Jump to content
White

Barselsregeler - HJAELP !!!

Recommended Posts

Hej, Situationen er folgende: Vi er begge danske statsborgere og har en son paa 5 mdr. Vi bor pt i Tyskland, hvor vi begge har fuldtidsarbejde, dsv jeg er pt paa barsel. Jeg faar "Elterngeld" og "Kindergeld". Vi flytter til Malmo sidst paa aaret og naar vi flytter adresse bortfalder betalingen fra Tyskland. Mit spm er derfor, kan jeg modtage barselsdagpenge og bornepenge fra Sverige ? Og i saa fald hvad skal jeg gore ? Hvem skal jeg kontakte ? Jeg ville have vaeret blevet betalt her i Tyskland indtil 15. marts, vil den periode vaere den samme naar vi flytter til Malmo ? Haaber MEGET at I kan hjaelpe mig. Skulle I have brug for yderligere information saa skriv bare, saa skal jeg svare hurtigst muligt. Paa forhaand tak. SIGNE

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svenske barselspenge får du vel kun hvis du har haft skattepligtig indtægt i Sverige og betalt skat i Sverige. Derfor tvivler jeg meget stærkt på om du får barselspenge fra Sverige. Børnepenge får du dog, og du skal kontakte Försäkringskassan der I skal bo.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaa maaske forholder det sig saadan. Jeg ved bare at jeg ville kunne faa dagpenge hvis jeg vendte tilbage til DK da jeg i min tid i udlandet har indbetalt til arbejdsloshedskasse. Naa man jeg prover at ringe til Försäkringskassan og maaske ved de mere om barselsdagpenge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en ven som selv lige har undersøgt det for hans kone, som heller ikke har arb i Sverige. Hun kunne godt få, satsen blev udregnet på syge dagpenge, da de ik har en indtægt at gå ud fra. De var dog bosat i Sverige da de fødte, ved ik om det har noget at skulle have sagt. Er sikker på at han selv kan sige mere om det, hvis han læser tråden :) Så det er da helt klart værd at undersøge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites