gika1234 10 Anmeld indhold Skrevet September 10, 2008 Hej alle Den 1. juli blev der indført nye tilskud til tandlægebehandling i SE. De betyder bl.a. at Forsikringskassen betaler 50% af beløbet, når man har betalt de første 3.000 kr. Jeg har været til tandlæge og deres computer nægter at fratrække tilskudet fra FK. Tandlægen har derfor kontaktet FK som oplyser, at de manuelt skal ind og checke om Grænsegængere (dem som arbejder i DK) er berettiget til tilskudet Det er nu 2 måneder siden og der er ikke rigtigt sket noget ... Nogen som har været til tandlæge og været så heldig at få tilskudet ? En god aften til alle Gitte Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2008 Det samme er sket for mig, det system virker bare ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
M4rco 10 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2008 Det kan godt være at du har fået tilskudet men det beholder din tandlæge? uden at sige det til dig.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
webnadiya 10 Anmeld indhold Besvaret September 13, 2008 Hej Er det alle grænsegængere der har ret til tilskud? Hvis ja, hvordan bliver man så meldt ind i forsikringskassen? Mvh Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret September 13, 2008 Hvis du bor i Sverige og har et svensk personnr., er du da automatisk med i Försäkringskassan Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret September 13, 2008 Hvis du bor i Sverige og har et svensk personnr.' date=' er du da automatisk med i Försäkringskassan[/quote'] Nej det er du ikke! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret September 13, 2008 OK, kunne du måske uddybe det!? Som dansker bosat i Sverige har jeg i hvert fald aldrig haft problemer med Försäkringskassan - de har gladeligt udbetalt både bostadsbidrag og tandlægetilskud til mig gennem tiderne Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret September 13, 2008 Jeg har da heller aldrig tilmeldt mig men har også fået tandlæge tilskud derfra... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
asko 10 Anmeld indhold Besvaret September 13, 2008 Hej alle er der nogen der kan anbafale en tandlæge i malmø som udbetaler tidskud. Der er meget rart og vide sådan noget. Det er første gang jeg høre at man kan udbetale tisskud 50% så er ikke helt ind i det. tak på forhånd Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gika1234 10 Anmeld indhold Besvaret September 16, 2008 Alle tandlæger fratrækker tilskudet fra det beløb, som du skal betale. Du kan på regningen se, hvor meget der er fratrukket. Det hedder högkostnadsskydd og er samme princip som med medicin på apoteket. Kort fortalt skal du selv betale de første 3000 kr. af tandlægeregningen. Herefter betaler FK 50% af prisen. Over 15.000 betaler FK 75%. Du får ikke tilskudet - det fratrækkes fra det beløb, som du skal betale til tandlægen. Det gælder indenfor 12 på hinanden efterfølgende måneder - herefter skal du igen betale de første 3000 kr. Tilskudet er til en såkaldt referencepris, som typisk er lidt lavere end den pris som tandlægen tager. Læs mere på www.fk.se Spørgsmålene er fortsat: Er vi (grænsegængere berettiget til tilskudet) ? Har nogle af jer fået det ? Tandlægens system har også altid tidligere automatisk fratrukket FS's del af regningen - men ikke det nye system, hvor de skal fratrække 50 % Min tandlæge har kontaktet FS og jeg har nu fået et brev, hvor der står: "Vi har modtaget oplysning om, at du opholder dig i Sverige" Big suprise ... jeg har boet har i 5 år Gitte, en illegal invandrer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gika1234 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2008 Yeah, som kom det til at virke og tilskudet er fratrukket fra regningen. Til jer som har spurgt om hvordan det fungerer i praktisk - er her et eksempel fra min tandlæge regning: Fyldning af et hul koster 590 kr. Forsikringskassens Referencepris er 510 kr. (det beløb som der gives tilskud af) Jeg får 255 kr. tilskud fra FK (50% af 510 kr) Jeg skal altså betale 590 kr (tandlægens pris) minus 255 (tilskud fra FK) = 335 kr. Jeg har selv betalt de første 3000 kr. og får derfor nu 50% tilskud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Princessskyline 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2008 Er der forskel på tandlæge eller folketandvärden og ift. at få tilskud? Leder også efter en god tandlæge i Malmö Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gika1234 10 Anmeld indhold Besvaret September 22, 2008 Nej, det er ikket valg af tandlæge, som betyder noget. Du kan frit vælge. Jeg bruger smile kæden www.smile.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret April 27, 2010 Igen igen....lige for at være helt sikker.... når man bor i Sverige (Do'h) og jobbar i DK, har man så ret til det tand-tilskud fra Sverige eller ej. Har søgt om optagelse i forsäkringskassan men de afslår mig med den begrundelse at jeg arbejder i DK ???? Og det syntes jeg jo er lidt underligt.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hr.w 10 Anmeld indhold Besvaret April 27, 2010 Har søgt om optagelse i forsäkringskassan men de afslår mig med den begrundelse at jeg arbejder i DK ???? Ditto - har også selv søgt 2 gange. Min hustru - (der er selvstændig med firmaadresse i DK) får - go figure ?!?!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret April 27, 2010 Print denne og send med, det virker altid for mig... http://www.forsakringskassan.se/tandvard/statligt_tandvardsstod/ratt_till_statligt_tandvardsstod Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rica 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2010 Min amerikanske mand befinder sig i sverige med opholdskort på baggrund af eu reglerne. han har svenskt personnummer og det hele. han skal ha lavet en gammel skade hvor han mangler en tand, så det bliver nok en dyr omgang ( et implantat af en slags vel.. ) men er han dækket af forsikringskassen? han arbejder ikke i dk. skal han melde sig ind først, eller går det pr. automatik? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret August 4, 2010 Undrer mig over hvorfor i har tandlæger i Sverige (medmindre i selvfølgelig ikke har job i dk - så siger det sig selv). Det er da dyrere for alle småtingene i Sverige end i DK, særligt de almindelige eftersyn. Jeg tror jeg lige har givet 130 kr for et eftersyn i DK. Og med en selvrisiko på 3000 kr er det vel endnu værre? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret August 4, 2010 Undrer mig over hvorfor i har tandlæger i Sverige (medmindre i selvfølgelig ikke har job i dk - så siger det sig selv). Det er da dyrere for alle småtingene i Sverige end i DK' date=' særligt de almindelige eftersyn. Jeg tror jeg lige har givet 130 kr for et eftersyn i DK. Og med en selvrisiko på 3000 kr er det vel endnu værre?[/quote'] Selvrisiko på hvad? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nimije 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2011 Print denne og send med, det virker altid for mig... http://www.forsakringskassan.se/nav/3c8230559a7105f3328602bf98e9cd84 Linket virker desværre ikke mere, gider du ikke at opdatere det ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2011 Linket virker desværre ikke mere' date=' gider du ikke at opdatere det ?[/quote'] Har opdateret den originale post :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alex 0 Anmeld indhold Besvaret September 6, 2011 arghhhh - er igennem den samme mølle - afslag på afslag... nu prøver jeg sende ind med en udskrift af siden som der linkes til... måske jeg skulle markere de relevante linier i en skrigende farve i tilfælde at de ikke er istand til at læse alle deres egne regler selv Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret September 6, 2011 arghhhh - er igennem den samme mølle - afslag på afslag... nu prøver jeg sende ind med en udskrift af siden som der linkes til... måske jeg skulle markere de relevante linier i en skrigende farve i tilfælde at de ikke er istand til at læse alle deres egne regler selv Det virkede for mig da jeg måtte møllen igennem... Jeg var bare forudseende og sendte det med i første omgang da de stilte spørgsmålstegn ved at jeg skulle have det dækket... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites