Jump to content
mrode

DF vil give stemmeret til udlandsdanskere

Recommended Posts

Uden nogen opfordring til at stemme på pensionist-partiet, så ser de jo nok en mulighed i at få stemmer fra alle pensionisterne som er flyttet til Frankrig og Spanien nu. Heldigvis kan de nok trække nogle af de andre partier med sig og det hele afhænger nok af hvor mange stemmer partierne regner med at få, om de går ind for det eller ej. DF vil give stemmeret til udlandsdanskere http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/08/04/220202.htm Adgangen til at sætte kryds til de danske folketingsvalg skal udvides for danskere bosat i udlandet. Dansk Folkeparti, der før har afvist tanken, erklærer sig nu klar til at sikre, at danske statsborgere kan stemme, selv om de har været bosat i udlandet i mere end to år. - Danske valg er for danske statsborgere. Man skal tage udgangspunkt i, hvilken nationalitet man har, og ikke hvor man betaler skat. Når udlandsdanskerne udfylder deres valgrolle, bevarer de tilknytningen til Danmark og har en holdning til tingene. Det er meget vigtigt - det er folkestyret, siger formand for Folketingets Kommunaludvalg, DF's Hans Kristian Skibby til Information. V og S er positive Venstres kommunalordfører, Erling Bonnesen, er også parat til at udvide reglerne, skriver Information: - I takt med at vi lever i en internationaliseret verden, hvor danskerne får flere og flere aktiviteter i udlandet, vil vi være klar til at se nærmere på mulighederne og begrænsningerne for at udvide stemmeretten. Men grænsen skal vurderes, siger han. Meldingen fra DF glæder SF's retsordfører, Anne Baastrup. Hun peger på, at grænsen på to år hverken er nok for ph.d.-studerende eller folk, der af økonomiske eller familiemæssige årsager har valgt at bosætte sig i udlandet. Bestyrelsesformand for organisationen Danes Worldwide og tidligere ambassadør Christopher Bo Bramsen hilser også politikernes signaler velkomne. - Hvis vi kommer fra et demokratisk land, bakker op om demokratiet og hylder globaliseringen, så går det ikke at fratage folk deres ret til at stemme, kort tid efter at de har forladt Danmark, siger han til Information. Regler giver frustration Ifølge organisationen er mange udlandsdanskere frustrerede over reglerne, der tilmed er forskellige, alt efter om man er diplomat, udsendt af andre eller blot almindelig arbejdstager. Og den forskelsbehandling kritiseres af Danes Worldvide, som ønsker ens regler. Mens Danmark opererer med en almindelig grænse på to år for at kunne bevare stemmeretten, er den ubegrænset i Sverige og Finland og i en række andre EU-lande. I Norge og Island kan man stemme under ophold i udlandet på op til otte og 10 år med mulighed for forlængelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg måske læst det forkert, men jeg synes da det er fjollet at give stemmeret til ALLE udenlandsdanskere. I stedet skulle der gives stemmeret til dem som betaler skat i DK. Hvor grænsen skal trækkes kunne f.eks. være ved 75 % af indkomsten tjenes i DK (som også er SKATs grænse for fradrag af diverse renter). Ud over DF vil kapre stemmer, så undrer det mig, at folk som har valgt at emigrere skal have stemmeret. Ikke fordi de ikke længere er danske, men mere fordi de ikke lever under de love der bliver skabt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er nu engang sådan langt de fleste lande har valgt at det skal være. At man bevarer sin stemmeret selvom man er flyttet ud. DK er en sørgelig undtagelse. Snakkede med en kollega i forbindelse med valget sidste år og han så intet problem i jeg havde mistet min stemmeret - han mente jeg burde have stemmeret der hvor jeg boede. Jeg var ikke ubetinget uenig med ham men da jeg så spurgte om alle dem der kom til DK skulle ha stemmeret så snart de trådte over grænsen lød svaret: "fandeme nej - det er kun for danskere".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som diskuteret herinde så mange gange før.. så bør stemmeretten følge statsborgerskabet, ikke hvor man betaler skat henne. Det er i hvert fald min holdning. At jeg så også mener at jeg bør have indflydelse hvis staten vil have mine penge er noget helt andet. Det første er stadig det primære princip.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som diskuteret herinde så mange gange før.. så bør stemmeretten følge statsborgerskabet' date=' ikke hvor man betaler skat henne. Det er i hvert fald min holdning.[/quote'] 100% enig. Alt andet ville være administrativt tåbeligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det er nu engang sådan langt de fleste lande har valgt at det skal være. At man bevarer sin stemmeret selvom man er flyttet ud. DK er en sørgelig undtagelse. Snakkede med en kollega i forbindelse med valget sidste år og han så intet problem i jeg havde mistet min stemmeret - han mente jeg burde have stemmeret der hvor jeg boede. Jeg var ikke ubetinget uenig med ham men da jeg så spurgte om alle dem der kom til DK skulle ha stemmeret så snart de trådte over grænsen lød svaret: "fandeme nej - det er kun for danskere".
Som diskuteret herinde så mange gange før.. så bør stemmeretten følge statsborgerskabet, ikke hvor man betaler skat henne. Det er i hvert fald min holdning. At jeg så også mener at jeg bør have indflydelse hvis staten vil have mine penge er noget helt andet. Det første er stadig det primære princip.
Tilføjelse til min første udtalelse, er at man "selvfølgelig" også skal have dansk statsborgerskab. Dvs. personer med dansk statsborgerskab der bor/opholder sig i udlandet, men betaler størstedelen af deres skat i DK skal bibeholde deres stemmeret. ---------------- Ang. hvorfor stemmeretten udelukket skal følge statsborgerskabet har jeg svært ved at se, specifikt når det gælder folk der er emigreret og som ikke har nogen intentioner om at vende tilbage. I praksis ville disse folk nok bare lade være med at stemme. Principielt set finder jeg det problematisk at folk der ikke længere har noget med landet at gøre, kan diktere politik. I praksis vil der være tage om relativt få stemmer, men det er stadig relevant i mine øjne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler jo også om, at hvis man har boet 20 år i Spanien eller Uganda for den sags skyld - så bekymrer man sig jo ikke synderligt om, hvad der foregår i Danmark. Hvis de udlandsdanskere af den art får stemmeret, vil de formentlig ikke bruge den. Derimod kan man forestille sig, at folk, der flytter ud nogle år for at prøve noget andet, men som gerne vil vende tilbage til Danmark eller os 'svanskere', som betaler skat i DK gerne vil kunne stemme. Det samme gælder formentlig de danskere, som er bosat syd for grænsen. Jeg synes ikke det skal handle om hvorvidt man betaler skat i Danmark. Det skal bero på statsborgerskabet og så må det vel være op til folk selv om de gider interessere sig for den hjemlige politik. Hvis jeg flyttede længere væk end Sverige og endte med at betale skat i et andet land - så ville jeg ikke stemme til det danske folketingsvalg. Hvorfor skulle jeg dog det? Jeg ville jo hverken have glæde af eller behov for den indflydelse. Lige præcis derfor pisser det mig af, at jeg ikke har stemmeret nu (men det hører jo til i en anden tråd...!)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
...så bekymrer man sig jo ikke synderligt om' date=' hvad der foregår i Danmark. Hvis de udlandsdanskere af den art får stemmeret, vil de formentlig ikke bruge den...[/quote'] Jeg er ikke under hverken danske eller svenske skatteforhold, men jeg bekymrer mig og tænker da stadig over hvad der sker i Danmark. Som du rigtigt skriver, bør stemmeret gives til alle danske statsborgere - jeg har stadig en del interesse i at bestemme hvad jeg evt. skulle komme "hjem" til, hvis jeg flytter tilbage til Danmark, uanset hvor i verdenen jeg befinder mig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Stemmeret til udlandsdanskere... Ja, det glemte DF's Søren Krarup åbenbart alligevel at elaborere yderligere over da man nu havde muligheden her d. 19. februar - i hvert fald strakte tankevirksomheden sig til bigamiens fordele - eller ulemper... Han fik så før d. 19. opbakning fra hans kampfælle Karsten Non-boe (eller andet ikke...) fra Venstre, som kunne fremture med mindst lige så intelligent argumentation ved at lade Jante erobre sit ellers så klare udsyn :-D Men, hvad havde jeg også kunnet forvente mig af sådan et par gamle forstokkede hardliners... Jeg skal hermed love at jeg nok skal glemme at argumentere for DF's og Venstre's sager - lige som de åbenbart glemte "min" sag. Politikere og deres løfter - føj for pokker!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites