Jump to content
Kaya

3 - spærring for roaming på fremmede net

Recommended Posts

Hej alle, Jeg har nu brugt en del tid på at søge rundt i forummet, men har dog ikke kunnet finde den tråd jeg søgte. Jeg erindrer at have læst, at man som kunde hos 3 DK, nu kan få låst sin telefon, så den ikke benytter andre net end 3s eget, i både DK og SE. Så man altså slipper for dyre samtaler grundet roaming på fremmede net. Har haft ringet til deres kundeservice, men er dog blevet mere forvirret. Først fik jeg at vide at det kunne lade sig gøre, efterfølgende trak medarbejderen dog i land efter en "påstået" samtale med en tekniker. Medarbejderen fortalte, at de sagtens kunne låse den, men så ville den KUN virke i DK, dvs. at jeg slet ikke ville kunne bruge telefonen i Sverige.. OK så, det var jo ikke videre smart.. :thumbdown Føler lidt jeg er blevet offer for en dårligt informeret medarbejder.. Så spørgsmålet lyder: Er det muligt at få låst sin telefon hos 3 DK, så den virker i begge lande, uden at roame hos andre udbydere ? Og hvis så, hvad skal man bede 3 om at "spærre" når man ringer til dem, så de ikke misforstår en ?? :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Efter snart 5 år som 3 kunde i DK med bopæl i SE, er de endnu ikke lykkedes mig at låse til 3 eget net... jeg har hørt om folk der kunne og folk der ikke kunne.... jeg har aldrig fysisk mødt nogen der har kunne... Ved godt det er et uklart svar men helt ærligt så tror jeg ikke du kan. Min personlige forestilling er at hvis du kan, så er det lokalt på softwaren på din telefon. Også låser du jo netop til 3 DK, og den vil ikke finde net når du er på den svenske side.... Min roamer tilgengæld aldrig/yderst sjældent på andre net end 3's net i SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min personlige forestilling er at hvis du kan, så er det lokalt på softwaren på din telefon. Også låser du jo netop til 3 DK, og den vil ikke finde net når du er på den svenske side....
Netop. Hvis man gør det lokalt på telefonen, så gøres det ved at vælge manuelt netværk fremfor automatisk. Ulempen er så, at man skal gøre det hver gang man kommer til hhv. Danmark og Sverige, da 3's net karakteriseres som værende forskellige netværker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Netop. Hvis man gør det lokalt på telefonen' date=' så gøres det ved at vælge manuelt netværk fremfor automatisk. Ulempen er så, at man skal gøre det hver gang man kommer til hhv. Danmark og Sverige, da 3's net karakteriseres som værende forskellige netværker.[/quote']Problemet hér er så bare at de 3-telefoner jeg har haft, automystisk hopper tilbage på automatisk netværk, efter at der er valgt manuelt. :rolleye::rolleyes: Læs: Vælger du "Manuelt" under Netværk, så står den på "Automatisk" når du hopper ind under netværksindstillinger igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Problemet hér er så bare at de 3-telefoner jeg har haft, automystisk hopper tilbage på automatisk netværk, efter at der er valgt manuelt. :rolleye::rolleyes: Læs: Vælger du "Manuelt" under Netværk, så står den på "Automatisk" når du hopper ind under netværksindstillinger igen.
Okay, det lyder godt nok underligt. Jeg har ikke selv 3 abbonement, men kunne forestille mig, at det var på telefoner, der var simlåst til 3, eller var købt branded hos 3?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Okay' date=' det lyder godt nok underligt. Jeg har ikke selv 3 abbonement, men kunne forestille mig, at det var på telefoner, der var simlåst til 3, eller var købt branded hos 3?[/quote']Jeg har oplevet det på både en 3-branded telefon, og nu på en TDC-indkøbt (firma-telefon) - dog begge Nokia, men forskellige modeller.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har oplevet det på både en 3-branded telefon' date=' og nu på en TDC-indkøbt (firma-telefon) - dog begge Nokia, men forskellige modeller.[/quote'] Jeg kunne forstå det på en 3-branded telefon, men ikke på en ikke-simlåst telefon. Måske der ligger noget på 3's simkort som gør, at man ikke kan vælge manuelt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Måske der ligger noget på 3's simkort som gør' date=' at man ikke kan vælge manuelt.[/quote']Jeps - samme tanke har strejfet mig. Og hvor fusket er dét lige, hvis det er tilfældet? "Ahh...Fru Nielsen har roamet fra Grønland igen...*nammenam*..." Jeg tvivler dog...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Alle mine 3 mobiler, Nokia'er som SonyErricsson'er er ikke låst til netværk selvom man vælger manuelt... Jeg har testet på alle, vel en 4-5 stykker:o... og man kan sagtens vælge manuelt men den roamer som det passer den....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

min HTC Diamond blive på manuelt netværk når det er valgt, det vil sige at når den har mistet netværket kommer den frem med alle de netværk som der er i området og du kan så vælge frit fra leveren ! det fungere fint og nemt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle, Tak for de mange svar. Mht. til det manuelle, må jeg tilslutte mig mange af jer andre, den hopper simpelthen tilbage på det auotomatiske, andre gange hopper den bare ud af menuen under søgning.. Det er en SonyEricsson tlf. Jeg nægter at tro, at det er teknisk umuligt for 3 at låse telefonen til deres eget netværk i DK og SE. Hvert netværk må jo være identificeret via en ID, så er det vel bare et spørgsmål om tilvalg/fravalg i deres system for en given abonnent.. Hvorfor de så ikke tilbyder den mulighed er mig en gåde..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Jeg nægter at tro, at det er teknisk umuligt for 3 at låse telefonen til deres eget netværk i DK og SE. Hvert netværk må jo være identificeret via en ID, så er det vel bare spørgsmål om tilvalg/fravalg i deres system for en given abonnent.. Hvorfor de så ikke tilbyder den mulighed er mig en gåde..
Min personlige mening..... det kan de også, men det vil de ikke fordi de så hele tiden ville have kunder der ikke havde netværksdækning.... Da 3 startede op var deres dækning skrækkelig, og de kunne ikke have solgt abonnementer uden at de hele tiden skulle roame på andre net. At det så rammer os "svenskere" er bare ærligeligt... P.S jeg har intet at underbygge det med ud over min kvindelige intuition...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har haft Samsung u700 og nu en F840 Touchwiz og begge låser sig helt fast på det valgte net. Og har det fint med at jeg på grænsen mellem de 2lande, lige skal skifte netværk. 3 er da noget er det mest geniale der er fundet på :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites