Jump to content
Nyt navn

Arbejde i Sverige, Løn

Recommended Posts

Jeg har oprettet et nyt navn da jeg ønsker at forblive anonym i øjeblikket. Jeg håber dette accepteres. Da jeg muligvis skal arbejde (og ansættes efter svenske forhold) har jeg lidt spørgsmål vedr. løn. Er der nogle der kan hjælpe med lidt beregninger ? Hvis man f.eks. bliver tilbudt en løn på 30-40-50.000SEK, hvordan beregnes skatten ? (uden fradrag, da jobbet er tæt på min bopæl så ingen kørsel og renteudgifterne på min bolig vil jeg gerne beholde for migselv) Eller, sagt på en anden måde.... Hvor meget vil man ha' udbetalt ved 30-40-50.000 kr ? Og, hvad er der af særlig pensionstillæg som jeg skal holde øje med ? Er der nogen obligatorisk pensionopsparelse og hvorledes forholder man sig til dette hvis man fraflytter Sverige ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Inde på skatteverkets hjemmeside er der nogle tabeller (har ikke lige tid til at finde det direkte link, men det kan du vel også selv), som viser hvor meget du cirka skal betale i skat ved forskellige indkomstgrupper. De er fordelt på hver kommune, så de burde være rimelig præcise (alt efter hvilke fradrag man selvfølgelig har).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I grove træk: Af det, du får udbetalt, skal du svare ca. 32 procent efter at der er trukket et grundfradrag, som er lidt lavere end det danske. Der er altså lav skat på de første kroner indtil 328.800, hvor den statslige skat på 20 procent slår til. Og af indtægter over 495.000 svares yderligere fem procent. Arbejdsgiveren betaler såkaldte sociale afgifter på ca. 30 procent af lønnen, men de penge ser lønmodtageren ikke på lønsedlen. Pensionssystemet i Sverige består af tre hovedelementer: 1: Garantipension, som er eksistensminimum eller lidt under 2: en pensionsdel, der følger indkomsten og endelig 3: avtalspension, der svarer til en dansk pensionsordning, som man indgår med sin arbejdsgiver. Problemet for en dansker, der flytter til det svenske system er, at en del af pensionen beregnes på grundlag af den svenske indkomst hele arbejdslivet - altså et lille beløb, hvis man kun arbejder i Sverige få år. Man mister ikke retten til nogen af pensionsdelene selv om man flytter til Danmark, men om man også om mange år kan nøjes med at betale svensk skat af svensk pension, er det svært at spå om. Sporene fra Frankrig skræmmer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I grove træk: Af det, du får udbetalt, skal du svare ca. 32 procent efter at der er trukket et grundfradrag, som er lidt lavere end det danske. Der er altså lav skat på de første kroner indtil 328.800, hvor den statslige skat på 20 procent slår til. Og af indtægter over 495.000 svares yderligere fem procent.
Ok... den skal jeg lige ha' skåret ud i pap :D Løn, 50.000kr per måned, 600.000 per år. 0 - 328.800 (32%) = 223584 SEK 328800 - 495000 (32+20% ???) = 83100 496000 - 600000 (32+20+5% ???) = 46800 Altså, man har udbetalt 233584+83100+46800 = 363484 SEK ?? Per måned = 30290 SEK ? Correct me if I'm wrong

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ok... den skal jeg lige ha' skåret ud i pap :D Løn, 50.000kr per måned, 600.000 per år. 0 - 328.800 (32%) = 223584 SEK 328800 - 495000 (32+20% ???) = 83100 496000 - 600000 (32+20+5% ???) = 46800 Altså, man har udbetalt 233584+83100+46800 = 363484 SEK ?? Per måned = 30290 SEK ? Correct me if I'm wrong
Det er også sådan jeg forstår det ihvertfald.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Korrekt i princippet, bortset fra at skatten er 31, helt præcis 31,23 i Malmö, og at der først kan fradrages et bundfradrag eller personfradrag. Som nævnt af mrode er der tabeller et sted langt inde i Skatteverkets pdf-helvede, hvor man hurtigt kan se hvad man har tilbage af en given løn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skrøne eller ??? Jeg har ladet mig fortælle at man skal arbejde 25 år i Sverige før man kan få udbetalt sin pension kan det virkelig være rigtigt? Jeg mener hvad nu hvis jeg arbejder 20 år her i Sverige og bagefter beslutter mig for at tage et job i DK - hvad sker der så med den pensiom jeg har opsparet i SE - bliver den givet til frelsens Hær / kattenes værn eller ? Et eller andet stemmer ikke ?!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fejl. Man optjener pension løbende, og opsparingen er personlig hvilket betyder at du ikke "taber" tidligere optjent pension om du flytter eller tager arbejde i et andet land. Svensk pension begunstiger dog de der har arbejdet længe i landet mere end de flæste andre pensionssystemer. Og de 25 år representerer "maks" optjening.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg konkret brug for hjælp. Min kontrakt er på vej, så er der nogle der er inde i svenske arbejdsforhold så skriv en PM, da jeg meget gerne vil ha' lidt hjælp. Bl.a. har jeg fået tilbudt en pension, men hvorledes forholder man sig til skat osv osv osv osv...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skat herovre er meget enkelt ... du går ned på skatteverket, beder om en skattetabel .. bor du i malmø , er den på 31% .. den afleverer du så hos din arbejdsgiver ... du kan se på de lister der allerede er nævnt, hvor meget du skal betale i Skat ved en given indkomst ... Man bruger ikke skattekort som vi kender det fra Danmark, man afregner det hele på deklarationen, derfor folk storshopper i Juni, der har de fået penge tilbage , oftest...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man bruger ikke skattekort som vi kender det fra Danmark, man afregner det hele på deklarationen, derfor folk storshopper i Juni, der har de fået penge tilbage , oftest...
Det er så ikke helt rigtigt, du kan sagtens trække dine rente fra på månedsbasis som man gør i DK http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/jamkningandradberakningaskatt.4.18e1b10334ebe8bc80001023.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sandt ... men i tilfælde af din løn bare varierer det mindste så kan det ikke lade sig gøre ..... og det vil den jo gøre når man ikke har optjent ferie osv, eventuel provision, osv...derfor skrev jeg ovenstående....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så kan jeg da afsløre min identitet ... Ja, en måde at slippe for broen og deres latterlige priser... 1. September starter jeg mit nye job i Malmö... :th2:
Teløg teløg :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites