Jump to content
Thyper

Den Store "Sverige er fedt når ..."-tråd

Recommended Posts

Jeg vil gerne starte med en af mine små positive overraskeler. Da jeg flyttede ind skulle jeg til at sætte nogle loftslamper op. Så tænkte at det ville være noget besvær ligesom i Danmkar med at bore i loftet, sætte dykkere i, skrue og afisolere ledninger osv. Men nej, da jeg købte en lampe var der et lille stik tilsluttet samt en jernbøjle. Mindsanten om der ikke i loftet hvor lampen skulle side var en lille stikprop samt en krog man kunne skrue lampen fast i ! Det tog 3 minutter at sætte lampen op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Service! Når du går i den lokale ICA er et smil og et "hejsan" fra ekspedienten en selvfølge. Det kan faktisk også ske i de større supermarkeder eller centre inde i Malmö. Hvor tit sker det lige på Fisketorvet???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi købte bil herovre, sad vi inde hos bilhandleren, som bad om navn, personnummer etc. mens han sad og udfyldte noget på computeren. Pludselig siger han: Så, nu er bilen registreret i jeres navn - I vil få et brev fra Vägverket en af dagene. Øhhh hvad??? Skal vi ikke ned på noget motorkontor mellem 12 og 14 og stå i kø i en time :eek: Nej - det hele blev ordnet online :thumbup: Lavede også en skade på bilen for et par måneder siden + at en tændspole gik 1 uge efter, så bilen kun kunne køre i 2. gear, så tænkte, at nu skulle vi til at udfylde alt muligt forsikringsmøj osv. men ringede til Vesta og fik et skadenummer + tlf.nr. til Falck. Ringede så til Statoil biludlejning og oplyste skadenummer. Så kunne vi bare afhente lånebil med det samme. Ringede bagefter til Falck, som kom en halv time senere og kørte bil + kæreste og jeg til Audiværkstedet i Malmö. Oplyste policenummer og skadenummer til dem, og hentede så lånebil. 1 uge senere var bilen klar til afhentning og havde fået lavet pladearbejde, lakering, ny forrude (havde mange stenslag, så kunne ligeså godt få det fixet også) og ny tændspole. Pris for os 3.800 SEK. Pris for Vesta 14000 SEK, og så er vores præmie ikke engang steget :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ingen Jantelov fra de "rigtige svenskeres" side af... det er fedt!
Hvem er så de "forkerte svenskere"? :cool: Jeg sætter meget pris på de indfødtes åbenhed og venlighed, måske mere end folk der ikke har boet i København først ;) Syntes de fleste ting fungerer lige en smule bedre (eller mere) på denne side af sundet... ja selv telefonsælgere er nemmere at slippe af med :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Immigrationsreglerne er lettere. Det har skabt en multikulturelby (Malmö) uden sidestykke. 40% er invandrerer eller efterkommere af indvandrerer, mig bekendt er der ingen andre byer i skandinavien med samme indvandringstal. I Danmark forbindes indvandring med noget negativt eller problematisk. Jeg oplever ikke den samme fremmegørelse af indvandrerer i Sverige som i Danmark, det kan være mig som ikke ser det? Malmö er en spændende by med rigtig mange nationaliteter og kulturer. Det lader til at fungerer ret godt her. En af mine venner som bor i Kbh og tidligere har boet i New York, sammenligner min oplevelse af Malmö med den oplevelse han havde i New York -> en stor blanding af kulturer fra hele verden, samlet på et sted. Malmö = mini New York? Det er i hvert fald toppen at vi har kunne "indvandre" til Malmö uden at møde de problemer som udlændinge"service" i DK giver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

@ Lasse Sorry men der er jeg ikke enig - Malmö minder generelt mere om Åmål eller Albertslund end om The big apple. I det store og hele (Vestrehamnen og et par andre lokaliteter undtaget) et lidt gennemsnitligt røvsygt sted - arkitektonisk og kulturelt. Prøv at tage til Stockholm, der er klasser til forskel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Malmö afhænger af øjnene som ser. Det er blot min oplevelse efter at have boet i Malmö et år og tidligere boet i København i 10 år. Det er klart at Stockholm er en hovedstad og der sikkert sker mange flere ting. Men det er nu unikt at Malmö har så mange mennesker med forskellig kulturel baggrund og forskellige modersmål. Jeg ser nok det multikulturelle mere, da min kone har gået på Svensk-sprogkursus i Malmö sammen med alverdens nationaliteter og vi derfor har et internationalt netværk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Syntes de fleste ting fungerer lige en smule bedre (eller mere) på denne side af sundet... ja selv telefonsælgere er nemmere at slippe af med :-)
Enig, især busserne synes jeg næsten altid kører til tiden. Det gør de ikke i Danmark. Der er dog problemmer med Øresundstoget som ofte er forsinket ved Svågertorp. Men det skyldes måske at skinnerne er forbundet med Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey kom lige i tanke om en super fed ting også. Aldersgrænse på diskoteker - det er da for suverænt at du skal være 25 næsten alle steder, og at de håndhæves :th2: Det er helt anderledes at være i byen i Malmö - du falder som sagt ikke over skoletasker i garderoben. Der bliver lukket tilpas med mennesker ind til, at det ikke føles som sild i en tynde. Bare tanken om en tur til Rosie's i KBH en lørdag aften :scared: tak skæbne man kan jo dårligt få luft.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Hey kom lige i tanke om en super fed ting også. Aldersgrænse på diskoteker - det er da for suverænt at du skal være 25 næsten alle steder, og at de håndhæves :th2: Det er helt anderledes at være i byen i Malmö - du falder som sagt ikke over skoletasker i garderoben. Der bliver lukket tilpas med mennesker ind til, at det ikke føles som sild i en tynde. Bare tanken om en tur til Rosie's i KBH en lørdag aften :scared: tak skæbne man kan jo dårligt få luft.
Nu er Rosies ikke lige mit fortrukne sted, men du har ret.. plus det er fantastisk at der findes steder som spiller elektronisk musik i den gode klasse og hvor finder man ellers steder hvor der er blackjack borde så man kan gamble mens man nyder en god drink og hører god musik..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aldersgrænse på diskoteker - det er da for suverænt at du skal være 25 næsten alle steder, og at de håndhæves :th2:
Enig med aldersgrænserne. Uenig i at de håndhæves. Vi har gået i byen herovre siden vi var 18, både fredag og lørdag hvor aldersgrænserne er 21 - 25 år. Men ja, publikum er noget mere modent i Malmö end det er i København og det er nu dejligt nok! :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites