Jump to content
gika1234

Det nye tilskud til tandlæge

Recommended Posts

Hej alle Den 1. juli blev der indført nye tilskud til tandlægebehandling i SE. De betyder bl.a. at Forsikringskassen betaler 50% af beløbet, når man har betalt de første 3.000 kr. Jeg har været til tandlæge og deres computer nægter at fratrække tilskudet fra FK. Tandlægen har derfor kontaktet FK som oplyser, at de manuelt skal ind og checke om Grænsegængere (dem som arbejder i DK) er berettiget til tilskudet :scared: Det er nu 2 måneder siden og der er ikke rigtigt sket noget ... Nogen som har været til tandlæge og været så heldig at få tilskudet ? En god aften til alle Gitte

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle er der nogen der kan anbafale en tandlæge i malmø som udbetaler tidskud. Der er meget rart og vide sådan noget. Det er første gang jeg høre at man kan udbetale tisskud 50% så er ikke helt ind i det. tak på forhånd

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle tandlæger fratrækker tilskudet fra det beløb, som du skal betale. Du kan på regningen se, hvor meget der er fratrukket. Det hedder högkostnadsskydd og er samme princip som med medicin på apoteket. Kort fortalt skal du selv betale de første 3000 kr. af tandlægeregningen. Herefter betaler FK 50% af prisen. Over 15.000 betaler FK 75%. Du får ikke tilskudet - det fratrækkes fra det beløb, som du skal betale til tandlægen. Det gælder indenfor 12 på hinanden efterfølgende måneder - herefter skal du igen betale de første 3000 kr. Tilskudet er til en såkaldt referencepris, som typisk er lidt lavere end den pris som tandlægen tager. Læs mere på www.fk.se Spørgsmålene er fortsat: Er vi (grænsegængere berettiget til tilskudet) ? Har nogle af jer fået det ? Tandlægens system har også altid tidligere automatisk fratrukket FS's del af regningen - men ikke det nye system, hvor de skal fratrække 50 % Min tandlæge har kontaktet FS og jeg har nu fået et brev, hvor der står: "Vi har modtaget oplysning om, at du opholder dig i Sverige" Big suprise ... jeg har boet har i 5 år Gitte, en illegal invandrer

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Yeah, som kom det til at virke og tilskudet er fratrukket fra regningen. Til jer som har spurgt om hvordan det fungerer i praktisk - er her et eksempel fra min tandlæge regning: Fyldning af et hul koster 590 kr. Forsikringskassens Referencepris er 510 kr. (det beløb som der gives tilskud af) Jeg får 255 kr. tilskud fra FK (50% af 510 kr) Jeg skal altså betale 590 kr (tandlægens pris) minus 255 (tilskud fra FK) = 335 kr. Jeg har selv betalt de første 3000 kr. og får derfor nu 50% tilskud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen igen....lige for at være helt sikker.... når man bor i Sverige (Do'h) og jobbar i DK, har man så ret til det tand-tilskud fra Sverige eller ej. Har søgt om optagelse i forsäkringskassan men de afslår mig med den begrundelse at jeg arbejder i DK ???? Og det syntes jeg jo er lidt underligt.... :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har søgt om optagelse i forsäkringskassan men de afslår mig med den begrundelse at jeg arbejder i DK ???? :scared:
Ditto - har også selv søgt 2 gange. Min hustru - (der er selvstændig med firmaadresse i DK) får - go figure ?!?!?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min amerikanske mand befinder sig i sverige med opholdskort på baggrund af eu reglerne. han har svenskt personnummer og det hele. han skal ha lavet en gammel skade hvor han mangler en tand, så det bliver nok en dyr omgang ( et implantat af en slags vel.. ) men er han dækket af forsikringskassen? han arbejder ikke i dk. skal han melde sig ind først, eller går det pr. automatik?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Undrer mig over hvorfor i har tandlæger i Sverige (medmindre i selvfølgelig ikke har job i dk - så siger det sig selv). Det er da dyrere for alle småtingene i Sverige end i DK, særligt de almindelige eftersyn. Jeg tror jeg lige har givet 130 kr for et eftersyn i DK. Og med en selvrisiko på 3000 kr er det vel endnu værre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Undrer mig over hvorfor i har tandlæger i Sverige (medmindre i selvfølgelig ikke har job i dk - så siger det sig selv). Det er da dyrere for alle småtingene i Sverige end i DK' date=' særligt de almindelige eftersyn. Jeg tror jeg lige har givet 130 kr for et eftersyn i DK. Og med en selvrisiko på 3000 kr er det vel endnu værre?[/quote'] Selvrisiko på hvad?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

arghhhh - er igennem den samme mølle - afslag på afslag... nu prøver jeg sende ind med en udskrift af siden som der linkes til... måske jeg skulle markere de relevante linier i en skrigende farve i tilfælde at de ikke er istand til at læse alle deres egne regler selv :mad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
arghhhh - er igennem den samme mølle - afslag på afslag... nu prøver jeg sende ind med en udskrift af siden som der linkes til... måske jeg skulle markere de relevante linier i en skrigende farve i tilfælde at de ikke er istand til at læse alle deres egne regler selv :mad:
Det virkede for mig da jeg måtte møllen igennem... Jeg var bare forudseende og sendte det med i første omgang da de stilte spørgsmålstegn ved at jeg skulle have det dækket...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites