Jump to content
DKSEFR

Trackday bil ?

Recommended Posts

Efter at have prøvet banekørsel nogle gange nu er jeg blevet bidt af det og må bare eje en sjov bil til formålet. Jeg vil ikke ofre meget på det. Havde tænkt på en max SEK 50.000. Er det muligt at få en god bil til den pris og i såfald hvilken? Jeg har haft lidt gik på BMW 320/325/328 fra start 90'erne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er ikke helt galt, mon ikke ham her er til at handle med: http://www.blocket.se/vi/16879332.htm?ca=23_11_s Eller måske en Saab med 300hk http://www.blocket.se/vi/17706068.htm?ca=23_11_s Her er der sku en M3 til 60k, men måske du skal undersøge lidt hvad der er af "sygdomme" på dem, for de har gået mange kilometer i de pris klasser: http://www.blocket.se/vi/17696844.htm?ca=23_11_s En der har kørt lidt færre kilometer, i "racing gul" http://www.blocket.se/vi/16856021.htm?ca=23_11_s

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Efter at have prøvet banekørsel nogle gange nu er jeg blevet bidt af det og må bare eje en sjov bil til formålet. Jeg vil ikke ofre meget på det. Havde tænkt på en max SEK 50.000. Er det muligt at få en god bil til den pris og i såfald hvilken? Jeg har haft lidt gik på BMW 320/325/328 fra start 90'erne.
Jeg har en Opel Kadett GSI med bur og klar til bane for 30,000 sek

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har en Opel Kadett GSI med bur og klar til bane for 30' date='000 sek[/quote'] Ja, det er da klart det bedste bud indtil videre. Kig efter noget med bur og som iøvrigt er bygget om til banebil. I dk findes flere som har kørt med i 1600 Challange, typ Honda CRX og lign. til 30-50.000kr. Altså, rigtige seriøse banebiler og ikke bare hurtige, gamle gadebiler. Uden iøvrigt at ha' set Peter's Kadett, så vil jeg næsten gætte på den er hurtigere/sjovere end en 15 år gamle M3 i "gade-stand" Et par eksempler: http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=31814 http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=30813 Lidt dyrere: http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=32402

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du har vist aldrig kørt i en E36 M3...... Bedre indstyring findes kun i en E30 M3...

Ja, det er da klart det bedste bud indtil videre. Kig efter noget med bur og som iøvrigt er bygget om til banebil. I dk findes flere som har kørt med i 1600 Challange, typ Honda CRX og lign. til 30-50.000kr. Altså, rigtige seriøse banebiler og ikke bare hurtige, gamle gadebiler. Uden iøvrigt at ha' set Peter's Kadett, så vil jeg næsten gætte på den er hurtigere/sjovere end en 15 år gamle M3 i "gade-stand"

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du har vist aldrig kørt i en E36 M3...... Bedre indstyring findes kun i en E30 M3...
Du har vist heller ikke kört en M3 til rep :):) Ps min Opel har calibra motor og 6 trins gearkasse.. Årsagen til jeg sälger den er at jeg ikke kan köre rally i den :(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Min bror kører BMW E30 M3, som er bygget om af BMW Racing Team til banebil - det fungerer! :) Jeg lå, sammen med min bror, hele dagen i går (på min fødselsdag) og "tæskede" bilen rundt på Sjællandsringen... f e d t!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Min bror kører BMW E30 M3' date=' som er bygget om af BMW Racing Team til banebil - det fungerer! :) Jeg lå, sammen med min bror, hele dagen i går (på min fødselsdag) og "tæskede" bilen rundt på Sjællandsringen... f e d t![/quote'] Det er jo netop hele pointen... At den er bygget til banekørsel. En alm. M3, som er 15 år gammel og har kørt +150.000km.... det kan sgu være ligegyldigt. Desværre så fåes en E30 M3, bygget til race, nok ikke indenfor det foreslået budget :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jo netop hele pointen... At den er bygget til banekørsel. En alm. M3, som er 15 år gammel og har kørt +150.000km.... det kan sgu være ligegyldigt. Desværre så fåes en E30 M3, bygget til race, nok ikke indenfor det foreslået budget :)
Du har ret :) Men det er nu skæg og ballade. Thomas (min bror) kørte fra alt dernede, selvom de andre havde nyere og finere biler (i kan selv se f.eks E46 M3). Der var dog en som var hurtigere hvilket var en Honda Civic (gammel en) bygget om med turbo og bur osv., men han deltager vidst også i rallyer osv. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du har ret :) Men det er nu skæg og ballade. Thomas (min bror) kørte fra alt dernede, selvom de andre havde nyere og finere biler (i kan selv se f.eks E46 M3). Der var dog en som var hurtigere hvilket var en Honda Civic (gammel en) bygget om med turbo og bur osv., men han deltager vidst også i rallyer osv. :)
Den M3 i körte fra var det den blå E46 ( Jake ) ???

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer vel også an på chaufføren og banen :D Tænker stadig på den gule fiat seicento med bur og 70 hk som lå i røven af en nyere GT3 hele løbet igennem på sturup..... :th2: det er ikke så svært at køre lige ud :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Køb en VR6 Syncro Golf og strip den helt for vægt.....Så en kompressor på dyret og en super undervogn. Det skulle nemt gi dig 260-280hk, træk på alle 4, 1000kg i vægt og minimale opstartsomkostninger.........

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Køb en VR6 Syncro Golf og strip den helt for vægt.....Så en kompressor på dyret og en super undervogn. Det skulle nemt gi dig 260-280hk, træk på alle 4, 1000kg i vægt og minimale opstartsomkostninger.........
Husk nu mandens budget. Det er let nok at komme med gode forslag, men dette kan nok heller ikke gøres for 50.000kr. Det letteste er at købe en der er bygget.... En "super" undervogn koster jo let 15-20.000kr.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ohh den er svær, men vi havde samme overvejelser inden vi handlede som vi nu gjorde. Man man fristes til at sige - ladvære og spar lidt flere penge sammen afhængig af om de 50.000 kr. er til bilen allene og der er budget til lidt af det rigtige udstyr og vedligeholdelse, ikke mindst. Peters Opel lyder som en god deal der ligger også lidt penge fri til at skifte lidt dele hvis der skulle være noget der skal skiftes. Omvendt så er det svært at overtage andres projekt og meget krævende at opdage hvad der ikke spiller hvis der er noget der driller, for man ved ikke hvad der er gjort og hvordan og så kan budgettet godt løbe sig en tur. Så jeg ville kigge på den opel og føle om det var noget. Ellers har du jo en fantastisk chance for at få erfaringen selv, selv have mulighed for at føle hvad der sker når man gør det ene frem for det andet, køb en standart bil uden ombygninger til 20-25.000 kr. og begynd så med at rette undervognen og bremserne til det er efter min mening det første og vigtigste. Der efter sørg for at komme på lidt trackdays hvor du kan få instruktion og lær dig at brug bilen som den er og lær at køre de rigtige linjer. Når du har dig nogle erfaringer med at køre, så begynd og lej med hvad der sker når du stiver henholdsvis for og bag ende af, der er nemlig ikke ligemeget hvad man gør, så kan du også begynde at leje med lidt forskellige dæk og måske lidt fler kræfter. Men det at lære at køre sin bil er klart det vigtigste, så kan man begynde at optimere lidt ad gangen for at få et klart billede af hvad der sker + og -. Der er ingen tvivl om at hvis du vender den om så kan det komme til at koste kassen uden du dels får det så sjovt som du kunne have eller lære at køre ordentligt. Min kone og jeg har arrangeret trackdays i mange år efterhånden, det er hårdt arbejde så det er faktisk først iår jeg har haft reel mulighed for at køre med, så man kan sige jeg har enorm teoretisk og set fra sidelinien erfaring som arrangør, men jeg kan bare sige en ting, det er meget sjældent dem, med det dyreste, vildeste og mest ombyggede biler der kører hurtigst. Det er typisk dem med mest erfaring, det kan man jo så tænke lidt over, når man sidder og stormer den ene hjemmeside med udstyr igennem efter den anden (kender det, gør det også selv). Alternativt skulle man overveje at gå efter en hverdagsbil der kan begge dele og på den baggrund lægge lidt flere penge i prohektet, der findes jo en del biler på markedet der er lidt af nogle kamelioner, som bare ved at få et set semi R dæk på skifter helt karrakter og kan holde til det, vel at mærke. Man skal jo overveje hvor ofte man har lejlighed til at deltage på trackdays. Men sjovt er det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En Porsche 944 strippet og med den rigtige undervogn er også et rigtig sjovt stykke legetøj til meget små penge... De 163 heste den "lille" 2.5 liters skyder afsted med gør det ret godt... Alternativt kan man opgradere til en billig 944 S1 med 211 hypper i stedet... Det er dens 51/49 vægtfordeling der gør den rigtig sjov... :) For et par uger siden var jeg på ringen med en 968 på gule konier og 240 heste under hjelmen... Det var svært underholdende :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Skøn bil 968 eren, var selv på jagt efter en CSer på et tidspunkt og perfekt til formålet, men et stykker over det her budget. Men enig i 944 argumentet, der skal ikke meget til på sådan en, dog med det forbehold at man skal lige have lidt ekstra til vedligehold, det er stadig en Porsche uden at det skal forstås som noget farligt absolut ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja 68'eren er over niveau og ikke specielt godt egnet til trackday bil da den stadig er ret dyr og stumper til den koster en venstre arm(ikke højre, kun venstre) :D 44'eren er billig i drift, motoren er klippestabil og det eneste man sådanset skal have styr på ved den er dens tandrem hvis bilen ellers er sund og rask, hvis tandremmen er stillet korrekt og skiftet ved korrekte intervaller, så kan den klare alle de tæsk du kan smide efter den :D Vægtforbedring er også forholdsvis nemt, alt rives bare ud af bilen, derefter bruger man en varmepistol og en spatel til at fjerne den ekstra lyddæmpning/beskyttelse. På med et par skinner og et racersæde, momo rat med adapter. Der er allerede huller så 5 punktssele kan benyttes(dog ikke med korrekt vinkel bagtil, til at kunne godkendes til rigtig race, men det virker fint i praksis). Bilen startede produktion i de tidlige firser(924 som er lillebror startede dog allerede i halvfjerdserne), så teknikken er ikke mega avanceret, så hvis man ikke er bygget af tommelfingre, så vil man sagtens kunne sætte sig ind i at servicere, skifte osv på bilen... Et andet bud kunne også være porsche 931 - eller 924 Turbo som den også hedder... Se det er en hurtig bil(170 heste og lettere end en 944), men den lider af seriøs turbolag...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En 944 kunne være et godt valg. Der har også været mange andre spændende biler nævnt. Må jo nok indrømme at jeg helst vil have en med baghjulstræk, så man også kan køre og lege lidt :-) Ringer nok til dig en af dagene Stilling...vi skulle jo også snart have en spark dæk dag :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trinity
Ja, den kørte vi også fra! Ved ikke om han hed Jake - alle biler var danske?
Den blå E46 M3 var vel på svenske plader? Lyder helt vildt hvis I skulle have kørt fra ham hvis det er den jeg tror det er (Jake) .....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Off topic - hvad er det for en gul bil Michael? Off topic - javel ... Hvad er det for en gul bil, du har i din avatar Michael? Opel Speedster? / Opel GT? / noget helt andet? Går lige og drømmer/fantaserer lidt om sådan noget ... Er dog ikke sikker på, at jeg kan kravle ud/op af den :confused: Ikke noget problem at komme ned i den ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...