MC Manden 10 Anmeld indhold Skrevet October 13, 2008 Jeg har lige været hos tandlægen og fik at vide at jeg ikke var medlem af Försäkringskassan. Det skal jo nok passe... Men, hvordan bliver jeg det ? Jeg bor og arbejder i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2008 Hvorfor skulle du også väre "medlem", du er normal og velfungerende (eller hvordan man nu skal udtrykke det...:p), men hvis det er for at din tandläge skal ha vårdbidrag, så er det denne som selv skal få det og hvis det er det der högkostnadsskydd eller hvad det nu hedder, så skal du vel bare på en eller anden måde sende regningen til dem (du har vel läst på försäkringskassans hjemmeside...?). Måske er det fordi dit personnummer ikke er kommet ind i det svenske system endnu efter at du er begyndt at arbejde her? Ellers ved jeg ikke hvad hun mener, man bliver vel kun "medlem", når man har brug for dem... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2008 Ellers ved jeg ikke hvad hun mener' date=' man bliver vel kun "medlem", når man har brug for dem...[/quote'] Man er vel medlem på samme måde som man er medlem af sygesikringen i DK ? Ja, jeg aner faktisk ikke hvad hun snakker om... Det eneste jeg ved er, at min regning ville ha' været 150kr mindre hvis jeg var medlem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2008 Man er vel medlem på samme måde som man er medlem af sygesikringen i DK ? Og bliver man ikke det automatisk? Jeg har ihvertfald ikke kontaktet försäkringskassan, men mener faktisk at jeg af og til får breve derfra... Tror på min teori om at "systemet" ikke har registreret dig som arbejdshaver her i landet endnu... Ja' date=' jeg aner faktisk ikke hvad hun snakker om... Det eneste jeg ved er, at min regning ville ha' været 150kr mindre hvis jeg var medlem.[/quote']Yes, det er tandvårdsbidraget... :http://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard/vad_kostar/tandvardsbidrag/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persille 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2008 Man kan med fordel når man skal nyregistreres i det svenske system benytte sig af Försäkringskassans blanket nr. FK5456 som man sender ind sammen med en ansættelseskontrakt og lidt andre goodies (al vejledning står i blanketten). Det har jeg lige fået at vide af min HR-afdeling i forbindelse med virksomhedsflytning over sundet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gika1234 10 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2008 Da jeg flyttede herover - fik jeg automatisk en blanket fra FK, som jeg skulle udfylde. Jeg fik så svar tilbage - at jeg ikke kunne være medlem i FK, da jeg arbejder i DK. I forbindelse med tandlæge besøg fik jeg 3 breve fra 3 forskellige afdelinger af FK. De ville alle udrede, om jeg har ret til tilskud til tandbehandling efter de nye regler. Jeg har endnu ikke får svar, så jeg ved faktisk ikke, om os der arbejder i DK kan få tilskudet. Vil godt være trist og uretfærdigt, hvis tilskudet ikke gælder os. Apotekets tilskud m.m. gælder jo også for alle, som bor i SE. De 150 kr. er ikke så vigtige - men de 50% og 75% gør jo en kæmpe forskel. Ved ikke om nogen har fået svar fra FK, om vi er berettiget til tilskud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Hej gika1234 Har du fået svar fra FK..?? Grunden til jeg spørger er fordi jeg her i efteråret har været fået lavet forskellige ting hos min svenske tandlæge (Per Krasse i Linhamn). I den forbindelse fik jeg efterfølgende tilsendet en registreringsblanket fra FK som jeg udfyldte, dog uden at vedlægge kopi af kontrakt eller lønseddel fra min DK arbejdsgiver. Da jeg betalte min regning hos tandlægen var tilskuddet fra FK allerede trukket da han sagde at de ville søge om relevant tilskud da jeg jo havde bopæl i Sverige samt svenske personnummer. Nu er det gået nogle måneder og jeg har nu lige fået et brev fra FK hvor de skriver at jeg ikke kan blive registreret fordi jeg ikke arbejder i Sverige.....!!! Og betyder det at jeg skal hoste op med over 3000,- SEK jeg har fået i tilskud....?? Har set i andre tråde ang. FK og tilskud og lige nu er min forvirring total..! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Hej gika1234 Har du fået svar fra FK..?? Grunden til jeg spørger er fordi jeg her i efteråret har været fået lavet forskellige ting hos min svenske tandlæge (Per Krasse i Linhamn). I den forbindelse fik jeg efterfølgende tilsendet en registreringsblanket fra FK som jeg udfyldte, dog uden at vedlægge kopi af kontrakt eller lønseddel fra min DK arbejdsgiver. Da jeg betalte min regning hos tandlægen var tilskuddet fra FK allerede trukket da han sagde at de ville søge om relevant tilskud da jeg jo havde bopæl i Sverige samt svenske personnummer. Nu er det gået nogle måneder og jeg har nu lige fået et brev fra FK hvor de skriver at jeg ikke kan blive registreret fordi jeg ikke arbejder i Sverige.....!!! Og betyder det at jeg skal hoste op med over 3000,- SEK jeg har fået i tilskud....?? Har set i andre tråde ang. FK og tilskud og lige nu er min forvirring total..! Du har ret til tilskud i sverige, det er bare fordi det er nogle paphoveder der sidder og ikke ved en skid. Er du intereseret kan du sende mig en mail, (thomaschansen@hotmail.com) så kan du få navn og nummer til en inde i fs der ved noget! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Vil godt være trist og uretfærdigt' date=' hvis tilskudet ikke gælder os. Apotekets tilskud m.m. gælder jo også for alle, som bor i SE. De 150 kr. er ikke så vigtige - men de 50% og 75% gør jo en kæmpe forskel.[/quote']Trist ja, men uretfærdigt??? I betaler jo ikke skat her i landet, så jeg synes da umiddelbart ikke det er så uretfærdigt. At apoteket så alligevel gir tilskud, skal I da bare være glade for... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Trist ja' date=' men uretfærdigt??? I betaler jo ikke skat her i landet, så jeg synes da umiddelbart ikke det er så uretfærdigt. At apoteket så alligevel gir tilskud, skal I da bare være glade for...[/quote'] Øhh det gør vi et eller andet sted, der er jo ligesom en grund til at sverige får en masse penge fra danmark:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Försäkringskassan Man kan bare väre med i FK hvis man arbejder herovre. Har man börn er man jo "nödt" til at melde sig ind, ellers får man ingen barnbidrag. Jeg har altid fået tilskud hos tandlägen, også de 3 år jeg ikke var "medlem" af FK. Men får man ikke tilskuddet herovre, så kan man jo få tilskud fra DK. Så Sanne, se hellere at meld dig ind, der er nemlig ret lang behandlingstid. Så får du måske börnebidrag til sommer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Hej gika1234 Har du fået svar fra FK..?? Grunden til jeg spørger er fordi jeg her i efteråret har været fået lavet forskellige ting hos min svenske tandlæge (Per Krasse i Linhamn). I den forbindelse fik jeg efterfølgende tilsendet en registreringsblanket fra FK som jeg udfyldte, dog uden at vedlægge kopi af kontrakt eller lønseddel fra min DK arbejdsgiver. Da jeg betalte min regning hos tandlægen var tilskuddet fra FK allerede trukket da han sagde at de ville søge om relevant tilskud da jeg jo havde bopæl i Sverige samt svenske personnummer. Nu er det gået nogle måneder og jeg har nu lige fået et brev fra FK hvor de skriver at jeg ikke kan blive registreret fordi jeg ikke arbejder i Sverige.....!!! Og betyder det at jeg skal hoste op med over 3000,- SEK jeg har fået i tilskud....?? Har set i andre tråde ang. FK og tilskud og lige nu er min forvirring total..! De skriver selv på deres hjemmeside at: Kort om tandvårdsstödet Alla som bor i Sverige omfattas av ett tandvårdsstöd från och med det år man fyller 20. För barn och ungdomar som är yngre än så är tandvården helt gratis. Så det er nok en Ommer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Øhh det gør vi et eller andet sted' date=' der er jo ligesom en grund til at sverige får en masse penge fra danmark:th2:[/quote']Jo jo, men jeg synes nu et eller andet sted, at I bruger argumentet for at bruge det danske sundhedssystem fuldt ud, at I betaler skat i DK og I samtidig vil have fuld udnyttelse af det svenske system fordi DK betaler en vis del af den skat til SE er lidt forkert... SÅ meget betaler I altså heller ikke i skat...;) Men altså fint nok hvis det er sådan det fungerer, synes bare ikke I kan tillade jer at klage og kalde et evt. manglende tilskud herovre uretfærdigt, hvad skal vi andre så sige? (ret mig gerne hvis der er noget jeg ikke fortstår (i denne sammenhæng))? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2009 Man kan bare väre med i FK hvis man arbejder herovre. Har man börn er man jo "nödt" til at melde sig ind, ellers får man ingen barnbidrag. Jeg har altid fået tilskud hos tandlägen, også de 3 år jeg ikke var "medlem" af FK. Men får man ikke tilskuddet herovre, så kan man jo få tilskud fra DK. Så Sanne, se hellere at meld dig ind, der er nemlig ret lang behandlingstid. Så får du måske börnebidrag til sommer Jeg blev skam meldt ind automatisk, eller fik brev derfra om indmeldelse automatisk, da jeg begyndte at arbejde herovre, kan som sagt ikke huske helt hvordan, og har skam været til møde mht. det næste jeg skal bruge FK til, så regner med at der er styr på det hele (fra min side) :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 3, 2009 Indmeldelse Jeg skrev et ansögnings skema. Blandt andet om at hvor länge jeg skulle bliver herovre. Om min mand skulle flytte med o.s.v Der findes ingen blanketter om at genindträde, så det er helt om igen. Ansögning om studiebidrag til min datter går ogå igennem FK, da hun ikke er Dansk statsborger. Det tog 4 mdr ! Vi skulle skrive hvor länge vi regnede med hun skulle gå i skole herovre. Hun har aldrig gået i skole andre steder end Sverige. Fölte mig totalt idiotisk.Da mine store drenge fikstudiebidrag var der ingen problemer. Det körte bare som om de havde väret Svenskere FK har nok styr på dig da du er inde i "systemet" Dejligt at du slipper for alle EU blanketerne. Jeg blev skam meldt ind automatisk' date=' eller fik brev derfra om indmeldelse automatisk, da jeg begyndte at arbejde herovre, kan som sagt ikke huske helt hvordan, og har skam været til møde mht. det næste jeg skal bruge FK til, så regner med at der er styr på det hele (fra min side) :th2:[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gika1234 10 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2009 Hejsa Ja, mit er faldet på plads. Jeg og du har ret til tilskudet og det fremgår nu tydeligt af FK's hjemmeside - henvis din tandlæge til at læse der: "Personer som bor i Sverige men arbetar i annat EU/ESS-land eller Schweiz kallas gränsarbetare. De finns inte registrerade för tandvårdsersättning i Försäkringskassans register. De har dock samma rätt till tandvårdsersättning som andra som bor i Sverige." Linket: http://www.forsakringskassan.se/vardgivare/patient_andra_lander/ Rent praktisk fungerer det ikke optimalt, idet tandlægen skal indberette manuel, idet vi jo ikke er (og ikke skal være) medlem af FK. Støtten kommer derfor efterfølgende til tandlægen. Det løser min tandlæge ved at jeg betaler et a'conto beløb som nogenlunde svarer til det som vi har regnet os frem til, at det vil koster når tilskudet er fratrukket. Når tilskudet så kommer og det endelige beløb fremkommer - betaler jeg evt. difference. Du har altså ret til tilskud - du skal ikke være medlem af FK og din tandlæge skal sørge for og modtage tilskudet. Gitte :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2009 Hejsa Ja, mit er faldet på plads. Jeg og du har ret til tilskudet og det fremgår nu tydeligt af FK's hjemmeside - henvis din tandlæge til at læse der: Gitte :-) Er det ikke en fordel at bruge sit danske sygesikringskort og flytte beløbet fra DK med over til Sverige? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MartinW 10 Anmeld indhold Besvaret August 26, 2009 "Personer som bor i Sverige men arbetar i annat EU/ESS-land eller Schweiz kallas gränsarbetare. De finns inte registrerade för tandvårdsersättning i Försäkringskassans register. De har dock samma rätt till tandvårdsersättning som andra som bor i Sverige." Linket: http://www.forsakringskassan.se/vardgivare/patient_andra_lander/ Nogen der har et opdateret link? Det viser bare Sidan gick inte att hitta Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gika1234 10 Anmeld indhold Besvaret August 26, 2009 Nyt link til fk http://www.fk.se/nav/b0c74f3a7b49bfc99c4d377c07c89be6 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 26, 2009 Nogen der har et opdateret link? Det viser bare Sidan gick inte att hitta Måske dette her: http://www.forsakringskassan.se/nav/c7b4842191fa0dafd90c2773812327fc Hvis linket ikke virker - klik på "Privatperson" fanabladet, og så på "Utomlands" linket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites