Jump to content
Clisse

Renovering af badeværelse

Recommended Posts

Hej.. Jeg skal igang med renoveringen af badeværelset i min bostadsret. Jeg kan forstå på indlæggene herinde at jeg ikke må lægge klinker oven "matten" eller uden på linoliumen på væggene..... Hvilket jeg ellers havde håbet at bruge som vådrumsspærre. Men hvad gør jeg så?? Jeg skal ha flået alt plastikken ud og hvad så? Det er et betonbyggeri, hvor 3 af væggene på badeværelset er i gips? Planen er der skal klinker på gulv og vægge.. 1: Er det nok at smøre en fugtspærre på gulv og vægge? 2: Skal jeg lave ny kloak, når byggeriet er fra 70érne? 3: Hvad er reglerne for gulvet? Allerede nu er gulvet ihvertfald på højde, hvis ikke højere end gulvet i gangen, dog med et godt fald, men skal det også laves om? Er der nogle der har erfaring med eller kender nogle håndværkere der kan anbefales til at lave alt forarbejdet, så jeg evt. selv kan lægge klinker til sidst? Mvh Claus

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej.. Jeg skal igang med renoveringen af badeværelset i min bostadsret. Jeg kan forstå på indlæggene herinde at jeg ikke må lægge klinker oven "matten" eller uden på linoliumen på væggene..... Hvilket jeg ellers havde håbet at bruge som vådrumsspærre. Men hvad gør jeg så?? Jeg skal ha flået alt plastikken ud og hvad så? Det er et betonbyggeri, hvor 3 af væggene på badeværelset er i gips? Planen er der skal klinker på gulv og vægge.. 1: Er det nok at smøre en fugtspærre på gulv og vægge? 2: Skal jeg lave ny kloak, når byggeriet er fra 70érne? 3: Hvad er reglerne for gulvet? Allerede nu er gulvet ihvertfald på højde, hvis ikke højere end gulvet i gangen, dog med et godt fald, men skal det også laves om? Er der nogle der har erfaring med eller kender nogle håndværkere der kan anbefales til at lave alt forarbejdet, så jeg evt. selv kan lægge klinker til sidst? Mvh Claus
Gør således (som jeg har luret af håndværkerne) 1)pil vinylen af 2) nye gipsplader 3)fugtspærre over det hele 4)sæt fliser op gulvet må godt være højere end resten af lejligheden good luck :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gør således (som jeg har luret af håndværkerne) 1)pil vinylen af 2) nye gipsplader 3)fugtspærre over det hele 4)sæt fliser op gulvet må godt være højere end resten af lejligheden good luck :)
Bare lige husk den nye kloak!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det var hurtige svar.. Jeg synes jeg har luret nogle steder at man ikke må bruge gips til vårum længere? Skal gipsen nødvendigvis udskiftes?? Eller er det fordi den bliver revet i stykker når man piller vinylen af? Hvor langt skal der ny kloak? Er det kun selve afløbet eller gælder det også kloakrørene? Må jeg godt selve banke gulvet op for at lave kloakken. Kunne forestille mig boligforeningen havde en anden mening om det, eller hva? Mvh Claus

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hejsa.... vi var selv i samme situation hvor vi gerne ville have klinker/kakler på væggene. Vi opgav dog at betale for det, efter 2 vvs firmaer åbenbart ikke var interesseret i opgaven. Desuden skulle der åbenbart nye betonvægge op hvis man tog de gamle gipsvægge ned osv... Vi har gipsvægge, og de er/var beklædt med vinyl. Efter lidt søgende på nettet med forskellige svar, valgte vi at male væggende og sætte nyt inventar ind. Dette var uden at flytte nogen faste installationer. Væggene havde samme farve som gulvet. Fremgangsmåden: Sandpapir Vaske væggene ned. Flügger vådrumsgrunder. Flügger vådrumsmaling x 2.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt råd Lad nu være for pokker... Du/I kan male sætte noget sammen i træ sætte nye fliser i køkknet osv. osv. Men hold jer nu fra vand og el... 1. vand kan komme ind alle steder. 2. El ja det er ikke kun farligt for jer selv hvis i laver en fejl vi andre kan også brænde inde. Sidste argument hvem betaler hvis det går galt.... Dig selv... Kender 2 tilfælde hvor der var nogen der har fået lavet noget "orange" hvor det er gået galt. Deres eget badeværelse er ødelagt og underboen og dennes underbo har også fået seriøse skader. Som forsikringen ikke vil erstatte da det ikke er lavet på regning. Den ene regning lød på over 400,000SEK. Så hvis der går noget galt med dit badeværelse så hænger du selv på skaderne. Bare et godt råd..:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
hejsa.... Vi har gipsvægge, og de er/var beklædt med vinyl. Efter lidt søgende på nettet med forskellige svar, valgte vi at male væggende og sætte nyt inventar ind. Dette var uden at flytte nogen faste installationer. Væggene havde samme farve som gulvet. Fremgangsmåden: Sandpapir Vaske væggene ned. Flügger vådrumsgrunder. Flügger vådrumsmaling x 2.
Fantastisk! Det har vi selv på et af vores badeværelser og jeg overvejer at give det en omgang.. Super godt tip!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lad nu være for pokker Bare et godt råd..:)
Ingen tvivl at det kan blive en dyr fornøjelse hvis det går galt.. Jeg valgte dog at gøre det selv og det er snart 1 år siden og indtil videre ingen skader. Man ved dog aldrig hvad der "gemmer" sig bag væggene. Føj for et lorte arbejde. Gør det ikke igen ! Billederne ligger ikke i rækkefølge... http://s124.photobucket.com/albums/p39/Wilbur12/?action=view&current=d4666e56.pbr

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dækker jeres forsikringer overhovedet ved skader' date=' nu i har renoveret jeres vådrum selv(!)?[/quote'] Lidt af en gråzone faktisk. For man må gerne selv udføre arbejdet, men det skal være udført fagmandsmæssigt korrekt. Spørgsmålet er så hvordan forskringsselskabet vurderer arbejdet. De vil sikkert gøre alt for lægge skylden over på dig. --------- citat fra http://www.byggahus.se/bygga/badrum.htm "Det finns inga regler som säger att du som privatperson inte får renovera badrummet på egen hand, så länge behörig elektriker utför eventuella elinstallationer. Däremot riskerar du att få lägre ersättning från ditt försäkringsbolag vid skada om inte arbetet är fackmässigt utfört. Enligt Sveriges Försäkringsförbund innebär fackmässigt utförande: – Att arbetet är fackmässigt utfört innebär att arbetet är utfört enligt GVK: s ”Råd och anvisningar” eller PER: s branschregler. Men för den sakens skull betyder inte fackmässigt utfört att arbetet nödvändigtvis behöver vara utfört av fackman. Men man ska komma ihåg att vid eventuell skada skickar försäkringsbolaget ut en besiktningsman som kontrollerar om arbetet var fackmässigt utfört, bland annat genom kvalitetsdokumentet. Är det inte så, får man inte ut full ersättning. Är man minsta osäker bör man istället anlita en entreprenör, menar Staffan Moberg, förbundsjurist på Försäkringsförbundet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lidt af en gråzone faktisk. For man må gene selv udføre arbejdet, men det skal være udført fagmandsmæssigt korrekt. Spørgsmålet er så hvordan forskringsselskabet vurderer arbejdet. De vil sikkert gøre alt for lægge skylden over på dig. citat fra http://www.byggahus.se/bygga/badrum.htm Men man ska komma ihåg att vid eventuell skada skickar försäkringsbolaget ut en besiktningsman som kontrollerar om arbetet var fackmässigt utfört, bland annat genom kvalitetsdokumentet. Är det inte så, får man inte ut full ersättning.
Det kan vel ikke skrives tydeligere!? Kun en autoriseret svensk håndværker kan udstede dette dokument. Ergo har du forsikringsproblemer, skulle du komme ud for skade i dit vådrum. Hvis nu bare et badeværelse ikke var så dyrt at renovere, så ville ovenstående ikke være det store problem. Men virkeligheden ér en anden - og derfor kan man ikke betænke folk i at ville spare en skilling ved at gøre det selv. Men i sidste ende kan det let blive dyrere, end hvis man havde fået en fagmand til at ordne sagerne fra starten. Og nogle ting kan man slet ikke gøre op i penge (læs: strøm i vådrum = livsfare) ...just my 25¢ :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres inputs.. Lad os bare sige at jeg har ikke noget valg, om der skal renovereres eller ej. :sad: Jeg vil ikke nødvendigvis lave det selv, så hvis der er nogle der kan anbefale en håndværker til det. På nuværende tidspunkt er mest i tvivl om, de gamel gipsplader skal ned også eller jeg må lade dem sidde, eller jeg SKAL ud i noget Litex eller lign.? Mvh Claus

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge de håndværkere vi havde på besøg, må man ikke sætte gipsplader op igen. Der skal opsættes nye betonplader, det blev altså lige pludselig et mere omfattende projekt. Mht forsikringen kommer det vel an på så meget. Så længe man ikke flytter nogen faste installationer som brønd, afløb, hovedrør osv burde det ikke betyder noget. At bytte håndvask, toilet, armatur, bruser osv kan vel ikke gøre en forskel.....:rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for alle jeres inputs.. Lad os bare sige at jeg har ikke noget valg, om der skal renovereres eller ej. :sad: Jeg vil ikke nødvendigvis lave det selv, så hvis der er nogle der kan anbefale en håndværker til det. På nuværende tidspunkt er mest i tvivl om, de gamel gipsplader skal ned også eller jeg må lade dem sidde, eller jeg SKAL ud i noget Litex eller lign.? Mvh Claus
jeg fik lavet det for 46.000 kr, så har du noget at sammenligne med

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ifølge de håndværkere vi havde på besøg, må man ikke sætte gipsplader op igen. Der skal opsættes nye betonplader, det blev altså lige pludselig et mere omfattende projekt. Mht forsikringen kommer det vel an på så meget. Så længe man ikke flytter nogen faste installationer som brønd, afløb, hovedrør osv burde det ikke betyder noget. At bytte håndvask, toilet, armatur, bruser osv kan vel ikke gøre en forskel.....:rolleyes:
Loven ændrede sig så man ikke må bruge gips i vådrum, men der må bruges en speciel form, der har en "plastic" hinde ud over gipsen, mener jeg det var, de koster en krig i forhold til gips, derfor tror jeg de håndværkere hellere ville bruge betonplader. Der står osse noget om de nye regler hvis man bruger søge funktionen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vil det sige at vådrums gips heller ikke er godkendt? Dojo: Den pris er det fra start til slut? Altså inkl nedrivning, kloak, vådrumssikring, klinker osv? Mvh Claus
Det er fra efter vinylen er fjernet til fliser overalt. Afløbet og andre rør er ikke flyttet, blot en ny rist.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vil det sige at vådrums gips heller ikke er godkendt?
Vådrumsgips har vist sig at väre lige så elendigt ved fugtskader som alm. gips, så det kan ikke siges nok: HOLD JER NU VÄK FRA ORGANISKE MATERIALER I VÅDRUM!!! Det er simpelthen tåbeligt at löbe den risiko. Selvom det ikke er sikkert i får fugtskader er risikoen så stor på et badevärelse, at det ikke er det värd. Og -I får ikke däkning fra forsikringen! Der findes masser af alternativer til gips (nb. der findes gips uden papir, men med noget uorganisk i stedet, det er ok). Grunden til at håndvärkere er så glade for gips er, at det er nemt at arbejde med. Fibercementplader er tunge og möjsväre at save i (i forhold til gips), men det er det värd! Uorganiske materialer er vejen frem:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Claus, du skal være velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for renovering af dit badeværelse, vi arbejde på begge sider af sundet og har igennem det sidste år lavet 12-14 badeværelser - til en fornuftig pris og naturligvis efter gældende regler. Fang os på vores mail: handymaend@live.dk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er som der af manage her inde der skriver IKKE en god ide at lave strøm og vådrum selv det kan meget hurtig blive dyrt. Jeg driver selv et lille firma som laver alt håndværks arbejde, og kan kun ud fra egne oplevelser sige at det kan blive en dyr omgang hvis ikke det er 100 % i orden. Men hvis du er opsat på at gøre det selv, er du meget velkommen til kontakte mig, så kunne jeg sende en mand ud og se på så han kunne forklare dig hvad du skal gøre for at det bliver iorden, hvilket ikke kost ret mange penge Danny Jensen Nem og hurtig enterprise 26 27 89 78

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Claus, du skal være velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for renovering af dit badeværelse, vi arbejde på begge sider af sundet og har igennem det sidste år lavet 12-14 badeværelser - til en fornuftig pris og naturligvis efter gældende regler. Fang os på vores mail: handymaend@live.dk
Nu skriver i at i arbejder på begge sider af sundet, har i så også f-skatteseddel?. Da jeg skal have lavet badeværelse inkl. ny kloak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan vel ikke skrives tydeligere!? Kun en autoriseret svensk håndværker kan udstede dette dokument. Ergo har du forsikringsproblemer, skulle du komme ud for skade i dit vådrum. Hvis nu bare et badeværelse ikke var så dyrt at renovere, så ville ovenstående ikke være det store problem. Men virkeligheden ér en anden - og derfor kan man ikke betænke folk i at ville spare en skilling ved at gøre det selv. Men i sidste ende kan det let blive dyrere, end hvis man havde fået en fagmand til at ordne sagerne fra starten. Og nogle ting kan man slet ikke gøre op i penge (læs: strøm i vådrum = livsfare) ...just my 25¢ :)
lad nu väre med at male fanden på väggen allesammen ... til trådstarter gör tingene selv men sät dig ordentligt ind i regler og fremgangsmåde ... og så gör det at du kontakter et firma der har med totalenterprise at göre får en derfra ud og sätter dig lidt ind i sagerne og så löbende hver gang inden du lukker en ting af feks gulv.. aflöb, vägge osv så få selvsamme person til at komme og besikte det som "kvalitetsansvarig" nogle forsikringsselskaber kräver dog at du bruger deres kvalitetsansvarige .. vupti så har du et forsikringsgodkendt badevärelse og det eneste håndvärkerlön du har betalt er få timer for besiktning... svärere og farligere er det ikke og mht til ström og vådrum .. hvis man overholder diverse regler og foreskrifter så kan det faktisk ikke laves forkert ... jeg har selv lige väret hele möllen igennem med mit kökken .. og har et fuldt godkendt kökken og er nu igang med badrummet .. hvis du vil ha lidt tips er du velkommen til at skrive

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites