MichaelBR 10 Anmeld indhold Skrevet July 20, 2008 Hejsa, Jeg overvejer at flytte til Sverige. Jeg vil dog meget af min tid være i Danmark, da det er tættere på mit arbejde og min kæreste bor her. Er der nogle der kender de præcise regler omkring hvor mange dage man må være i Danmark med sin svensk indregistreret bil. JEg ønsker at vide hvad loven er omkring dette og ikke nogle vandrehistorier :) Hvad dokumentation kan jeg blive bedt om at vise udover at jeg er registreret som "svensker"? Papir med overblik over hvor tit jeg har krydset broen evt.? Eller hvordan fungere dette? På forhånd tak:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
DoJo 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2008 Der er ingen præcise regler, nok for at sørge for at folk som er i din situation ikke præcis indretter sig efter loven. Det sikreste (det jeg gør) er at tage toget når du skal være i danmark i et stykke tid og lade bilen stå i sverige. På denne måde er der ingen sure naboer der ringer og brokker sig til told og skat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2008 SKAT bruger begrebet "Centrum for livsinteresser" når de skal jagte folk for at overtræde reglerne. Så hvis du arbejder i DK og tilbringer det meste af din tid efter arbejde hos din kæreste kunne SKAT jo godt tænkes at påstå at dit "centrum" var i DK og derefter sende en bon på afgift + bøde. For at kunne modbevise en sådan påstand skal du jo kunne fremvise at du for det meste bor i det svenske f.eks. med udskrifter fra broen hvor du pendler frem og tilbage :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MichaelBR 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2008 Hej DoJo, Det virker underligt at der ikke er nogle retningslinjer man kan følge, det må der være hvis jeg kender Danmark ret. Mht. til regler og love, så bliver de jo lavet for at folk skal indrette sig efter dem, så jeg tvivler på at de undlader at lave regler og love for at folk ikke skal indrette sig efter dem :) Nu når jeg så endelig fytter til Sverige og har købt mig min drømme bil agter jeg ikke at skulle tilbringe min tid i offentlig transport. Jeg kan umiddelbart heller ikke se hvorfor jeg skulle tager toget et stykke tid, og derefter tage bilen, så kommer misundelsen fra de ynkelige sjæle bare når jeg begynder at tage bilen. Nej det jeg efterlyser er love eller regler lavet til det netop det omtalte område? Andre der har noget viden? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MichaelBR 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2008 Hej Sup, Tak for dit indlæg. Er der ikke et antal dage om året man skal kunne bevise man bor i Sverige, måske via udskrifter fra Broen? Jeg mener at have hørt noget omkring man skal minimun være i Sverige 3 ud af 7 dage i ugen (fordel ud på uger, det kunne være fordel på et år). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2008 Hej Sup, Tak for dit indlæg. Er der ikke et antal dage om året man skal kunne bevise man bor i Sverige, måske via udskrifter fra Broen? Jeg mener at have hørt noget omkring man skal minimun være i Sverige 3 ud af 7 dage i ugen (fordel ud på uger, det kunne være fordel på et år). Nu er det jo diskuteret utroligt mange gange herinde i forvejen.. nej, der er ikke nogle faste regler mht. antal dage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkrath 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2008 Men der er jo altid 184 dages reglen (eller hvor mange dage det er), som siger man skal være i det antal dage i det land man bor. Eller noget i den stil - somebody help me :D?! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2008 Jeg er ikke bekendt med hvordan SKAT anvender 180 dages reglen, kun den med "centrun for livsinteresser". Men TS skal passe på for sover han tit hos damen tror jeg ikke SKAT vil kigge særligt velvilligt på sagerne da de jo nok vil mene at han så reelt bor i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2008 Afgørelse Paa grundlag af disse praemisser kender DOMSTOLEN (Sjette Afdeling) vedroerende de spoergsmaal, der er forelagt af Hoejesteret ved beslutning af 22. august 1989, for ret: 1) Det saedvanlige opholdssted, jf. artikel 7, stk. 1, i Raadets direktiv 83/182/EOEF af 28. marts 1983 om afgiftsfritagelse inden for Faellesskabet ved midlertidig indfoersel af visse transportmidler, er det varige midtpunkt for en persons interesser, og dette sted skal bestemmes ved hjaelp af alle de kriterier, der er indeholdt i denne bestemmelse, og under hensyn til samtlige relevante faktiske omstaendigheder. En statsborger i medlemsstat B, der er flyttet til medlemsstat A, hvor han har fundet arbejde og bolig, men som fra et bestemt tidspunkt og gennem mere end et aar har tilbragt naesten alle naetter og weekends hos en veninde i medlemsstat B, dog under bibeholdelse af sit arbejde og sin bolig i medlemsstat A, kan saaledes ikke alene paa dette grundlag anses for at have overflyttet sit saedvanlige opholdssted til medlemsstat B. 2) Artikel 10, stk. 2, i direktiv 83/182 forpligter ikke medlemsstaterne til at traeffe forudgaaende aftale i hver enkelt sag, hvor gennemfoerelsen af direktivet giver anledning til vanskeligheder. 3) Artikel 10, stk. 2, i direktiv 83/182 kan ikke paaberaabes af private ved de nationale domstole. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:61989J0297:DA:HTML Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2008 Hejsa, Jeg overvejer at flytte til Sverige. Jeg vil dog meget af min tid være i Danmark, da det er tættere på mit arbejde og min kæreste bor her. Er der nogle der kender de præcise regler omkring hvor mange dage man må være i Danmark med sin svensk indregistreret bil. JEg ønsker at vide hvad loven er omkring dette og ikke nogle vandrehistorier :) Hvad dokumentation kan jeg blive bedt om at vise udover at jeg er registreret som "svensker"? Papir med overblik over hvor tit jeg har krydset broen evt.? Eller hvordan fungere dette? På forhånd tak:th2: Lyder sku mere som du gerne vil have en billig bil og blive boende i dk:fight: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2008 Hejsa, Jeg overvejer at flytte til Sverige. Jeg vil dog meget af min tid være i Danmark, da det er tættere på mit arbejde og min kæreste bor her. Er der nogle der kender de præcise regler omkring hvor mange dage man må være i Danmark med sin svensk indregistreret bil. JEg ønsker at vide hvad loven er omkring dette og ikke nogle vandrehistorier :) Hvad dokumentation kan jeg blive bedt om at vise udover at jeg er registreret som "svensker"? Papir med overblik over hvor tit jeg har krydset broen evt.? Eller hvordan :) På forhånd tak:th2: Nej det jeg efterlyser er love eller regler lavet til det netop det omtalte område? Andre der har noget viden? Øh - hvorfor spørger du ikke SKAT, de kommer vel ikke med vandrehistorier og burde kende lovgivningen inden for deres resort - du kan så efterfølgende være flink at vidergive deres svar her, da der er mange der ønsker information om lovligheden af din model. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2008 Øh - hvorfor spørger du ikke SKAT Måske fordi Thomas har ret... Lyder sku mere som du gerne vil have en billig bil og blive boende i dk:fight: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2008 Den korte version er at du godt kan..... Du skal bare være klar til at kunne dokumentere det. Dog er dette tilfælde som Mikkel refererer til, også hvor hans arbejde ligger i land A.... Arbejde OG bolig. I dit tilfælde er det KUN bolig og så er det "centrum for livsinteresser" der træder i kraft og så falder hammeren i dit tilfælde. Du har kun bolig i Sverige, men intet liv....Og så går den bare ikke. Afgørelse Paa grundlag af disse praemisser kender DOMSTOLEN (Sjette Afdeling) vedroerende de spoergsmaal, der er forelagt af Hoejesteret ved beslutning af 22. august 1989, for ret: 1) Det saedvanlige opholdssted, jf. artikel 7, stk. 1, i Raadets direktiv 83/182/EOEF af 28. marts 1983 om afgiftsfritagelse inden for Faellesskabet ved midlertidig indfoersel af visse transportmidler, er det varige midtpunkt for en persons interesser, og dette sted skal bestemmes ved hjaelp af alle de kriterier, der er indeholdt i denne bestemmelse, og under hensyn til samtlige relevante faktiske omstaendigheder. En statsborger i medlemsstat B, der er flyttet til medlemsstat A, hvor han har fundet arbejde og bolig, men som fra et bestemt tidspunkt og gennem mere end et aar har tilbragt naesten alle naetter og weekends hos en veninde i medlemsstat B, dog under bibeholdelse af sit arbejde og sin bolig i medlemsstat A, kan saaledes ikke alene paa dette grundlag anses for at have overflyttet sit saedvanlige opholdssted til medlemsstat B. 2) Artikel 10, stk. 2, i direktiv 83/182 forpligter ikke medlemsstaterne til at traeffe forudgaaende aftale i hver enkelt sag, hvor gennemfoerelsen af direktivet giver anledning til vanskeligheder. 3) Artikel 10, stk. 2, i direktiv 83/182 kan ikke paaberaabes af private ved de nationale domstole. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:61989J0297:DA:HTML Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2008 Grunden til at jeg citerede den er, at det netop er denne artikel 7 stk 1 som myndighederne lægger til grund, når de skal vurdere "det varige midtpunkt for en persons interesser". Det er der en højesteret dom på og er derfor retspraksis. Myndighederne tager altså udgangspunkt i dansk international privatrets domicilbegreb og Rådets direktiv nr. 83/182/EØF af 28. marts 1983. Det fremgår af det brev Credde har fået fra Rigspolitiet: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=6390 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2008 Hejsa, Jeg overvejer at flytte til Sverige. Jeg vil dog meget af min tid være i Danmark, da det er tættere på mit arbejde og min kæreste bor her. Er der nogle der kender de præcise regler omkring hvor mange dage man må være i Danmark med sin svensk indregistreret bil. JEg ønsker at vide hvad loven er omkring dette og ikke nogle vandrehistorier :) Hvad dokumentation kan jeg blive bedt om at vise udover at jeg er registreret som "svensker"? Papir med overblik over hvor tit jeg har krydset broen evt.? Eller hvordan fungere dette? På forhånd tak:th2: Hej Sup, Tak for dit indlæg. Er der ikke et antal dage om året man skal kunne bevise man bor i Sverige, måske via udskrifter fra Broen? Jeg mener at have hørt noget omkring man skal minimun være i Sverige 3 ud af 7 dage i ugen (fordel ud på uger, det kunne være fordel på et år). Kort sagt så skal du sove størstedelen af dine nætter i Sverige som Rode også påpejer via EU lovgivningen. Kort ridset op, hvis du vil være på den sikre side så skal du sove 5-6 nætter i Sverige og være i stand til at bevise du har gjort dette enten med måndeskort til toget eller brobizz udskrifter (de er online) suppleret med Visa/Dankort uddrag. Desuden så laver SKAT også en vurdering hvor de kigger på forholdene. En købt Villa eller "andel" i Sverige vægter højere end et kælderrum med en madras (læs billig 1-vær. lejelighed). Derimod hvis du efter længere tid i SE finder en kæreste i DK og pludselig bruger meget tid hos hende så vil dette sikkert "godkendes" hvis historien kan bekræftes af fakta. Skat er ganske forstående så længe du kan 100% dokumentere din uskyld ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2008 Men der er jo altid 184 dages reglen (eller hvor mange dage det er)' date=' som siger man skal være i det antal dage i det land man bor. Eller noget i den stil - somebody help me :D?![/quote'] Bare lige for at fjerne forvirring omkring dette begreb. 183 dages regel er kun til folk der bor i udlandet, og arbejder i udlandet - dvs, primært bruges til folk der er udstationeret af en dansk arbejdsgiver. Eller selv søger job i udland og flytter. Er man bosiddende i udlandet og arbejder i udlandet i mere end 184dage om året inkl. feriedage, er man betragtet som ikke at være skattepligtig til Danmark af sin indkomst i udlandet. Det er globalindtægt princippet der her er tale om. Det omhandler ikke folk der bor i udlandet og arbejder i Danmark. Det man snakker om når man bor i sverige og arbejder i Danmark, kontra beskatning af bil mv. er, som det er nævnt flere gange her og i mange andre indlæg, centrum for livsinteresser - og det er en flyvsk betegning, dog er der domme på området, som der også er henvist til her. Men ingen af disse domme danner en egentlig præcedens på området - kun retningslininer - Der er f.eks en dom omkring en mand der arbejdede i rødby, boede i sverige - og havde lejet et værelse i rødby, hvor han boede 4 dage om ugen mener jeg det var. Derefter kørte han hjem til sin famillie i sverige og var resten af ugen. Han blev IKKE idømt at skulle betale reg.afgift og bøde mv. af sin svenskindregistret bil. Hans famillie i Sverige, var hovedårsagen til dette. Dommen kan sikkert findes på www.skat.dk eller via TSr(tidsskrift for ret etc tror jeg det lange navn er). Fakta er, at hvis du opholder dig primært hos din Kærste i Danmark - fordi det er tættere på dit job og fordi du self. elsker din kærste(griner), så tvivler jeg lidt på dine intentioner er at bo i sverige - lugter lidt af du bare vil have fed/billig bil. Og syns også dine udsagn omkring det at bruge bilen også ligner lidt af lidt fusk. Og grunden til at folk herinde reagerer negativt på den slags er, at det går ud over os alle sammen. Negativ omtale om folk der bor i sverige på proforma rammer alle, og ikke kun dem der fusker. Og det er altså ikke helt uden besvær at skulle dokumentere sit liv i sverige, hvis man ryger ind til torskegilde - der er omfattet en del tidsforbrug til at finde dokumentation mv. samt svare på breve og evt. dukker op til møder, retsmøder mv. Intet er et problem for os der bor her, men det kræver tid - tid som skal tages fra andre ting. Bare fordi der er et lille antal personer, der vil snyde sig til det vi andre har lovligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret July 21, 2008 Hejsa, Jeg overvejer at flytte til Sverige. Jeg vil dog meget af min tid være i Danmark, da det er tættere på mit arbejde og min kæreste bor her. Er der nogle der kender de præcise regler omkring hvor mange dage man må være i Danmark med sin svensk indregistreret bil. JEg ønsker at vide hvad loven er omkring dette og ikke nogle vandrehistorier :) Hvad dokumentation kan jeg blive bedt om at vise udover at jeg er registreret som "svensker"? Papir med overblik over hvor tit jeg har krydset broen evt.? Eller hvordan fungere dette? På forhånd tak:th2: Flyt til sverige og bo der eller bliv i dk! Så simpelt kan det siges. Typer som dig (ved godt det er groft trukket op) er årsagen til at skat og politiet i dk laver aktioner rundt om og stopper alle med udenlandske plader på og undersøger tilhørs forhold! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret July 22, 2008 Er det ikke kun fordi man betaler SKAT i DK, at skat overhoved gider interessere sig for den slags? Hvad rager det dem, hvis nu det var en Svensk pensionist som tilbragte det meste af tiden i DK kunne de vel ikke blande sig i det ? Man har vel også lov til at være på ferie i Danmark, også selvom ferien er fx. 9mnd om året? Hvad nu med de danskere som har hus I Sverige - og bruger meget tid her, sender skat dem ikke lige et brev om at de skal have billigere DANSK bil fordi de jo er meget af tiden i Sverge ? Nåååår nej det gør de så ikke. Iøvrigt kan det undre mig i samme omgang, at skat når du kommer med en bil fra Tyskland, vurdere bilen til xxxx antal kr i Skat. Når du ugen efter kommer med den samme bil og vil eksportere den til Sverige er der pludslig et fradrag på 15% :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkrath 10 Anmeld indhold Besvaret July 22, 2008 Bare lige for at fjerne forvirring omkring dette begreb. 183 dages regel er kun til folk der bor i udlandet, og arbejder i udlandet - dvs, primært bruges til folk der er udstationeret af en dansk arbejdsgiver. Eller selv søger job i udland og flytter. Er man bosiddende i udlandet og arbejder i udlandet i mere end 184dage om året inkl. feriedage, er man betragtet som ikke at være skattepligtig til Danmark af sin indkomst i udlandet. Det er globalindtægt princippet der her er tale om. Det omhandler ikke folk der bor i udlandet og arbejder i Danmark. Det man snakker om når man bor i sverige og arbejder i Danmark, kontra beskatning af bil mv. er, som det er nævnt flere gange her og i mange andre indlæg, centrum for livsinteresser - og det er en flyvsk betegning, dog er der domme på området, som der også er henvist til her. Men ingen af disse domme danner en egentlig præcedens på området - kun retningslininer - Der er f.eks en dom omkring en mand der arbejdede i rødby, boede i sverige - og havde lejet et værelse i rødby, hvor han boede 4 dage om ugen mener jeg det var. Derefter kørte han hjem til sin famillie i sverige og var resten af ugen. Han blev IKKE idømt at skulle betale reg.afgift og bøde mv. af sin svenskindregistret bil. Hans famillie i Sverige, var hovedårsagen til dette. Dommen kan sikkert findes på www.skat.dk eller via TSr(tidsskrift for ret etc tror jeg det lange navn er). Fakta er, at hvis du opholder dig primært hos din Kærste i Danmark - fordi det er tættere på dit job og fordi du self. elsker din kærste(griner), så tvivler jeg lidt på dine intentioner er at bo i sverige - lugter lidt af du bare vil have fed/billig bil. Og syns også dine udsagn omkring det at bruge bilen også ligner lidt af lidt fusk. Og grunden til at folk herinde reagerer negativt på den slags er, at det går ud over os alle sammen. Negativ omtale om folk der bor i sverige på proforma rammer alle, og ikke kun dem der fusker. Og det er altså ikke helt uden besvær at skulle dokumentere sit liv i sverige, hvis man ryger ind til torskegilde - der er omfattet en del tidsforbrug til at finde dokumentation mv. samt svare på breve og evt. dukker op til møder, retsmøder mv. Intet er et problem for os der bor her, men det kræver tid - tid som skal tages fra andre ting. Bare fordi der er et lille antal personer, der vil snyde sig til det vi andre har lovligt. Super Basse! :th2: Jeg er ikke så meget inde i de regler der, så det var fin læsning! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkrath 10 Anmeld indhold Besvaret July 22, 2008 Flyt til sverige og bo der eller bliv i dk! Så simpelt kan det siges. Typer som dig (ved godt det er groft trukket op) er årsagen til at skat og politiet i dk laver aktioner rundt om og stopper alle med udenlandske plader på og undersøger tilhørs forhold! Ah.. den var lige grov nok. Du kender ikke manden, så det er lidt fejt at komme med sådan en udtale. Men jeg vil give dig ret i, at det kan være ret irriterende med de aktioner politiet laver hvor de stopper en og spørger om hvem man er og hvad man laver, hvorfor man er i DK osv. Selvfølgelig kan man så sige, at hvis man har alt på det rene burde der ikke være nogle problemer i det, men det kan altså stadig godt være til irritation for nogen :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites