Jump to content
mrode

Familie ikke nok som centrum for livsinteresser

Recommended Posts

Dette er nok ikke relevant for andre end fagnørderne, men der er for nyligt faldet en dom, hvor det at familien opholdt sig i Finland og vedkommende arbejdede i Danmark. Der er det blevet afgjort at det at familien opholdte sig i Finland var ikke nok i sig selv til at ens centrum for livsinteresse var Finland. http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1775246

Skatteyderen flyttede i juni 2004 til Finland, hvor hans kæreste, der var blevet gravid, boede. Han beholdt dog sin lejlighed og fortsatte sit arbejde som advokat i Danmark, hvor han også opholdt sig i ca. 40% af tiden. Både skatteyderen, hans kæreste og deres i oktober 2004 fødte søn flyttede til Danmark i august 2005. Skatteyderen selvangav befordring imellem Danmark og Finland i henhold til ligningslovens § 9C, idet han gjorde gældende, at hans sædvanlige bopæl var Finland. Retten fandt ud fra en samlet vurdering, at centrum for skatteyderens livsinteresser var i Danmark, uanset hans nærmeste pårørende opholdt sig i Finland i perioden. Retten lagde herved vægt på, at ordningen med skatteyderens ophold i Finland var af midlertidig karakter, at skatteyderen også før juni 2004 hyppigt var i Finland, hvor han besøgte sin kæreste, at ordningen efter juni 2004 indebar en udvidelse af disse besøg, at skatteyderen bevarede sin lejlighed i Danmark, at skatteyderen tillige og i væsentligt omfang bestred sit erhverv som advokat fra kontoret i Danmark, hvor han ikke blot var ansat, men partner, og at skatteyderen var tilmeldt folkeregisteret i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Mikkel Som det så smukt er formuleret er det jo en samlet vurdering af forholdene, der skal ske. Og da der fortsat er bopæl til rådighed i Danmark, hvor han opholder sig ca. 50 % af tiden, og han oppebærer sin indkomst i Danmark, er det vel ikke overraskende, at skatteyder ikke er skattemæssigt hjemmehørende i Finland. SKAT har afsagt "dom", som er blevet indbragt for Skatteankenævnet, der har afsagt samme "dom", som så bliver indbragt for byretten, der giver begge ret. Min barnelærdom vedr. retsistanser er langt væk, men kan den ankes, forventer jeg samme udfald - og kan den ikke ankes, dør den jo dér... Centrum for livsinteresser er af og til forbløffende let for dem, der tager familie, hund, stuepige og afslutter alt undtagen lejlighed/hus i Danmark. Jo mindre man tager med, jo sværere bliver det jo at få SKAT til at opføre sig som ønsket...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Mikkel Som det så smukt er formuleret er det jo en samlet vurdering af forholdene, der skal ske. Og da der fortsat er bopæl til rådighed i Danmark, hvor han opholder sig ca. 50 % af tiden, og han oppebærer sin indkomst i Danmark, er det vel ikke overraskende, at skatteyder ikke er skattemæssigt hjemmehørende i Finland.
Anton, jeg siger ikke jeg er uenig i dommen. Vil bare gøre opmærksom på at der netop er andre forhold som også gør sig gældende. Det er dog normalt at der hvor familien er hjemmehørende vægter højere end de andre ting. En interessant ting for dem som ofte skriver og spekulerer i det her på debatten, så er der i dommen en liste af faktorer de så kan tage højde for. Tænkte bare dommen var et godt indlæg til når der en gang om måneden kommer en eller to debatter om emnet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lugter lidt af at reglerne måske er en tand for vage og luftige, når selv en advokat ikke ved om han befinder sig på den rigtige side af ligningsloven. Dette var så en lige så luftig og generel generel kritik og et opråb om en forenkling af lovgivningen, så man får flere rettigheder og færre embedsmandsbeslutninger og domsafsigelser. Jeg kan knapt nok begynde at forestille mig hvor meget dyneløftning der har været nødvendig, for at bringe denne sag til sin afgørelse...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som der står allersidst i artiklen så var "skatteyderen tilmeldt folkeregisteret i Danmark". Hvor dum er man så lige at mene man er bosiddende i et andet land når man står opført i det danske folkeregister som bosiddende i DK?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg synes det lugter lidt af at reglerne måske er en tand for vage og luftige, når selv en advokat ikke ved om han befinder sig på den rigtige side af ligningsloven. Dette var så en lige så luftig og generel generel kritik og et opråb om en forenkling af lovgivningen, så man får flere rettigheder og færre embedsmandsbeslutninger og domsafsigelser. Jeg kan knapt nok begynde at forestille mig hvor meget dyneløftning der har været nødvendig, for at bringe denne sag til sin afgørelse...
Hvor folk bor rigtigt uanset om de er advokater, hovbønder eller almindelige analfabeter, er det ikke spor svært at afgøre, og der er ikke noget hårdtspundet i denne afgørelse. Der har næppe været behov for for dyneløftning for at afsløre, at manden uanset finsk frille og deraf afledt spædbarn skattemæssigt bor i Danmark. Det skriger i og for sig til himlen, at han er en dansk dansker bosiddende i Danmark, og at Skat dermed har ret til at flå ham efter forgodtbefindende. Kunne muligvis være fint hvis man globalt kunne indføre et skattesystem, der gjorde det overflødigt at afgøre, hvor folk er hjemmehørende skattemæssigt - men ikke så fint hvis det medfører, at man bliver skatteborger i hvert eneste land, man mellemlander i. Akkumulativt. :eek:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der har næppe været behov for for dyneløftning for at afsløre' date=' at manden uanset finsk frille og deraf afledt spædbarn skattemæssigt bor i Danmark.[/quote'] Det er i så fald forbløffende at den skatteplagede advokat fandt det besværet værd at afvente en domsafgørelse, der så oplagt ikke faldt ud til hans fordel. Men, det kan jo være at terminologien har forvirret? "Centrum for livsinteresser" kunne godt med lidt god vildfarelse tænkes at omfatte ens familie og børn :rolleyes:.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er i så fald forbløffende at den skatteplagede advokat fandt det besværet værd at afvente en domsafgørelse' date=' der så oplagt ikke faldt ud til hans fordel. Men, det kan jo være at terminologien har forvirret? "Centrum for livsinteresser" kunne godt med lidt god vildfarelse tænkes at omfatte ens familie og børn :rolleyes:.[/quote'] Det er det, vi har byretten til, Markowitch: at gennemskue alle letvægterne. At udskílle folk, der synes, at advokaters ord vejer særlig tungt. At adskille et finsk engangsuheld fra familie og børn. :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tager lige denne tråd op igen. Jeg er i gang med at søge job blandt andet i danmark. Hvis jeg finder et job langt væk, så vil jeg leje et værelse og bruge det til overnatning i hverdagene og så tage hjem til familien i weekeden. Jeg vil umiddelbart ikke tro at jeg skulle betale dansk reg. afgift på bilen i den her situation. Jeg tror dog, at hvis jeg får et arbejde langt væk at jeg må betale skat for at få juridisk bindende svar. At få en kæmpe bøde + reg. afgift er jo ikke ligefrem ønsketækning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tager lige denne tråd op igen. Jeg er i gang med at søge job blandt andet i danmark. Hvis jeg finder et job langt væk, så vil jeg leje et værelse og bruge det til overnatning i hverdagene og så tage hjem til familien i weekeden. Jeg vil umiddelbart ikke tro at jeg skulle betale dansk reg. afgift på bilen i den her situation. Jeg tror dog, at hvis jeg får et arbejde langt væk at jeg må betale skat for at få juridisk bindende svar. At få en kæmpe bøde + reg. afgift er jo ikke ligefrem ønsketækning.
Du skal 100 % søge bindende svar... De 300 kr det koster er godt givet ud...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så fik jeg et svar fra skat. " Det er ikke så enkelt at svare på dine spørgsmål, men prøv at se om brug af udenlandsk registreret bil i Danmark på SKATs hjemmeside på: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1809628&vId=202412 " Så vidt jeg forstår skal man ansøge skat om at køre i bilen i danmark
Den guide taler kun om hvordan reglerne er for folk som har fast bopæl i DK, ikke for en svensker som overnatter der i forbindelse med arbejde og ellers rejser hjem igen... Holder stadig på du skal søge bindende svar, ellers risikerer du at få ristet bagdelen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites