Fagerborn 10 Anmeld indhold Skrevet June 28, 2008 Hvad skal man købe, når man står i en dansk køledisk, og har brug for gräddfil Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2008 Hvad skal man købe' date=' når man står i en dansk køledisk, og har brug for gräddfil [/quote'] Jeg synes cremefraiche 18% evt. 9%, er det der kommer nærmest gräddfil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2008 Jeg synes cremefraiche 18% evt. 9%' date=' er det der kommer nærmest gräddfil.[/quote'] Det var også min tanke, men det må vel være markant anderledes siden Svensken også har creme fraise på hylderne. [sPAS] Køb noget yogurts kultur og smid i noget fløde :D [/sPAS] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2008 Det var også min tanke, men det må vel være markant anderledes siden Svensken også har creme fraise på hylderne. Jeg tror forskellen er lige så stor/lille, som på cremefraiche og syrnet fløde i DK. Jeg har brugt det i flæng;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2008 Lige OT hvis jeg må : Bruger man grädfil i madlavning? Troede det var et morgenmadsprodukt som 'A38' Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2008 Lige OT hvis jeg må : Bruger man grädfil i madlavning? Troede det var et morgenmadsprodukt som 'A38' Ja, det er til madlavning. Det er et væsentligt federe produkt end A38, som har en fedtprocent på linie med sødmælk. Gräddfil ligger typisk på 12% - måske lidt for fedt som morgenmadsprodukt:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret June 28, 2008 Lige OT hvis jeg må : Bruger man grädfil i madlavning? Troede det var et morgenmadsprodukt som 'A38' Gräddfil bruger du f.eks. som base til Skagenröra. (rejer, dild, kaviar osv.) Eller på jordbærene. Det er ikke noget, man spiser lige ud af bøtten. Det skal ligesom kombineres med mad. Kom til at tænke på, at jeg har noget (Karoline's) Kvarg i køleskabet (som man ikke kan få i Sverige ), måske har jeg løsningen på mit problem selv? Jeg hælder nu også til at bruge den federe creme fraiche, hvis det ikke virker med kvarg. Fandt noget her om produkterne; http://sv.wikipedia.org/wiki/Cr%C3%A8me_fra%C3%AEche "Crème fraîche kan bytas mot gräddfil i de flesta recept, men inte tvärtom" Øh .... Så jeg kan bruge creme fraiche hvis der står gräddfil, men ikke gräddfil, hvis der står creme fraiche ?? Eller ??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2008 Kom til at tænke på, at jeg har noget (Karoline's) Kvarg i køleskabet (som man ikke kan få i Sverige ), måske har jeg løsningen på mit problem selv? Jeg hælder nu også til at bruge den federe creme fraiche, hvis det ikke virker med kvarg. Fandt noget her om produkterne; http://sv.wikipedia.org/wiki/Cr%C3%A8me_fra%C3%AEche "Crème fraîche kan bytas mot gräddfil i de flesta recept, men inte tvärtom" Øh .... Så jeg kan bruge creme fraiche hvis der står gräddfil, men ikke gräddfil, hvis der står creme fraiche ?? Eller ??? Nu ved jeg jo ikke, hvad du skal bruge det til. Er det til koldt eller varmt? Generelt er det sådan, at jo lavere fedtprocent et syrnet produkt har, des større risiko er der for, at skidtet skiller, hvis du bruger det i noget varmt. Det er måske dét "Wiki" hentyder til, når de siger creme fraiche kan erstattes af gräddfil, men ikke omvendt:confused: I kolde retter er det bare et spørgsmål om smag og behag. MEN hvis du skal bruge kvarg ell. andet lav% produkt til noget varmt, skal du sørge for at komme noget bindemiddel i (mel/maizena), så skiller det ikke:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret June 29, 2008 Aha, tak! Jeg vidste ikke det om fedt og varm mad. Det skulle bruges i Skagenröra. Det manglede (efter min mening) det lidt syrlige pift, men var i øvrigt lækkert. Kvarg er vist bedre til at røre bær og frugter med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites