Jump to content
Diana

Blodprøve i DK- hvad går der galt???

Recommended Posts

Hejsa, Jeg fik taget en blodprøve for over en måned siden, efter næsten 3 uger, fik jeg afvide af min læge, at den var blevet væk. Jeg tog så derned igen, og fik taget en ny. Nu har jeg så lige ringet i dag, og der er problemer med dem igen, på den ene stod der, at der ikke kunne opgives resultat pga. min situation???? Min læge mener, det er fordi jeg bor i Sverige, og at de måske derfor ikke tror jeg har ret til det, og sagde samtidig, at det nok også var det der skete første gang, at de destruere dem, fordi de ikke mener jeg har ret til ydelsen... Er der nogen der har prøvet noget ligene? Kan ikke lige selv gennemskue, hvad jeg kan gøre? Nu skal jeg ned og have taget blodprøver for 3. gang, men har jo ingen indflydelse på om de bliver destrueret igen:(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, men er der noget jeg selv kan gøre, jeg syntes ikke rigtigt, at jeg kan finde nogen retningslinjer på nettet for, hvordan prøverne skal sendes... Må jo være min læge der ikke har styr på det, og sender dem med forkerte oplysninger, tænker jeg....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville prøve en anden læge og så søre for at de er 100 % sikker på der ikke opstår problemer. jeg har heller ikke haft problemer hos min læge. skulle ikke en gang vise at jeg boet i sverig. du har jo ret til dansk læge hjælp som lænde du er dansk statsborger formoder jeg. og du betaler dansk skat

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Mit bedste bud er han indberetter dig forkert på dit cpr-nummer... Via det kan de ikke se du er berettiget til sygesikring. Han skal indberette på det nationalitetsnummer der står på dit gule sygesikring.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Okay' date=' Tak:-)... jeg må få dem taget igen igen, og så sikre mig, at de sender dem på mit mit internationale nummer....[/quote'] Få din læges sekretær til at tage en kopi af dit gule sygesikringskort, både for-og bagside, så skulle der ikke være noget problem. Det gjorde min lægesekretær, for det bad de om på laboratoriet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh nej, det lyder ikke godt. Jeg skulle have været henne og få taget en blodprøve i dag på et prøvetagningsted. Min læge havde i går sendt en henvisning til dem elektronisk. Da jeg så kom derhen i dag og havde siddet i kø i over ½ time, så kunne sygeplejersken derhenne ikke finde mig i systemet. Jeg måtte tage hjem uden at få taget blodprøve. I morgen har jeg heldigvis fri og har ikke andet planlagt, så jeg må hen til lægen når hun åbner og have henvisningen i hånden og derefter tage hen og få lavet den blodprøve. Men nu begynder jeg at blive bange for om jeg kan få svar på prøven eller om de smider den væk :confused: Jeg har før prøvet at lægesekretæren skulle sende en recept til apoteket, den blev også væk i systemet og jeg måtte ringe tilbage til lægen, så hun kunne faxe dem til apoteket..... Jeg har ellers ingen problemer med min læge/sekreter. De hjælper gerne selvom vi åbenbart volder lidt problemer engang i mellem med vores papirsygesikringsbevis. Er der andre der har været ude for at henvisninger/recepter er forsvundet i systemet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har lige stået noget om problemer ved "grænse-kortet" ... nemlig noget i retning af at vi alle har det samme cpr-nummer - at de ikke kan skille os ad i systemmet grundet pap-kortet, og de derfor har svært ved at gemme data, prøver m.m fra undersøgelse til næste undersøgelse ... betryggende ikke?!?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
... nemlig noget i retning af at vi alle har det samme cpr-nummer - at de ikke kan skille os ad i systemmet grundet pap-kortet, og de derfor har svært ved at gemme data, prøver m.m fra undersøgelse til næste undersøgelse ... betryggende ikke?!?
Vi anvender samme læge, som da vi boede i DK. Al lægesnak med lægehuset foregår ift. vore tidligere danske personnumre. På den måde gemmes og registreres alle hændelser således, at sygdomsfoløb og historik kan genskabes ifm. en given opstået lidelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
... Er der andre der har været ude for at henvisninger/recepter er forsvundet i systemet?
JA !! Jeg har aldrig oplevet bare at gå ind på apoteket og det hele kører uden problemer. Der er altid et eller andet galt. Min erfaring siger mig, at det allerbedste er at få en papirrecept i hånden, hvis det overhovedet kan lade sig gøre - den kan de i hvert fald ikke miste i systemet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må være det meste af det danske sundhedsvæsen der trænger til et kursus, jeg skal opereres på Hvidovre på torsdag og var i tirsdags til en masse forberedelse, Snakke med kirug, nakoselæge og få taget blodprøver, alle tre steder kigge man på mit papkort i 5 min, vente og drejede det og kaldte på en kollega, inden man råbte ud i hovdet på mig "HAR DU IKKE ET SYGESIKRINGSBEVIS".......... Men ok det er jo også en ny bro og der er ikke så mange der bor i Sverige og så er Hvidovre Hospital nok så langt væk at det er ok at de ikke ved en dyt....... De har også fået al min post retur, da de sender den til min gamle adresse i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites