-TCOB- 10 Anmeld indhold Skrevet June 24, 2008 hej Jeg har gennem noget tid arbejdet i en dansk virksomhed som også har en afdeling i Helsingborg. Men hvis jeg skal afsættes i SE er det så noget jeg skal holde øje med i en kontrakt såsom ferie, sygdom, overarbejde, kørepenge eller noget andet. Lånen ved jeg godt der er nogle kursforskel og nogle skattemæssige ting med, men ud over alt det hvad skal man så passe på med? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 hej Jeg har gennem noget tid arbejdet i en dansk virksomhed som også har en afdeling i Helsingborg. Men hvis jeg skal afsættes i SE er det så noget jeg skal holde øje med i en kontrakt såsom ferie, sygdom, overarbejde, kørepenge eller noget andet. Lånen ved jeg godt der er nogle kursforskel og nogle skattemæssige ting med, men ud over alt det hvad skal man så passe på med?Man har 40 timers arbejdsuge, antal feriedage varierer meget fra job til job og hvilken fagforening/aftale man hører under (men det gør det vel også i DK), sygdom og overarbejde kender jeg ikke noget til (jo, men jeg kender ikke reglerne:rolleyes:), men kørepenge er anderledes. I Sverige får du fradrag af det beløb som overstiger 8000,-, men derudover er der visse regler som skal gælde, bla. skal du ha mindst 5 km afstand (2 km hvis det er med offentlig), du SKAL spare mindst 2 timer pr. dag sammenlignet med din transport med offentligt (blabla), og så får du ellers et vist beløb pr. mil udfra hvilket køretøj du anvender (bil, mc, cykel), og så er der også noget mere fradrag for tjenestekørsel, men det er jeg ikke inde i. Ellers ved jeg ikke hvad der skulle være af farlige ting... Udover at lønnen generelt her er lavere, er der også mange fordele bl.a. skulle barsel og den slags være meget bedre, specielt for mændene, men det er jeg heller ikke inde i...:) P.s. hvis du har studielån i DK, er det heller ikke sikkert du længere kan trække renteudgifterne fra ved arbejde i SE, da studiemiddel ikke er fradragsberetiget herovre. Jeg kæmper lige nu med dette, men har ikke fået nogen endelig afgørelse endnu -men jeg satser da på at få ret:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites