chaospilot 10 Anmeld indhold Skrevet October 7, 2008 Jeg bor i Sverige med min kæreste, der er fra Filipinerne. Vi er ikke gift, men bor selvfølgeligt sammen. Jeg har Svensk ID i form af Kørekort og Svensk pas, da jeg er svensk statsborger - eller blevet det for et par år siden. HUn har imidlertid ikke noget svensk ID, og jeg syntes ikke at kunne finde et sted hvor de kan udfærdige et sådant. Polisen - de udfærdiger kun for svenske statsborgere Banker - i hvert fald LF er stopper med den slags for mange år siden Posten / Svensk Kasseservice - er også stoppet for nogen tid siden. Hvem kan udfærdige et svensk ID til en ikke svensk statsborger, som "kun" kan identificeres af sin kæreste med Svensk ID? Jeg erl løbet ind i en blindgyde her - og synes ikke at kunne finde vejen ud... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Hvis hun har opholdstilladelse, hvad jeg klart formoder, og har et svensk personnummer, så bør banken kunne lave et svensk ID. Men hvis hun derimod ikke har noget svensk personnummer, så kan man ikke få et svensk ID kort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chaospilot 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Selvfølgeligt har hun både opholdstilladelse og svenske personnummer. Hvilken bank kan udfærdige et - og er der nogen der har erfaringer i en lignende situation? Da jeg selv skulle have ID, så bestilte jeg et svensk kørekort. Jeg kunne ikke hente det på posten, fordi man skulle have et kørekort for at - ja kunne hente mit kørekort. Jeg måtte bestikke min bankdame med 3 flasker rødvin for at komme og identificere mig så jeg kunen få mit kørekort. Det var før de nye regler om ID kom for et par år siden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Jeg fik min bank ... SEB til at udstede et til mig .. uden problemer overhovedet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chaospilot 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Ved nogen om der er andre banker der udfærdiger dem? Evt. uden man har dem som bank? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Jeg mener at alle banker og kasseserice kan lave ID-kort. Kasseservice er vist kun en mulighed hvis du har en svensk nærtstående slægtning. Bankerne laver det som regel kun når du er kunde. For det meste skal der også lidt overtalelse til at få banken til at lave et ID-kort, da de ikke er forpligtede til at gøre det, og at de skal sikre at din identitet er korrekt. Der er således masser af eksempler på at det meget besværligt at lave et ID-kort som nytilflyttet dansker. Regler skulle vist blive lavet om fra årsskiftet, så det afspejler virkeligheden bedre. Mit bedste råd: Opret en konto i den bank du foretrækker pt. Benyt kontoen til at betale regninger et par måneder, og spørg så om ID-kortet, så plejer der ikke at være problemer. Benytte denne fremgangsmåde, hvis altså banken ikke blot vil lave ID-kortet med det samme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Da jeg selv skulle have ID, så bestilte jeg et svensk kørekort. Jeg kunne ikke hente det på posten, fordi man skulle have et kørekort for at - ja kunne hente mit kørekort. Jeg måtte bestikke min bankdame med 3 flasker rødvin for at komme og identificere mig så jeg kunen få mit kørekort. Det var før de nye regler om ID kom for et par år siden. Jeg elsker de der gennemtænkte systemer. Sverige ... er det ikke et land ved siden af Chad? :D (Ikke at dansk bureaukrati er meget bedre ;)) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Svensk Kassaservice eksisterer altså ikke længere! Der er nogle enkelte butikker, som vistnok stadig findes, men de udfærdiger ikke ID-kort, da hele kasseservice-konceptet er under hurtig afvikling Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Svensk Kassaservice eksisterer altså ikke længere! Der er nogle enkelte butikker' date=' som vistnok stadig findes, men de udfærdiger ikke ID-kort, da hele kasseservice-konceptet er under hurtig afvikling[/quote'] OK, jeg mener at have hørt at de først skulle afvikles fra årsskiftet. Men det er da positivt at de rydder de der nonsence-kasseservice'er af vejen. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 alle banker laver id-kort .. de kräver bare at personen har svensk pnr og at en med svensk id-kort går med og skriver under på at personen er den personen er .. og nåh ja et personbevis udfärdiget af skatteverket specielt til bankbrug .. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chaospilot 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Ja, altså ikke alle banker gør det. Jeg håbede på, at vi herinde måske kunne lave en lille liste over banker, som gør det. Gerne til mit brug - men jeg er sikker på, at der er et hav af andre, som har samme problemstilling. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 seb, handelsbanken. sparbanken finn, färs og frosta, nordea det er bare dem jeg VED gör ... men jo alle banker gör det for det er den eneste måde at få et id-kort som ny svensker så de SKAL göre det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chaospilot 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 seb, handelsbanken. sparbanken finn, färs og frosta, nordea det er bare dem jeg VED gör ... men jo alle banker gör det for det er den eneste måde at få et id-kort som ny svensker så de SKAL göre det Ja, gid det var så vel. Som jeg har hørt det, så er det generelt en utrolig langsommelig og besværlig process. Om de skal gøre det stiller jeg mig tvilende overfor - men jeg må jo ringe lidt rundt og høre hvad der kan lade sig at gøre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 näh tog ca 15 min i banken de skulle ha et udfyldt skema et par underskrifter og et billede .. så havde jeg mit 6 dage efter inkl weekend men de siger op til 14 dage og de skal göre det.. det er ihvertfald hvad 2 banker har sagt til mig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Annems 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Vi fik lavet ID-kort for 1 år siden i vores bank. Det eneste de krævede var en person med svensk ID der ville skrive under på at vi var dem vi sagde. Heldigvis har jeg en god kollega der har boet på Ön i 5 år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Søssan 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Ja, gid det var så vel. Som jeg har hørt det, så er det generelt en utrolig langsommelig og besværlig process. Om de skal gøre det stiller jeg mig tvilende overfor - men jeg må jo ringe lidt rundt og høre hvad der kan lade sig at gøre. Var i Nordea på Södra Forstadtsgatan i sin tid og fik lavet ID-kort samtidig med at der blev oprettet en konto. Medbragte pas, kopi af personbevis og 3 sidste lønsedler (kan ikke huske om jeg havde ansættelseskontrakt med også) og så var det gjort - ikke nogen som skulle sige god for mig eller noget... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Og du kan läse mange flere personlige historier om IDkortet i disse tråde:): http://www.sunddebat.com/debat/search.php?searchid=928640 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2008 Og du kan läse mange flere personlige historier om IDkortet i disse tråde:): http://www.sunddebat.com/debat/search.php?searchid=928640Nej, for den er allerede time't ud ;) "Desværre, søgningen gav intet resultat. Prøv venligst nogle andre ord. $displayCommon" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret October 8, 2008 Nej, for den er allerede time't ud ;) "Desværre, søgningen gav intet resultat. Prøv venligst nogle andre ord. $displayCommon" okay, men mon ikke også folk selv kan söge på ordet IDkort:cool: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret October 8, 2008 mange af gangene jeg skal söge på noget får jeg "database error" de förste 10 gange jeg pröver så forstår udemärket at folk ikke gider söge .. det er lettere og hurtigere at spörge ..og hvis folk har så svärt ved at hjälpe folk og bruge 2 min på et ordentligt svar andet end "sög" , så kan de jo bare lade väre, og lukke tråden igen .. ofte kan man jo endda udfra emnet se hvad det drejer sig om og så kan man jo helt lade väre med at läse tråden hvis det går en så meget på ... få fixet forummet så man ikke 30 gange dagligt får databasefejlmeldinger så ville langt flere nok bruge sögefunktionen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret October 8, 2008 få fixet forummet så man ikke 30 gange dagligt får databasefejlmeldinger Få Steen i tale og jeg gi'r en is. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret October 9, 2008 mange af gangene jeg skal söge på noget får jeg "database error" de förste 10 gange jeg pröver så forstår udemärket at folk ikke gider söge .. det er lettere og hurtigere at spörge ..og hvis folk har så svärt ved at hjälpe folk og bruge 2 min på et ordentligt svar andet end "sög" , så kan de jo bare lade väre, og lukke tråden igen .. ofte kan man jo endda udfra emnet se hvad det drejer sig om og så kan man jo helt lade väre med at läse tråden hvis det går en så meget på ... få fixet forummet så man ikke 30 gange dagligt får databasefejlmeldinger så ville langt flere nok bruge sögefunktionenTör öjnene! Har aldrig selv oplevet fejl med sögefunktionen, det kan vel heller ikke väre så svärt at söge information selv, hvor man tilmed kan risikere at få ordentlige svar istedet for diverse gisninger, så at bruge sögefunktionen bliver skam i höj grad skrevet for at hjälpe folk makker:rolleyes: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites