Jump to content
mrode

Danskere trækker hjem fra Sverige

Recommended Posts

Hehe - hvis man som jeg havde en lille kreds, man så flere gange om ugen, og boede tæt på - så sker der altså noget, når man flytter over sundet. Dels fordi folk det koster mere at køre over broen, end at tage cyklen, dels pga. øget afstand og til sidst af mindre betydning, så skal folk op på job dagen efter jo. Men jeg ser dem stadig en del....kører jo bare ud til dem efter job hehe - men ja om sommeren er der run på hehe. Det er jo som en mini udlandsrejse, om man vil det eller ej. Som sagt, så er jeg alt i alt ganske tilfreds, jeg har prioriteret som jeg nu engang har gjort, og det er helt fint. Håber dog ikke broen stiger alt for meget mere i pris...det er lidt sindsygt.....Eller også skulle deres pendler aftaler være billigere, og så få turisterne til at betale istedet for
ja nu er jeg jo så endnu heldigere at min lille kreds også er flyttet herover.....:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ens lånebeløb vokser ganske godt, ville jeg mene - hvis man kunne betale 2800-3100 mere om måneden.
Transportudgift pendler bizz: 3100 kr./mnd. Brutto. Korrigeret for passagefradrag. 3100 - (220*2*50*0,32)/12 = 2513 kr./mnd. Netto (runde tal ) Dette svarer til den månedlige ydelse efter skat (32%) på et 6% realkreditlån over 30 år på: 510.000 kr. Beregnet via Nykredits nytlånsberegner. Samme beregning med tillæg for befordringsfradrag for broens 17 km a 1,78 kr. 2513-(220*2*17*1,78*0,32)/12 = 2157 kr./mnd. Netto. Dette svarer til den månedlige ydelse efter skat på et 6% realkreditlån over 30 år på: 430.000 kr. Husk at dette er en "horisontanalyse" over 30 år, hvor mange ting kan ændre sig. I hvilken retning, skal man være profet for at kunne sige noget om. Er der nogen der tør?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Forsættelse af ovenstående indlæg: Hvis et par køber et hus, og begge har 3100 kr./mnd i brobizz betaling, kan man se at de for samme penge kunne finansiere et 6% lån på ca. 1.000.000 kr. Da de fleste huse i Københavns omegn koster mellem 2.500.000 kr. og 3.000.000 kr, svarer det til at de for at eliminere broen som ekstraudgift, skal finde et hus i Sverige for mellem 1.875.000 SEK - 2.500.000 SEK. givet de samme finansieringsvilkår... Dette er igen set over 30 år, og som sagt kan meget nå at ændre sig. Derudover er der ejendomsskatter og afgifter der er så forskellige at man faktisk burde tage overstående med et MEGET stort gran salt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Hvis man har en "BroPas" brobizz eller bare et BroKort, som venner og familie kan låne når de kommer på besøg, er det faktisk meget billigere på Øresund end på Storebælt. På Storebælt har de dog nogle weekend/lørdags tilbud, som er billigere end deres normale priser, men stadig dyre end på Øresund. ## Brobizz/brokort ## Øresund: DKK 135 (plus årsgybyr: 230 / 12) Storebælt: DKK 194 Men hvis man sammenligner deres normale priser er Øresund klart dyrest. ## Uden rabat ## Øresund: DKK 260 Storebælt: DKK 205
Præcis - Vi har 2 abonnementer med dertil hørende 4 bropas liggende strategiske steder rundt om i Kbh, som folk låner af os. Så kører de over for halv pris og har de så børn, tager de 3 pakker bléer med fra ICA og dermed har turen været gratis (broen):th2: Vi har også flere venner som har taget en fridag om fredagen, hvor de får serviceret bilen, mens de fika rundt i Malmø og efterfølgende besøger grillBill (undertegnede) om aftenen!! Vores nære venner og familie ELSKER at komme herovre, specielt om sommeren. Når ens omgangskreds først har fået PeterK´s guidetour (V.hamnen, LilleTorget by day/night, Gågaden, Hansakompagniet, Mecaraceway, et par bilhandlere:))...........Ja så kommer de sgu helt automatisk igen og igen:) Desuden har jeg ved en jobsamtale i DK fået stor "anderkendelse" ved at flytte hele familien herovre og få tingene til at fungere. Ikke for at være diskriminerende, men jeg kender rigtig rigtig mange mænd som vil flytte til Malmø i morgen, hvis de kunne overtale den bedre halvdel til dette!!! OG flere har allerede fået overtalt konen, når de nu ser at alt fungerer for os (pendling, skoler, institutioner, sproget, indkøb, besøg.....Ja alt det vi ikke tænker nærmere over i vores hverdag)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der nævnes noget om stigning af bropriser fra 2500 kr. til 3200 kr. Hvordan er man nået frem til disse beløb. En gennemsnitlig måned består af 20 arbejdsdage. Det vil sige 40 ture frem og tilbage over broen. Har man "ØresundPendleren" http://www.oresundsbron.com/prices/?products=9,10,11,16&menu=900&group=7 giver det en pris på (27 kr. * 40 ture pr. måned) = 1080 kr. pr. måned. ... eller har jeg misforstået noget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så syntes jeg det er MEGET misvisende' date=' det der står på hjemmesiden ??[/quote'] Hvordan misvisende?? Enkelttur 1 - 16 per kalendermåned DKK 135 Enkelttur 17 - 50 per kalendermåned DKK 27 Enkelttur 51 - per kalendermåned DKK 135

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der nævnes noget om stigning af bropriser fra 2500 kr. til 3200 kr. Hvordan er man nået frem til disse beløb.
Den 'gamle' pendlerordning (slut 31/12-2006) gav os 50 ture for DKK 2.590, og for at sammenligne priserne for den nye ordning skal man jo sammenlige med samme antal ture som i den gamle. ## 2007 priser for 50 enkelt ture ## (16*130 kr) + (34*25) + (220/12)= DKK 2.948,33 ## 2008 priser for 50 enkelt ture ## (16*135 kr) + (34*27) + (230/12) = DKK 3.097,17 Det er dog ikke alle måneder at man har de 50 ture - enkelte er over (bare én enkelt dag ekstra er for den måned DKK 3.367,17 - i 2008 priser) og enkelte måneder er under den magiske grænse på 50 ture.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites