Jump to content
GoldMan

TV Licensen

Recommended Posts

Ja men er det ligesom DR i Danmark som napper 2000 kr per halve år eller lignende? Lad os indrømme at mange slipper med og betale licens i sverige
Prisen minder meget om i dk. men 2k pr 6mdr er vist lidt overdrevet for begge sider af sundet. Men før eller siden kommer de og besøger dig. Så regner de sig frem til hvor lang tid de mener du har haft fjernsyn også kommer der en regning for den periode. Du slipper ikke. Det er bare et spørgsmål om hvor lang tids kredit du får.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Prisen minder meget om i dk. men 2k pr 6mdr er vist lidt overdrevet for begge sider af sundet. Men før eller siden kommer de og besøger dig. Så regner de sig frem til hvor lang tid de mener du har haft fjernsyn også kommer der en regning for den periode. Du slipper ikke. Det er bare et spørgsmål om hvor lang tids kredit du får.
Nu er det jo ikke et forbudsland vi bor i ;-) De må kun tage penge fra den dag de tager en i at have TV.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Præcis og hvis fjernsynet er købt i Sverige er det rigtig nemt at finde ud af.. Jeg ville ikke gide besværet for "sølle" 2000 kroner..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja men er det ligesom DR i Danmark som napper 2000 kr per halve år eller lignende? Lad os indrømme at mange slipper med og betale licens i sverige
I DK betaler du 2.200 dkr. for et HELT år. I SE betaler du godt og vel 2.000 sek for et HELT år. Og nej, så mange slipper ikke for licensen. Både i DK og SE er andelen af hustande, der betaler licens over 90%. Så det er ved at være et fåtal der ikke betaler, hvilket i høj grad skyldes, at man i dag har mulighed for at nedtage tv-programmer på sin pc og dermed også er licenspligtig af den.
Nu er det jo ikke et forbudsland vi bor i ;-) De må kun tage penge fra den dag de tager en i at have TV.
Korrekt! Der opkræves fra det tidspunkt man har haft besøg eller evt. den dato man selv opgiver at have anskaffet en tv-modtager. Forøvrigt er reglerne i DK og SE næsten identiske med få undtagelser:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og som i Danmark, har licenspusherne IKKE automatisk adgang til din lejlighed -De kan ringe på din dør/dørtelefon, og nægter du at tale med dem og lukke dem ind, så kan de kun gå slukøret igen. Der er så vidt jeg husker, heller ikke adgang til de kan få retskendelse til at komme ind i din lejlighed hehe. Dette er jeg dog ikke helt sikker på. Godt man bor et sted, hvor der KUN er dørkode på - så kan de stå ude i regnen og spille smarte i stedet for. Syns det er tamt, at man blir påtvunget at betale for noget man ikke bruger - eller at man ikke engang har muligheden for at fravælge servicen. Idag er signalet jo digitalt i sverige, så burde det vel teknisk muligt også være klar til at afbryde signalet for sv1 2 3 osv osv, til dem der ikke ønsker den service.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Syns det er tamt' date=' at man blir påtvunget at betale for noget man ikke bruger - eller at man ikke engang har muligheden for at fravælge servicen.[/quote'] Hvis du ikke har tv eller radio behøver du skam ikke at betale. Så du er ikke tvunget til noget som helst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OK' date=' men der er stadig tale om TV-licens i Sverige korrekt? Altså det er ikke medielicens som i DK?[/quote'] Ja, i SE hedder det tv-avgift, men er på linie med medielicensen i DK. Radiotjänstens egen definition på tv-modtagere: Tv Video med kanalväljare Dator med tv-kort Videokamera med kanalväljare Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare Digital tv-mottagare Tv-avgift betalas oavsett om man äger, hyr, lånar eller övertar tv-mottagaren och bortsett från hur den används. Det är själva innehavet av tv-mottagare som är avgörande för betalningsskyldigheten. De må ikke så meget som betræde dit dørtrin, om du så inviterer dem indenfor;) Nu skal du lige adskille tingene. Det er jo ikke leveringen af signaler du betaler licens for. Det betaler du en udbyder for. Licensen er en afgift du betaler for at være i besiddelse af et tv, pc m.m., som anført længere oppe. Og som BS skriver, skal du selvfølgelig ikke betale for noget du ikke har. Men noget siger mig, at du måske har en pc med netadgang:D Kan selvfølgelig være jeg tager fejl:rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I modsætning til Danmark skal man vist ikke betale for kun at eje en radio. Så vidt jeg kan læse' date=' handler det kun om tv og tv-modtagere.[/quote'] Ja, det er én af de få afvigelser der er ift. DK. Ingen radiolicens:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, i SE hedder det tv-avgift, men er på linie med medielicensen i DK. Radiotjänstens egen definition på tv-modtagere: Tv Video med kanalväljare Dator med tv-kort Videokamera med kanalväljare Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare Digital tv-mottagare Tv-avgift betalas oavsett om man äger, hyr, lånar eller övertar tv-mottagaren och bortsett från hur den används. Det är själva innehavet av tv-mottagare som är avgörande för betalningsskyldigheten. De må ikke så meget som betræde dit dørtrin, om du så inviterer dem indenfor;) Nu skal du lige adskille tingene. Det er jo ikke leveringen af signaler du betaler licens for. Det betaler du en udbyder for. Licensen er en afgift du betaler for at være i besiddelse af et tv, pc m.m., som anført længere oppe. Og som BS skriver, skal du selvfølgelig ikke betale for noget du ikke har. Men noget siger mig, at du måske har en pc med netadgang:D Kan selvfølgelig være jeg tager fejl:rolleyes:
Det har ikke noget med netadgang at göre, som du selv skriver så er det nemlig kun hvis du har tv-kort i computeren. Og så mange er der trods alt ikke som har det :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er forbavset over at 32% har svaret nej til dette spørgsmål. Får I ikke "besøg" af en svensk licensmand indimellem? Jeg betalte ikke i starten, men så kom der en mand og bankede på vores dør, og siden har jeg betalt..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ejer ikke et tv' date=' og har ikke gjort det længe. Min pc er heller ikke udstyret med et tv-kort. Så jeg er en af dem der har stemt "nej" :th2:[/quote'] Cool nok :th2: Ville gerne selv være "nået dertil", men må indrømme at jeg stadig ser TV avisen, et par hovedløse underholdningsprogrammer og amerikanske serier. Det er rent junk! ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som andre også var inde på' date=' kan man jo lade være med at åbne døren for fremmede, som kommer uanmeldt ;)[/quote'] Det ved jeg godt, problemet var at manden kom en dag hvor vi havde nogle håndværkere så vores dør var åben! Talking about timing?:eek:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lasse - hvis han ikke inviteres inden for, så har han faktisk "opholdt sig ulovligt" i jeres lejlighed. De har INGEN adgang til din private bolig, uanset om døren står åben eller ej. ALt andet er ulovlig indtrængen - i hvert fald i DK. Nu skal jeg jo passe på hvad jeg siger, for har ikke gransket den svensk lovgivning på området. Men nok om det - De må jo sende en opkrævning, hvis de mener jeg skal betale license :D - jeg er lidt rebel her på det område, jeg ser ikke sv1 osv, og har altså betalt for mit tv engang - ønskede jeg at leje det havde jeg ringet til leasy istedet for det svenske licenskontor :D Men udover det er det sq ikke pengene det drejer sig om, men princippet i tvangsbetalinger, hvor man reelt ikke bruger den ydelser man bliver påtvunget. Svarer lidt til SP'en - tvangsopsparing - jeg vil sq selv bestemme, hvornår,hvordan og hvorledes jeg sparer op til min alderdom - betaler rigeligt med skat til folkepensionen skulle jeg mene. Men håber da, at når det træder i kræft - at pengene kan placeres i min bank, hvor den første pulje er investeret - så der i det mindste kommer samling på skidtet. Nå, det var lidt OT :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lasse - hvis han ikke inviteres inden for, så har han faktisk "opholdt sig ulovligt" i jeres lejlighed. De har INGEN adgang til din private bolig, uanset om døren står åben eller ej. ALt andet er ulovlig indtrængen - i hvert fald i DK. Nu skal jeg jo passe på hvad jeg siger, for har ikke gransket den svensk lovgivning på området.
Ja, det er jo rigtigt. Det var nu heller ikke fordi han trængte ind, det er bare sådan at jeg ikke lige var hård nok til at afvise ham. Anyway, vi ser også svensk tv indimellem, så jeg vil da gerne betale lidt licens - også for at undgå at de kommer rendende i tide og utide igen ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites