KHEN28 10 Anmeld indhold Skrevet June 19, 2008 Hej, Er det muligt at 'indløse' en dansk recept på et svensk apotek? Det drejer sig bare om en astma inhalator. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret June 19, 2008 Hej, Er det muligt at 'indløse' en dansk recept på et svensk apotek? Det drejer sig bare om en astma inhalator. Ja, men du kan kun indlevere recepten 1 gang. Hvis den lyder på flere gange, skal resten indløses i DK:sad: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KHEN28 10 Anmeld indhold Besvaret June 19, 2008 Ja' date=' men du kan kun indlevere recepten 1 gang. Hvis den lyder på flere gange, skal resten indløses i DK:sad:[/quote'] Tak for svar :) Recepten lyder kun på 1 gang, så det løser sig selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tReaX 10 Anmeld indhold Besvaret June 19, 2008 Og kræver også at de har fuldstændig samme produkt i Sverige som der står på din recept, og i samme doser. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret June 19, 2008 Og kræver også at de har fuldstændig samme produkt i Sverige som der står på din recept' date=' og i samme doser.[/quote'] Ja, det skulle jeg selvfølgelig lige ha´ tilføjet:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KHEN28 10 Anmeld indhold Besvaret June 19, 2008 Og kræver også at de har fuldstændig samme produkt i Sverige som der står på din recept' date=' og i samme doser.[/quote'] Mon ikke Bricanyl også findes her i SE? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret June 19, 2008 Mon ikke Bricanyl også findes her i SE? Jo, du kan godt få Bricanyl. Det er et par år siden jeg sidst købte det, da jeg er gået over til Symbicort, som du også kan få i SE. Du kan altid finde produkter og priser inde på apoteket.se, hvis du er i tvivl om det findes i SE;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 Jo, du kan godt få Bricanyl. Det er et par år siden jeg sidst købte det, da jeg er gået over til Symbicort, som du også kan få i SE. Du kan altid finde produkter og priser inde på apoteket.se, hvis du er i tvivl om det findes i SE;) Hej, Jeg står og har brug for selvsamme medicin, men jeg er ikke længere tilknyttet en læge i Danmark. Kan man med grænsegænger / sundhedsbeviset bare få en læge i den kommune man er tilknyttet, til at skrive en recept til sig ? Evt få den sendt ned til sit gamle apotek i Danmark ? (Jeg er naturligvis mest interesseret i at få medicinen i Danmark, da jeg er medlem af "danmark" og hermed får tilskud til medicin) Gustaf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 Nu ved jeg ikke hvor mange penge du køber medicin for, men hvis det er en hel del i løbet af et år, kan det nemt gå hen at blive billigere i Sverige. I Sverige findes et höggkostnadsskydd, så man højst kan komme til at betale 1800 svenske kroner på et år. Den øverste grænse er mange gange højere i Danmark. http://www.apoteket.se/rd/d/673 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 Danmark Hvis du er medlem af Danmark må du väre det på de betingelser der er for folk i udlandet, og dermed må de da også däkke medicin herovre. Hvis det stadig er en täskehöj prämie for folk der er udflyttet, har du så regnet på om det kan betale sig ? Hej, Jeg står og har brug for selvsamme medicin, men jeg er ikke længere tilknyttet en læge i Danmark. Kan man med grænsegænger / sundhedsbeviset bare få en læge i den kommune man er tilknyttet, til at skrive en recept til sig ? Evt få den sendt ned til sit gamle apotek i Danmark ? (Jeg er naturligvis mest interesseret i at få medicinen i Danmark, da jeg er medlem af "danmark" og hermed får tilskud til medicin) Gustaf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 Hej Tak for svar begge 2. God ide at prøve at regne på, hvad det koster vs hvad det koster i Danmark. I øjeblikket vil det være nemmere for mig at hente medicin på vej hjem fra arbejde i Danmark, end det er at afhente medicin i Sverige inden lukketid. Kender selvfølgelig ikke lukketiden på det det lokale apotek, ved heller ikke om de har åbent lørdag (Sverige). Konklusionen er jo hel klar, at hvis jeg har mulighed for at købe medicin i Sverige med besparelser, bruge "danmark", eller bare spare mere uden brug af "danmark.", så vil jeg gøre det, hvis man kan om lørdagen. Jeg køber højst denne medicin en gang hvert andet år, da jeg normalt ikke har brug for den, men den er rar at have da eks. spirocort kan virke forebyggende på astmapatiener der dyrker motion. Hvordan får man en recept til receptafhængig medicin i Sverige? På samma sätt som i Danmark ? Gustaf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret October 26, 2008 Hvis du er medlem af Danmark må du väre det på de betingelser der er for folk i udlandet' date=' og dermed må de da også däkke medicin herovre. Hvis det stadig er en täskehöj prämie for folk der er udflyttet, har du så regnet på om det kan betale sig ?[/quote'] Jeg er i gruppe 5 i danmark. Jeg har ikke regnet på det endnu. I øvrigt har mit lokale apotek lukket lørdag bumber ! Til gengæld har mit gamle apotek i Danmark stadig åbent om lørdagen. Gustaf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tReaX 10 Anmeld indhold Besvaret October 27, 2008 Sygeforsikringen danmark dækker ikke medicin købt i Sverige. Jeg har valgt at skifte til passivt medlem i danmark, da andet ikke ville kunne betale sig for mig (jeg har så heller ingen udgift til tandlæge). Apotektet i Mobilia eller Jægersro har åbent om lørdagen. Og første gang du skal have en recept i Sverige skal du en tur forbi lægen.. Da jeg bare troede jeg skulle have en ny recept på min astmamedicin fik jeg ny medicin (Symbicort istedet for Pulmicort) og sendt på MAS for lungefunktionsundersøgelse - en del mere grundig end hvad jeg har prøvet i DK. Bare fordi det er godt at gøre ind imellem. Men køber du kun denne medicin hvert andet år er det nok hip som hap om du tager DK eller SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret October 27, 2008 "Danmark" dækker medicin købt i Sverige og det er ikke dyrere at være medlem selv om du bor i Sverige: http://www.sygeforsikring.dk/default.aspx?id=243 Generelt om "danmark"s tilskud i udlandet Under de enkelte tilskud er der anført, om "danmark" dækker ydelser og behandlinger i andre lande i EU/EØS end i Danmark. Hvis det er anført, at der dækkes i EU/EØS-landene, dækkes foruden i Danmark også i de andre lande i EU/EØS. Det er alle EU-medlemslandene samt Norge, Island, Lichtenstein og Schweiz. "danmark" dækker dog ikke den del af udgiften, der er omfattet af den offentlige sygesikring, den offentlige rejsesygesikring eller dækket af kommunen i henhold til § 4 C i lov om sygehusvæsenet. Kravene til dokumentation for at få dækning i udlandet er som i den offentlige sygesikring: Specificeret og kvitteret regningsmateriale med påført navn, adresse og personnummer for den der har fået ydelsen. Beskrivelse af ydelsen. Kopi af eventuel lægehenvisning. Dokumentation for at behandleren i det andet land er autoriseret i dette land. De nævnte dokumentationer skal være på enten dansk, svensk, norsk, engelsk eller tysk. Hvis der tillige er dækning i henhold til § 15 a i Lov om offentlig Sygesikring eller i henhold til den offentlige rejsesygesikring, skal afregningsbilag fra den offentlige sygesikring afleveres til "danmark". Ved operationer i EU/EØS-landene hvad enten det er ambulant eller under indlæggelse, skal søges "danmark"s forhåndsgodkendelse. Ved operationer i Danmark skal alene søges forhåndsgodkendelse til operationer under indlæggelse, se afsnittet Operationer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret October 27, 2008 Hej Tak for svar begge 2. God ide at prøve at regne på, hvad det koster vs hvad det koster i Danmark. I øjeblikket vil det være nemmere for mig at hente medicin på vej hjem fra arbejde i Danmark, end det er at afhente medicin i Sverige inden lukketid. Kender selvfølgelig ikke lukketiden på det det lokale apotek, ved heller ikke om de har åbent lørdag (Sverige). Konklusionen er jo hel klar, at hvis jeg har mulighed for at købe medicin i Sverige med besparelser, bruge "danmark", eller bare spare mere uden brug af "danmark.", så vil jeg gøre det, hvis man kan om lørdagen. Jeg køber højst denne medicin en gang hvert andet år, da jeg normalt ikke har brug for den, men den er rar at have da eks. spirocort kan virke forebyggende på astmapatiener der dyrker motion. Hvordan får man en recept til receptafhængig medicin i Sverige? På samma sätt som i Danmark ? Gustaf Altså Gustaf, det er lidt af en umulig opgave du har sat os på:D Der er så mange ting, der spiller ind, når man skal vurdere, hvor det bedst kan betale sig at købe medicin. Og så er det med medicinpriserne, som med finansmarkederne. Det går op og det går ned hele tiden. Medicinpriser i DK ændres/opdateres hver 14. dag (ved ikke med priserne i SE?). Jeg har været udsat for en prisændring på over 100 kr. mellem hvert køb. I øjeblikket ligger prisen på Symbicort på mellem 500-600 Dkr. for én turbohaler, uden tilskud. Prisen er p.t. nogenlunde den samme i SE, men du har så kursfordelen:th2: Du er også nødt til at se på din CTR-saldo. Hvis du allerede er berettiget til 75 ell. 85% tilskud i DK, kan det måske nok svare sig at købe det dér. Jeg er dog helt enig med Bananas, at hvis der er tale om større mængder medicin, vil SE vinde kampen alene ved deres fordelagtige tilskudsordning. Du skal lige være obs på, at hvis du kommer med en DK recept i SE, kan den kun indløses én gang og produktet skal være identisk med det svenske (også omtalt i starten af denne tråd). Jeg ved ikke om Spirocort findes i SE, men det kan du søge efter på apoteket.se. Her finder du også priser. Danske medicinpriser kan du finde på medicinpriser.dk. Go´ jagt i junglen:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
testeren 10 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Lige for at samle lidt op på denne tråd, så har jeg netop været på apoteket for at tjekke noget rimeligt dyrt medicin som vi har dansk recept på, da jeg tænkte det jo ville være smart at købe det herover da der er den regel med at man max. betaler 900:- selv om året - men den regel er sløjfet pr. 31. august 09 så man ikke længere får tilskud til danske recepter. Er der nogen der ved om man så "bare" kan henvende sig til en vårdcentral og hurtigt få byttet sin recept og den vej få gavn af tilskuddet, eller skal man starte helt forfra i systemet med undersøgelse etc.? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Jeg ved ikke om Spirocort findes i SE Det gør det tilsyneladende ikke. Her hedder den Pulmicort (Pris SEK 388) og er så vidt jeg kan se receptfri ligesom Bricanyl (Pris SEK 160) tilsyneladende også er. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Lige for at samle lidt op på denne tråd, så har jeg netop været på apoteket for at tjekke noget rimeligt dyrt medicin som vi har dansk recept på, da jeg tænkte det jo ville være smart at købe det herover da der er den regel med at man max. betaler 900:- selv om året - men den regel er sløjfet pr. 31. august 09 så man ikke længere får tilskud til danske recepter. Er der nogen der ved om man så "bare" kan henvende sig til en vårdcentral og hurtigt få byttet sin recept og den vej få gavn af tilskuddet, eller skal man starte helt forfra i systemet med undersøgelse etc.? Jeg skulle til läge (150 kr) og få konstateret migräne en gang mere inden jeg kunne få en svensk recept. Men der var ingen problemer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2009 Det gør det tilsyneladende ikke. Her hedder den Pulmicort (Pris SEK 388) og er så vidt jeg kan se receptfri ligesom Bricanyl (Pris SEK 160) tilsyneladende også er. Det tror jeg du har misforstået:) Bricanyl, Pulmicort, Symbicort m.fl. er og bliver receptpligtige. Det er produkter, der skal tages i tæt samråd med lægen. Ofte skal der justeres i dosis over tid og lungefunktion skal kontrolleres jævnligt. Det ville være det samme, som at gøre blodtrykspiller til håndkøbsmedicin:scared: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites