Jump to content
Mr. Griff

Pc Nørd søges

Recommended Posts

Med Darik's Boot and Nuke skal man vide hvad man gør ellers ryger BIOS samt rub og stub på PC'en.
Rolig nu.. BIOS ryger da ikke.. BIOS ligger ikke i det samme område som det der bliver slettet. Han skriver at han skal have slettet alt, hvilket dette gør. Men selvfølgeligt skal man da være sikker på hvad man gør, men det skal man jo med alt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har en pc som skal sælges så derfor skal den tømmes helt og søger derfor en gut i helsingborg eller omegen der kan hjælpe mig med det..... Hurtigt
Start op i DOS - Format C: ( og andre såfremt du måtte have flere end én partition ) - genstart PC'en og spring i Bios ( Oftest F2 el. F12 når maskinen starter op ) - I bios ændres opstarts måden ( HDD, CDROM el. Netværk ) til CDROM - smid Winslows skiven i og reboot. Winslows installeres nu på ny og når denne er færdig med installationen ,så er den salgsklar. Installér dog kun Winslows på maskinen, såfremt du ønsker at sælge Winslows, samt dennes CD-Key med. Håber du kunne bruge ovenstående :) Lidt nørd er man vel altid ;) Venligst Pendleren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Start op i DOS - Format C: ( og andre såfremt du måtte have flere end én partition ) - genstart PC'en og spring i Bios ( Oftest F2 el. F12 når maskinen starter op ) - I bios ændres opstarts måden ( HDD, CDROM el. Netværk ) til CDROM - smid Winslows skiven i og reboot. Winslows installeres nu på ny og når denne er færdig med installationen ,så er den salgsklar.
*smiler skummelt*.. Du ville blive overrasket over hvor mange gamle data selv jeg kunne hente ud af denne "rene" maskine ;) Jeg tror OP ville være sikker på hans prvate data ikke kunne gendannes efter salg. Efter min mening, så er der kun én vej: Ny frisk HD, og behold selv den gamle - evt. destruér den når du får tid. Nye diske er heldigvis billige, så længe vi ikke snakker over 500-750GB.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ohh ja.. Bare rolig.. Bios ryger ingen steder. Denne kan kun "ryge" hvis du flasher (nørde sprog) denne eller tager batteriet ud af PC'en. Ellers ikke!
Ikke korrekt. Ved at naffe batteriet ud, så er det kun CMOS der bliver clearet. BIOS'en ligger trygt og sikkert i sin kreds, og er ikke sårbar overfor strømsvigt og døde batterier.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm lidt nørd , ja , men glem ikke , lige meget hvilke windows du installere så skal der updateres i H. og R. + div. software/driver der skal installeres og Antivirus program inden man skal på den stor netværk der hedder INTERNET. windows 2000 og op efter. man kan boote fra Cdén og formatere og installere i samme huk.. go fornøjelse..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ikke korrekt. Ved at naffe batteriet ud' date=' så er det kun CMOS der bliver clearet. BIOS'en ligger trygt og sikkert i sin kreds, og er ikke sårbar overfor strømsvigt og døde batterier.[/quote'] Det var nu også det jeg mente. Denne ville blive nulstillet :) Jeg vidste jo ikke han havde Boks koden til Fort Knox liggende på maskinen, så regnede bare med en normal reinstallering :) Og du kan vidst bruge FDISK til at fjerne data, så det ikke er muligt at gendanne disse, men er ikke helt sikker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har hørt en stor magnet, skulle være ret effektivt hehe. Pis til side - skal du have renset din HD helt og holdet, så ingen nørder(læs: GIO) kan gendanne data, så skal du have et program til det - og disse programmer skal man nok vide hvordan man gør. Eller som andre og mig selv inkl. gør - sælg ikke din pc med din hd i - køb en ny istedet for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bruger selv dette... http://dban.sourceforge.net/
Det er det jeg siger.. prøv ovenstående link.. Tag evt. din PC nørd som du finder herinde med hjem, sæt en 2L cola på højkant og få fikset dette på meget kort tid. Jeg bruger selv dette tool i mit arbejde som IT administrator og har testet det med 4 forskellige recovery tools som alle har måtte give op. Skal du dog være HELT sikker, så er det ud med disken een på hatten med med hammeren og købe en ny at sætte i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske skal man ikke udelukke noget med bios. Jeg har før set Compaq og HP computere som havde en del af bios liggende på harddisken. Så smed man en ny harddisk i var det ikke alt i bios man kunne sætte op så skulle man vistnok boote fra en diskette som så lagde noget data ind i en skjult partion på harddisken. Selve bios ryger ikke men bios-menuen var anderledes. Bios er jo brændt data som ligger i flashram på bundkortet. Men selve softwaren til at sætte det om med kan faktisk slettes. På normale bundkort ligger denne software også i fysiske kredse, men compaq og HP kan være anderledes. DU kan også prøve noget andet som jeg vil tro kan slette en del data, som ville jeg som GIO også nævner ikke være 100% sikker, har hørt at man med specielt software kan finde data som ligger 6-8 formateringer tilbage. Jeg ville nok installere en linux på maskinen, og derefter fylde ligegyldig data på. Så kan du evt installere windows, og be den om at fjerne alle de partitions som linux har lavet. Så burde du være rimelig sikker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Det var nu også det jeg mente. Denne ville blive nulstillet :) Jeg vidste jo ikke han havde Boks koden til Fort Knox liggende på maskinen, så regnede bare med en normal reinstallering :) Og du kan vidst bruge FDISK til at fjerne data, så det ikke er muligt at gendanne disse, men er ikke helt sikker.
Ikke helt rigtigt, det er muligt at gendanne data - om end det er lidt mere avanceret :) I realiteten sletter fdisk partitioner eller MBR - selvfølgelig kan man også formartere inde i fdisk, men det er ikke nogen garanti for ens data ikke kan reetableres, hvis vi taler ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man vil blive overrasket over hvor mange data der kan hives ud af en gammel harddisk. Et af verdens førende selskaber http://www.ibas.com/ Så, mit råd er som GIO's ... køb en ny (eller brugt) harddisk til dyret, og detstruer den gamle. Jeg ville aldrig videregive en af mine harddiske ... man aner ikke hvor den ender efterfølgende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Man vil blive overrasket over hvor mange data der kan hives ud af en gammel harddisk. Et af verdens førende selskaber http://www.ibas.com/ Så, mit råd er som GIO's ... køb en ny (eller brugt) harddisk til dyret, og detstruer den gamle. Jeg ville aldrig videregive en af mine harddiske ... man aner ikke hvor den ender efterfølgende.
helt enig..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

lige et hurtigt spgsmål, du sagde det var et hp ikke, så vidt jeg husker det så har de et skjult recovery mode som aktivires ved at klikke på F11, det kunne man ihvertifald med min hp media center. så prøv

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kunne også snurre en tur med det her lille program fra IBM: http://www.pc.ibm.com/us/think/thinkvantagetech/secure_data_disposal.html Det er godkendt af US Department of Defense til wiping af diske inden de bliver skrottet, så kører programmet på højeste setting laver den en fuldstændig sletning af disken (at det så tager PÆNT lang tid er så en anden side af sagen) :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ohh ja.. Bare rolig.. Bios ryger ingen steder. Denne kan kun "ryge" hvis du flasher (nørde sprog) denne eller tager batteriet ud af PC'en. Ellers ikke!
öhm en bios kan ikke "ryge" nogen vejne ved at man piller batteriet ud da den netop er DADAAAA "FLASHET" altså hardcoded ind i en eprom.. den går derimod til default factory settings.. men den ryger ikke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites