Jump to content
MRoderick

Nu med helikopter over Malmö C

Recommended Posts

Guest jxhab
Jeg mindes ikke at have udtalt mig om tortur ? Det eneste jeg gjorde opmærksom på er at Social Forum primært er en masse mennesker der mødes for at diskutere/snakke/drikke kaffe/feste mv for at finde ud af hvordan verden kan blive bedre. At arrangementet så også tiltrækker "autonome" grupper er så en anden sag. Man skal bare huske intensionen i arrangementet, som forøvrigt blev holdt sidste år i Athen. Så det er faktisk god PR for Malmö at det bliver holdt her i år. Jeg vil gerne sige at jeg på ingen måde synes det er en god ide med voldelige aktioner.
Reclaim the streets konceptet handler altså desværre ikke om at diskutere eller drikke kaffe, men at erobre gaderne og i 90% af tiden ender det i hærværk og slåskampe med politiet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt en misforståelse som har flureret her på forumet, at det er en gruppe mennesker der kommer for at lave ballade. Det er måske også det billede man får fra medierne (?), men det hænger ikke rigtig sammen med virkeligheden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Reclaim the streets konceptet handler altså desværre ikke om at diskutere eller drikke kaffe' date=' men at erobre gaderne og i 90% af tiden ender det i hærværk og slåskampe med politiet...[/quote'] Måske jeg tager fejl, men er reclaim the streets hovedformålet med Social Forum?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Det er lidt en misforståelse som har flureret her på forumet' date=' at det er en gruppe mennesker der kommer for at lave ballade. Det er måske også det billede man får fra medierne (?), men det hænger ikke rigtig sammen med virkeligheden.[/quote'] jo jo men nu siger jeg ikke det er Reclaim the streets ønske.. men Reclaim the streets handler om at erobre gaderne og veje, motorveje osv.. Jeg snakker ikke om balladen, men at det desværre hyppigt ender i ballade.. Reclaim the streets er et koncept som handler om at man invaderer veje og helst knudepunkter for at få et eller flere budskaber igennem..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"From September 17th to 21st 2008 the European Social Forum (ESF) is being held in Malmö, in the south of Sweden. The forum is by far the biggest meetingplace for social movements and a progressive civil society in Europe - with the aim to create a better Europe and a better world. More than 20 000 people are expected to participate in Malmö. During five days over 200 seminars and workshops will be mixed with even more culture, film, music, informal meetings, activism and demonstrations." Kilde: http://www.esf2008.org/about/what-is-esf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mere om Malmö: "Welcome to Malmö and the 5th ESF The Nordic organising committee welcomes you to Malmö, southern Sweden. Scandinavia, with its tradition of peoples’ movements, relative gender justice and a strong welfare state – all under fire from neoliberalism and corporate driven globalisation – will clearly be a new inspiring environment for the ESF. The forum will start on the 17th at 6pm with an inauguration with speakers and performers from all over the world, from the local to the global. The cultural program starts beforehand at noon. From Thursday to Friday there will be seminars and workshops all day, from 9.30am - 9pm, on Saturday and Sunday from 9.30am - 12.30am. Saturday is the day of the big parade/demonstration, leaving from Rosengård in the afternoon and ending up in Pildammsparken to finish off the day with a big party. During Sunday there will be a closing event from 1.30 pm to 4 pm, with presentations and and open discussions around the results from the forum days. Six years after the first ESF Malmö will provide for a new energy kick for the forum. Take the chance to be part of the process, forming the strategies and actions for another Europe! " Kilde: http://www.esf2008.org/about/what-is-esf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Måske jeg tager fejl' date=' men er reclaim the streets hovedformålet med Social Forum?[/quote'] tjo det kan du godt sige at det er - men man gør det ved at spærre veje og gader og andre knudepunkter.. Filosofien er at gaderne tilhører "dem" og at det er bilister og andre køretøjer som invaderer gaderne .. Så i deres filosofi så giver "de" gaderne tilbage til folket og det er ofte i ganske store og underholdende demonstrationer.. At der er ballademagere med, det tror jeg ikke direkte man kan bebrejde organisationen Reclaim The Streets, men det er desværre alt for tit at disse events ender med en masse ballade og en masse oprydning .. hvilket måske også er derfor folks sympati for disse grupper hænger i en lille tråd..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jo jo men nu siger jeg ikke det er Reclaim the streets ønske.. men Reclaim the streets handler om at erobre gaderne og veje, motorveje osv.. Jeg snakker ikke om balladen, men at det desværre hyppigt ender i ballade.. Reclaim the streets er et koncept som handler om at man invaderer veje og helst knudepunkter for at få et eller flere budskaber igennem..
Ok, tak for info, kunne ikke lige finde noget om Reclaim the street på European Social Forums site.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Mere om Malmö: "Welcome to Malmö and the 5th ESF The Nordic organising committee welcomes you to Malmö, southern Sweden. Scandinavia, with its tradition of peoples’ movements, relative gender justice and a strong welfare state – all under fire from neoliberalism and corporate driven globalisation – will clearly be a new inspiring environment for the ESF. The forum will start on the 17th at 6pm with an inauguration with speakers and performers from all over the world, from the local to the global. The cultural program starts beforehand at noon. From Thursday to Friday there will be seminars and workshops all day, from 9.30am - 9pm, on Saturday and Sunday from 9.30am - 12.30am. Saturday is the day of the big parade/demonstration, leaving from Rosengård in the afternoon and ending up in Pildammsparken to finish off the day with a big party. During Sunday there will be a closing event from 1.30 pm to 4 pm, with presentations and and open discussions around the results from the forum days. Six years after the first ESF Malmö will provide for a new energy kick for the forum. Take the chance to be part of the process, forming the strategies and actions for another Europe! " Kilde: http://www.esf2008.org/about/what-is-esf
Hehe.. jeg tror vi snakker om 2 forskellige events :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tjo det kan du godt sige at det er - men man gør det ved at spærre veje og gader og andre knudepunkter.. Filosofien er at gaderne tilhører "dem" og at det er bilister og andre køretøjer som invaderer gaderne .. Så i deres filosofi så giver "de" gaderne tilbage til folket og det er ofte i ganske store og underholdende demonstrationer.. At der er ballademagere med, det tror jeg ikke direkte man kan bebrejde organisationen Reclaim The Streets, men det er desværre alt for tit at disse events ender med en masse ballade og en masse oprydning .. hvilket måske også er derfor folks sympati for disse grupper hænger i en lille tråd..
Jeg fik ikke formuleret mig korrekt, mit spørgsmål var om hovedformålet med ESF var reklaim the streets, hvilket jeg ikke kan forestille mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Ok' date=' tak for info, kunne ikke lige finde noget om Reclaim the street på European Social Forums site.[/quote'] Ingen problemer - jeg tror vi talte forbi hinanden, for jeg henviser kun til Reclaim The Streets delen, som "offcielt" fandt sted i går og ikke ESF.. Se evt mere her: http://indymedia.dk/articles/386

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Jeg fik ikke formuleret mig korrekt' date=' mit spørgsmål var om hovedformålet med ESF var reklaim the streets, hvilket jeg ikke kan forestille mig.[/quote'] Det tror jeg du har helt ret i.. jeg tror at ESF som sådan er et rigtig godt intiativ hvor man bruger tiden fornuftigt .. om man så støtter det rent politisk er en anden snak, men jeg tror bestemt du har ret i at ESF som sådan ikke har noget at gøre med den del som handler om Reclaim The Streets.. beklager forvirringen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Reclaim the Streets er en af mange demonstrationer i European Social Forum arrangementet: "Infos om demoerne under ESF Reclaim the Streets: Fredag, den 19.september, kl.20:00 fra Stadshuset i Malmö ESF - demo : "Makten åt folket - mot kapitalism och miljöförstöring - En annan värld är möjlig!". På lørdag, den 20.september, kl.13:00 fra Cronhielsparken, Rosengården, Malmö. Flere infos: http://www.motkraft.net/kalendarium/1009" Kilde: http://indymedia.dk/articles/386

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Reclaim the Streets er en af mange demonstrationer i European Social Forum arrangementet: "Infos om demoerne under ESF Reclaim the Streets: Fredag, den 19.september, kl.20:00 fra Stadshuset i Malmö ESF - demo : "Makten åt folket - mot kapitalism och miljöförstöring - En annan värld är möjlig!". På lørdag, den 20.september, kl.13:00 fra Cronhielsparken, Rosengården, Malmö. Flere infos: http://www.motkraft.net/kalendarium/1009" Kilde: http://indymedia.dk/articles/386
præcis :) .. det var kun den første del jeg henviste til.. og så kan man jo håbe hele weekenden forløber fredeligt, det ville være dejligt og sende et rigtig godt budskab..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg var i hvert fald rimeligt forvirret da jeg kom hjem igår. Har været væk hele ugen og kom tilbage kl 1 i nat, syntes nok der var en del politi på Foreningsgatan/Amiralsgatan, fattede bare ikke lige hvorfor. :o Har lige været nede at flytte BMW'en... Syntes måske at den står bedre i p-hus lige i nat :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Hmm, jeg var i hvert fald rimeligt forvirret da jeg kom hjem igår. Har været væk hele ugen og kom tilbage kl 1 i nat, syntes nok der var en del politi på Foreningsgatan/Amiralsgatan, fattede bare ikke lige hvorfor. :o Har lige været nede at flytte BMW'en... Syntes måske at den står bedre i p-hus lige i nat :scared:
hehe god ide.. det lyder som om der er godt gang i den med musikken, kan jeg hører ude fra haven i mit trygge villakvarter :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab

Massiv Kritik af Politiet fra Politiet selv!? Utroligt er vidst det eneste jeg kan sige .. Men hvad, måske var det grunden til at det ikke blev værre om Fredagen .. Så må vi se hvor slemt det bliver i Nat.. --

Polisen fick inte ingripa när demonstranterna begick brott rakt framför näsan på dem. Nu får ledningen massiv kritik från de egna leden.
När fredagens demonstration var över såg området kring Triangeln ut som ett slagfält. Bilar hade satts i brand, butiker fått sina fasader nerklottrade och samtliga rutor på SEB:s kontor var krossade. Allt detta gjordes utan att polisen ingrep – trots att de stod ett par meter därifrån. – Vi är nöjda med hur det gick, säger kommenderingschef Håkan Jarborg. Så låter det från ledningen. Men från de flera hundra poliser som arbetade på fältet är missnöjet stort.
När demonstranterna krossade SEB:s rutor och sprang in på banken tvingades poliserna att bara titta på. Likaså när de själva attackerades med flaskor och gatsten. Man ville stoppa skadegörelsen, men fick inte för sina chefer. – Vi ska upprätthålla lag och ordning, men här tvingades vi stå och titta på medan demonstranterna begick flera grova brott. Det är åt helvete, säger en polis som inte vill gå ut med sitt namn eftersom han är rädd att förlora sitt arbete inom Skånepolisen.
Kilde: http://sydsvenskan.se/esf/article370342/Massiv-poliskritik-mot-egna-insatsen.html
Butikerna på Föreningsgatan drabbades värst av skadegörelsen. När Sydsvenskan nu på morgonen pratar med Ann-Britt Pettersson och Kerstin Vertus, som driver frisörsalongen Blåskägg, är de upprivna och stressade. De fick samtal från kunder under natten om att deras salong blivit nerklottrad. Även en ruta har krossats. – Det är för jävligt, säger Kerstin Vertus. – Frisör är inget du tjänar pengr på. Särskilt inte i vår ålder. Vi har haft våra glansdagar. Hennes kollega Ann-Britt Pettersson tillägger: – Vi får väl jobba gratis några dagar. Hur kul är det? De vet i nuläget inte hur mycket det kommer att kosta att reparera skadorna på lokalen. Men de är oroliga för att det blir dyrt.
Kilde: http://sydsvenskan.se/esf/article370112/Det-ar-for-javligt.html og mere her: http://sydsvenskan.se/esf/article370266/Saneringen-kan-uppga-till-70-000-kronor.html Og hvor har hun ret hende her: http://sydsvenskan.se/webbtv/article370234/Demonstration-urartade-i-kravaller.html?context=webbtv -- Jeg synes godt det svenske politi kunne lære lidt af det danske politi, jeg havde egentlig en forventning om at de ville slå hårdere ned på tingene og bruge tåregas, men tilsydelande ikke..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Billederne ligner jo lidt de tilstande der var på Nørrebro for et stykke tid siden. mvh A
Ja det er lidt utroligt.. nu faldt jeg over noget som jeg blev endnu mere overrasket over .. prøv at se Reclaim The Streets krav til Skånepolisen:
-Vi vill inte att det står en massa poliser och hänger precis utanför våra avspärrningar. Detta ser tråkigt ut, och det är inte tråkigt vi ska ha! - Vi tänker själva välja en festplats och vi avböjer all hjälp som polisen har att erbjuda i detta. Dessutom bör ordningsmakten låta bli att stå i vägen för våra glada festdeltagare. -Det kommer finnas någon från vårt håll som är ansvarig för kontakten med polisen. Vi blir mycket, mycket besvikna om poliser håller på att tjoa till våra festdeltagare eller om dialogpolisen håller på och stör våra festdeltagare med sitt tråkiga snack. Prata med varandra istället! -Inga festdeltagare ska utsättas för visitation, konversation, kränkningar, gripanden, dialog eller annan form av ohyfsat beteende.
Kilde: http://motkraft.net/nyheter/3225

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites