GoldMan 10 Anmeld indhold Skrevet September 3, 2008 Hej Min kone arbejder ikke og studere SFI (Svensk for invandrerer) og hun er lige startet. Vi har boet i sverige i 3 år nu og jeg arbejder i DK Hertil er mit spørgsmål: Hvor langt tid er vi berettiget til og få foräldrepenning (min kone). Kan det passe at det har noget og gøre med: indtil ens barn bliver 2 år gammel? Mit barn er nu snart 2½ år gammel. Hendes foraldrepenning stoppede for 2 måneder siden og jeg har intet hørt? Men kan det være der er en regel som jeg ikke har været opmærksom på? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gammeldansk 10 Anmeld indhold Besvaret September 3, 2008 Hej! Her er et link til Försäkringskassan ang. föräldrapenning http://www.fk.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/ God fornøjelse og så er det ellers bare kontakt til Försäkringskassan. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret September 3, 2008 Hej Min kone arbejder ikke og studere SFI (Svensk for invandrerer) og hun er lige startet. Vi har boet i sverige i 3 år nu og jeg arbejder i DK Hertil er mit spørgsmål: Hvor langt tid er vi berettiget til og få foräldrepenning (min kone). Kan det passe at det har noget og gøre med: indtil ens barn bliver 2 år gammel? Mit barn er nu snart 2½ år gammel. Hendes foraldrepenning stoppede for 2 måneder siden og jeg har intet hørt? Men kan det være der er en regel som jeg ikke har været opmærksom på? Umiddelbart synes jeg da også at det lyder meget rigtigt. Foräldrepenning er jo tilsvarende barselsdagpenge... og det er jo i forvejen en god tid at få i 2 år i kontra dk's ene år. Mon ikke din kone skal tilmeldes arbejdsformidlingen når hun er arbejdsløs? Det er vel snarere den kasse hun skal have fra når hun er uden job...? Bare et gæt fra min side :) Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GoldMan 10 Anmeld indhold Besvaret September 3, 2008 Findes der arbejdsformidling i sverige? Hun går i skole lige nu og lærer svensk (SFI) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret September 3, 2008 Findes der arbejdsformidling i sverige? Hun går i skole lige nu og lærer svensk (SFI) Øhh nej:sick: Hvad, altså Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GoldMan 10 Anmeld indhold Besvaret September 3, 2008 Øhh nej:sick: Hvad, altså Det er fordi Miss W skrev: "Mon ikke din kone skal tilmeldes arbejdsformidlingen når hun er arbejdsløs?" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jenny 10 Anmeld indhold Besvaret September 4, 2008 I sverige har man 480 föräldradagar, som kan tas ut fram tills barnet är 8 år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret September 5, 2008 Det er fordi Miss W skrev: "Mon ikke din kone skal tilmeldes arbejdsformidlingen når hun er arbejdsløs?" Hej GoldMan, Ja, der findes jo dette: http://www.arbetsformedlingen.se/ Jeg kan dog se at Jenny ovenover har pointeret at der er 480 dage med foräldrepenning... Men mit gæt er at det vel også handler om du har taget nogle af dem... eller din kone har været på fuldtid de 2 år hun har modtaget... :) Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret September 5, 2008 I sverige har man 480 föräldradagar' date=' som kan tas ut fram tills barnet är 8 år.[/quote'] Skal man egentlig være ledig og gå hjemme når man modtager forældrepenning? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret September 5, 2008 Skal man egentlig være ledig og gå hjemme når man modtager forældrepenning?http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/ Citat: "Föräldrapenningen kan tas ut för en hel dag, trefjärdedels dag, halv dag, en fjärdedels dag eller en åttondels dag. Du kan bara ta ut föräldrapenning för den tid då du vårdar barnet. Du kan alltså inte samtidigt arbeta eller studera". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret September 5, 2008 http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/ Citat: "Föräldrapenningen kan tas ut för en hel dag' date= trefjärdedels dag, halv dag, en fjärdedels dag eller en åttondels dag. Du kan bara ta ut föräldrapenning för den tid då du vårdar barnet. Du kan alltså inte samtidigt arbeta eller studera". SAGSBEHANDLERE som ikke kan svare rigtigt på simple spørgsmål burde fyres på stedet!!! Vi var til et møde i forsikringskassan, hvor jeg spurgte damen hvordan det gik med vores ansøgning (efter 2 måneders sagsbehandling), hun sagde så at min kone ikke var registreret i forsikringskassan og at vi skulle kontakte EU kontoret. Derefter spurgte jeg damen om min kone kunne modtage forældrepenning samtidigt med at hun studerer, til dette svarede damen klart og tydeligt JA! Dette er jo klart og tydeligt et forkert svar, hvilket så betyder at vi har brugt en masse tid på at ringe, skrive, tale og vente for at søge om forældrepennnig, og nu finder vi så ud af at det ikke bliver aktuelt alligevel (nu i hvert fald). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret September 5, 2008 Vi var til et møde i forsikringskassan' date=' hvor jeg spurgte damen hvordan det gik med vores ansøgning (efter 2 måneders sagsbehandling), hun sagde så at min kone ikke var registreret i forsikringskassan og at vi skulle kontakte EU kontoret. Derefter spurgte jeg damen om min kone kunne modtage forældrepenning samtidigt med at hun studerer, til dette svarede damen klart og tydeligt JA! Dette er jo klart og tydeligt et forkert svar, hvilket så betyder at vi har brugt en masse tid på at ringe, skrive, tale og vente for at søge om forældrepennnig, og nu finder vi så ud af at det ikke bliver aktuelt alligevel (nu i hvert fald). SAGSBEHANDLERE som ikke kan svarer rigtigt på simple spørgsmål!!![/quote']Men (bare et gät er ikke 100) hvis hun nu ikke studerer fuld tid (hvordan man så end regner den ud), så kan hun måske ha foräldrapenning for de der halve dage eller mindre (og så i längere tid)? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret September 5, 2008 http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/ Citat: "Föräldrapenningen kan tas ut för en hel dag' date= trefjärdedels dag, halv dag, en fjärdedels dag eller en åttondels dag. Du kan bara ta ut föräldrapenning för den tid då du vårdar barnet. Du kan alltså inte samtidigt arbeta eller studera". Tak til SanneJ, det sparer os for yderligere besvær. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret September 5, 2008 Men (bare et gät er ikke 100) hvis hun nu ikke studerer fuld tid (hvordan man så end regner den ud)' date=' så kan hun måske ha foräldrapenning for de der halve dage eller mindre (og så i längere tid)?[/quote'] Ja, det giver mening. Men jeg tror vi venter til efter min barsel, også kan hun gå 100% på forælrepenning. Generelt har det taget mig en del tid at forstå begrebet forældrepenning. Primært fordi når jeg har spurgt Forsikringskassan har de ikke rigtig kommet med en klar forklaring. Som jeg forstår det nu er det et bidrag man kan få når man går hjemme og jeg går udfra at det så kun er den ene forældre som kan få forældrepenning. Jeg var lidt i tvivl om det svarede til "børnepenge" eller "barsel" i DK.. men går nu udfra at det svarer til barselsdagpenge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret September 5, 2008 Ja, det giver mening. Men jeg tror vi venter til efter min barsel, også kan hun gå 100% på forælrepenning. Generelt har det taget mig en del tid at forstå begrebet forældrepenning. Primært fordi når jeg har spurgt Forsikringskassan har de ikke rigtig kommet med en klar forklaring. Som jeg forstår det nu er det et bidrag man kan få når man går hjemme og jeg går udfra at det så kun er den ene forældre som kan få forældrepenning. Jeg var lidt i tvivl om det svarede til "børnepenge" eller "barsel" i DK.. men går nu udfra at det svarer til barselsdagpenge.Måske et dumt spörgsmål, men har du läst på försäkringskassans hjemmeside? Jeg synes det står okay (altså det overordnede, ikke når der gås i detaljer) beskrevet alt det der med föräldrapenning. Nu kender jeg ikke noget til de danske regler, men barselsdagpenge lyder som et meget beskrivende ord. I kan begge få föräldrapenning i smlagt 480 dage, men ikke samtidigt og som sagt kun den som går hjemme (I kan dog godt begge gå hjemme, men så får I kun max. 50% F.P. hver). Men det er nok kun hvis begge er i det svenske system, eller... jeg aner det ikke:o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret September 5, 2008 Ja jeg har læst på forsikringskassans hjemmeside, men det var efter at jeg snakkede med damen i forsikringskassan, så det er måske grunden til at jeg ikke læste det med arbejde og studere.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret September 5, 2008 Ja jeg har læst på forsikringskassans hjemmeside' date=' men det var efter at jeg snakkede med damen i forsikringskassan, så det er måske grunden til at jeg ikke læste det med arbejde og studerer..[/quote'] Hej Lasse, Ud fra hvad jeg har forstået via svenske kvinder i min omgangskreds. Så er det absolut muligt at have et job eller studere - og få foräldrepenning. I har de 480 dage til rådighed over 8 år - hvor I kan "jonglere" med de dage. Det er jo ganske smart og fleksibelt. Det som det handler om er at du eller din kone f.eks. har muligheden for at arbejde deltid i en periode og tage hånd om børn deltid. Eller f.eks. arbejde 80% på en uge og have en dag ledig. Dvs. de dage du eller din kone ikke arbejder ude (eller hjemme), men tager hånd om dit barn hjemme, kan du tage foräldrepenning ud. Man kan også gøre tilsvarende med danske barselsdagpenge - i hvert fald som selvstændig erhvervsdrivende. Her kræver der blot at man afholder de første 3 uger mener jeg. Derefter kan man frit vælge at gemme sine barselsdagpenge til evt. senere brug. Eller man kan vælge at holde forretningen halvt åben og hæve delvis barsel. Smart og fleksibelt. Sidstnævnte har jeg selv benyttet mig af under min barsel. Håber det giver mening. Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites