Jump to content
Maria

Overdragelse af bolig

Recommended Posts

Hej. Jeg har lige brug for lidt råd til hvordan man praktisk løser dette: 2 personer har købt en bolig sammen. Den ene flytter, og den anden skal blive boende og overtage boligen. Den skal ikke sælges eller noget, bare overtages. Hvordan skal dette ske? Og hvem skal man kontakte? (boligen er et bostadsrädhus) mvh Maria

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hej. Jeg har lige brug for lidt råd til hvordan man praktisk løser dette: 2 personer har købt en bolig sammen. Den ene flytter, og den anden skal blive boende og overtage boligen. Den skal ikke sælges eller noget, bare overtages. Hvordan skal dette ske? Og hvem skal man kontakte? (boligen er et bostadsrädhus) mvh Maria
Hvis den ene part skal købes ud af ejendommen, skal der altså lavet en salgkontrakt på at den ene halvdel sælges til den anden. Det har foreningen ikke noget med at gøre. Dette skal bruges overfor skattemyndighederne når der skal afregnes en evt gevinst/tab beskatning. En kopi af den kontrakt sendes til foreningen, der så registerer den "nye ejer". Hvis man kan blive enige om en salgspris, kan man selv lave en sådan kontrakt. Der skal bare stå køber og sælger og en pris for den andel der ska sælges.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og du kan få sådan en kontrakt for en 50'er i ... dammit, hedder de mon Akademi Boghandelen? Så er det bare at udfylde felterne, sende det til foreningen, en kopi til hver, og så er den i kassen. Samlet udgift, 150 SEK (ca.), og en tur i boghandelen (hvilket jo altid er hyggeligt).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi står jo som ejere på boligen begge to, og det skal laves sådan så kun den ene er ejer, men der skal ikke involveres penge. Men så skal der vel i realiteten laves en sådan salgskontrakt? Jeg må få fat i foreningen og høre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Vi står jo som ejere på boligen begge to, og det skal laves sådan så kun den ene er ejer, men der skal ikke involveres penge. Men så skal der vel i realiteten laves en sådan salgskontrakt? Jeg må få fat i foreningen og høre.
Ja, du kan jo sælge din andel af boligen til samme pris som købsprisen, så vil den der træder ud ikke blive beskattet af gevinst. Jeg antager lånet står i begges navne og det skal derfor også overdrages. Her er jo ogås en restgæld er skal "deles". Hvorvidt der er penge involveret eller ej er skatteverket og foreningen ikke indblandet i, det er en aftale mellem Jer og Jeres bank.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi gik i banken og gjorde det. For at banken vil overføre hele lånet til dig, så vil de gerne lige se at du også har hele lejligheden. Omkostninger i alt var de tre stykker papir fra boghandelen. Girokortet fra HSB gik til personen der solgte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hele lånet i DK, så de kunne ikke hjælpe mig. Men banken har sagt ok (der kommer lige en og laver en vurdering på huset, så banken ved at det er det værd som de nu låner til mig) Kan du huske hvad de papirer hedder som man kan købe i boghandlen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, jeg hægter mig på denne tråd, men står i samme situation. I sin tid købte min far lejligheden til mig, hvorefter vi begge har stået som ejere. Nu ønsker han så at overdrage "hele" lejligheden til mig uden, at der skal involveres penge. Er det så et "gåvobrev", jeg skal have fat i? Og i så fald kan det så også købes i boghandlen? På forhånd tak!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Undskyld, jeg hægter mig på denne tråd, men står i samme situation. I sin tid købte min far lejligheden til mig, hvorefter vi begge har stået som ejere. Nu ønsker han så at overdrage "hele" lejligheden til mig uden, at der skal involveres penge. Er det så et "gåvobrev", jeg skal have fat i? Og i så fald kan det så også købes i boghandlen? På forhånd tak!
Ja det er et gåvobrev, du skal have fat i, men du kan jo også lave dit eget. Nederst på denneher PDF kan du se en skabelon. Det er jo ganske enkelt. Bonus: Med hensyn til skat ved salg af boligen senere, så overtager man gavegiverens anskaffelsespris. Med andre ord: Den kapitalgevinstskat, man skal betale ved salget udregnes som om, man selv har udredt hele anskaffelsessummen, selv om man kun har betalt f.eks. det halve. Men hvis den ene partejer sælger til den anden, skal der betales kapitalgevinstskat af en eventuel positiv forskel mellem anskaffelsespris og salgspris. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites