Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2009 Det skal foregå over skatten. Ideen med at man kun skal betale for det man bruger holder bare ikke da der bare vil komme mere fjernsyn ala tv3 og andre underholdningskanaler. Jeg kan godt lide at se DR2 og kundskabskanalen. Disse kanaler, tror jeg, kan kun overleve ved at flertallet betaler for mangfoldigheden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2009 Betalte i heller ikke licens i DK Jeg er lige lidt nysgerrig. Jer der ikke betaler licens, gjorde i heller ikke det i DK? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2009 Jeg er lige lidt nysgerrig. Jer der ikke betaler licens' date=' gjorde i heller ikke det i DK?[/quote'] Det var da et pudsigt spørgsmål? Hvilken forskel skulle det dog gøre? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2009 Det var da et pudsigt spørgsmål? Hvilken forskel skulle det dog gøre? Mon ikke bare det er nysgerrighed, nogen tror at man kan freeride i sverige Nok også derfor det bliver sværere og sværere at optage lån osv. som dansker Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2009 Mon ikke bare det er nysgerrighed, nogen tror at man kan freeride i sverige Nok også derfor det bliver sværere og sværere at optage lån osv. som dansker Fordi man ikke betaler licens ? :D Mon ikke det er sværere at få et lån for danskere fordi danskerne måske bruger deres lån på flygtige værdier (så som store biler) eller fordi de køber huse som de flytter fra igen efter nogle år (fordi de skal tilbage til DK)? Nå det var nok lidt off topic. on topic: Bag nysgerrighed ligger der jo gerne en ubevidst tanke, en fordom eller en eller anden form for teori :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2009 Jeg har på intet tidspunkt betalt licens i hverken Danmark eller Sverige, men jeg er heller ikke ansat i Danmarks Radio:laugh: I DR er det fyringsgrund ikke at betale sin licens:cool: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2009 Ja, bare nysgerrighed og undren Ja, du har faktisk lidt ret. Jeg undrer mig nok lidt over at man ikke fölger skik og brug som udländing.Mon ikke bare det er nysgerrighed, nogen tror at man kan freeride i sverige Nok også derfor det bliver sværere og sværere at optage lån osv. som dansker Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2009 Jeg er principielt imod licens-systemet og mener, public service-tv skal være skattefinansieret i stedet, da det efter min opfattelse giver en mere retfærdig fordeling af udgifterne - lad de bredeste skuldre bære de tungeste byrder:cool: Det har intet at gøre med skik følge eller land fly, for det er jo præcis samme system i gamle Danmark. Derudover er der da masser af ting, som svenskerne gør, som jeg aldrig selv ville drømme om at efterligne:lol: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pakwhan 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2009 Ja' date=' du har faktisk lidt ret. Jeg undrer mig nok lidt over at man ikke fölger skik og brug som udländing.[/quote'] Ja, så kan man spørge hvad skik og brug, jeg mener at kunne huske, at det var ret så udbredt blandt højre politikere at ikke betale licens (nogen mere end 10-15 år) at benytte sig af sort arbejde ikke betale ejendoms skatt af udlanske boliger her kan man læse at langt fra alle Svenskere betaler deres licens med glæde https://www.flashback.info/showthread.php?t=15519 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2009 Ikke med gläde Jeg betaler den da heller ikke med gläde. Og dem du nävner her er Svenskere, ikke udländinge Ja, så kan man spørge hvad skik og brug, jeg mener at kunne huske, at det var ret så udbredt blandt højre politikere at ikke betale licens (nogen mere end 10-15 år) at benytte sig af sort arbejde ikke betale ejendoms skatt af udlanske boliger her kan man læse at langt fra alle Svenskere betaler deres licens med glæde https://www.flashback.info/showthread.php?t=15519 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Lige nu er jeg ikke tilmeldt, men skyldes mest at jeg er på rejse i udlandet. Ellers stiger min lyst til at betale proportionalt overfor risikoen for at blive snubbet. Jeg er imod enhver form for licens, skattebetalt tv-finansiering eller anden offentlig kontrol af medierne. Publicservice skulle afskaffes og kanalerne skulle vise det de nu har lyst til og hvordan de har lyst til det. Jeg kan ikke forstå hvorfor staten skal være radio- og tvudbyder. Hvorfor er der ikke licens til aviser, ugeblade, tidsskrifter eller magasiner? eller publicservice til det trykte medie. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Ja' date=' du har faktisk lidt ret. Jeg undrer mig nok lidt over at man ikke fölger skik og brug som udländing.[/quote'] Om man betaler licens har vel intet at gøre med om man er udlænding eller ikke? Eller mener du man har en skærpet forpligtigelse til at betale licens fordi man ikke er statsborger i det land hvor man bor? Jeg betalte ikke TV-licens da jeg boede i Danmark - kun radio. Nu har de jo så lavet det til en generel "jeg har adgang til medier" skat i stedet, så den er jo efterhånden nok svær at undgå. Jeg betaler heller ikke TV-licens i Sverige. Til gengæld har jeg så faktisk heller ikke noget TV længere (eller andet med TV tuner). Og herovre har man da - endnu i det mindste - ikke fået det fremragende ide at pålægge folk med internet forbindelse at skulle betale TV-licens. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Det fede er......At vi har heller ikke noget TV. Man får bare tid til en masse andet og jeg har det indtryk at et hjem uden tv er godt for dit ægteskab og dine børn.....Det gør dem kreative og glade! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Hvorfor er der ikke licens til aviser, ugeblade, tidsskrifter eller magasiner? eller publicservice til det trykte medie. Trykte medier er i øvrigt stærkt skattefinansierede, uanset at de udgives af private aktører. De får fx store tilskud i portostøtte, momsfritagelse og meget andet godt fra skattefar... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Det fede er......At vi har heller ikke noget TV. Man får bare tid til en masse andet og jeg har det indtryk at et hjem uden tv er godt for dit ægteskab og dine børn.....Det gør dem kreative og glade! Lige præcist! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Trykte medier er i øvrigt stærkt skattefinansierede' date=' uanset at de udgives af private aktører. De får fx store tilskud i portostøtte, momsfritagelse og meget andet godt fra skattefar...[/quote'] Er godt klar over der er portostøtte m.m. til dagbladene. For mig er dette en støtte for at distribuere nyheder til samfundet. Selve produktionen må aviserne selv stå for og derfor kan du ikke drage en direkte parallel. Portostøtten er i øvrigt i en helt anden økonomisk kaliber end licensmilliarderne til DR og TV-2. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Portostøtten er i øvrigt i en helt anden økonomisk kaliber end licensmilliarderne til DR og TV-2.TV 2 får ikke licens-kroner. Det er kun de regionale TV 2-stationer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Jeg er principielt imod licens-systemet og mener, public service-tv skal være skattefinansieret i stedet, da det efter min opfattelse giver en mere retfærdig fordeling af udgifterne - lad de bredeste skuldre bære de tungeste byrder Det har intet at gøre med skik følge eller land fly, for det er jo præcis samme system i gamle Danmark. Derudover er der da masser af ting, som svenskerne gør, som jeg aldrig selv ville drømme om at efterligne Er godt klar over der er portostøtte m.m. til dagbladene. For mig er dette en støtte for at distribuere nyheder til samfundet. Selve produktionen må aviserne selv stå for og derfor kan du ikke drage en direkte parallel. Portostøtten er i øvrigt i en helt anden økonomisk kaliber end licensmilliarderne til DR og TV-2. Uha en af mine yndlingsemner :D Det er sjovt som den skide licens kan bringe folks pis i kog! Hvorfor skal der være en licens og licens støttede kanaler? Fordi der skal (i mine øjne) være noget landsdækkende TV som er uafhængigt en kommerciel ejers interesser. Danskerne ser stadig en masse TV og så længe vi gør det er det stadig relevant at have public service kanaler. Situationen er måske en anden om 10-20 år når en generation af kronetællende og licenshadende tv-seerere dominierer, eller at mediet simpelthen ikke er "in" længere :) For mig er skrækscenarierne Italiens Berlusconni ejede tv-kanaler og Robert Murdochs neo-konservative Fox News som nærmest bebrejder demokraterne (eller bare alle andre) for alt fra korsfæstelsen af Jesus og middelalderen til Pearl Harbour og valget i Iran ;) I mine øjne har kommercielle eller politiske interesser intet at skulle have sagt når det gælder en landsdækkende kanals sendeflade. Viasat og Canal Digital viser jo smukt hvilken linie der skal lægges hvis der tænkes kommersielt (serier, serier, serier, sport og plathumor), mens SBS.net lever op til min forventing af hvad billig kommerciel public service går ud på (dette skal ikke læses som kritik). Tv2 klarer sig fint, men i mine øjne er der lang vej fra DRs public service niveau til TV2s som er blivet langt mere populiskt og følelsesladet hvor indholdet lider. Det plejer at være nu, hvor DR bliver kaldt en rede for røde lejesvende, og det skal ikke støttes. Til det vil jeg gerne gøre opmærksom på at der snart er en del "borgerlige" politikkere som har brugt DR som springbræt, F.eks. Uffe Elleman (han er sku for sej), Paula Laurein (staveplade tak), Konservative og senest Morten Brødsgård (mener jeg) til EU for Venstre. Desuden sidder der en bestyrelse (eller et nævn) som skulle være repræsentivt af den politiske situation i DK. For at gøre det kort: DR, takket være licenspengene har mulighedne for at lave uafhængige nyheder, uafhængige dokumentarer, haveprogrammer med Sørens ryger og generelt udforske og udfordre mediet via DR2. Danmarks Radio er jo samtidig springbræt for en del de personer som udgører de danske medier. TV2 var jo hovedsagligt gamle DR folk, og da TV2 Zulu blev lanceret var det jo også med folk fra DRs ungdomsafdeling bag sig. Man kan sige at DR er en rugekasse for noget af Danmarks talent og det er det vores licens penge blandt andet går til, hvilket de danske betalingskanaler også nyder godt af. Englands BBC er jo også et godt eksempel på licensfinasieret rugekasse, med f.eks. Top Gear. Hvis der ikke havde siddet en gal BBC chef og sagt god for at et lokum af en mand skal lave syge tests med små sportsvogne, så havde vi ikke den institution som Top Gear er i dag =) Det andet emne er hvorfor licensen IKKE skal betales over skatten er fordi at i alle andre sammenhæng der bærer de største skuldre de største byrder. Det hører til i skattepolitikken, men ikke i et medie ejet af danskerne. Her der bidrager alle ligeligt, på lige fod, og har derfor også lige meget at skulle have sagt. (Desuden så er det også mit indtryk af dem som tjener flest penge har mindst tid til at se fjernsyn alligevel ;)) Nå men det var måske lige lidt meget her sommervarmen =) Husk nu at nyde det gode vejr! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Jo da...Men kunne de så bare ikke holde sig til at være neutrale istedet for ræve røde??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Det andet emne er hvorfor licensen IKKE skal betales over skatten er fordi at i alle andre sammenhæng der bærer de største skuldre de største byrder. Det hører til i skattepolitikken, men ikke i et medie ejet af danskerne. Her der bidrager alle ligeligt, på lige fod, og har derfor også lige meget at skulle have sagt. (Desuden så er det også mit indtryk af dem som tjener flest penge har mindst tid til at se fjernsyn alligevel ;)) Nå men det var måske lige lidt meget her sommervarmen =) Husk nu at nyde det gode vejr! Det er vist lidt fortegnet og rosenrødt at sige, at DR skulle være et særlig demokratisk medie. Jeg har da som lytter og seer absolut intet at skulle have sagt i DR. Og deres journalistik er lige så styret som alle mulige andre medier med gatekeeping, osv. Og hvis det ikke er en samfundsopgave at informere og oplyse befolkningen via skatten, så kunne man med lige så god ret kræve, at det kun var biblioteksbrugere, der skulle betale for bibliotekernes eksistens, og at et lånerkort derfor skulle være licensbetalt/brugerbetalt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Jo da...Men kunne de så bare ikke holde sig til at være neutrale istedet for ræve røde??? Nu er det ikke kun i DR, men faktisk kendetegnende for alle danske journalister, at de fleste stemmer til venstre for midten. Det gælder fx også journalisterne på tanten i Pilestræde til trods for avisens konservative linje. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Det er vist lidt fortegnet og rosenrødt at sige' date=' at DR skulle være et særlig demokratisk medie. Jeg har da som lytter og seer absolut intet at skulle have sagt i DR. Og deres journalistik er lige så styret som alle mulige andre medier med gatekeeping, osv. Og hvis det ikke er en samfundsopgave at informere og oplyse befolkningen via skatten, så kunne man med lige så god ret kræve, at det kun var biblioteksbrugere, der skulle betale for bibliotekernes eksistens, og at et lånerkort derfor skulle være licensbetalt/brugerbetalt.[/quote'] Ang. gatekeeping så er det jo rigtigt nok at der er en chefredaktør et eller andet sted i alle nyhedsmedier, men på DR har man jo dette "vogternes råd" som evaluerer hvad det nu er DR sender. Nogle af disse folk er politikkere og jeg mener (men er ikke sikker) at de pladser bliver fordelt i forhold til partiernes størrelse, så på den måde er det lige så demokratisk som resten af DK. En anden og måske vigtigere grund til at licensen ikke skal ind over skatten er at hvis den er styret af skatten, så kan den siddende regering vælge at skære i pengene, hvis DR pludselig bliver for regeringskritisk. Jeg mener at et licensbetalt DR er det nærmeste vi kommer på et uafhængigt medie med frihed til at eksperimentere med sendefladen og stadig generere noget dansk kultur, samt en portion oplysning til folket. Men det er i forhold til de alternativer der findes i dag, jeg udelukker ikke at der er findes et bedre uopdaget alternativ ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Jeg er stadig af den holdning, at jeg egentlig kun ønsker at betale for det, jeg ser. Da jeg boede i Danmark havde jeg fx. ikke DR2, men blev alligevel bonget over licensen for DR2, hvilket for mig er helt urimeligt, da jeg ikke kunne se den i lejligheden. I disse tider med digital tv osv. så kan man jo sagtens lave således, at man kun kan se de kanaler, man betaler for i stedet for at blive påtvunget en tv pakke, hvor man ikke ønsker 80% af kanalerne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Jeg mener at et licensbetalt DR er det nærmeste vi kommer på et uafhængigt medie med frihed til at eksperimentere med sendefladen og stadig generere noget dansk kultur, samt en portion oplysning til folket. Men det er i forhold til de alternativer der findes i dag, jeg udelukker ikke at der er findes et bedre uopdaget alternativ Kig på tv guiderne for DR1, det er da ikke specielt spændende, det de sender. Se bare fx. på lørdagens tv program: 18:00Mr. Bean Underholdning/Satire18:30TV Avisen med SportNyheder & Aktualitet/Nyheder19:15Hvem ved det!Underholdning/Quiz19:45Aftentour 2009Sport/Cykling20:10Merlin Serier/Eventyrserie20:55Kriminalkommissær Barnaby Engelsk Serier/Krimiserie22:30Landsstævne 2009 - festaftenSport/Gymnastik23:45Inspector Rebus Skotsk Serier/Krimiserie00:55Kodenavn: Jane DoeAmerikansk Serier/Thrillerserie Gaaab. Bevares, de har ikke alle de der uinteressante TV-serier, men det der er da heller ikke for spændende imo. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Kig på tv guiderne for DR1, det er da ikke specielt spændende, det de sender. Se bare fx. på lørdagens tv program: ---Klip--- Gaaab. Bevares, de har ikke alle de der uinteressante TV-serier, men det der er da heller ikke for spændende imo. Det er også sommer og skolesommerferie. Det er nok begrænset hvor mange selv de tror ser TV om aftenen :) Alligevel vil jeg mene at Aftentour, Merlin, Barnaby og Landstævnet er en okay opsætning på en aften hvor man ikke forventer mange seere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites