Jump to content
Borlund_DK

Bo i Sverige - studere i Danmark

Recommended Posts

Det er der vel ikke noget problem i!? Hvis du er dansker, får du dansk SU, medmindre du har boet og arbejdet i Sverige de seneste 2 år, så kan du vælge at søge om svensk studiestøtte fra CSN i stedet (men det er der ingen økonomisk gevinst i)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Se nu er vi ved at nærme os :-) Hvor har du fundet den pendler-pris, og har du evt. kendskab til yderligere information? F.eks. hvis man har den afhængighed, at være nødsaget til at pendle fra Malmö til Odense. Denne pendling skyldes, at bachelor-uddannelsen til cand.negot, pt. kun kan tages i Odense. Derefter tages master på lund universitet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
F.eks. hvis man har den afhængighed' date=' at være nødsaget til at pendle fra Malmö til Odense.[/quote'] Tror du vil blive RIGTIG træt af den lange pendling. Hvorfor ikke vente med at flytte til du skal på lund uni fx? Men selvfølgelig, hvor der er vilje er der vej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Se nu er vi ved at nærme os :-) Hvor har du fundet den pendler-pris, og har du evt. kendskab til yderligere information? F.eks. hvis man har den afhængighed, at være nødsaget til at pendle fra Malmö til Odense. Denne pendling skyldes, at bachelor-uddannelsen til cand.negot, pt. kun kan tages i Odense. Derefter tages master på lund universitet.
Jeg flytter til Malmö på fredag, og jeg læser i København. Som de andre har nævnt har du fuld ret til SU og SU-lån osv. Der gør ingen forskel om du bor i DK eller SE. Et månedskort, eller pendlerkort hvis man vil kalde det det, koster normalt 1400 kr. Men med "SU-rabat" skal du af med 747,-. Det er altså en OK pris for et kort der gælder i næsten hele København og en god del af Malmö. Du kan selv se priserne på DSB.dk eller på movia.dk DSB må rimelig hutigt kunne svare dig på hvad du skal betale for at komme fra Malmö til Odense.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du kan som studerende i DK bosat i Sverige' date=' købe et pendlerkort til kun 760 dkr, mod de cirka 1500 det normalt koster.[/quote'] Så dyrt er det ikke...endnu :) 1400,- for et alm. pendlerkort og 747,- for studerende (på videregående udd.)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ... god pointe BS. Vores (mig og min kæreste) boligsituation gør imidlertid, at vi er nødsaget til at flytte indenfor forholdsvis kort tid. Den totale pendling vil - forhåbentlig - være afgrænset til at være max. et år. Så det er mere af nød, end af lyst. Men vi har da tænkt forskellige nødplaner igennem, og er absolut åben overfor feedback.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hehe ... god pointe BS. Vores (mig og min kæreste) boligsituation gør imidlertid, at vi er nødsaget til at flytte indenfor forholdsvis kort tid. Den totale pendling vil - forhåbentlig - være afgrænset til at være max. et år. Så det er mere af nød, end af lyst. Men vi har da tænkt forskellige nødplaner igennem, og er absolut åben overfor feedback.
Hvis man ved det er en begrænset periode går det nok. Men er det fremmøde hver dag i det år? Er det umuligt at finde leje i Odense eller omegn i et års tid? Eller fremleje?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De sidste to semestre har der været fremmøde fire ud af ugens fem dage. Så det er jo en fordel. Grundet arbejde er Michael nødsaget til at bo i nærheden af København. Da vi ønsker at flytte sammen, har vi valgt det bliver i Sverige, da intet i DK er til at betale sig fra, med mindre man røg med på boligpris-bølgen før 2006.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tror du vil blive RIGTIG træt af den lange pendling.
Enig. Det er selvsamme årsag til at vi flytter tilbage til DK - pendlingen. Det havde været ok hvis togene kørte til tiden, så man ikke altid behøvede at tage toget 20 minutter tidligere, og det havde været endnu federe hvis man kunne sidde og læse over sundet, men togene er proppede og det er ofte umuligt bare at bevæge armene.. Jeg ville overveje den pendle-tur lidt mere og evt. finde andre alternativer, for det er i tankerne en god ide, men jeg tror virkelig det bliver udmattende i længden...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De sidste to semestre har der været fremmøde fire ud af ugens fem dage. Så det er jo en fordel.
En fordel? tja. Så er det kun 16 timers transport om ugen isteddet for 20 timer. Og det er kun på dk siden det her. Iflg. Rejseplanen tager det 2 timer fra Kastrup til Odense C. Så skal i med toget fra malmö til kastrup. Det er noget med at tage fra Svågertorp kl 0520 for at være i Odense kl 0800. Dvs på Odense banegård. Så er der måske transport videre derfra? Overvej seriøst om i orker det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De sidste to semestre har der været fremmøde fire ud af ugens fem dage. Så det er jo en fordel. Grundet arbejde er Michael nødsaget til at bo i nærheden af København. Da vi ønsker at flytte sammen, har vi valgt det bliver i Sverige, da intet i DK er til at betale sig fra, med mindre man røg med på boligpris-bølgen før 2006.
Så 4 dage om ugen skal du med toget fra Malmö C klokken 05.02 for at være i skole i Odense klokken 08.00 med ankomst til Odense station 07.09 ( for det næste tog er inde i Odense 08.03) Og med den plan har du kun 13 minutter til at nå toget til Odense på Hovedbanen, hvilket desværre ikke altid er en selvfølge... Og det med boligerne er ikke helt rigtig. Der findes mange lejligheder til salg nu i KBH og med en andel er det ikke umuligt at komme ind på det københavnske boligmarked - se evt. www.boliga.dk hvor du selv kan bestemme kriterierne for din søgning. Og med de prisfald der er nu, så er det købers marked :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så dyrt er det ikke...endnu :) 1400,- for et alm. pendlerkort og 747,- for studerende (på videregående udd.)
OKAY, priserne var frit fra hukommelsen. I hvert fald gav jeg ikke for optimistiske priser :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad med at færdiggøre din uddannelse på Lund, Malmö eller Københavns Universiteter? Eller finde et andet studie? (virker selvfølgelig ikke hvis det er drømme studiet du i igang med) Så kan I bo i Malmö, du har en rimelig tid til studiet og kæresten arbejde i København. Alternativt find noget at bo i som ligger mellem København og Odense, det med at pendle fra Malmö til Odense er en rigtig dårlig idé. Malmö er en FED by, så hvis du kan finde et andet sted at læse, tror jeg det er den bedste løsning :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, jeg har selv været igennem det hele, og der er rigmelig mange regler man skal tage hensyn til. Du får dansk su støtte, men I skal være opmærksomme på, at hvis man vælger at have et fritidsjob ved siden af, skal man arbejde et vist antal timer for at være dækket ind af den danske sygesikring. Jeg mener, det er 9,25 timer om ugen i gennemsnit. I kan også vælge at lade være med at arbejde, så er I dækket ind under den svenske sygesikring. Dessuden kan det tage lidt længere tid før su'en kommer igennem når man bor i Sverige, så søg i god tid. /Foxy

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites