milla 10 Anmeld indhold Skrevet June 22, 2008 er der nogen som har prøvet at bo i sverige, men føde i danmark.. når man bor i danmark kommer der jo en sundhedsplejeske hjem... men regner ikke lige med hun gider kommer til sverige :D tænkte på om man så fandt en i sverige.. eller om man tar over til en i danmark eller hvordan... håber nogen har prøvet det og kan svare :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret June 22, 2008 Må man spørge om hvorfor du vælger at føde i dk når du bor i sverige? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret June 22, 2008 Rikke skal føde i dk om ca 2 uger..... Hun går til jordemoder i dk. Dette er nemmere pga job.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
milla 10 Anmeld indhold Besvaret June 22, 2008 Må man spørge om hvorfor du vælger at føde i dk når du bor i sverige? havde ikke adresse i sverige da jeg blev gravid.. og så var det lettere at komme til undersøgelserne i dk i forbindelse med arbejde.. arbejder stadig i dk :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret June 22, 2008 havde ikke adresse i sverige da jeg blev gravid.. og så var det lettere at komme til undersøgelserne i dk i forbindelse med arbejde.. arbejder stadig i dk :) Min kæreste startede også jordmoder undersøgelserne i dk men har senere tilmeldt sig barnmorska herovre. mener det var uge 18. Det er der ingen problemer i. Du kan også gå til jordmoder begge steder hvis du vil det. Så det er ikke fordi i ikke har muligheden for at vælge sverige til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
milla 10 Anmeld indhold Besvaret June 22, 2008 Min kæreste startede også jordmoder undersøgelserne i dk men har senere tilmeldt sig barnmorska herovre. mener det var uge 18. Det er der ingen problemer i. Du kan også gå til jordmoder begge steder hvis du vil det. Så det er ikke fordi i ikke har muligheden for at vælge sverige til. okay tak :) kommer måske lige et dumt spørgsmål... men hvor tilmelder man sig henne? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2008 det kommer an på, hvor du bor. Du kan ringe til sjukvårdsrådgivningen på 1177 (fra SE) og få at vide hvilken MVC (mödravårds Central), du hører til. Så får du et nr, som du ringer til og får tid thos en barnmorska. Derefter vil du komme til kontrol hos hende, og ultraljud på sygehuset. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LeneDK 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2008 Du kan også kigge her http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=107378 og find den kommune du bor i. Så finder du nummeret under Barnmorskemottagning. Jeg går også til jordemoder i DK fordi det ligger tæt på mit arbejde, og gør det dermed noget nemmere at få det til at passe ind. Har dog fået at vide, at jeg til enhver tid bare kan ringe til MVC i Trelleborg (hvor jeg bor) hvis der opstår problemer. Det kan jo blive aktuelt, nu jeg går på barsel og ikke lige er i nærheden af Glostrup Hospital (hvor jeg skal føde). Spørg endelig hvis der er noget jeg kan hjælpe med. Har været igennem det hele en gang med mit første barn. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HKF 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2008 Min kæreste har for 1 måned siden født vores søn på sygehuset i Malmö og det var bare en super oplevelse. De har netop fået helt nye lokaler så der var masser af plads og generelt gode faciliteter. Efter fødslen har barnmorskan der var med til fødslen ringet og hørt hvordan vi har haft det ugerne efter fødslen, og forklaret min kæreste lidt om hvordan det gik, da det ikke er alt hun huskede lige godt efter at have suget lattergas i 6 timer og en epidoral blokade. Super service. Jeg var svært glad for ikke at skulle køre med hende over broen til et dansk hospital da det endelig var tid. Desuden er det nemmere lige at køre hjem og hente lidt ting dagene efter når der kun var 5 mins hjem i bil - jeg kan kun anbefale at føde i Sverige. :) Mht sunhedsplejerske fik vi besøg første gang, og derefter er vi mødt op på barnvårdscentralen til vejning osv. De gange vi har haft nogle problemer har vores sundhedsplejerske været sød til at kigge forbi eller give os en tid samme dag. Så mit råd er at ringe til din lokale barnmorskemottagning og blive registreret i det svenske system. :th2: Edit: Det eneste negative jeg kan komme på var dagen efter fødslen på patienthotellet. Der bliver man som mand nægtet adgang til maden, så jeg blev venligt vist ned til pølsemanden på gaden. Til gengæld har de et køleskab man kan bruge til egne madvarer. Derudover betaler man også et par hundrede kr for at sove der, det havde jeg dog ikke noget problem med. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LeneDK 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2008 Grunden til vi har valgt at føde i Danmark igen er, som tidligere nævnt, at det er nemmere at komme til alle undersøgelserne i løbet af graviditeten, når man arbejder i nærheden af jordemoder og hospital. Især fordi jeg skal til et par ekstra scanninger. Havde jeg valgt at føde i Sverige, ville det foregå i Ystad, da vi bor i Trelleborg. Så vil jeg hellere smutte til Glostrup på motorvejen (eller Hvidovre, som jeg fødte på sidst) end jeg vil køre på 9'eren mellem Trelleborg-Ystad. Det tager ca. lige lang tid. Især her i sommerperioden, hvor det myldrer med jeg-kører-kun-60-for-jeg-skal-nyde-den-fine-udsigt-fra-min-autocamper billister. Havde jeg boet i Malmø eller nærmeste omegn, havde jeg måske også valgt at føde i Malmø. Mange danske jordemødre er forresten uddannet i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2008 hehe.... så ruller vi igen Har med at udvikle sig til en diskussion om hvor det er bedst at føde... Gør det der passer jer bedst, i er så heldige at have begge muligheder... Jeg er sikker på at de kan finde ud af at tage imod et barn i begge lande... Vi bor i malmö, men valgte hvidovre..... Held og lykke PS. Vi har sundhedsplejerske i malmö Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pnille 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2008 Hej HKF, tak for den fine beskrivelse af jeres oplevelse af Malmö sygehus, da din kæreste fødte. Jeg skal nemlig også føde i november på Malmö sygehus - og synes jeg har læst mange delte meninger herinde, om det at føde på Malmö sygehus. Så det var fedt at læse,at I synes det var en god oplevelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2008 Min kæreste har for 1 måned siden født vores søn på sygehuset i Malmö og det var bare en super oplevelse. Vi har også haft en god oplevelse med at føde herovre. For vores vedkommende var det i Lund. Vi startede egentligt med Hvidovre til de forskellige scanninger, undersøgelser, osv, men som tiden nærmede sig, undrede vi os mere og mere over, hvorfor vi ikke bare havde valgt Malmö/Lund til at starte med. Well, vandet gik ved en 17-tiden (for 5 uger siden), og jeg skulle lige fra arbejde først, så jeg tror, vi ankom på sygehuset i Lund ved en 19-tiden. Fik en hurtig forundersøgelse og kom så ind på egen fødestue. Efter godt 5 timer med ekstremt voldsomme veer (det så i hvert fald ikke særligt rart ud ;)) og masser af lattergas kom han som skudt ud af en raket. Vi fik lov til at gå på patienthotellet 4 timer senere, "sov" 2 timer, herefter endnu en rutineundersøgelse af Mads, lidt morgenmad og så tog vi hjem ved en middagstid. Edit: Det eneste negative jeg kan komme på var dagen efter fødslen på patienthotellet. Der bliver man som mand nægtet adgang til maden' date=' så jeg blev venligt vist ned til pølsemanden på gaden. Til gengæld har de et køleskab man kan bruge til egne madvarer. Derudover betaler man også et par hundrede kr for at sove der, det havde jeg dog ikke noget problem med.[/quote'] På Lund kunne man godt spise med. Skulle blot betale for det. Rigtig god service overall. :th2: Til gengæld var jeg ikke helt tilfreds med at skulle betale cirka 300 kr for en 2 timers "overnatning", så den strøg de fra regningen. Tilføjelse: Vi fik forresten også - uden beregning - sandwiches et par timer efter, at fødslen var overstået. Meget fornemt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
milla 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2008 tak for hjælpen allesammen :) jeg har det bedst med at føde i danmark både fordi det er lettere med undersøgelserne i forbindelse med arbejde, men også fordi jeg ikke forstår svensk så godt endnu :D så synes det meget rart at kunne forstå helt hvad de siger, for er da ikke i tvivl om de er superdygtige i sverige... men bliver hun født i sverige bliver hun også automatisk svensk statsborger hvor i danmark bliver hun dansk lige som vi er.. ikke at det vil gøre nogen forskel :o men jeg må få ringet og tilmeldt mig i sverige også så :) super rart at kunne snakke med nogen som har prøvet det eller også skal til og igennem det! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HKF 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2008 tak for hjælpen allesammen jeg har det bedst med at føde i danmark både fordi det er lettere med undersøgelserne i forbindelse med arbejde, men også fordi jeg ikke forstår svensk så godt endnu :D så synes det meget rart at kunne forstå helt hvad de siger, for er da ikke i tvivl om de er superdygtige i sverige... men bliver hun født i sverige bliver hun også automatisk svensk statsborger hvor i danmark bliver hun dansk lige som vi er.. ikke at det vil gøre nogen forskel men jeg må få ringet og tilmeldt mig i sverige også så super rart at kunne snakke med nogen som har prøvet det eller også skal til og igennem det! Hej Milla, Du/I skal selvfølgelig gøre det i har det bedst med, og de har det jo med at snakke svensk herovre så jeg kan godt følge dig i at det er svært at få alle detaljerne med. Mht statsborgerskab følger det forældrenes - dvs om man så føder i Australien vil barnet stadig være dansk statsborger. Eneste forskel er at barnet ved fødslen får et svensk personnummer istedet for et dansk. Barnet vil få det danske hvis man en dag flytter tilbage til DK. Men blot for at slå det på plads, personummeret har ikke noget med statsborgerskabet at gøre. Personligt så vi en række fordele ved at få det svenske personnummer ved fødslen frem for at skulle søge om det efterfølgende da man så med det samme kan gå igang med at få ungen ind på ventelister til institution osv. Hvis man føder i DK skal i blot et smut forbi skatteverket med diverse papirer, så det er ikke fordi i skal igennem en større sag, det svarer lidt til det i selv gjorde da i flyttede til Sverige. Vi blev opmærksomme på at faderen ikke har nogen myndighed over barnet pr automatik hvis ikke man er gift. Så vi har netop været forbi i familiestyrelsen og udfyldt nogle formularer så den lille kan få mit efternavn og arve mig hvis jeg bliver knaldet ned af en bus eller lign. Som andre siger er det bare med at gøre det man er mest tryg ved, der er fordele og ulemper ved begge løsninger. Det hele skulle jo gerne være en god og tryg oplevelse for jer, det er vel i grunden det vigtigste. :) Pøj pøj med det hele! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
milla 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 Hej Milla, Du/I skal selvfølgelig gøre det i har det bedst med, og de har det jo med at snakke svensk herovre så jeg kan godt følge dig i at det er svært at få alle detaljerne med. Mht statsborgerskab følger det forældrenes - dvs om man så føder i Australien vil barnet stadig være dansk statsborger. Eneste forskel er at barnet ved fødslen får et svensk personnummer istedet for et dansk. Barnet vil få det danske hvis man en dag flytter tilbage til DK. Men blot for at slå det på plads, personummeret har ikke noget med statsborgerskabet at gøre. Personligt så vi en række fordele ved at få det svenske personnummer ved fødslen frem for at skulle søge om det efterfølgende da man så med det samme kan gå igang med at få ungen ind på ventelister til institution osv. Hvis man føder i DK skal i blot et smut forbi skatteverket med diverse papirer, så det er ikke fordi i skal igennem en større sag, det svarer lidt til det i selv gjorde da i flyttede til Sverige. Vi blev opmærksomme på at faderen ikke har nogen myndighed over barnet pr automatik hvis ikke man er gift. Så vi har netop været forbi i familiestyrelsen og udfyldt nogle formularer så den lille kan få mit efternavn og arve mig hvis jeg bliver knaldet ned af en bus eller lign. Som andre siger er det bare med at gøre det man er mest tryg ved, der er fordele og ulemper ved begge løsninger. Det hele skulle jo gerne være en god og tryg oplevelse for jer, det er vel i grunden det vigtigste. :) Pøj pøj med det hele! Hej tusind tak for dit svar... okay jeg synes bare jeg havde læst et sted at så blev hun svensk statsborger, men det er jo fint nok så :) Det er da fint nok man bare lige kan udfylde nogen parpire så den lille får dit navn osv :) ikke alle der vil giftes jo! jeg tror at min kæreste bliver det for da jeg var hos lægen skulle man udfylde hvem faderen var osv.. så det tror jeg der er styr på. vi må bare en tur op og ha svensk person nr til den lille så :) igen mange tak for hjælpen! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 Hej tusind tak for dit svar... okay jeg synes bare jeg havde læst et sted at så blev hun svensk statsborger, men det er jo fint nok så Surt at være på ferie i Indien og komme til at føde der så;) ikke alle der vil giftes jo! jeg tror at min kæreste bliver det... Tihi:p Nej, det jeg bare vil ha med er at I i så fald skal huske at skrive testamente! Ellers står en af jer rigtig dårligt, hvis den anden pludselig dør (og nej, det regner man selvfølgelig ikke med, men det er nu engang bedre at ha sikret hinanden:)). Det ved I sikkert også godt, men damn, det er vigtigt, så hellere skrive en gang for meget end... blabla:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Risager 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 Vi blev opmærksomme på at faderen ikke har nogen myndighed over barnet pr automatik hvis ikke man er gift. Så vi har netop været forbi i familiestyrelsen og udfyldt nogle formularer så den lille kan få mit efternavn og arve mig hvis jeg bliver knaldet ned af en bus eller lign. Hvor gør men dette henne??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 Surt at være på ferie i Indien og komme til at føde der så;) hov hov............ moderator ! Sanne kredisere/kritisere det indiske folk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 Det er da fint nok man bare lige kan udfylde nogen parpire så den lille får dit navn osv :) ikke alle der vil giftes jo! jeg tror at min kæreste bliver det for da jeg var hos lægen skulle man udfylde hvem faderen var osv.. så det tror jeg der er styr på. vi må bare en tur op og ha svensk person nr til den lille så :) igen mange tak for hjælpen! Hej Milla, De faderskabspapirer I skal udfylde er skam ikke fordi Jeres barn skal kunne få faderens navn... Det er mere "alvorligt" end det, om jeg så må sige. Skulle der (hvilket jeg naturligvis ikke håber) ske noget med dig efterfølgende fødslen, så har din kæreste ingen rettigheder over Jeres fælles barn. Dvs. at han i værste fald ville skulle gennemgå retssag for at få forældrerettigheden. Ikke noget man kan ønske for nogen som i forvejen står for at skulle bearbejde at tab af en elsket person! Var I derimod gift, ville han ikke stå i så dum en situation. Og kære du - det er desværre ikke nok blot at tro i denne situation. Du skriver at du var hos lægen og udfylde hvem faderen var... men hvis du kun har underskrevet faderskabserklæring i Danmark, så bør du være bevidst om at dette ingen gyldighed har i Sverige. Ergo - I skal begge afsted til Socialforvaltningen i Jeres svenske kommune og få styr på papirerne. Det foregår altså ikke automatisk - husk det! I Sverige anbefaler man at disse papirer underskrives omkring uge 32. Således er der tid til at få sagerne i orden inden du føder barnet. Og til LeneDK... Hej Lene, jeg må lige at korrigere dig... du er ikke nødt til at føde i Ystad fordi du bor i Trelleborg, du kan vælge at gøre det... men du kan skam også vælge Malmö eller Lund. Der er frit valg i Sverige. :) Held og lykke med fødslerne, :) Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 hov hov............ moderator ! Sanne kredisere/kritisere det indiske folk Husk det sidste "r";):p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2008 Husk det sidste "r";):p Pis ..... Det gik for stærkt med at være smart... Men du skylder stadig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites