Jump to content
Martin_M

Beskatning af FRI brobizz og benzinkort?

Recommended Posts

Nogle kloge hoveder, der kan forklare mig, hvordan beskatningen sker ved: 1) FRI brobizz ikke at sammenligne med arbejdsgiverbetalt brobizz - jeg er interesseret i at blive beskattet af fri brobizz, så privatture også kommer indover, om muligt. 2) Benzinkort Hvordan vil dette blive beskattet? Og er der nogen fordel i at have det? Hører gerne fra folk der har erfaringer med ovenstående. :love2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det hele står inde på www.skat.dk
Jeg tænkte på om du var ansat på Skat! For det du skriver der er ca det svar man altid får når man ringer til Skat! Og en ganske normal elektriker som mig kan bare ikke finde en BIIIIIIIP brugbart der inde, eller når man tror man er kommet frem til det man leder efter så er alt skrevet i det mest kringlet sprog og §´er! Hvor mange normale mennesker forstår lige det?????? Eller er det bare mig der ikke fatter en skid???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tænkte på om du var ansat på Skat! For det du skriver der er ca det svar man altid får når man ringer til Skat! Og en ganske normal elektriker som mig kan bare ikke finde en BIIIIIIIP brugbart der inde, eller når man tror man er kommet frem til det man leder efter så er alt skrevet i det mest kringlet sprog og §´er! Hvor mange normale mennesker forstår lige det?????? Eller er det bare mig der ikke fatter en skid???
Det er nok bare dig.. ;) SKAT er en serviceorganisation, det har de bare ikke helt vænnet sig til endnu, så kræv svar fra dem. Og nej, jeg er ikke ansat i SKAT, men har ofte kontakt med dem.
Nogle kloge hoveder, der kan forklare mig, hvordan beskatningen sker ved: 1) FRI brobizz ikke at sammenligne med arbejdsgiverbetalt brobizz - jeg er interesseret i at blive beskattet af fri brobizz, så privatture også kommer indover, om muligt. 2) Benzinkort Hvordan vil dette blive beskattet? Og er der nogen fordel i at have det? Hører gerne fra folk der har erfaringer med ovenstående. :love2:
Begge dele vil blive beskattet efter Ligningsloven §16, hvis jeg ikke husker helt forkert. Dvs. værdien af brobizzen og benzinkortet, altså det du bruger dem vil blive tillagt din personlige indkomst. Samtidig mister du så befordringsfradragene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

men kan det så betalesig at have? Beskatningen kontra mistet befordring? Mvh A

Det er nok bare dig.. ;) SKAT er en serviceorganisation, det har de bare ikke helt vænnet sig til endnu, så kræv svar fra dem. Og nej, jeg er ikke ansat i SKAT, men har ofte kontakt med dem. Begge dele vil blive beskattet efter Ligningsloven §16, hvis jeg ikke husker helt forkert. Dvs. værdien af brobizzen og benzinkortet, altså det du bruger dem vil blive tillagt din personlige indkomst. Samtidig mister du så befordringsfradragene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det var præcis dette jeg var ude efter. Hvis vi nu bare regner i runde tal og siger bro = 3000 og benzin = 3000
6000 kr tillagt din brutto-indkomst på månedsbasis giver en mer-indtægt på årsbasis der hedder 66000. Nu kender jeg ikke din skatteprocent, men vi regner med 40% så. Det betyder at du skal afregne 26400 kr mere i skat svarende til 2200 kr om måneden. Du mister derudover dit brofradrag (kørselsfradrag tror jeg også men er ikke sikker). Dit brofradrag udgør kr. 50 pr arbejdsrelateret overfart, dvs. kr. 100 pr arbejdsdag. Gennemsnitligt regner SKAT vist med 20 arbejdsdage pr. måned hvilket giver et fradrag på 2000 kr. Af de penge "sparer" du 800 kr. i skat som du ellers ville have skulle betalt. Dit kørselsfradrag kan jeg ikke regne ud da jeg ikke kender afstanden til dit arbejde. På bundlinjen: 3000 kr. mere i skat pr. måned ved betalt bizz og benzin (bliver så dyrere når man regner kørsel med i billedet) Hvad det koster dig nu kender du bedst selv, men du "sparer" 800 kr. i skat plus dit kørselsfradrag. Så er det at tage de 2 tal og trække fra dine udgifter og se hvad slutbeløbet siger. Men jeg tror kun at det vil kunne betale sig hvis du pendler mellem hjem og arbejde. Hvis du også kører til kunder i egen karet bliver regnestykket sku nok ikke så fedt at kigge på :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
6000 kr tillagt din brutto-indkomst på månedsbasis giver en mer-indtægt på årsbasis der hedder 66000. Nu kender jeg ikke din skatteprocent, men vi regner med 40% så. Det betyder at du skal afregne 26400 kr mere i skat svarende til 2200 kr om måneden. Du mister derudover dit brofradrag (kørselsfradrag tror jeg også men er ikke sikker). Dit brofradrag udgør kr. 50 pr arbejdsrelateret overfart, dvs. kr. 100 pr arbejdsdag. Gennemsnitligt regner SKAT vist med 20 arbejdsdage pr. måned hvilket giver et fradrag på 2000 kr. Af de penge "sparer" du 800 kr. i skat som du ellers ville have skulle betalt. Dit kørselsfradrag kan jeg ikke regne ud da jeg ikke kender afstanden til dit arbejde. På bundlinjen: 3000 kr. mere i skat pr. måned ved betalt bizz og benzin (bliver så dyrere når man regner kørsel med i billedet) Hvad det koster dig nu kender du bedst selv, men du "sparer" 800 kr. i skat plus dit kørselsfradrag. Så er det at tage de 2 tal og trække fra dine udgifter og se hvad slutbeløbet siger. Men jeg tror kun at det vil kunne betale sig hvis du pendler mellem hjem og arbejde. Hvis du også kører til kunder i egen karet bliver regnestykket sku nok ikke så fedt at kigge på :)
Nu da du tydeligvis ikke laver det du skal derude hvor du nu sidder idag, så forklar lige hvorfor regnestykket skulle blive værre af at han bruger egen vogn til at køre til kunder i? ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu da du tydeligvis ikke laver det du skal derude hvor du nu sidder idag' date=' så forklar lige hvorfor regnestykket skulle blive værre af at han bruger egen vogn til at køre til kunder i? ;)[/quote'] Og det skulle komme fra dig ;) Men hvis han kører i egen vogn til kunder så får han skattefri befordringsgodtgørelse, pt. kr. 3,47 pr km. Jeg tror ikke SKAT er så lun på idéen om at du får den godtgørelse hvis du ikke selv har udgifterne - men hvis det kan lade sig gøre skal jeg da lige ha en sludder med firmaet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og det skulle komme fra dig ;) Men hvis han kører i egen vogn til kunder så får han skattefri befordringsgodtgørelse, pt. kr. 3,47 pr km. Jeg tror ikke SKAT er så lun på idéen om at du får den godtgørelse hvis du ikke selv har udgifterne - men hvis det kan lade sig gøre skal jeg da lige ha en sludder med firmaet :)
Hey! Jeg sidder troligt og tæsker Vista certificering igennem :D Ser dog hvad du mener nu :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk på at beløb efter ligningslovens §16 bliver medregnet ved evt. topskat - så regnestykket kan meget hurtig løbe op i noget være gris, hvis det faktisk ikke kan betale sig. Bedste løsning er nok at få det som bruttotræk, brobizzen der - og så evt. lav aftale med firma om du betaler for private ture, hvis du kommer over de 50 ture der normalt ligger i en firmaaftale. Vedrørende benzin - tjaaaa - hvis du har kundebesøg i privat bil, vil det ikke kunne betale sig. Du blir beskattet af den benzin du køber, og du kan ikke fradrage en disse i erhvervsmæssig befordring, Dvs. slidtage på bil betaler du selv og ikke din arbejdsgiver :-) Og husk, skattefri kørselsgodtgørelse er...taaadaaa skattefri - dvs du får op til 2,84 kr eller noget i den stil for erhvervsmæssige km. Din bil skal køre under sindsygt lidt på literen før det kan betale sig med firmabetalt benzinkort, som personalegode. Eller også skal din arbejdsgiver være nærrig og give meget lidt i skattefrikørselsgodtgørelse. De er nemlig IKKE forpligtiget til at betale den fulde takst - teksten hedder OP TIL 2,84kr (eller deromkring -. har ikke 2008 satsen i hovedet)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke kundebesøg i bilen. Kører hjem->arbejde->hjem. Har 190 km pr dag. Pt. har jeg kun alm. kørselsfradrag + brofradrag. Det jeg er interesseret i, er egentlig, at høre om det kan svare sig at have fri bro + benzin som personalegode. Gider ikke starte en "kamp" med arbejdet, hvis det ikke giver mig en fordel i den sidste ende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bedste løsning er nok at få det som bruttotræk' date=' brobizzen der - og så evt. lav aftale med firma om du betaler for private ture, hvis du kommer over de 50 ture der normalt ligger i en firmaaftale.[/quote'] Hvordan bliver en normal firmaaftale = 50 ture pr. md? En gennemsnitlig md. ligger vel på 22 dage fratrukket evt. hjemmearbejdsdage. Så er der naturligvis privatture, men de skal jo holdes uden for firmaaftalen, da de skal betales efter skatten er trukket. Eller har jeg misforstået noget? Beklager de mange spørgsmål, men synes skattereglerne bliver pænt kringlede når man bevæger sig lidt uden for alm selvangivelse og fradrag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan bliver en normal firmaaftale = 50 ture pr. md? En gennemsnitlig md. ligger vel på 22 dage fratrukket evt. hjemmearbejdsdage. Så er der naturligvis privatture' date=' men de skal jo holdes uden for firmaaftalen, da de skal betales efter skatten er trukket. Eller har jeg misforstået noget?[/quote'] Nope, man aftaler en fast portion ture, men det er så bare at bruge et alm. bropass eller konens pendler aftale når du kører privat. men dit brofradrag ryger så. og hvordan du beskattes af benzinkort ved jeg ikke, men hvis der ikke følger bil med kan det vel være svært at administrere, med mindre det kun gælder for samme km antal som dine bro-ture er beregnet på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nope' date=' man aftaler en fast portion ture, men det er så bare at bruge et alm. bropass eller konens pendler aftale når du kører privat. men dit brofradrag ryger så.[/quote'] Jeg har da nu fået sådan en aftale som Martin nævner. Jeg går et fast beløb ned i bruttoløn og betaler så ikke for mine "arbejdsture". Hver måned går min regnskabschef så ind og ser om jeg har kørt privat, og disse ture bliver så afregnet på lønsedlen til 27.- Disse står selvfølgelig i bunden, altså efter skat. Denne ordning skulle være godkendt af min arbejdsgivers revisor... kmdp eller sådan noget..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har kunnet læse mig til og fået af viden af personer indenfor det område fungere arbejdsgiverbetalt brobizz således at der aftales et fast beløb, dette trækkes man i løn og betaler ikke skat af. Beløbet skal være retvisende for vurderet antal ture, og arbejdsgiver bare ansvaret for evt. mer' udgift. Denne aftale kan reguleres årligt. Ydermere betragtes en pendlerordning af den slags som fortrinsvis erhvervsmæssig og evt. private ture i rimeligt omfang er ok (dvs. skal ikke betales privat, men indgår i aftalen). Så i bund og grund vil effekten af aftalen stige i takt med ens indkomst. (mere der skal betales i skat, mindre udbetalt mistet). Regnestykket er som evenfor beskrevet: Broværdi/løntræk i forhold til udbetalt beløb og brofradrag(50,- per tur) samt privat betaling. Så vidt jeg husker vil løntræk koste ca. 1000 og den anden ordning ca. 1500 såfremt man er i topskatten... Håber i kan bruge mit bidrag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er almen praksis nu at SKAT godkender en arbejdsgiver aftale med 50 enkeltture betalt, mod bruttoløntræk. Det er ca. 40 arbejdstures og 10 til dig selv. Samme tilbud som også øresundsbroen fremlægger på deres hjemmeside. Du har trods alt selv betalt for de 10 extra ture, du spare bare skatten af beløbet. Men der er jo arbejdsgivere, der ikke vil have privatøkonomi ind over lønnen - på trods af deres fradrag i regnskabet er præcis det samme, bruttotræk eller ej -. Tror det har lidt med administration at gøre hehe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har da nu fået sådan en aftale som Martin nævner. Jeg går et fast beløb ned i bruttoløn og betaler så ikke for mine "arbejdsture". Hver måned går min regnskabschef så ind og ser om jeg har kørt privat' date=' og disse ture bliver så afregnet på lønsedlen til 27.- Disse står selvfølgelig i bunden, altså efter skat. Denne ordning skulle være godkendt af min arbejdsgivers revisor... kmdp eller sådan noget..[/quote'] :) er vist ca. det samme som faste ture? At du så vælger at lave det om til et fast brutto træk.. Jeg ved ikke hvor stor virksomhed du arbejder i, men lad os sige der er 100+ "svenskere" der pendler forskellige brutto løns gange, så giver det lidt administration. (som de fleste ikke er vilde med, efter min erfaring)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:) er vist ca. det samme som faste ture? At du så vælger at lave det om til et fast brutto træk.. Jeg ved ikke hvor stor virksomhed du arbejder i, men lad os sige der er 100+ "svenskere" der pendler forskellige brutto løns gange, så giver det lidt administration. (som de fleste ikke er vilde med, efter min erfaring)
Jeg arbejder i en virksomhed med ca. 400 ansatte, hvoraf ca 150 er bosiddende i Sverige (og de fleste af disse er etniske svenskere :thumbup:). Blandt mange "flexible benefits" er der en take-it-or-leave-it ordning vedr. brobizz som er ens for alle - det giver blot ét løntræk gange x ansatte. Det er der minimal (men dog nogen) administration ved, og alle er glade.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:) er vist ca. det samme som faste ture? At du så vælger at lave det om til et fast brutto træk.. Jeg ved ikke hvor stor virksomhed du arbejder i, men lad os sige der er 100+ "svenskere" der pendler forskellige brutto løns gange, så giver det lidt administration. (som de fleste ikke er vilde med, efter min erfaring)
Jeg nævnte også bare at det kunne lade sig gøre fordi en bruger nævnte at man skulle bruge sit eget bropas abb. til private ture. Det er ikke nødvendigt. Vi er kun 70 ansatte og 3 "svenskere", så det er ikke så galt. Min løsning er nok den mest administative, men alligevel den min arbejdsgiver foretrak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal da vist forbi chefen og presse på for en brobizz - specielt hvis man kan få private ture med ind over... Men hvad med benzinkort, kan det trækkes i løn fx et fast beløb pr md? Eller bliver man beskattet af besparelsen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvad med benzinkort, kan det trækkes i løn fx et fast beløb pr md? Eller bliver man beskattet af besparelsen?
Omkostningen vil blive lagt oveni din skattepligtige indkomst - helt op til og med topskatten.. Så næppe nogen god forretning (medmindre det er den eneste form for lønforhøjelse du kan få ud af chefen)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites