ord som inte alls finns i svenskan? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Jag hittade till SASS när jag letade förklaring till danska ordet för bokhylla, reol. Vet någon förklaringen till detta danska ord som inte alls finns i svenskan?Siden hvornår har det danske sprog väret logisk;) Der er da mange ord som ikke findes på svensk, sådan er det vel bare:) Har desvärre ingen forklaring, men den dag du finder en forklaring på hvorfor en Walkman hedder en fristyle på svensk, bliver jeg glad:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TDC 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Er ikke helt sikker, men det kan komme fra det gamle danske ord "reol", der betyder lige linier, som regel i forbindelse med pløjning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Jag har fått följande fråga till Andra Sidan Sundet. Någon som vet? Jag hittade till SASS när jag letade förklaring till danska ordet för bokhylla, reol. Vet någon förklaringen till detta danska ord som inte alls finns i svenskan? Du er sikker på det ikke er 'reAlpolitik' du fandt? Har aldrig hørt om reolpolitik som et 'rigtigt' ord. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Du er sikker på det ikke er 'reAlpolitik' du fandt? Har aldrig hørt om reolpolitik som et 'rigtigt' ord.Göte leger med ord' date=' og mener i sin overskrift "hvad er politikken (læs: historien) bag ordet "reol"". Det har han så sat sammen til "reolpolitik" - uden at det har noget med re[i']al at gøre...for real, egentlig :D Jeg kan desværre ikke lyskaste yderligere over opstandelsen af ordet - men TDC's forslag lød ikke helt skævt. Nogle links til nærmere oplysning om lige dette? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Jeg kan desværre ikke lyskaste yderligere over opstandelsen af ordet - men TDC's forslag lød ikke helt skævt. Nogle links til nærmere oplysning om lige dette? Jeg sögte på diverse fremmedordbogssider uden at komme frem til noget, så jeg tänkte at man da lige kunne slå ordet op i Wikipedia, og der kommer sörme ordet "reolplöjning" frem. Jeg var dog ikke så skarp som TDC derudfra at udlede det med de lige linier, men synes det lyder som et kvalificeret bud:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Jeg sögte på diverse fremmedordbogssider uden at komme frem til noget' date=' så jeg tänkte at man da lige kunne slå ordet op i Wikipedia, og der kommer sörme ordet "reolplöjning" frem. Jeg var dog ikke så skarp som TDC derudfra at udlede det med de lige linier, men synes det lyder som et kvalificeret bud:th2:[/quote']Ja - hvis ikke afgrøde-bønderne selv har stjålet ordet til eget brug, da pågældende pløjning ligner reol-fag med lidt god vilje!? The Quest Continues.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TDC 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Dette er det tætteste jeg kan finde på dokumentation Ordnet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Ja - hvis ikke afgrøde-bønderne selv har stjålet ordet til eget brug, da pågældende pløjning ligner reol-fag med lidt god vilje!? The Quest Continues....Ha ha, ja hvad kom först hönen eller ägget:cool: I mit hoved er plöjning bare så gammelt et ord, at jeg tänkte det måtte komme först, men man har vel også haft reoler i lang tid:rolleyes: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2008 Nu har jeg pløjet reolen igennem - inklusive ODS - men jeg blev ikke klogere. Jeg tror det er noget med linjer. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret October 17, 2008 Tusind tak. I er bare de sødeste danskerer jeg kender på den svenske side ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites