Jump to content
jamalla

Rettigheder når konen smutter

Recommended Posts

Hej med jer, er kommet i den uheldige situation at min kæreste igennem snart 4 år vil flytte fra mig. Vi lever i et papirløst forhold og har to børn. Den ene er 2 år og 3 måneder og den anden 9 måneder. Vi er to danske tilflyttere som bor sammen i Malmø og som begge arbejder i DK. Vi er begge danske statsborgere, men har kun svensk cpr nr. Vores ældste går på dagis i Malmø. Hun vil have ungerne med sig til DK, men hun kan ikke finde noget at bo i som hun har råd til i København, derfor vil hun flytte hjem til sin mor og far. Forældrene bor i Ølstykke. Nu går mit spørgsmål så på om hun kan det uden mit samtykke? Skal hun overhovedet spørge om lov? Jeg vil meget gerne selv beholde ungerne - er det muligt? Hvilke regler gælder juridisk? Danske eller svenske? Jeg går ud fra vi har fælles forældremyndighed selv om vi ikke er gift. Har jeg så ret til at have dem halvdelen af tiden? Hvem skal stå for transportudgifter osv. Det var selvfølgelig en farlig masse spørgsmål, men jeg tænkte at med alle de danske par i Malmø, må der være nogen der har gået noget lignende igennem. En desperat far

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej med jer, er kommet i den uheldige situation at min kæreste igennem snart 4 år vil flytte fra mig. Vi lever i et papirløst forhold og har to børn. Den ene er 2 år og 3 måneder og den anden 9 måneder. Vi er to danske tilflyttere som bor sammen i Malmø og som begge arbejder i DK. Vi er begge danske statsborgere, men har kun svensk cpr nr. Vores ældste går på dagis i Malmø. Hun vil have ungerne med sig til DK, men hun kan ikke finde noget at bo i som hun har råd til i København, derfor vil hun flytte hjem til sin mor og far. Forældrene bor i Ølstykke. Nu går mit spørgsmål så på om hun kan det uden mit samtykke? Skal hun overhovedet spørge om lov? Jeg vil meget gerne selv beholde ungerne - er det muligt? Hvilke regler gælder juridisk? Danske eller svenske? Jeg går ud fra vi har fælles forældremyndighed selv om vi ikke er gift. Har jeg så ret til at have dem halvdelen af tiden? Hvem skal stå for transportudgifter osv. Det var selvfølgelig en farlig masse spørgsmål, men jeg tænkte at med alle de danske par i Malmø, må der være nogen der har gået noget lignende igennem. En desperat far
Hvis i er danske statsborgere har i da også dansk cpr. I bor i sverige så det er de svenske regler der gælder. Lidt dårligt at du ikke ved om i har fælles forældremyndighed, du må da vide om du har skrevet under på det eller ej! har hun forældremyndigeheden er du dårligt stillet, så det var måske en ide at finde ud af. hun kan ikke bare pakke kufferten og flytte fra sverige uden dit samtykke, sådan er den svenske lov, og transporten til og fra far og mor deles lige over, det vil sige at far henter fredag og mor henter søndag når børnene skal tilbage. Hvis du vil have børnene og moren ikke vil af med dem, kan det blive noget af en kamp, men i sverige har de et andet syn på tingene end i dk. Så det er ikke umuligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan udemærket være dig der ender med forældremyndigheden.... Svenskerne er langt foran det danske system hvad det angår. Og de har deres liv og gang herovre og det betyder alverden.....Sammenholdt med at hun ikke har råd til noget at bo i, gør at du vil stå ganske stærkt. Sig hun er velkommen til at flytte, men det kommer til at koste, for hun kommer med stor sandsynlighed til at bekoste transport og det hele....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Thomas, selvfølgelig ved jeg at vi har fælles forældremyndighed i Danmark, men vi har jo indført børnene i Sverige, og der ved jeg ikke om den fælles forældremyndighed bliver automatisk overført til Sverige. På mandag tager jeg kontakt til familierådgivningen, så må vi se hvad de siger. Hvor har du dine oplysninger fra Thomas? Er det noget man kan regne med?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan udemærket være dig der ender med forældremyndigheden.... Svenskerne er langt foran det danske system hvad det angår. Og de har deres liv og gang herovre og det betyder alverden.....Sammenholdt med at hun ikke har råd til noget at bo i, gør at du vil stå ganske stærkt. Sig hun er velkommen til at flytte, men det kommer til at koste, for hun kommer med stor sandsynlighed til at bekoste transport og det hele....
Hej jamalla Det er sku en ærgelig situation, jeg håber du/I kommer igennem det noglelunde fornuftigt. JEg vil bare sige at du nok skal være forberedt på at der kan opstå en del kamp med både Xen og systemmet. Husk at der er foreninger for mænd i samme sitiation med rådgivning, foreningenfar i København, men prøv at søg på om der er noget lignende her i Sverige. Held og lykke Lasse Hej Buddha, lyder spændende at sverige er længere fremme end DK på dette område, men hvordan er SE længere fremme? På hvilke punkter? Er der egentlig noget man kan gøre for at sikre sine/børnenes rettigheder bedre andet end at være gift?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som udgangspunkt har begge forældre lige ret til børnene..... Og har de børnene lige meget, betales der ikke underhold. Så er det jo at han kan tilbyde børnene mere end moderen og det tager de kraftigt hensyn til. Børnene skal jo helst ha' så få omvæltninger som muligt.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener faktisk ikke hun bare kan flytte fra landet og tage børnene med sig, uden din tilladelse. Man kigger meget herover på hvad der er i børnenes interesse, og de vil klart blive betragtet som svenske børn. Så jeg tro ikke dine muligheder er så dårlige. Jeg ville undersøge med en adv. indefor området, de vil ret hurtigt kunne fortælle dig om du har en sag. Held og lykke med det og håber på det bedste for ungerne !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

spørgsmålet er om den som bor i sverige kan tvinges til at betale for den ekstra transport ved weekendbesøg. Jeg ved at hvis den ene part flytter fra danmark til sverige skal den som flytter ud af danmark bekoste den extra udgift så den part der bliver i dk ikke skal betale extra. Man kunne jo frygte at efter som i er danskere så ville din ex kone kunne kræve at du betaler for at få barnet over sundet. Selv om det er hende der flytter "hjem"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Buddha' date=' lyder spændende at sverige er længere fremme end DK på dette område, men hvordan er SE længere fremme? På hvilke punkter? Er der egentlig noget man kan gøre for at sikre sine/børnenes rettigheder bedre andet end at være gift?[/quote']Ja, Sverige er i teorien längere fremme end DK vedr. mänds ligestilling på mange områder, specielt barsel, men ved "skilsmisse"sager, hvor de også hävder at at väre ligestillede, synes jeg ikke dette gälder i praktikken. Desvärre!!! Mänd skulle i teorien ha samme rettigheder som kvinden også som sambo, men altså! I virkeligheden kigger de stadig på sagerne udfra det synspunkt, at det er moderen som er bedst til at tage sig af börnene:rolleyes: Og så kan man som far ikke göre en skid. Håber dog ikke det kommer til at göre sig gäldende i denne sag! Håber du kan bruge nogle af rådene i tråden og at du orker kämpe hele vejen igennem:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I forhold til flytningen gør det alverden om i har fælles forældremyndighed eller ej. Et hurtigt søg på map24.com siger, at der er 75 km mellem Malmö og Ølstykke. Grænsen for, hvornår du skal give samtykke er ved 60 km (danske regler). Imidlertid bor I jo i Sverige nu, så det må være svenske regler, der er gældende. Jeg har fået afgørelse om, at børnene skal hentes efter de normale regler - dvs. samværsforælder henter børnene ved samværets start, og forælderen, hvor børnene bor afhenter ved samværets afslutning. Jeg henviste bl.a. til afgørelsespraksis omkring Storebæltsbroen, da Statsforvaltningen faktisk var tilbøjelig til at mene, at jeg skulle betale alt, og i øvrigt forestå al transport... I forhold til den yngste (du nævner 9 mdr.) kan det blive et langt sejt træk. I Familiestyrelsens vejledning om samvær står der, at overnatning under normale omstændigheder bør starte i netop 9 mdr.s alderen, men praksis er (bl.a. pga Statsforvaltningens ekstremt langsommelige sagsbehandling), at det sjældent sker før barnet er et år, og ofte først ved 1½ års alderen. (Dette uanset, at enhver børnesagkyndig vil sige, at 9-12 mdr er et markant bedre tidspunkt end 14-18 md.). Nu nævnte jeg langsommelig sagsbehandling: Det varede 5½ md. før vi blev indkaldt til første møde i Statsforvaltningen. Det blev yderligere udskudt 2 md. fordi moderen synes hun ville holde ferie den dag... Ydermere har Statsforvaltningen selv aflyst to møder. Ventetid: 1-1½ md. hver gang... Forbered dig endvidere på, at forvaltningsloven ikke er gældende på området. I bliver indkaldt til MÆGLINGSmøder, hvorfra der (måske) bliver udarbejdet et skriftligt REFERAT af Statsforvaltningen. Ikke en afgørelse. Træffer de afgørelser om samvær (hvis I er uenige) kalder de det ikke afgørelser, men resolutioner, og mener derfor, at der ikke skal være begrundelser, klagemulighed mv. Det for mig dybt mystisk, og jeg samler løbende sammen til en samlet klage til Ombudsmanden over sagsbehandlingen, når sagen er helt afsluttet... Kort sagt: God fornøjelse. Selv fortryder jeg, at jeg ikke har anskaffet en advokat tidligere i forløbet, men dels synes jeg jo hele tiden, at det er en optrapning af konflikten, dels er penge ikke lige det man står med efter en skilsmisse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Om ni har delad vårdnad så är jag ganska tveksam till att hon får flytta utomlands utan ditt tycke. Känner en familj där mamman skulle flytta från Malmö till småland med barnen, men utan pappans samtycke, så gick det inte. Kolla upp vad som egentligen gäller !!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Om ni har delad vårdnad så är jag ganska tveksam till att hon får flytta utomlands utan ditt tycke. Känner en familj där mamman skulle flytta från Malmö till småland med barnen' date=' men utan pappans samtycke, så gick det inte. Kolla upp vad som egentligen gäller !![/quote'] JO DET MÅ HUN GODT! Der er indgået nordiske konventioner på det sociale område, og fortolkningen er, at det også gælder familiesager. Her ses de nordiske lande under ét (sådan groft sagt). Jeg har forhørt mig herom i Statsforvaltningen i DK, om det vil være bortførelse, kidnapning eller andet grumt, hvis jeg tager børnene med til min bolig i Sverige, når jeg har samvær. Jeg fik oplyst, at det er det ikke under henvisning til ovenstående fortolkning. Det, der kan være gældende - og som du henviser til med Malmö vs Småland - er afstanden. Og som jeg skrev i mit indlæg højere oppe er der 75 km mellem Malmö og Ølstykke, hvorfor der muligvis er så langt, at faderens skal give samtykke - hvis han altså har fælles forældremyndighed (delad vårdnad). Her er reglen 60 km i DK, men kan jo være anderledes i Sverige - så som Jenny siger: Kolla upp vad som egentligen gäller. Du Jenny: Hvor kolla man egentlig upp på de svenske regler?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

igen igen Hej Alle Nu er det så desværre blevet min tur til at nyde denne dejlige situation. Og jeg ved ærligt talt ikke havd jeg skal gøre.... I januar 08 gik jeg og min X fra hinanden og hun flyttede til Aalborg hvor hendes familie bor, Jeg blev boende her med vores datter som nu er 6 år gammel, datteren går i skole her hvor vi bor og har sit liv og venner her. Indtil for nyligt fungerede alting fint, udover at det hidtil har været umuligt for mig at få X til at komme med på kommunen og skrive en "Samarbetsavtal" Vores datter har været på besøg der mange gange bla nu til Jul, igen i marts og senest i Påskeferien, og hidtil har det fungeret stort set uden problemer. Nu virker det dog som om noget har slået klik i hendes hoved og nu nægter hun at aflevere vores datter tilbage..... og det er derfor snart 3 uger siden jeg har set hende. Hun siger klart at nu har HUN besluttet sig for at datteren skal bo hos hende og hun synes bare at jeg skal tage og acceptere det !!!! (Det er selvf. ingen option) Jeg har taget sagen op med kommunen og de siger at der ikke rigtigt er noget de kan gøre da vi jo aldrig fik skrevet et samarbetsavtal.... men at jeg kunne gå til Tingsrätten og de ville så kunne hjælpe mig, men jeg skulle nok regne med at der gik et halvt år inden jeg så min datter igen..... Jeg har meget svært ved at forstå at det accepteres fra både de danske og svenske myndigheder at hun kan gøre sådan. Jeg mener, hun fjerner barnet fra sine vante omgivelser og holder hende bevidst borte fra skolen. Hun lægger ikke engang selv skjul på at hun presser barnet voldsomt til at sige at hun vil "bo hos mor" Under tiden vi har været separeret har moderen ikke ringet til os mere end ca hver 3. uge, og hun har ikke interreseret sig specielt meget for hvordan vores datter har haft det. Jeg ved ikke om der er nogen her der kan hjælpe med et godt råd, jeg håber det. Eller evt navnet på en god advokat som kan hjælpe. tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Alle Nu er det så desværre blevet min tur til at nyde denne dejlige situation. Og jeg ved ærligt talt ikke havd jeg skal gøre.... [...] Jeg ved ikke om der er nogen her der kan hjælpe med et godt råd, jeg håber det. Eller evt navnet på en god advokat som kan hjælpe. tak
Du skal have fat i en advokat i dag. For hvert minut bliver din x-hustrus retsstilling stærkere. Da din datter i over et år har haft bopæl hos dig, og går i skole her, er der en rimelig chance for at Tingsrätten vil hastebehandle sagen, og kræve hende udleveret indtil en fast aftale er etableret. Men du skal reagere nu. Jeg går ud for, at hun er folkebogført på din adresse? I så fald vil jeg mene, at det er de svenske regler, der er gældende. Har i fælles forældremyndighed? Ellers er risikoen, at din x-hustru flytter hendes adresse til Aalborg! Det skal du for alt i verden ikke acceptere. Jeg kan desværre ikke anbefale nogen advokat, for jeg har aldrig haft brug for en i Sverige. Mit eneste råd er her: http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs〈=&ax=&search_word=advokat%2C+familjer%E4tt&geo_area=Malm%F6 Er økonomi noget af det, der gør at du holder dig tilbage, skal du være opmærksom på mulighederne for fri proces. Din indtægt vil formentlig være det første din advokat vil spørge dig om ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hutigt svar. Jeg ringer til en advokat med det samme. Og ja, vores datter er folkebogført her hos mig, Vi har fælles forældremyndighed nu. Og NEJ jeg kommer slevfølgelig ALDRIG at skrive under på at hun kan flytte hende til Aalborg TAK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender kun situationen alt for godt ! Men inden du gør noget så tænk på din datter. Hvad er bedst for hende ? Hvis du er 100 % sikker på at hun har det bedst ved dig ville jeg tage op og hente hende i Aalborg med det samme. Hent hende evt. i skolen, går hun ikke i skole står du bare endnu stærkere. Det er et rigtigt godt argument overfor de social myndigheder i Sverige. Du er nødtil at reagere hurtigt og kontant ! ellers taber du Men husk at have moralen på din side. Du skal kunne se dig selv i speglet bagefter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

tak igen Vores datter går ikke i skole i Aalborg. Jeg er ikke 1 sekund i tvivl om at hun har det bedre her, men at tage op og hente hende ved jeg ikke rigtigt, det bliver uundgåeligt en meget alvorlig oplevelse for hende..... Jeg har kontaktet en advokat nu, og venter spændt på hvad de siger. Og sagen er som sagt allerede i gang på kommunen også. Er der nogen som har erfaringer med Tingsrätten ? hvordan kører tingene der ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men husk at have moralen på din side. Du skal kunne se dig selv i speglet bagefter.
Den her glemte jeg lige i farten :o Det skal jo helst være sådan, at du har det godt med din datter - også om 5 og 10 år. - og allerbedst vil det være, hvis dig og din X kan finde ud af at samarbejde om din datters opvækst. Det har din datter bedst gavn af. Derfor: Lad være med at diskutere med din X foran din datter, og lad være med at "pumpe" din datter for, hvordan hun har det når hun er hos sin mor, og hvordan tingene foregår, når hun er hos sin mor. Lad være med at hente hende på en måde, der på nogen måde kan skabe en scene/optræk til åben konflikt. Det vil kun sætte din datter i en meget ubehagelig situation, hvor hun føler at hun skal vælge mellem dig og sin mor. Godt, at du har fået fat i en advokat. Advokaten vil kunne guide dig igennem Tingsrätten. Jeg ved at Fogedretten (som det ville have været i DK), rent faktisk kan reagere meget hurtigt, dvs. inden for et døgn eller to, hvis de opfatter sagen som præserende. Men forvent, at der går nogle uger (men læg selvfølgelig vægt på det med skolegangen). Har moderen i øvrigt fast bopæl i Aalborg, eller bor hun midlertidigt hos noget familie? Det kan gøre en forskel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Artved Sikke dog en hæslig historie !!!! håber virkelig at det lykkes for dig, og det at din x ikke tager hende i skole, og hun har adr her må virkelig betyde noget. Det svare da lige i mine øjne til en slags kidnapning, stort ord i know men man kan vel ikke bare hente sit barn som ikke har adr hos en ??? Syntes det er ærgelig at nogle mødre ter sig sådan, og bare ikke tænker på børnenes tav. Synes desværre man hører det en del. Syntes tilgengæld også jeg har hørt om et andet dansk par, som gik fra hinanden, og der "faldt" barnet til faren som blev i Sverige, hvis man kan sige det sådan, netop fordi hun boede her i Sverige, så moren kunne ikke tage deres barn med til DK uden videre. Tror Sverige har lidt andre/bedre forhold for fædre end man har i DK. Jeg har en god ven som har været i retten med med sin X ang. deres 2 børn, hvor begge børn nu bor i Sverige hos ham. Jeg hører meget gerne om han kan henvise til den advokat der kørte hans sag, hvis du ikke selv har fundet en i mellem tiden. Good Luck

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kan moren ikke tage datteren i hånd, går til kommunen og skifte hendes addresse fra SE til DK (Aalborg)? :confused: HAHA....nu bor hun hos mig?!
Nej det kan hun ikke ! Der skal underskrives af begge forældre, før det er gyldigt. Men hun kan jo fake underskriften, som min x gjorde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kan moren ikke tage datteren i hånd, går til kommunen og skifte hendes addresse fra SE til DK (Aalborg)? :confused: HAHA....nu bor hun hos mig?!
Hvis der er fælles forældremyndighed, så principielt nej. Problemet er her, at der ikke er truffet afgørelse om, hvem der er bopælsforælder. Men da der er tale om en flytning over en større afstand har den forælder, der ikke er bopælsforælder indsigelsesret. I praksis kan det dog godt ske, at Aalborg Kommune accepterer en anmodning om ændring af adresse. Det er ikke deres bord at træffe afgørelser om høring af den anden forælder mv. Igen en sag som Tingsrätten vil skulle tage sig af. Passivitet er her en reel risiko. Der bør højst gå 14 dage før man reagerer, og nu er der jo gået 3 uger... På den anden side ved han jo ikke om der er foretaget adresseændring.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak alle. Der er ikke gået tre uger, seneste udvikling var at vi i mandags havde et møder booket på kommunen her som hun valgte ikke at møde op til. Jeg gik dog til mødet alene og snakkede med rådgiveren der om sagen. Og så længe barnet er registreret som boende her er det de svenske regler som gæller og ebn evt strid skal tages i Tingsrätten her, ikke i Aalborg. Ifølge kommunen her vil en evt flytning ikke være mulig uden min underskrift, og så vidt jeg ved har hun ikke skrevet datteren i skole endnu. Jeg har kontaktet en lokal advokat her, og venter lige nu på at høre tilbage fra ham. Tak for alle de gode råd og "reminders", det er sgu ikke let at vide hvad man skal / kan gøre

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites