Jump to content
Breznew

Overhaling

Recommended Posts

Hej, Er jeg den eneste som undrer sig over at folk skal helst ned under 100/110 når de overhaler andre på motorvejen, for der efter når de er trukket ind efter endt overhaling, sagtens kan køre 130/150? I min og "nogen jeg kender"'s verden, gør man det lige omvendt.. samt den med lige at lade ham/hende som man kan se der vil nå det man skal overhale næsten samtiddigt, lige lade komme ud og ind bagefter, der er så bare de farlige situationer opstår, når de så slipper pedalen når de er igang med at overhale.. Mvh. Flemming

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Meget generaliserende! Jeg er en del af "folk" og for at besvare dit spørgsmål så nej - folk som mig overhaler med +220 km/t for så at trække ud til venstre og køre +240 km/t... :rolleyes:
altså du kører normalt 300-330kmt? for så at overhale indenom med 330-340kmt for så at ligge dig ud igen med bare 300kmt igen? Jeg ved ikke om det er generaliserende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Imorges var jeg så oppe at stå på bremserne da jeg skulle passere en eller anden galning i en gammel Toyota, der syntes at motorvejen da godt kunne bruges til at tage sin jakke af mens han kørte ... han slingrede både over i overhalingsbanen og også lige en tur ud i nødsporet ... jeg vil tro at den manøvre blev taget med omkring 100 km/t, hvor han styrede bilen med knæene ... scary stuff.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Imorges var jeg så oppe at stå på bremserne da jeg skulle passere en eller anden galning i en gammel Toyota' date=' der syntes at motorvejen da godt kunne bruges til at tage sin jakke af mens han kørte ... han slingrede både over i overhalingsbanen og også lige en tur ud i nødsporet ... jeg vil tro at den manøvre blev taget med omkring 100 km/t, hvor han styrede bilen med knæene ... scary stuff.[/quote'] Igår blev jeg overhalet af 4 udlændinge i en rød golf... Jeg kørte i overhalingsbanen og de kørte i nødsporet..... Denne vanvittige kørsel valgte de også at bruge selve kørebanen til, idet de valgte at krydse tre baner for at ligge i overhalingssporet, for derefter at køre ud i nødsporet igen med omkring ~150km/t...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Igår blev jeg overhalet af 4 udlændinge i en rød golf... Jeg kørte i overhalingsbanen og de kørte i nødsporet..... Denne vanvittige kørsel valgte de også at bruge selve kørebanen til' date=' idet de valgte at krydse tre baner for at ligge i overhalingssporet, for derefter at køre ud i nødsporet igen med omkring ~150km/t...[/quote'] Tror du det var danskere??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Igår blev jeg overhalet af 4 udlændinge i en rød golf... Jeg kørte i overhalingsbanen og de kørte i nødsporet..... Denne vanvittige kørsel valgte de også at bruge selve kørebanen til' date=' idet de valgte at krydse tre baner for at ligge i overhalingssporet, for derefter at køre ud i nødsporet igen med omkring ~150km/t...[/quote'] I Polen er det normalt at ligge i nødsporet for langsomtkørende. Det tyder dog ikke på de var så langsomme :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
I Polen er det normalt at ligge i nødsporet for langsomtkørende. Det tyder dog ikke på de var så langsomme :)
Det samme gælder for sverige. Tager man sig f.eks en tur op mod stockholm så har de somregel store nødspor på motortrafik og landevejen hvor lastbiler og andre langsomtkørende motorkøretøjer trækker til siden for at lade én overhælde. \Tom

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det samme gælder for sverige. Tager man sig f.eks en tur op mod stockholm så har de somregel store nødspor på motortrafik og landevejen hvor lastbiler og andre langsomtkørende motorkøretøjer trækker til siden for at lade én overhælde.
Det er såmænde den svenske trafikkultur der stadig lever i bedste velgående. Man behøver ikke klassificeres som "lastbil eller anden langsomt-kørende" for at trække ind - men simpelthen bare være opmækrsom på bagfra kommende, som gerne vil forbi. Dette markeres gerne ved at bagfra kommende køretøj markerer til venstre med blinklys, og derved signalerer han gerne vil overhale. Derpå trækker du ind i "slæbe-sporet", og lader vedkommende køre forbi - uden at denne behøver skifte vognbane. Når manøvren er overstået, så trækker du normalt ud i det almindelige spor igen. Men det ses også ofte at svensken holder sig derinde, selvom det ikke er påkrævet. Men oftest, så er det netop fordi denne billist kan klassificeres i "snegl, lastbil, EPA, traktor eller blød hat"-kategorien ;) Med andre ord, en ganske sikker manøvre, og én der er med til at gøre det til en fornøjelse at køre i Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er såmænde den svenske trafikkultur der stadig lever i bedste velgående. Man behøver ikke klassificeres som "lastbil eller anden langsomt-kørende" for at trække ind - men simpelthen bare være opmækrsom på bagfra kommende, som gerne vil forbi. Dette markeres gerne ved at bagfra kommende køretøj markerer til venstre med blinklys, og derved signalerer han gerne vil overhale. Derpå trækker du ind i "slæbe-sporet", og lader vedkommende køre forbi - uden at denne behøver skifte vognbane. Når manøvren er overstået, så trækker du normalt ud i det almindelige spor igen. Men det ses også ofte at svensken holder sig derinde, selvom det ikke er påkrævet. Men oftest, så er det netop fordi denne billist kan klassificeres i "snegl, lastbil, EPA, traktor eller blød hat"-kategorien ;) Med andre ord, en ganske sikker manøvre, og én der er med til at gøre det til en fornøjelse at køre i Sverige.
Præcis samme kultur og manøvre er i øvrigt også at finde i andre lande, bla Tyskland, Spanien og Italien har jeg personligt oplevet det...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det samme gælder for sverige. Tager man sig f.eks en tur op mod stockholm så har de somregel store nødspor på motortrafik og landevejen hvor lastbiler og andre langsomtkørende motorkøretøjer trækker til siden for at lade én overhælde.
Sådan et ekstra spor finder man også på E45 i sydgående retning ved Randers (lige ved Gudenå-restepladsen). Sporet er påkrævet at anvende for alle køretøjer, som ikke kan holde nålen over 80 op ad den ganske - efter danske forhold - stejle bakke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...