lindholm 10 Anmeld indhold Skrevet October 1, 2008 Hej. Da jeg skal et smut til USA ville jeg i dag bestille en oversøisk sundhedsforsikring hos Europæiske. Da jeg på deres website ikke har mulighed for at skrive min skånske adresse fatter jeg knoglen og får fat i en sælger hos forsikringsselskabet. Hun fortæller mig at jeg skal have et grænsegænger sundhedsbevis førend jeg kan tegne forsikring hos dem. Er det et bevis I kender til og hvor kan jeg i givet fald rekvirere et sådant? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2008 Normalt vil jeg tro at det er det gule pap sygesikringsbevis du skal have - har du et sådan?? Hvis ikke skal du have fat i din fraflytter kommune - og pap sygesikringsbeviset har en gyldighed på ét år ad gangen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Vicksen 10 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2008 Hej Lindholm, Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men vil blot fortælle, at jeg tegnede forsikring hos Europæiske i foråret, netop p.g.a. en tur til USA - det var der ingen problemer med. Til info, kan jeg oplyse, at jeg tegnede en årsforsikring, ved ikke, om det evt. har noget at sige. Held og lykke med det :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2008 Det er da i såfald nyt, at Europæiske vil tegne forsikringer til os, der bor i Skåne. For et par år siden prøvede jeg og fik at vide, at det ikke kunne lade sig gøre. Så gik jeg til Gouda og det har fungeret fint lige siden (inkl. at bestille via nettet). Som Rene skriver, så skal du have fat i din fraflytter kommune for at få et grænsegænger sygesikringsbevis. Men det kan kun lade sig gøre, hvis du arbejder i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Vicksen 10 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2008 Hej Credde, Jeg véd ikke, om det er nyt, at Europæiske vil tegne forsikringer til os Skåninger - det er det eneste selskab jeg har benyttet i de syv år jeg har boet her. Har i den tid tegnet tre oversøiske (hedder det dét) forsikringer. Har absolut ingen problemer stødt på. Alle forsikringer blev bestilt telefonisk, hvorefter giro kort blev tilsendt! Lyder en smule mystisk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2008 Jeg har også en 1 år forsikring.. det var heller ikke noget problem.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2008 Skal I ud at rejse i mere end 45 dage? For ellers er I da rejseforsikret gennem jeres svenske hemförsäkring (indboforsikring). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2008 Ingen problemer, vi købte hos Europæiske da vi rejste til USA i sommers. Det var så gennem FDM vi købte den godt nok men mon ikke det kan lade sig gøre alligevel :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lindholm 10 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2008 Hej. Tak for alle tilbagemeldingerne. Så må jeg jo et smut ned på Borgerservice i København i morgen og få bestilt et grænsegænger sygesikringsbevis. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2008 Hej. Tak for alle tilbagemeldingerne. Så må jeg jo et smut ned på Borgerservice i København i morgen og få bestilt et grænsegænger sygesikringsbevis. Det er IKKE hos borgerservice du får det lavet! Ja det skulle man tro, men det er det altså ikke. Du skal skrive til Folkeregisteret i Dahlerupsgade og bestille det. Så sender de det til dig. Som dokumentation for at du har ret til et grænsegænger-sunhedskort skal du huske at medsende ansættelsesbevis + de 2 sidste lønsedler. Det skal fremgå af dine lønsedler at du betaler ATP. Det er nemlig ATP der afgør om du kan få et grænsegænger-sunhedskort eller ej. Om man kan møde op på Dahlerupsgade og få det lavet med det samme ved jeg ikke. Jeg er studerende i Danmark med et deltidsjob på ca 35 timer/måneden. Jeg kan ikke få kortet da jeg ikke betaler ATP. Grunden til det er at jeg kun arbejder 35 timer/måneden. Det er dybt godnat at man betaler skat og sundhedsbidrag, og alligvel ikke er berrettiget til kortet. Fu**** up regler! :thumbdown /Jolin Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lindholm 10 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2008 Hej Jolin. Tak for den oplysning. Jeg har nu rekvireret et grænsegængerbevis hos folkeregistret i Københavns Kommune. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BRTH 10 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2008 Blot vil jeg gøre opmærksom på, at hvis ens fraflytningskommune tilfældigvis er en anden end København, så er det altså Borgerservice man skal henvende sig til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2008 Blot vil jeg gøre opmærksom på' date=' at hvis ens fraflytningskommune tilfældigvis er en anden end København, så er det altså Borgerservice man skal henvende sig til. Det er altid hos din fraflytterkommune at du skal have dit grænsegænger bevis hos - om det så hedder borgerservice eller noget helt andet er ikke så vigtigt - kun at det ER din fraflytterkommune. Det samme gør sig gældende når det drejer sig om det blå sygesikkerhedsbevis. Jeg fik dog mit første hos borgerservice i København - men den gik ikke året efter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret October 11, 2008 Det er altså ikke altid fraflytterkommunen, der skal udstede beviset - hvis man ikke arbejder i Danmark i det øjeblik, man flytter til Sverige, er det den danske kommune, hvor man er blevet ansat, som skal udstede beviset Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 Det er altså ikke altid fraflytterkommunen' date=' der skal udstede beviset - hvis man ikke arbejder i Danmark i det øjeblik, man flytter til Sverige, er det den danske kommune, hvor man er blevet ansat, som skal udstede beviset[/quote'] Ja og så lad mig lige tilføje, at hvis man skifter arbejde fra en kommune til en anden, er det stadig den samme kommune der skal lave det nye grænsegængerbevis / sundhedskort, når det gamle udløber. Jeg kender ikke loven 100%, men hvis man nu ikke arbejder i 1 måned mellem arbejdsskift, og at det nye arbejde er i en anden kommune, så ved jeg ikke om det er den nye eller gamle arbejdskommune der udsteder beviset. F.eks er der forskel på at være arbejdsløs, være i uopsagt stilling, fritstillet mv. Gustaf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites