Jump to content
cbpwr

Afklaring på min sag mht. Forældrepenning og Børnecheck fra Dk

Recommended Posts

Hejsa. Nu er vores sag endelig færdigbehandlet. Vi skal have børnecheck (børnebidrag) fra Sverige, idet jeg arb. i Danmark og min kone ikke arbejder. Dem har jeg så fået fra min Danske kommune med tilbagevirkende kraft. SÅ det er fint nok. Det man så gør på den svenske side er at Man endelig modregner forskellen i børnebidraget i mellem de 2 lande, i forældrepenning før skat, det virker ikke helt fair men det gør de alså. Dvs hvis man fx skulle have 5000 før skat i forældre penning og 1050 i børnebidrag (sverige) og de danske børnepenge fx. er 1450 kr. siger de 1450-1050 = 400 så bliver forældre penning så 5000-400 Så alt i alt bliver det stort set det samme. De siger det er fordi at man i sverige har børnebidrag og forældrepenning som en slags ydelse. Men jeg regner med de har check på det. Så nu får vi pengene udbetalt igen, og så skal så betale det tilbage vi fik formeget - plus at vi har fået børnepenge fra dk (de er allerede udbetalt med tilbagevirkende kraft) Tilgengæld ser det nemmere ud med de 480dage man har tilsammen som forældre til forældrepenning. Efter de svenske regler skal den ene part min bruge de 60 af dem. Men nu bliver det kaldt noget andet så nu kan min kone bruge alle 480dage selv. Så man kan sige det er ikke en super fordel at få det højere børnebidrag fra DK, imens man er på forældrepenning, da de bare modregner det i forældrepenning. Men når man ikke er på forældrepenning er det en bedre forretning ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Forældrepenning og Børnecheck fra Dk er 2 helt forskellige ting, og de må sku ikke blande dem sammen og trække fra i din forældrepenning, desuden kan du ikke få barsel fra sverige når du arbejder i dk. det skal du have derfra...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites