Jump to content
coolio

Hvorfor er det bedre at bo i sverige end Dk??

Recommended Posts

Hej med jer alle. NU må jeg lige høre jeres mening, har nu boet herovre i Malmø i snart 6år, og må indrømme at jeg sgu savner mit hjemland mere og mere, hvad er det lige fordelene er for jer synes i for at blive boende herovre? For mit vedkommen savner jeg: venner og familien tættere på. Den danske hygge+ det at man kan gå til en del aktiviteter om aftenen( ret svært herovre da jeg ikke har gidet sætte mig ind i sproget! ja ja min egen skyld). Derudover savner jeg, at kunne ta min cykel til jobbet, er møgtræt af det tog efterhånden. Så jeg er er altså på vej tilbage, men spændt på at høre jeres meninger om hvad der er bedre ved at bo i sverige.:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej med jer alle. NU må jeg lige høre jeres mening, har nu boet herovre i Malmø i snart 6år, og må indrømme at jeg sgu savner mit hjemland mere og mere, hvad er det lige fordelene er for jer synes i for at blive boende herovre?
Da vi tog springet i efteråret 2005, var det af overvejende økonomiske grunde. Vi kom ind med 4-toget (eller noget i den stil) fra Aalborg. Kiggede lidt på boligpriserne i Kbh og omegn (fra Allerød i nord til Køge i syd, og Roskilde i vest). Kommer man fra Aalborg, er prisniveauet svært at sluge, og da det samtidig gik op for mig, hvordan motorvejskøerne ser ud i rush hour, begyndte vi at kigge øst for broen.
For mit vedkommen savner jeg: venner og familien tættere på.
Lige for os er dette et non-issue. Om nordjyderne skal køre til Kbh eller Malmö er hip som hap for dem. Jovist, prisen for da broen er da dyr, men det hjælper jo med et brokort (eller hvad det hedder lige for tiden).
Den danske hygge+ det at man kan gå til en del aktiviteter om aftenen( ret svært herovre da jeg ikke har gidet sætte mig ind i sproget! ja ja min egen skyld).
Du var vist selv svaret på denne her. ;) Men jo, jeg kan nu også godt savne at kunne small-talk'e lidt nemmere indimellem, for det er nu engang nemmere, hvis man mestrer det pågældende sprog. Vi gør dog meget for selv at blive bedre hele tiden, og vi taler altid svensk herovre (det lyder i hvert fald som svensk i vores egne ører, synes vi :laugh:).
Derudover savner jeg' date=' at kunne ta min cykel til jobbet, er møgtræt af det tog efterhånden.[/quote'] Jeg savner som sådan ikke at kunne cykle på jobbet, men den stigende udgift til transport (bro og benzin/diesel), kan gå hen og blive en afgørende faktor for, om vi også bor her om 10 år. Hvis benzinen pludseligt rammer 16 kr. literen og pendlerbrobizz'en fortsætter med at stige i samme tempo som de seneste par år, siger vi farvel og tak. Vi nægter simpelthen at pisse så mange penge væk på transport hver måned. Ved dog ikke rigtigt, hvad bopælsalternativet skulle være... motorvejskøerne i Kbh-området består jo helt sikkert til evig tid. Måske man så skulle tage en tur til Dubai, USA eller Australien i en halv snes år...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa, Hvorfor det er bedre, ja det kommer vel an på den enkelte. Som udgangspunkt mener jeg, at det selvfølgelig skal være lysten til, at bo herover, og ikke for at få en billigere bolig og bil. Jeg er næsten sikker på, at dem der kun flytter hertil af den grund, helt sikkert aldrig vil blive glade for det. Hovedparten af de danskere jeg har mødt der er flyttet tilbage igen, er dem der kun flyttede hertil af de oversager, som aldrig har lært sine naboer at kende, ikke har kastet sig ud i sproget, og genneralt stadig har beholdt hele deres fundament i Danmark, istedet for at stå ved deres eget valg, og få et liv op og stå herover. Vi boede i Søborg før, og har fået 10 min. længere på arbejde, hvilket i vores verden er ingen ting. Da vi skulle købe hus, kiggede vi blandt andet i Solrød (hvor vi havde haft længere i bil, end vi har nu). Min kæreste ville rigtig gerne flytte herover, også bare for oplevelsens skyld, men jeg var lidt forbeholden i starten, skulle lige over det med, at det var et andet land. Men vi kørte herover nogen gange, og det var jo ingen ting, den lille tur over broen. Og vi blev begge lidt forelsket i Malmø, og syntes her var vildt hyggeligt. Vi var fra start enige om, at grundende til at flytte skulle være de rigtige, og det tror jeg er derfor vi er faldet så godt til. Når vi kører over broen om eftermiddagen efter arbejde, så føler vi, at vi er hjemme. Vi elsker naturen herover, og vi ville aldrig i Danmark så tæt på København, få noget der bare mindede om det. Vi har mødt rigtig mange søde mennesker herover, dannet os et netværk. Vi føler, det er her vi hører hjemme nu. Vi har stadig venner i Danmark, vi mistede da nogen på vejen, men de var nok røget alligevel. Så alt i alt, ja vi føler os bare hjemme, og vil begge 20 gange hellere bo her end i København i dag. Vi snakkede faktisk om for kort tid siden, at et hus lidt uden for København, er ved at være i prisleje med et godt hus herover. Men det er ikke derfor vi bor her, ingen af os ville overveje, at flytte tilbage af den grund. Nå, det blev langt...men alt i alt, handler det vel om, hvor godt man integrere sig, og hvad formålet var med at flytte til at starte med. Men man skal da gøre, hvad man har det bedst med, man lever jo kun 1 gang:-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover at være rørende enig med Diana i alt hvad hun skrev, vil jeg gerne tilføje:

... hvad er det lige fordelene er for jer synes i for at blive boende herovre? For mit vedkommen savner jeg: venner og familien tættere på....
Fordelen hér er, at svigermor netop ikke kommer rendende konstant... :th2: Seriøst, det er da klart, at man skal være forberedt på at se mindre til venner og bekendte. Men vi gør det på den måde, at vi oftere kommer til dem end omvendt, og at de som regel bliver en weekend, hvis de kommer til os. De betragter det som en lille mini-ferie. Desuden, så KAN man jo få nye venner herovre...! Ellerrrrr...:
Den danske hygge+ det at man kan gå til en del aktiviteter om aftenen( ret svært herovre da jeg ikke har gidet sætte mig ind i sproget! ja ja min egen skyld).
Ja - det er sgu' din egen skyld! Og undskyld, men... der er sgu ikke forskel på dansk og svensk hygge, IMO. Ikke noget at savne her!
Derudover savner jeg' date=' at kunne ta min cykel til jobbet, er møgtræt af det tog efterhånden.[/quote'] Køb en bil...? :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej med jer alle. NU må jeg lige høre jeres mening, har nu boet herovre i Malmø i snart 6år, og må indrømme at jeg sgu savner mit hjemland mere og mere, hvad er det lige fordelene er for jer synes i for at blive boende herovre?
Vi skulle fra Odense (Fyn) til København, men priserne i 2007 var ganske høje i Kjøwenhavnstrup, og udvalget ikke værd at skrive om. Sverige havde flere muligheder, og rimelige priser, så sådan blev det. Hertil er så kommet: Gode madvare - Gode åbningstider - God service/betjening - Gode rekreative områder selv i bymidten, der bliver gjort rene - God trafikkultur (med mindre det er folk i BMW, men så er det jo også som oftest en dansker, der kører) - Dejlig natur uden for byen
For mit vedkommen savner jeg: venner og familien tættere på.
Jamen det kan da sikkert være et problem. Det har vi ikke umiddelbart, telefonen/internettet gør det heldigvis muligt at kunne lave aftaler, og på en eller anden måde er man også mere "sammen" når man så mødes. Det er såmænd nok sådan skilsmisseforældre har det med deres dele-børn, når de mødes: man er nok bare lidt mere "på", og det er der vel egentlig ikke noget galt i ?
Så jeg er er altså på vej tilbage' date=' men spændt på at høre jeres meninger om hvad der er bedre ved at bo i sverige.:)[/quote'] - derudover kan jeg genkende meget i de øvrige svar, som jeg er enig i. Håber det hjalp - og hils derovre, når du nu flytter tilbage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

heysan coolio. Jeg er helt enig med dig, står selv i samme sitiation. Har boet her i 3 års tid og har da lavet et lille netværk af naboer og andre danskere i nærheden. Men står tilbage med en tom fornemmelse i mave.. Jeg savner ligesom dig familie og venner, da de ikk særlig tit kan finde ud af at komme over den skide bro. ( har stadigvæk venner der spørg om de skal have pas med .. Ved godt at det ikke er de klogeste flødeboller i pakken ) Ja nogle af vennerne ser det som en lille weekend tur men jeg gider sgu ikk at have dem og deres unger overnattende, hvis jeg har lyst til at hælde rødvin på min kammerat. Har aldrig cyklet til arbejde men efter 40 min i bil hver vej nogle gang flere gange om dagen, glæder jeg mig efter hånden til at kunne cykle på arbejde. Det er i hele taget for besværligt langt hen af vejen. Broen gør det hele ikke nemmere da priser bliver ved med at stige og trafikken bliver være... ( plus alle de spader der ikk kan finde ud køre deres hurtige biler ) Nå men når noget af gallen er kommet ud så vil jeg da tilføje at jeg kommer til at savne en dejlige natur og de søde imødekommende svenskere Og Jacobe rolig nu.. manden spurte bare hvad vi kunne li ved at bo her over. Og ikke at vi skulle tilsvine hvilken motiv eller hensigt han havde med at flytte til de svenske marker.. Mit motiv var at en dør / en mulighed havde åbnet sig og det var nu det skulle prøves..Har kæmpet en kampe for at få alt som jeg vil have det men det viste sig bare at være det forkert løsning, så nu må jeg også rode bod.. Held og lykke Mvh Kim Rækkehus til salg :cry:http://www.notar.se/visa-bostad/4208ed29-cf15-438f-8233-db2df51aea50

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja man kan da godt følge mange af de agumenter der er, og det er det samme som hele tiden har været oppe.... Faktum er nok at hvis man er meget afhængig af sin omgangskreds og holder af det meget sociale, så er det nok bedre at blive på den danske side.... men hvis man kommer fra Jylland, Fyn eller andet opland og er ligeså ny i KBH som i Malmø så er det nok mere hip som hap... Og det skulle altså være muligt at få en netværk herover, hvis man da bare opsøger det.... det virker da som om mange herinde har relationer udover den her side, og deltager i arrangementer mv. og tror næsten, kan selvfølgelig ikke vide det, men mon ikke man kunne få lov at være med i fælleskabet :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke kun det er noget med hvor i danmark man kommer fra, men mere hvad man forventer af sit sociale liv. Man ser færre danskere spontant, og det er jo logisk. Jeg trives fint med stort set aldrig at få gæster over broen. Jeg ser kun familie sporadisk, og mødes gerne med gode danske venner i kbh, og lister hjem med toget. Det er et valg, og jeg synes ikke det er svært at etablere sig på den svenske side, hvis man prøver, selvom de altså aldrig bliver særligt gode til dansk.... Jeg flyttede fra KBH's omegn, hvor jeg har boet hele mit øvrige liv. Og egentlig er antallet af gæster uændret, naboerne er bare 100 gange bedre

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror ikke kun det er noget med hvor i danmark man kommer fra' date=' men mere [b']hvad man forventer af sit sociale liv. Man ser færre danskere spontant, og det er jo logisk. Jeg trives fint med stort set aldrig at få gæster over broen. Jeg ser kun familie sporadisk, og mødes gerne med gode danske venner i kbh, og lister hjem med toget. Det er et valg, og jeg synes ikke det er svært at etablere sig på den svenske side, hvis man prøver, selvom de altså aldrig bliver særligt gode til dansk.... Jeg flyttede fra KBH's omegn, hvor jeg har boet hele mit øvrige liv. Og egentlig er antallet af gæster uændret, naboerne er bare 100 gange bedre
.....dagens bedste besvarelse: jeg er SÅ enig :-9

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bara ett par reflektioner: Jag kan ju svara på varför jag flyttade tillbaka till Sverige, efter 8 år i København. Den ena grunden var ekonomi, min hyreslägenhet ( 54 kvm ) på Norrebro skulle kosta 5.500 DKK / Månad. För samma pris så kunde jag köpa en egen lägenhet, större, bättre, och till samma pris alla kostnader inkluderat. Den andra anledningen var standarden som är på Norrebro och Vesterbro (där jag också har bott) på fram för allt kök och badrum. Brusekabine, toalett i trapphuset, minimala kök, etc etc. Nej tack! Jag var lite nervös för det sociala, hur det skulle gå ( i malmö och i Kbh ), men jag hade ingen familj i DK som var kvar, däremot vänner. Och de ser jag fortfarande. Oftast på en bar efter jobbet, för en öl eller två, eller så går man i biografen. Visst, det tar lite längre tid att komma hem, men inte värre än att det går. Det sista året i KBH reflekterade jag över hur ofta jag aktivt gick ut och såg folk och gjorde saker, och det var kanske en gång i veckan. Fulltidsjobb tar alltså på krafterna ( orkar inte se folk varje dag ) CL-kamper såg man tillsammans, och det måste jag erkänna saknar jag fortfarande. Såär det någon som är glad för att se fotboll, råb op! Nu har jag ett annat nätverk i malmö, samman med de bästa av det gamla. Och det fungerar bra! men jag saknar också att folk kommer över, men man får också erkänna att det är svårt med barn - folk byter livsinriktning. Att festa med vännerna är inte lika viktigt längre, och det får man acceptera. Och det är heller inte lätt att ta med två små barn till Sverige för att hälsa på. De som kommer, de kommer däremot ofta över. Det som är jobbigt är övernattningen, folk borde lära sig att gå upp kl 9 och åka hem utan att väcka en... :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
God trafikkultur (med mindre det er folk i BMW' date=' men så er det jo også som oftest en dansker, der kører)[/quote'] [OFF-TOPIC] Hov hov! :fight: :) Men du er ikke ene med det indtryk: http://www0.epinions.com/content_960077956 Scroll ned i bunden til nr. 1 på listen. Men læs også resten af artiklen. Ganske underholdende læsning. :D [/OFF-TOPIC]

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det virker da som om mange herinde har relationer udover den her side' date=' og deltager i arrangementer mv. og tror næsten, kan selvfølgelig ikke vide det, men mon ikke man kunne få lov at være med i fælleskabet :D[/quote'] Kun hvis man spiser skovsneglen... Mulle! :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var overordnet to grunde til at jeg flyttede til Malmø. Den første var økonomi: Jeg solgte min bolig i Kbh, netop da priserne toppede og kunne derfor udnytte friværdien til at etablere mig i det svenske med bostadsrätt og lækker bil - og vigtigst af alt være fuldstændigt gældfri og endda have penge til overs. Den anden var lysten til at bo i Sverige. Jeg har fra barnsben besøgt Sverige utallige gange, forstår sproget og har altid følt mig godt tilpas, så hvofor ikke prøve at bo der. Skal jeg besøge familien i Kbh. tager det ca. 35 min i bil, det er til at overleve! Siden jeg flyttede er et par af mine gode venner fulgt efter og jeg har således et lille "netværk" herovre. Alt i alt er jeg tilfreds, eneste minus er broen og deres latterlige prispolitik, det kan vist ikke siges tit nok!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke det har så meget at gøre med hvor i landet man kommer fra. Jeg boede i Kbh, inden jeg flyttede herover, havde aldrig skänket en tanke at flytte til et andet land, men så fik jeg en spändende uddannelsesudfordring i SE og efter at ha pendlet fra Österbro en uge (endda på mc) tänkte jeg, aldrig i livet gider jeg bruge så meget tid i kö, så jeg besluttede at flytte -så fik man jo samtidigt alle fordelene ved billigere bolig og mc/bil. Har siden aldrig skänket det en tanke at flytte tilbage! Jeg forstår ikke helt det med de danske venner man ikke ser, det jeg tänker er, at dem ville jeg se mere, hvis jeg arbejdede i DK, så kunne man se dem efter jobbet, men det gider man måske ikke? (kan godt se det er et problem for alle dem der er etablerede med börn og den slags, man er nödt til at tage sig af, men alligevel). Det eneste jeg savner er at kunne dyrke min sportsgren, som ikke findes her i skåne, og måske at kunne tage et impulsivt smut til langelinie med vennerne af og til, men alt er jo en opvejning i fordele og ulemper og der findes jo masser af sociale muligheder herovre også, det kræver selvfølgelig en insats, men egentlig ikke en særlig stor en af slagsen siger min erfaring mig. Det er jo bare at have/få nogle interesser som kræver fællesskab. Synd hvis man aldrig har givet det en chance at skabe kontakter herovre (det behøver jo ikke engang at være svenske, vi er jo en del danskere herovre...). Det er vel værre for dem der kom fra jylland, de har da endnu mindre chance for at se deres familie/gamle venner, hvis det er det man vil... Jeg har det sådan at hvis vennerne/familien ikke kan nosse sig sammen til at tage over broen, så er de sgu ikke mere værd! Nej, kan ikke se problemet, der er sgu for rart herovre:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har det sådan at hvis vennerne/familien ikke kan nosse sig sammen til at tage over broen' date=' så er de sgu ikke mere værd! Nej, kan ikke se problemet, der er sgu for rart herovre:)[/quote'] Jeg er 100% enig, og mange ta´r det sgu endda som en selvfølge at det er dig der krydser broen i tide og utide for at være sammen med dem.. Hvori ligger forskellen, at du er i "landflygtighed" og derfor kun venter på en undskyldning for at tage til danmark? Feck ´em, det stinker ;) Me luv it here!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Integration Det handler om integration og om det er i Sverige eller Kina er sq lige fedt. Vi har boet herovre i over 4 år og er vel integrerede her i Helsingborg(snakker alt det svensk vi nu kan). Er man ikke villig til at integrerer sig, er det en dødssejler fra starten…. Vi har dog rigeligt besøg af venner og med de nye svenske er vi nærmest overrendt. Vi bor dog i Helsingborg(hus) og er ikke ramt hårdt af pendling. Jeg cykler ombord på færgen og konen har en ATV, så vores pendler udgifter er ca.1000-1500 kr. om måneden og der er venner/familie besøg med bil også indregnet, så kan det rigtig betale sig at bo i SE. Mvh Leon

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites