tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Skrevet August 5, 2008 Hej. Jeg havde noget af en oplevelse da jeg fik brug for at gå til læge i københavn. Jeg slog op på Krak og fandt en læge tæt på min arbejdsplads. Jeg ringede for at høre hvor hurtigt jeg kunne få en tid. De sagde at de havde en tid om 45 min hvis jeg kunne nå det. Det var jo super fint. De spurgte om mit CPR nr. jeg oplyste det og hun spurgte om jeg havde været der før hvilket jeg svarede nej til da det jo var første gang. Hun sagde at jeg var velkommen og de blot oprettede mig når jeg kom. Ja kom som aftalt og blev bedt om mit sygesikringskort. Jeg trak mit grænsegænger sygesikringskort op og gav det til sekrætæren. Hun kikkede meget forundret og spurgte om jeg da ikke boedede i Danmark. Jeg oplyste at jeg boede i Sverige men havde behov for at besøge en læge hurtigst muligt og om det da var et problem at jeg boede i Sverige. Hun oplyste at de ikke tog imod patienter fra Sverige. Jeg sagde at det kunne hun da godt have oplyst i telefonen da jeg ringede og bestilte tid og fik besked om at komme forbi. Hun oplyste så at jeg da selv skulle havde gjort opmærksom på at jeg var grænsegænger og det burde jeg da kunne regne ud..... Jeg spurgte om de ikke i dette tilfælde kunne hjælpe mig når nu jeg var kommet og tiden jo var booket til mig... men nej. Jeg oplyst hvorfor, hun sagde at det var alt for administrativt at indsende kvitteringer osv. for at få penge for mit besøg så de var ikke interreseret i svenske patienter. Hun sagde meget arrogant at jeg skulle benytte en svensk læge når nu jeg havde valgt at bosætte mig i Sverige. ( som om hun var meget misundelig på de danskere der bor i Sverige og efter hendes opdattelse "udnytter" det danske sundhedssystem ). Nu kom lægen forbi, hun afviste mig også meget arrogant og oplyste at de da ikke gad havde Svenske patienter.. Så det hele endte med at jeg blev afvist og ikke kom til lægen... Jeg syntes der er tale om forskelsbehandling / diskrimination når de godt vil modtage nye danske patienter men ikke danskere der bor i Sverige. Jeg har derfor sendt en klage til den Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse med henvisning til min oplevelse da jeg ikke syntes lægen kan være denne behandling bekendt... Hvad mener i. Nogle der har haft lignende erfaringer og er blevet afvist. ? Mvh Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2008 okay måske du skulle overveje at kun oprette et indlæg Een gang, da forumet ellers bliver for rodet.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2008 okay måske du skulle overveje at kun oprette et indlæg Een gang' date=' da forumet ellers bliver for rodet..[/quote']Han har allerede slettet det andet indlæg - så alt er i orden. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2008 Jeg mener slet ikke at de har lov til at afvise dig på nogen måde. Du har frit lægevalg i Danmark, når du har et grænsegængerbevis, og det har du fordi du betaler skat i Danmark. At nogen embedsmænd har lavet et åndsvagt system der gør det besværligt for lægen at få pengene igen er ikke din skyld eller dit ansvar. At en læge nægter at behandle patienter, som lægen er forpligtiget til at behandle er meget kritisabelt. Hospitalerne kan jo heller ikke vælge og vrage mellem patienterne sådan at de kun tager de patienter som er nemme og udelukker dem som er besværlige. Jeg synes helt klart at du skal klage hvis du har energien til det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2008 Jeg synes klart at det er iorden at du klager over dette De vil jo gerne have skatten, men ikke besværet.... Jeg betaler skat i danmark for netop at benytte læge og andet der, hvis jeg kunne få lov at arbejde i DK og betale skat i sverige, skulle jeg nok bruge lægen der Jeg mener ikke de må afvise dig, du må meget gerne give besked da vi mister vores rettigheder hvis alle læger begynder på det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2008 nøj hvor var jeg blevet tosset. Jeg har næsten lyst til at spørge efter navn og adresse så jeg kan bestille en tid der i morgen. og KLAG.. de skal IKKE slippe godt fra det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2008 Jeg har sendt en klage afsted og har fået besked om at de har modtaget den. Jeg nok skrive her hvad det ender med. Har dog ikke de store forhåbninger da det nok vil blive påstand mod påstand. Håber blot lægen får besked om min klage og vil tænke sig om en ekstra gang inden hun evt. afviser en patient i fremtiden på denne måde. Mvh Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2008 nøj hvor var jeg blevet tosset. Jeg har næsten lyst til at spørge efter navn og adresse så jeg kan bestille en tid der i morgen. og KLAG.. de skal IKKE slippe godt fra det¨ Hej. Her er kopi af mit brev til sundhedsstyrelsen. Lægens navn og adresse står i brevet.... ------------------------------------------------- Sundhedsstyrelsen Islands Brygge 67 2300 Kbh. S København den 4. august 2008 Klage over læge Dorte Kirstine Nielsen, Gammel Kongevej 84, 1 TH, 1850 Frederiksberg C. Jeg vil hermed indgive klage over ovenstående læge. Jeg er grænsegænger og bosat i Sverige. Jeg arbejder i Danmark så jeg har det gule legitimationskort for ret til ydelser efter sundhedsloven. Da jeg d.d. den 4. August 2008 fik behøv for at gå til en læge kontakte jeg ovenstående læge pr. telefon. Jeg talte med sekretæren som bad om mit CPR nr. Da jeg ikke var registeret hos denne læge blev der spurgt om jeg var ny patient. Hvilket jeg svarede ja til. Der blev oplyst de havde en tid kl. 11.00 og jeg var velkommen. Jeg mødte op som aftalt, da jeg fremviste mit gule legitimationskort, blev der oplyst at de ikke kunne tage mig alligevel da jeg boede i Sverige. De tog ikke imod nye patienter som boede i Sverige da det var alt for resurse krævende med hensyn til indsendelse af faktura osv. Havde jeg boet i Danmark havde jeg kunne komme til med det samme. Jeg oplyste dem om at jeg havde brug for at besøge en læge d.d. og de var de eneste jeg kunne finde en tid hos i dag. De oplyste arrogant at jeg måtte gå til lægen i Sverige når jeg nu boede der. Jeg mener der er tale om diskrimination og forskelsbehandling fra lægens side, når man godt vil modtage nye danske patienter men ikke svenske. At det er mere tidskrævende administrativt er ikke midt problem som patient. Hvis dette er et problem må læge tage denne problemstilling med sundhedsstyrelsen. Jeg ser frem til at jeres svar i sagen. Venlig Hilsen Tim ..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2008 Af ren nysgerrighed: Hvilket cpr-nummer oplyste du? (jeg gætter på det danske, siden de ikke allerede afviste dig da du ringede) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2008 Af ren nysgerrighed: Hvilket cpr-nummer oplyste du? (jeg gætter på det danske' date=' siden de ikke allerede afviste dig da du ringede)[/quote'] Hej Gio. Ja jeg oplyste det mit Danske. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
DoJo 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2008 er der ikke noget brud på lægeløfte her Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
millis 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2008 jeg har ikke lige tid til at læse de andres svar. jeg har fået at vide af en læge at de rent faktisk ikke må afvise dig. du skal gå igennem kommune (regner med det er kbhs kommune) for at finde en læge i dk, som du kan være tilknyttet til. jeg stod i din situation for ikke så længe siden, godt nok på et hospital. men de blev nødt til at behandle mig, da de ikke måtte afvise.. ;-) de var godt nok ikke så glade, men hvad kunne jeg gøre når jeg var blevet afvist af en alm praktiserende læge, og ikke kom hjem til sverige i den nærmeste fremtid.... så det er det helt rette du har gjort.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mille 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 Hvor får man et grænsegænger sygesikringsbevis ? Det er ved at være det sidste jeg mangler at få på plads efter flytningen..? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 Hvor får man et grænsegænger sygesikringsbevis ? Det er ved at være det sidste jeg mangler at få på plads efter flytningen..? Hos din fraflytter kommune, husk lønsedler når du møder op. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 Jeg arbejdede hos en vognmand i København og fik stort set revet min lillefinger af ude på min rute og jeg kørte til Frederiksberg Hospital, her snakkede jeg med 5 sygeplejesker som ikke kunne forstå ot jeg ikke havde noget sygesikringsbevis og de vidste ikke hvad grænsegængerbeviset var for noget, da jeg endlig blev tilset af en læge, sagde han som i øvrigt var Norsk, at da jeg jo var svensk statsborger havde han kontaktet Umas og jeg kunne blive opereret derovre så om jeg selv kunne køre eller om de skulle sørge for transport...... Dette var i 2007. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 Jeg arbejdede hos en vognmand i København og fik stort set revet min lillefinger af ude på min rute og jeg kørte til Frederiksberg Hospital' date=' her snakkede jeg med 5 sygeplejesker som ikke kunne forstå ot jeg ikke havde noget sygesikringsbevis og de vidste ikke hvad grænsegængerbeviset var for noget, da jeg endlig blev tilset af en læge, sagde han som i øvrigt var Norsk, at da jeg jo var svensk statsborger havde han kontaktet Umas og jeg kunne blive opereret derovre så om jeg selv kunne køre eller om de skulle sørge for transport...... Dette var i 2007. [/quote'] Det er jo skræmmende at høre om! Da jeg for første gang i 7 år skulle til læge, og der var ferie i Sverige, så min lokale klinik var lukket, bad den læge jeg nu var registereret hos i Birkerød mig faktisk om at komme selvom jeg havde fortalt at jeg boede i Malmø. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 Jeg har fundet en læge tæt på mit arbejde. Lægen har mulighed for elektronisk bestilling, og i bemærkningerne beskrev jeg kort hvorfor jeg gerne ville have en tid, og at jeg er bosiddende i Sverige, men i besiddelse af et grænsegængerbevis. Lægen har så bekræftet, at jeg har en tid på fredag, så det vil overraske mig en smule, hvis jeg bliver afvist. Grænsegængerbeviset indeholder en vejledning, der jo klart viser, at man har ret til gratis lægehjælp hos en læge, der er tilsluttet overenskomst med Regionernes Lønnings- og Takstnævn, hvis man er sikret i gruppe 1. Jeg ville bede om en skriftlig afvisning med det samme. Men jeg tror I hører fra mig efter jeg forhåbentlig har besøgt min læge fredag... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 Jeg har fundet en læge tæt på mit arbejde. Lægen har mulighed for elektronisk bestilling, og i bemærkningerne beskrev jeg kort hvorfor jeg gerne ville have en tid, og at jeg er bosiddende i Sverige, men i besiddelse af et grænsegængerbevis. Lægen har så bekræftet, at jeg har en tid på fredag, så det vil overraske mig en smule, hvis jeg bliver afvist. Grænsegængerbeviset indeholder en vejledning, der jo klart viser, at man har ret til gratis lægehjælp hos en læge, der er tilsluttet overenskomst med Regionernes Lønnings- og Takstnævn, hvis man er sikret i gruppe 1. Jeg ville bede om en skriftlig afvisning med det samme. Men jeg tror I hører fra mig efter jeg forhåbentlig har besøgt min læge fredag... Vi har heller aldrig haft læge problemer, da vi flyttede spurgte vi vores gamle læge som ligger perfekt i forhold til vores arbejde om vi måtte bruge hende, og vi var meget velkomne så det har vi gjort siden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 Hos din fraflytter kommune' date=' husk lønsedler når du møder op.[/quote'] Skal lige høre. Når du siger kommunen er det bare hos borgerservice man møder op right? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 I København er det hos Folkeregistret - eller sådan var det i hvert fald sidste år Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 I København er det hos Folkeregistret - eller sådan var det i hvert fald sidste år Har lige snakket med folkeregisteret i Københavns Kommune. De siger at den seneste lønseddel og arbejdskontrakt skal sendes til folkeregisteret med et følgebrev som fortæller at man vil ønsker et grænsegænger-sygesikringsbevis. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 Har lige snakket med folkeregisteret i Københavns Kommune. De siger at den seneste lønseddel og arbejdskontrakt skal sendes til folkeregisteret med et følgebrev som fortæller at man vil ønsker et grænsegænger-sygesikringsbevis. Da vi flyttede fra Hvidovre, gik vi ned hos kommunen med papirerne og så lavede de dem mens vi ventede. Og det samme da de skulle fornyes. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 Da vi flyttede fra Hvidovre' date=' gik vi ned hos kommunen med papirerne og så lavede de dem mens vi ventede. Og det samme da de skulle fornyes.[/quote'] Jeg spurgte om jeg kunne kigge forbi istedet, og svaret var at jeg kunne godt komme forbi med papirerne, men de ville ikke lave sygesikringsbeviset med det samme.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 Har lige snakket med folkeregisteret i Københavns Kommune. De siger at den seneste lønseddel og arbejdskontrakt skal sendes til folkeregisteret med et følgebrev som fortæller at man vil ønsker et grænsegænger-sygesikringsbevis. Okay, de sender det så til Sverige? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2008 Okay' date=' de sender det så til Sverige?[/quote'] Det vil jeg gå udfra, men som så ofte med svar fra det offentlige over telefonen, kan man jo ikke garanterer for korrektheden. Det kan jo godt være at de rent faktisk laver sygesikringsbeviset på stedet hvis man møder op... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites