Jump to content
Guest jxhab

Spørgsmål til Gio (radio-lyd, processering)

Recommended Posts

Guest jxhab

Eller andre radiokyndige :) Jeg hørte lige kort NRJ på vej hjem i dag og det fik mig til at tænke om nogle radiostationer kører en form for anderledes EQ på lyden.. F.x lyder NRJ, the voice osv som om de skruer godt op for bass båndene i forhold til f.x Tv2Radio og P3.. Er der noget hold i det, Gio ? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Eller andre radiokyndige. Jeg hørte lige kort NRJ på vej hjem i dag og det fik mig til at tænke om nogle radiostationer kører en form for anderledes EQ på lyden.. F.x lyder NRJ, the voice osv som om de skruer godt op for bass båndene i forhold til f.x Tv2Radio og P3.. Er der noget hold i det, Gio ?
Det kan du bande på der er :D Radiostationer kæmper ofte om at lyde "højest" og mest "wow" - så skide være med den egentlige kvalitet, hvis man nærlytter. Radio bruges mest "i baggrunden" samtidig med man laver andet - og derfor må lyd-niveauerne ikke svinge alt for meget, da radioen ellers ville drukne i den omgivende støj. Derfor bruger man nogle hundedyre gadgets til at tweake lyden som man vil ha' den - og selvfølgelig efter hvilken slags radio man sender. Bl.a. har vi (TV 2) forskellig processering på hhv. FM, DAB og Nettet - simpelthen fordi de tekniske krav er forskellige - og brugsmønstret for lytteren også (stadig) er anderledes. TV 2 Radio bruger cirka samme isenkram som Voice og NRJ sidst i kæden - men indstillingerne er forskellige, da vi hver især har forskellige indgangsvinkler til vores lyd, og hvordan vi mener vi skal lyde. Det er ikke plug & play-kasser, tværtimod. Det er noget der tager tid at få indstillet korrekt, da to playout's aldrig er ens (groft sagt) - og der skal tages højde for en masse andre ting - bl.a. om musikken er analog eller digital, fra 60'erne eller 2008, klassisk eller trance....og...nu skal jeg passe på jeg ikke kommer for godt i gang *gg* Lyd-processering til radio er nærmest en religion - og førende på hardware-markedet til opgaven er Orban. Derefter er der bl.a. Omnia, Inovonics m.fl. (Links er til de nævnte firmaers nuværende topmodeller indenfor FM-processering. Man bruger forskellige processorer, alt efter om man sender på FM, AM, DAB, Nettet eller laver TV) Yderligere spørgsmål? Du spørger bare. Jeg har arbejdet med disse og andre lydrelaterede ting i over tyve år :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Det kan du bande på der er :D Radiostationer kæmper ofte om at lyde "højest" og mest "wow" - så skide være med den egentlige kvalitet, hvis man nærlytter. Radio bruges mest "i baggrunden" samtidig med man laver andet - og derfor må lyd-niveauerne ikke svinge alt for meget, da radioen ellers ville drukne i den omgivende støj. Derfor bruger man nogle hundedyre gadgets til at tweake lyden som man vil ha' den - og selvfølgelig efter hvilken slags radio man sender. Bl.a. har vi (TV 2) forskellig processering på hhv. FM, DAB og Nettet - simpelthen fordi de tekniske krav er forskellige - og brugsmønstret for lytteren også (stadig) er anderledes. TV 2 Radio bruger cirka samme isenkram som Voice og NRJ sidst i kæden - men indstillingerne er forskellige, da vi hver især har forskellige indgangsvinkler til vores lyd, og hvordan vi mener vi skal lyde. Det er ikke plug & play-kasser, tværtimod. Det er noget der tager tid at få indstillet korrekt, da to playout's aldrig er ens (groft sagt) - og der skal tages højde for en masse andre ting - bl.a. om musikken er analog eller digital, fra 60'erne eller 2008, klassisk eller trance....og...nu skal jeg passe på jeg ikke kommer for godt i gang *gg* Lyd-processering til radio er nærmest en religion - og førende på hardware-markedet til opgaven er Orban. Derefter er der bl.a. Omnia, Inovonics m.fl. (Links er til de nævnte firmaers nuværende topmodeller indenfor FM-processering. Man bruger forskellige processorer, alt efter om man sender på FM, AM, DAB, Nettet eller laver TV) Yderligere spørgsmål? Du spørger bare. Jeg har arbejdet med disse og andre lydrelaterede ting i over tyve år :cool:
Verdensklasse svar, så blev jeg det klogere - jeg sad nemlig og funderede over det i køen på vej hjem og synes tydeligt der var en forskel i dybde og fylde .. og jeg kender mest til post processing når jeg laver musik, men det er (heldigvis) ikke lige så avanceret =)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor spiller TV2 Radio kun lortemusik?? :laugh:
Smagssag. Seneste lyttermåling (foretaget i sidste uge) viser at 1.253.000 personer lytter med over ugen. Vi er #3 på landsplan i målgruppen 12+ (P4 er nummer et, P3 nummer to, P1 nummer fire og Radio 100 nummer fem) I målgruppen 12-50 (den kommercielt vægtige) ligger vi også på tredjepladsen. Her er P3 dog nummer et, P4 nummer to, Radio 100 nummer fire - og endelig P1 på femtepladsen. Med andre ord, så er det ikke helt skidt. :rolleyes: TV 2 Radio stopper desuden endegyldigt på mandag kl 15. Derefter et det NOVA FM der tager over (SBS, som også står bag The Voice). For fremtiden koncentrerer vi os om at levere nyhederne til ovenstående.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Verdensklasse svar' date=' så blev jeg det klogere - jeg sad nemlig og funderede over det i køen på vej hjem og synes tydeligt der var en forskel i dybde og fylde .. og jeg kender mest til post processing når jeg laver musik, men det er (heldigvis) ikke lige så avanceret =)[/quote']Grund-konceptet er lidt det samme. Bortset fra at der er en verden til forskel, når der skal videre-processeres til radio. Nu lytter du netop i din bil, som også er mange andre kernelytteres foretrukne radio-lyttested. Og i en sådan er der jo en del støj - og det er man, på radio af kommerciel karakter, nød til at kompensere for. Vi på TV 2 har så valgt ikke at presse citronen lige så hårdt som Voice/NRJ m.fl.. Jo hårdere man processerer, jo flere uønskede artifacts tilsætter du lyden - med forvrængning til følge. Igen...det kan blive en MEGET lang forklaring. Men hvor nørdet det end kan lyde, så er det pokkers interessant. Ihvertfald for sådan nogle som os :D Hvad er det for noget musik du laver? Har du studie osv osv?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Grund-konceptet er lidt det samme. Bortset fra at der er en verden til forskel, når der skal videre-processeres til radio. Nu lytter du netop i din bil, som også er mange andre kernelytteres foretrukne radio-lyttested. Og i en sådan er der jo en del støj - og det er man, på radio af kommerciel karakter, nød til at kompensere for. Vi på TV 2 har så valgt ikke at presse citronen lige så hårdt som Voice/NRJ m.fl.. Jo hårdere man processerer, jo flere uønskede artifacts tilsætter du lyden - med forvrængning til følge. Igen...det kan blive en MEGET lang forklaring. Men hvor nørdet det end kan lyde, så er det pokkers interessant. Ihvertfald for sådan nogle som os :D Hvad er det for noget musik du laver? Har du studie osv osv?
Nej ingen studie, ville gerne men har desværre hverken tiden eller pengene på sigt til at gøre så meget ved det.. men det er elektronisk musik.. for det meste mørkt ambient eller melankolsk ville nogle sige .. alt produceres via software (vst osv osv)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites