peter_k 10 Anmeld indhold Skrevet June 24, 2008 Hej, Jeg har pt. et dansk Aps og bor i Sverige. Set i bakspejlet er jeg kommet i tvivl om dette var en rigtig beslutning. 1. DK Aps: Jeg kører fra min bopæl ud til mine kunder (jeg arbejder som IT konsulent), pt. har jeg en 10mdrs. kontrakt men jeg må jo kun give mig "selv" km penge for de første 60 dage. SE Ab: I et svensk firma have jeg taget det hele som erhvervsmessig kørsel (incl. broafgift). Mit ansættelses sted er mit hjem. Kørsel imellem mit "kontor" og kunden er en driftsomkostning i min virksomhed. 2. DK Aps: Jeg har bilen rent privat, da den nok ikke går med svensk indreg. bil i mit Aps da jeg hovedsageligt arbejder i DK. SE Ab: Have vel valgt fri bil eller firmabil, alt efter svensk beskatning. 3. DK Aps: Jeg vil gerne købe mig en ny bærbar computer (som jeg ikke må arbejde på i Sverige). Er bange for at Skat i danmark stiller sig på standpunktet at den bruges privat i sverige, ellers ringer de til skatteverket og siger jeg arbejder hjemme. (måske paranoid, men ikke umuligt ?) SE Ab: Jeg køber en ny bærbar, og har den på min bopæl som også er min virksomheds adresse. 4. DK Aps: Min ADSL i Sverige som jeg selvfølgelig ikke bruger til at arbejde på, så den betaler jeg af egen lomme. SE Ab: Selvfølgelig er dette en udgift relateret til mit arbejde. 5. DK Aps: Jeg så en spændene opgave i Malmö, som jeg selvfølgelig ikke kan byde ind på da jeg kommer i klemme mht. arbejdsgiver afgift. SE Ab: Den tar jeg da, det er en opgave som alle andre. Min private økonomi bliver ikke påvirket af i hvilket land jeg arbejder. Er der noget jeg ikke kan se, findes der en tungvejende grund til at fortsætte i sit danske Aps ? MVH, Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2008 Bare lige til orientering: Et svensk AB er et AktieBolag Et dansk ApS er et AnPartSelskab. Så de to ting kan vel ikke direkte sammenlignes. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2008 Er der noget jeg ikke kan se, findes der en tungvejende grund til at fortsætte i sit danske Aps ? MVH, Peter Hvis du tjener rigtigt mange skejser. Den øverste marginalskattesats i Sverige kan være væsentligt højere i Sverige end i Danmark. Begge dele er store tal - men det man skal se på er hvor meget man får lov til at beholde. I Danmark får du i værste fald lov til at beholde ca. 37 kr. pr. 100 kr. ekstra indtægt. I Sverige er det så vidt jeg kan vurdere i værste fald kun ca. 33 kr. du kan beholde pr. 100 kr. ekstra indtægt. Du kan selv prøve at lege lidt rundt med følgende link for at vurdere den svenske skat: http://www.nutek.se/sb/d/840/a/3821 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2008 www.clay-skatterevision.dk Ring og hør dem ad.... Der er noget af det der der ikke stemmer med det jeg har lært.....:) Det kan helt sikkert sættes op, så det bliver nemmere og billigere for dig...Hej, Jeg har pt. et dansk Aps og bor i Sverige. Set i bakspejlet er jeg kommet i tvivl om dette var en rigtig beslutning. 1. DK Aps: Jeg kører fra min bopæl ud til mine kunder (jeg arbejder som IT konsulent), pt. har jeg en 10mdrs. kontrakt men jeg må jo kun give mig "selv" km penge for de første 60 dage. SE Ab: I et svensk firma have jeg taget det hele som erhvervsmessig kørsel (incl. broafgift). Mit ansættelses sted er mit hjem. Kørsel imellem mit "kontor" og kunden er en driftsomkostning i min virksomhed. 2. DK Aps: Jeg har bilen rent privat, da den nok ikke går med svensk indreg. bil i mit Aps da jeg hovedsageligt arbejder i DK. SE Ab: Have vel valgt fri bil eller firmabil, alt efter svensk beskatning. 3. DK Aps: Jeg vil gerne købe mig en ny bærbar computer (som jeg ikke må arbejde på i Sverige). Er bange for at Skat i danmark stiller sig på standpunktet at den bruges privat i sverige, ellers ringer de til skatteverket og siger jeg arbejder hjemme. (måske paranoid, men ikke umuligt ?) SE Ab: Jeg køber en ny bærbar, og har den på min bopæl som også er min virksomheds adresse. 4. DK Aps: Min ADSL i Sverige som jeg selvfølgelig ikke bruger til at arbejde på, så den betaler jeg af egen lomme. SE Ab: Selvfølgelig er dette en udgift relateret til mit arbejde. 5. DK Aps: Jeg så en spændene opgave i Malmö, som jeg selvfølgelig ikke kan byde ind på da jeg kommer i klemme mht. arbejdsgiver afgift. SE Ab: Den tar jeg da, det er en opgave som alle andre. Min private økonomi bliver ikke påvirket af i hvilket land jeg arbejder. Er der noget jeg ikke kan se, findes der en tungvejende grund til at fortsætte i sit danske Aps ? MVH, Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
peter_k 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 Hej... tak for svarene. Jeg skulle måske starte med at lade en svensk revisor rådgive mig, og så se på det regnestykke der kommer ud af det. Det kan jeg jo så sammenligne med det jeg har idag i mit danske Aps. Jeg syntes det største problem er det at jeg ikke tør/kan/må/"har råd til" at arbejde på svensk jord. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 Selvfølgelig har du det....Dit Danske APS kan da ha' kunder i Sverige uden problemer..... Tror helt sikkert du skal starte i DK med en skatterevisor og se om dit nuværende setup er optimalt..... Inden du begynder at gå til en svensk revisor... Hej... tak for svarene. Jeg skulle måske starte med at lade en svensk revisor rådgive mig, og så se på det regnestykke der kommer ud af det. Det kan jeg jo så sammenligne med det jeg har idag i mit danske Aps. Jeg syntes det største problem er det at jeg ikke tør/kan/må/"har råd til" at arbejde på svensk jord. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ice 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Jeg har det samme setup som du har og min sitution ligner din meget, har et dansk ApS og er ansat som IT konsulent/Direktør i det. 1. Her kommer det an på hvor mange kunder du har, for hvis du henter varer og køre til andre kunder, samt har udstyr med i bilen kan man retfærdiggøre at du ikke ville kunne udføre dit arbejde uden en bil, og så kan det godt være erhvervsmessig kørsel, men det kræver en konkret vurdering (jeg har fået en af skat) 2. ja det er et problem og der er kun den måde at gøre det på hvis du ikke skal ud i alt for mange fiks fakserier. 3. så længe der ikke er tvivl omkring dit arbejdssted og du kan vise transport over sundet, er det ikke noget problem, du kan arbejde hjemme op til 25 - 50 % af din tid. Hjemmearbejde mv. Normalt medfører arbejdslandsbeskatning efter OECD-modellen ikke problemer. Således beskattes grænsegængeren i arbejdslandet af hele lønindkomsten og bopælslandet undlader at beskatte lønindkomsten. I de tilfælde, hvor grænsegængeren udfører dele af arbejdet udenfor det normale arbejdsland, opstår der dog problemer. Der kan eksempelvis være tale om en grænsegænger, der bor i Sverige og normalt arbejder i Danmark, men * som enkelte dage arbejder fra en hjemmearbejdsplads i Sverige, eller * som udsendes på tjenesterejser eller har andet arbejde af lejlighedsvis karakter i Sverige eller tredjelande. I disse tilfælde vil Danmark (arbejdsgiverlandet) beskatte den del af arbejdet, der udføres i Danmark, mens Sverige (bopælslandet) har beskatningsretten til arbejde, der udføres udenfor Danmark. Det er administrativt besværligt for alle parter (såvel arbejdsgivere og grænsegængere som skattemyndigheder) at have denne opsplitning. Der skal, således føres regnskab med hvor arbejdet udføres, og det er ualmindelig svært at få forskudsligningen til at være korrekt og der vil skulle betales B-skatter i bopælslandet. Aftalen sikrer, at der ikke skiftes beskatningsland ved hjemmearbejde, tjenesterejser samt andet arbejde af lejlighedsvis karakter i bopælslandet. Der sker hermed ikke længere en opsplitning af indkomsten. Derudover opnås der sammenhæng med betalingen af social sikringsbidrag. Den Sociale Sikringsstyrelse og Riksförsäkringsverket indgik i december 2001 en aftale om, at bidragsydere kan omfattes af arbejdsgiverlandets regler og dermed være bidragspligtig i dette land, selvom der udføres hjemmearbejde (senere udvidet til også at omfatte tjenesterejser) i bopælslandet, når den væsentligste del af arbejdet udføres i arbejdsgiverlandet (mindst halvdelen af arbejdstiden i løbet af en sammenhængende periode på 3 måneder). Afgrænsning med mindst halvdelen af arbejdstiden i løbet af en sammenhængende periode på 3 måneder er genbrugt i skatteaftalen for at sikre størst mulig sammenhæng mellem de to regelsæt. http://www.skm.dk/publikationer/notater/2204.html 4. Der er inge problemer med at din adsl bliver betalt, der er mange der bor i DK som også for betalt ADSL, men alt efter hvordan du gør det kan du blive beskattet af den, samt fri telefon hvis du har det. 5. med hensyn til opgaver i "udlandet" er der samme regler om det er i sverige eller i Rusland (eneste regl er der ikke må være tvivl om arbejdssted, så du kan uden problemer tage en opgave i Sverige bare ikke en længere kontrakt hvor du arbejder 100% i sverige. jeg vi mene at du kan tjæne flere penge ved at have dit firma i DK (hvis det er der du primært arbejder) og for tiden hjælper kursen dig jo også en del. Det var mine 5cent Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr. Kubik 10 Anmeld indhold Besvaret July 22, 2009 Nu har denne problematik været oppe og vende før :-) For et par år siden, prøve jeg at få nogle sunddebatter med samme problem og så kontakte en dansk/svensk revisor. Det gik i vasken. For at gøre en historie meget kort, har jeg betalt kr. 10.000 dkr. til KMPG med en erhversrevisor fra dk og sverige samt en personskat fra sverige. Konklusion: Der er ingen fordele ved at have et svensk anpartsselskab. Du for en særlig fordel ved udbytte med et dansk aps. Så er den ikke længere. Mvh. Mr. kubik Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites