Mette 0 Anmeld indhold Skrevet September 25, 2008 Vi købte et bord i Ilva for et par uger siden og fik det leveret på bopælen et par dage efter. Levering fin og hurtig - ikke noget der (so far). Ved leveringen betalte jeg med kreditkort (Mastercard) og fik kvittering herfor. Alt i den skønneste orden. Det "sjove" kommer så i går, hvor vi skulle betale div. regninger via nettet og opdager, at der i den forgangne uge er brugt 40.000 på vores kreditkort - beløb fra 19,- til 10.000 fordelt over flere transaktioner og dage. Fluks spærrer vi kortet og ringer i dag til banken, som kan fortælle os, at der yderligere bl.a. er reserveret en bil + hotel i Las Vegas i næste uge til DKK 25.000.........og hvad kan der gøres! NADA! Banken oplyser at hele kreditten på 100.000 er formøblet. Vi politianmelder nu Ilva via telefon med bankmedarbejderen (så må de jo selv gå videre i sagen med de to gutter der leverede vores bord.............gid de bliver straffet hårdt!) og vil nu blive kontaktet af kriminalpolitiet (har vi fået at vide). Banken dækker det fulde beløb, men hvor er det dog grotesk, at man ikke kan afvise bestillingerne der er foretaget; de skal betales........uanset at banken kan bevise, at kortet er brugt ulovligt. Bare et surt og hovedrystende opstød herfra! Mette Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 Herregud, man litar ju på sånt. Vad var det för firma som levererade? Var det Ilvas "egen" bil, eller hade de hyrt in nån annan? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 Det kan jeg ikke huske, desværre. Det var en lastbil fra hovedlagret i DK der kom med en dansk og en svensk medarbejder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 Jeg er målløs... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 Hvordan kan du vide med sikkerhed at det er dem, og ikke et andet sted kortet er brugt ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 Vi købte et bord i Ilva for et par uger siden og fik det leveret på bopælen et par dage efter. Levering fin og hurtig - ikke noget der (so far). Ved leveringen betalte jeg med kreditkort (Mastercard) og fik kvittering herfor. Alt i den skønneste orden. Det "sjove" kommer så i går, hvor vi skulle betale div. regninger via nettet og opdager, at der i den forgangne uge er brugt 40.000 på vores kreditkort - beløb fra 19,- til 10.000 fordelt over flere transaktioner og dage. Fluks spærrer vi kortet og ringer i dag til banken, som kan fortælle os, at der yderligere bl.a. er reserveret en bil + hotel i Las Vegas i næste uge til DKK 25.000.........og hvad kan der gøres! NADA! Banken oplyser at hele kreditten på 100.000 er formøblet. Vi politianmelder nu Ilva via telefon med bankmedarbejderen (så må de jo selv gå videre i sagen med de to gutter der leverede vores bord.............gid de bliver straffet hårdt!) og vil nu blive kontaktet af kriminalpolitiet (har vi fået at vide). Banken dækker det fulde beløb, men hvor er det dog grotesk, at man ikke kan afvise bestillingerne der er foretaget; de skal betales........uanset at banken kan bevise, at kortet er brugt ulovligt. Bare et surt og hovedrystende opstød herfra! Mette Surt! Men heldigvis for jer at i får pengene - jeg mener dog at Ilva bruger forskellige firmaer til levering, lidt ala 3 x 34 .. men hvis i har betalt elektronisk hos chaufføreren, så er det altså svært for dem at ændre eller bruge flere penge end det du har kvitteret for.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 Surt! Men heldigvis for jer at i får pengene - jeg mener dog at Ilva bruger forskellige firmaer til levering' date=' lidt ala 3 x 34 .. men hvis i har betalt elektronisk hos chaufføreren, så er det altså svært for dem at ændre eller bruge flere penge end det du har kvitteret for..[/quote'] det kommer da an på om maskinen de propper kortet i er "fixed" på en eller anden måde, den har jo al den information den skal bruge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 det kommer da an på om maskinen de propper kortet i er "fixed" på en eller anden måde' date=' den har jo al den information den skal bruge.[/quote'] ja det er selvfølgelig rigtig nok.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 .. men hvis i har betalt elektronisk hos chaufføreren' date=' så er det altså svært for dem at ændre eller bruge flere penge end det du har kvitteret for..[/quote'] Gi' mig dit kort i hænderne i 5 sekunder og jeg kan tømme det. (jaja, det KAN jeg, men jeg vil ikke).... Jeg skal bare huske 15 cifre. De 4 første er garanteret 4571, derefter xxxx xxxx xxxx + 3 kontrol cifre... Og, så kan jeg gå på indkøb på internettet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 Gi' mig dit kort i hænderne i 5 sekunder og jeg kan tømme det. (jaja' date=' det KAN jeg, men jeg vil ikke).... Jeg skal bare huske 15 cifre. De 4 første er garanteret 4571, derefter xxxx xxxx xxxx + 3 kontrol cifre... Og, så kan jeg gå på indkøb på internettet.[/quote'] jaja jeg ved godt hvordan phreaking fungerer, men ahh.. du skal også huske lidt mere.. udløbsdato osv .. men jo det er rigtigt nok.. og de kan jo også have aflæst tingene .. men vigtigst af alt er jo at man får pengene igen .. derfor er jeg ikke så bange for kortmisbrug.. Processen er dog lidt irriterende, i hvert hvad hvis man er nordea kunde.. min kæste fik fornyligt sit mastercard misbrugt og jo det er da irriterende, men hun får alt dækket og det er jo fint.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KHEN28 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 Jeg kan så fortælle en ligeså kedelig historie Forrige søndag tjekkede jeg vores svenske netbank - som jeg har for vane at gøre jævnligt - og så at alt var i skønneste orden Jeg går så i Coop i Oxie Centrum for at købe et par småting og skal af med omkring 180 SEK. Jeg giver kassedamen kortet, og hun siger så til mig, at jeg ikke kan bruge det! Jeg må så betale med mit danske kort. Jeg farer direkte over til bankomaten ved Swedbank for at prøve at hæve penge, men den nupper mit kort, og jeg får en lap ud, der siger, jeg skal kontakte banken. Det er søndag eftermiddag og jeg kan intet gøre! Jeg går hjem og spørger kæresten, om han har købt et eller andet stort, og det har han ikke - og det har jeg heller ikke, så vi bliver enige, der må være noget galt. Vi tager i banken mandag efter arbejde, og her kan de konstatere, at beløbet er reserveret i Rumænien. Vi vælger at lave en reklamation og spærre vores kort til kontoen. På det her tidspunkt kan de ikke sige, hvor mit kort at blevet skimmet eller scannet henne. Tirsdag er pengene hævet og jeg kan se, de er hævet i en stor italiensk bank i et pænere by i Rumænien. Om onsdagen er beløbet sat ind af banken. Torsdag har vi vores nye kort - så super service af banken. Vi har så senere fundet ud af, kortet er scannet i en butik i Malmø, men ved ikke hvilken butik. Det er ret så ubehageligt - dels at man ikke ved, hvor det er sket henne, men også at det er sket. Så jeg kan sagtens følge dig. Man er magtesløs. Jeg er møg forsigtig, når jeg bruger mit kort. Jeg er en af dem, der beder folk om at træde tilbage, hvis jeg føler, de står for tæt på. En veninde, der også er bosat i Oxie, har også fået spærret sit kort pga mistænksom transaktion, så vi har højst sandsynligt handlet i samme butik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 I modsætning til kontanter syntes jeg kort er dejlig sikkert! Hvis nogen har stjålet dit kortnummer osv, det er jo blot at gøre indsigelse så hæfter banken for det. Der er noget med en mulig selvrisiko hvis den der har nappet kortet bruger PIN kode - men i forhold til at rende rundt med mange 1000 kroner i kontanter er det da klart at foretrække. Syntes jeg. Hvis nogen stjæler de 10.000 du lige har hævet i cash - ja hvor går du hen for at få dem retur? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 Jeg går så i Coop i Oxie Centrum for at købe et par småting og skal af med omkring 180 SEK. Jeg giver kassedamen kortet' date=' og hun siger så til mig, at jeg ikke kan bruge det! Jeg må så betale med mit danske kort. Jeg farer direkte over til bankomaten ved Swedbank for at prøve at hæve penge, men den nupper mit kort, og jeg får en lap ud, der siger, jeg skal kontakte banken. Det er søndag eftermiddag og jeg kan intet gøre![/quote'] Men så virker bankernes sikkerhed jo netop! Nogen har misbrugt dit kort - og det bliver så spærret. Det er da sådan det skal være... Jeg var ude for det samme med mit danske Mastercard, hvor der var nogen underlig hævninger i England på det (der ikke var mine) - så de havde spærret det. Det eneste jeg vil siger er, at man gør sig selv en tjeneste ved at have et par kort eller tre så bliver da da aldrig et problem. Men som bankerne strøer om sig med gratis VISA og Mastercard i både Danmark og Sverige så er det vel egentlig også det letteste i verden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 De 4 første er garanteret 4571' date=' derefter xxxx xxxx xxxx + 3 kontrol cifre... Og, så kan jeg gå på indkøb på internettet.[/quote'] Hvis de første 4 var 4571 ville det være et VisaDankort, og de næste 4 er bankens reg. som også kan slåes op. Så er der faktisk bare 8 cifre, en udløbsdato og kontrolcifre at lure af. Triste historier at læse herinde, men jeg støtter op om at kort er sikrere end kontanter. Bare hold lidt øje. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MRoderick 10 Anmeld indhold Besvaret September 25, 2008 Hvis man har brug for at gemme sine kort oplysninger på sin computer, bør man bruge en meget sikker applikation til at gemme informationerne i. Til Mac findes der f.eks. 1Password, som man så skal "låse op" med et password, hver gang man har brug for informationer fra den. Det fungerer rigtigt godt, og er ikke specielt besværligt, og så kan man gemme vigtige informationer sikkert på sin computer. Nåja, og så kan man jo så i samme ombæring igen nævne at man skal sørge for at holde sin computer opdateret og fri for malware, keyloggers og andre grimme ting. Det ville jo ikke være så svært at genkende og opsamle kreditkort oplysninger når de indtastes til køb på webshops, hvis først computeren er blevet inficeret med grimme ting. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2008 puha, jeg bliver helt chokeret af at läse om jeres oplevelser! Det er da godt, at Bankene går ind og däkker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2008 Hvordan kan du vide med sikkerhed at det er dem' date=' og ikke et andet sted kortet er brugt ?[/quote'] Fordi vi ikke bruger kortet særligt ofte, og det er sket lige præcis 2 dage og en uge frem efter at vi havde betalt Ilva gutterne. Før vi brugte kortet til Ilvabetalingen var det min. 14 dage siden det var blevet brugt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret September 26, 2008 Fordi vi ikke bruger kortet særligt ofte' date=' og det er sket lige præcis 2 dage og en uge frem efter at vi havde betalt Ilva gutterne. Før vi brugte kortet til Ilvabetalingen var det min. 14 dage siden det var blevet brugt.[/quote'] Ja så er det selvf. nærliggende at tro - men selvf. ingen garanti for at det er dem, men ubehageligt for jer og godt i får det hele dækket.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2008 Vad sa Ilva? Det är ju riktigt riktigt dålig publicitet för dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2008 Vi har ikke kontaktet Ilva men givet informationerne til banken, som vil videregive dem til politiet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jan 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2008 Jeg kan så fortælle en ligeså kedelig historie Forrige søndag tjekkede jeg vores svenske netbank - som jeg har for vane at gøre jævnligt - og så at alt var i skønneste orden Jeg går så i Coop i Oxie Centrum for at købe et par småting og skal af med omkring 180 SEK. Jeg giver kassedamen kortet, og hun siger så til mig, at jeg ikke kan bruge det! Jeg må så betale med mit danske kort. Jeg farer direkte over til bankomaten ved Swedbank for at prøve at hæve penge, men den nupper mit kort, og jeg får en lap ud, der siger, jeg skal kontakte banken. Det er søndag eftermiddag og jeg kan intet gøre! Jeg går hjem og spørger kæresten, om han har købt et eller andet stort, og det har han ikke - og det har jeg heller ikke, så vi bliver enige, der må være noget galt. Vi tager i banken mandag efter arbejde, og her kan de konstatere, at beløbet er reserveret i Rumænien. Vi vælger at lave en reklamation og spærre vores kort til kontoen. På det her tidspunkt kan de ikke sige, hvor mit kort at blevet skimmet eller scannet henne. Tirsdag er pengene hævet og jeg kan se, de er hævet i en stor italiensk bank i et pænere by i Rumænien. Om onsdagen er beløbet sat ind af banken. Torsdag har vi vores nye kort - så super service af banken. Vi har så senere fundet ud af, kortet er scannet i en butik i Malmø, men ved ikke hvilken butik. Det er ret så ubehageligt - dels at man ikke ved, hvor det er sket henne, men også at det er sket. Så jeg kan sagtens følge dig. Man er magtesløs. Jeg er møg forsigtig, når jeg bruger mit kort. Jeg er en af dem, der beder folk om at træde tilbage, hvis jeg føler, de står for tæt på. En veninde, der også er bosat i Oxie, har også fået spærret sit kort pga mistænksom transaktion, så vi har højst sandsynligt handlet i samme butik Bor også i Oxie og har Sweedbank, og jeg har netop også fået tilsendt nyt kort fordi de regner med at det kan være misbrugt. Måske er det slik butikken på torvet ????????? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2008 Jag hade nog kontaktat Ilva, så att de kan sluta använda den firman, alternativt göra sig av med de chaufförerna. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dabp 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2008 Jag hade nog kontaktat Ilva' date=' så att de kan sluta använda den firman, alternativt göra sig av med de chaufförerna.[/quote'] Det er nok bedre at politiet tager de skyldige på fersk gerning.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KHEN28 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2008 Bor også i Oxie og har Sweedbank' date=' og jeg har netop også fået tilsendt nyt kort fordi de regner med at det kan være misbrugt. Måske er det slik butikken på torvet ?????????[/quote'] Hvis det er den butik, der ligger ved siden af Bellaya og overfor træningscentret, så tager de ikke kort.. men hvis det er her i byen, så mistænker jeg nærmere COOP. Det er den eneste butik i centret, som er fælles for min veninde og jeg. Men jeg kan ikke vide det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jan 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2008 Hvis det er den butik' date=' der ligger ved siden af Bellaya og overfor træningscentret, så tager de ikke kort.. men hvis det er her i byen, så mistænker jeg nærmere COOP. Det er den eneste butik i centret, som er fælles for min veninde og jeg. Men jeg kan ikke vide det [/quote'] Det er rigtigt, der betaler jeg forresten altid kontant. Men vi handler også rigtigt meget i COOP. De har dog ingen muligheder for at kopiere noget. Det hele foregår jo ved kassen, hvor man kan se det hele. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites