Jump to content
nero

Til at koebe lejlighed - fast eller rörlig rente?

Recommended Posts

Du kan ikke sammenligne et bilkøb med et ejendomskøb..... En bil har en afskrivning og det er den du tager højde for i en evt finansiering. For at banken vil låne dig penge til en bil, skal lånets størrelse og løbetid, afspejle bilens markedsværdi..... Skulle du gøre således med et hus, skulle du reelt set kun betale renterne og så kun amortere når huset tabte i værdi.... Så de to ting er ikke sammenlignelige......

Nå sådan. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Godt at få sat tingene på plads. :D Jeg er enig i, at det ville være urimeligt at komme tilbage til en bilforhandler efter et år og klage over, at en bil, nu er et år gammel. Det ville være ret ulogisk. Men hvad der ikke er urimeligt eller ulogisk er, at hvis du aftaler med en bilforhandler at leje en ny bil i fem år, så skal lejen afspejle, at bilen ikke er ny i hele lejeperioden, men bliver ældre og ældre og dermed mindre og mindre værd. Det ville være logisk at sætte lejen efter at bilen er toethalvt år gammel. :rolleyes: Nuvel, jeg forudsætter jo, at det, man betaler for med fastrenteaftalen er ro i sjælen i en given periode fremover – en periode, der bliver kortere og kortere - men der kan man jo modsigelsesvis bare hævde, at det ikke er det, der er ”varen”, men at man betaler for et antal dage med kendt rente. Så fordamper ræsonnementet. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej for det er 2 forskellige typer varer der her er tale om og derved markedskræfter der er vidt forskellige..... Folk er afhængig af et sted og bo, men ikke af en bil.....

Det kan jeg da sagtens. Men nu er det så ikke lige det' date=' der er på tapetet. :rolleye:[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej for det er 2 forskellige typer varer der her er tale om og derved markedskræfter der er vidt forskellige..... Folk er afhængig af et sted og bo, men ikke af en bil.....
Jeg ved ikke helt, hvad det er for en diskussion, du er inde i Buddha, men der er ikke andre end dig selv, der er inde i den. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det siger du nok.............. Men det er nok fordi du godt er klar over at jeg har ret.....og du tager fejl.

Jeg ved ikke helt' date=' hvad det er for en diskussion, du er inde i Buddha, men der er ikke andre end dig selv, der er inde i den. :)[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det siger du nok.............. Men det er nok fordi du godt er klar over at jeg har ret.....og du tager fejl.
Jeg tager ikke fejl, for jeg har ingen synspunkter vedrørende etellerandet med forskellen mellem lån til biler og boliger, du som den eneste hertrådes er optaget af. Du er helt alene ude på en tangent.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:laugh::laugh::laugh: jeg er ikke den eneste der har problemer med at komme igennem til buddha.. det er da en trøst, omend ringe.
Jeg tager ikke fejl' date=' for jeg har ingen synspunkter vedrørende etellerandet med forskellen mellem lån til biler og boliger, du som den eneste hertrådes er optaget af. Du er helt alene ude på en tangent.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har vores lån opdelt i 3 forskellige lån, svingende fra variabel rente til fast rente i 9 år. Og uanset om man er finans/bankuddannet eller ej er der INGEN der ved hvordan markedet ser ud om 1 år. I starten af 90'erne var renten over 15%................

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger vel også af hvor god man er til at forhandle renten ned... Da vi købte hus tegnede vi et 8 årigt fastforrentet lån. Jeg fik firhandlet renten ned på samme niveau som rørlig, og siden er renten steget med 2% - så jeg er helt tilfreds med at have et fastforrentet lån.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor meget man får ud af at oprette en låneportefølje i Sverige, da man ikke har nogen "kurs" på lånene og på et eller andet tidspunkt skal man genforhandle renten for de enkelte lån i porteføljen. Med andre ord så er det variabelt forrentede lån med variende variabilitet. Det er lidt svært for mig at se om dette overhovedet giver noget, set over hele låneporteføljens levetid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kunne jo også infri lånet/lånene efter bindingsperioden. Udover vurderingen om hhv. rentefald eller rentestigning på lidt længere sigt er det er vel den klassiske vurdering om egen eller fremmedfinansiering bedst betaler sig for den givne investering.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man kunne jo også infri lånet/lånene efter bindingsperioden. Udover vurderingen om hhv. rentefald eller rentestigning på lidt længere sigt er det er vel den klassiske vurdering om egen eller fremmedfinansiering bedst betaler sig for den givne investering.
Tjaaa.....hvis jeg havde et par millioner i baglommen!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tjaaa.....hvis jeg havde et par millioner i baglommen!
Nej det lyder også for godt til at være sandt Nu er jeg ikke økonom og det er måske helt til hest det jeg gisner om men så må Øko drengene og Nils korregere mig. Jeg tror at vi vil se en ret så øget inflation, og den bliver man nødt til at bekæmpe med rentestigninger (selvom det gør ondt på økonomien) det vil resultere i en kedelig spiral. Så derfor - hvis du f.eks. havde tegnet et 10 års lån sidste år, på 2. mio. som var fastlåst på 5 procent i perioden og renten nu stiger f.eks. endnu 1,7 % og lægger sig fast på et gennemsnit på 8 % for resten af perioden Dvs 3 % mere end det du aftalte (det er selvfølgelig en spådom). Uden endda at tænke på renters renter vil du så have en besparelse pr. år 60.000. dvs. 540.000 når lånet skulle indfries ompriteres. Desuden kunne man måske forstille sig at inflationen i den resterende periode var på 5 % dvs. at din gæld i forhold til din løn/prisstigningerne blev 100.000 mindre pr. år dvs. at din gæld i forhold til husets 2017 pris ialt var blevet ædt op med 900.000 når lånet skulle indfries. På den måde ville dit lån være blevet 1.450.000 mindre i 2017, og du ville kun skylde hvad der svarede til 550.000 nutidskroner. Danmarks statistik har et sjovt værktøj hvor man kan se hvad en given ting kostede i forhold til et andet tidspunkt. se. f.eks. udviklinglen mellem 1970 og 1980 på et hus til 2. mio. http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/Prisberegner.aspx For at få trylleriet går op er man dog nødt bruge gevinsten/opsparingen pr. år klogt , dvs. købe den større bil kontant , ekstraordinært afdrage på dyrt studielån eller anden klatgæld. Man kunne også måske tale med banken og så slå til på et eller andet billigt sommerhus eller mindre bostadsret man kunne leje ud og så sælge efter de 9 år. Bare at sætte pengene ind på en konto er ikke klogt http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-13809074.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare at sætte pengene ind på en konto er ikke klogt http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-13809074.html
Vi, der bor i Sverige og er grænsgængere er ikke nær så hårt ramt som dem der stadig bor i Danmark. Analysen siger at man taber penge på højrentekontoen, hvis renteindtægten beskattes oppe i topskatten. Pga. dobbeltbeskatningsaftalen er dette ikke noget problem for en grænsegænger, der svarer sin skat på renteindtægterne i Sverige til 30%. Derfor giver det mere mening for en grænsegænger at have en højrentekonto. Antager vi at inflationen er 4% så skal højrentekontoen have en rente på 0.04/(1-0.3) = 5.7% for at være status quo med inflationen. Gå ind på mybanker.dk og find en bank der giver en passende rente og åben en konto der med det samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror at vi vil se en ret så øget inflation, og den bliver man nødt til at bekæmpe med rentestigninger (selvom det gør ondt på økonomien) det vil resultere i en kedelig spiral.
ECB har lige meldt ud at de holder renten i ro. De øgede olie- og madpriser er med til at holde forbruget nede og de faldende huspriser gør selvfølgeligt også sit til at opfordre mådehold med de store luksusindkøb. Så mon ikke at vi kommer til at se faldende renter i fremtiden. Dette er selvfølgelig dårligt nyt for husejere der har købt dyrt og gerne vil have inflationen til at høvle deres restgæld ned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ECB har lige meldt ud at de holder renten i ro. De øgede olie- og madpriser er med til at holde forbruget nede og de faldende huspriser gør selvfølgeligt også sit til at opfordre mådehold med de store luksusindkøb. Så mon ikke at vi kommer til at se faldende renter i fremtiden. Dette er selvfølgelig dårligt nyt for husejere der har købt dyrt og gerne vil have inflationen til at høvle deres restgæld ned.
(oliepriserne falder i øjeblikket) Tjaa ECB siger jo hvad som helst for at få ro og slippe for en rentestigning der vil være en yderlige downer for væksten. Men markedet og de højtlønnede eksperter med pingeren på pulsen af det finansielle marked er er jo desværre drevet af - hvad var det hed i Bannanas sjove klip ? - ah ja "sentiment" Personligt er jeg lige glad da jeg har købt billigt og hvis din profeti holder stik så stiger mit hus endnu mere i værdi. Dog er jeg ikke grænsegænger men har bopæl i Indien og er desværre fuldt beskatningspligtig i DK, hvorfor inflationstruslen er mere reel for mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites