Dreier 10 Anmeld indhold Skrevet October 13, 2008 Hej, kan nogen forklare mig det her med allemandsret. Har fundet lidt på google, men er stadig i tvivl. Hvor må jeg gerne ride med min hest og gå med min barnevogn? Hesten står mellem marker i Vellinge, og jeg vil jo gerne ride på de små veje mellem markerne, må jeg det? Hvad er en sårbar mark? Vil jo helst opleve så meget som muligt men ikke genere nogen. ------------------------------ Fra Sydsverige.dk Allemandsret - hver mands ret Til forskel fra Danmark har Sverige en allemandsret (svensk: allemansrätt), som betyder "hver mands ret". Allemandsretten giver alle ret til at færdes næsten overalt i den svenske natur. Hovedreglen i allemandsretten er, at man skal være varsom mod naturen og vise hensyn til mennesker og dyr. Man må frit gå, cykle og ride i skov og på mark Man må gå, jogge, cykle, ride eller stå på ski på andres jord, hvis man ikke skader afgrøderne eller forstyrrer dyrene. Man må passere over indhegnede marker og lignende. Husk at lukke låger, så dyrene ikke slipper løs. Man må ikke færdes i private haver eller på jord tæt på private boliger, også selv om området ikke er indhegnet. Ind imellem misfortolkes allemandsretten af folk, som fx går ind i private haver og plukker blomster i staudebedet, og så regnes det for indtrængen. Man må ikke ride på vandrestier, motionsstier eller på sårbare marker. Hvis man cykler uden for stierne, skal man passe på ikke at skade beplantningen. ------------------------------ mere på følgende link hvis der er nogen med interesse for fiskeregler og jagt og sådan. http://www.sydsverige.dk/?pageID=338 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2008 Kilden: http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2008 Du må ride på markvejene, medmindre... ja, medmindre du ikke må, og der er sat et skilt op. Jeg ved ikke, hvad sårbar mark er - hvis der ikke er nogen afgrøder er en mark vel ikke sårbar. Husk at hilse pænt på bondemændene. Hvis de ikke vil have færdsel på deres jorder, skal de nok finde ud af at forhindre det med hegn og låger, der kun kan forceres med værktøj. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2008 og så gälder allemandsretten vidst kun for forsamlinger op til 6 pers. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
pelle83 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2008 Såbar jord vil jeg formode menes at jorden er gjord klar til såning - tromle og harvet. Altså ren og skær fornuft, ser marken for pæn ud rider man ikke på den. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2008 Så enkelt er det ikke Der er masser der ikke vil have heste på deres markveje og vil de ikke det så er der ikke noget at göre. (Ifölge politiet) Og der er nästen ingen der vil have heste på markerne. Det er noget med at man kan tage "smitte" med fra andre marker. Og så er det meget svärt at se om der er sået. Månge sår direkte på stub nu om dage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2008 Mere læsning til de nysgerrige...eller pernitne ;) Forfatter Riihelä, Väinö Titel Allemansrätten — skydd och begränsningar Link Referat i PDF-format Debat i PDF-format Møde Det 29. nordiske juristmøde i Stockholm 1981 Trykt i Förhandlingarna vid det tjugonionde nordiska juristmötet i Stockholm 19-21 augusti 1981. Del 1. - 1982. - S. 243-272. Del 2. - 1982. - S. 129-147 Udgiver De nordiske Juristmøder Kilde: http://juraportal.dk/njm/540/link_njm-1173875246-722914-950.tkl?view2=facts Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dreier 10 Anmeld indhold Besvaret October 14, 2008 Der er masser der ikke vil have heste på deres markveje og vil de ikke det så er der ikke noget at göre. (Ifölge politiet) Og der er nästen ingen der vil have heste på markerne. Det er noget med at man kan tage "smitte" med fra andre marker. Og så er det meget svärt at se om der er sået. Månge sår direkte på stub nu om dage. Og vores bondemand er en hissigprop! :o Men mange tak for de mange svar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret October 14, 2008 Flertallet er Flertallet er nogen hidsigpropper Og vores bondemand er en hissigprop! :o Men mange tak for de mange svar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites