Jump to content
P.Hartmann

Pulsmåler !!

Recommended Posts

Hvordan ved man om ens kone er død???? Man boller som man plejer, men opvasken bliver større og større..... Og nu har man så fået et anvendeligt værktøj til at tjekke den slags engang imellem......:love2: Ja det virker.....Rikke har en puls. Ergo må hun være i live.... Så jeg er glad for hendes puls..... :D

Hej , Nogen der har brugt eller anvender pulsmåler..? Og virker det .....? Har checket en del sider omkring dem / det, men altid delte meninger.. hva er din ? Hilsen Forrest Gump...;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, hvad skal du bruge den til? Hvis du bare skal tjekke om din hvilepuls er syg høj mens du ligger og ser tv, så kan de billigeste godt anbefales. Skal du bruge den ifm sport (f.eks løb), så kan jeg kun sige at det er et sted jeg ikke vil spare :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Med "Polar" pulsure går man aldrig galt i byen. Dem anvender vi på mit studie og data fra dem accepteres i videnskabelige artikler, så du kan godt regne med de virker. Alt afhængig af hvad du skal anvende pulsmålingen kan du vælge mellem forskellige modeller. De billige viser blot pulsen på uret, hvor de dyrere kan overføre pulsdata til din computer, hvilket er at foretrække hvis du skal bruge målingerne til andet end leg. Det kræver så naturligvis du har den nødvendige viden til at tolke pulsdata.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tja, hvad skal du bruge den til? Hvis du bare skal tjekke om din hvilepuls er syg høj mens du ligger og ser tv, så kan de billigeste godt anbefales. Skal du bruge den ifm sport (f.eks løb), så kan jeg kun sige at det er et sted jeg ikke vil spare :)
øhh,,,lad Mig se..Marathon i sep...så klart Jeg skal bruge den til løb...men ville nu bare høre om der var nogen der havde brugt den til der træning,og gerne over en længere periode.. og hvordan få man mest ud af den...?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

et lille hint som de fleste ikke er klar over ift pulsmåling og løb. Under løb stiger pulsen ca. 7 pulsslag i timen. Det gør den blandt andet pga "cardiac drift", hvilket kort sagt skyldes væsketab som medfører mindre blodvolumen. For at opretholde samme minutvolumen er hjertet nød til at øge pulsfrekvensen (ca de 7 slag pr time) da slagvolumen falder ved mindsket blodvolumen. Sagt kort. Hvis man løber på samme pulsfrekvens (aflæst på pulsuret) vil den relative belastning under løbeturen falde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
men ville nu bare høre om der var nogen der havde brugt den til der træning,og gerne over en længere periode.. og hvordan få man mest ud af den...?
Men så er det ikke en pulsmåler du skal have, men en løbecomputer. Jeg har selv løbet med en Garmin Forerunner 305 i lidt over to år, og den er bare fantastisk hvis du løber meget :th2: Polar laver også udmærkede løbecomputere, men deres topmodeller er ikke heeelt oppe på niveau med GF305 (eller den spritnye GF405). 305'eren kan fås til en god pris nu, fordi 405'eren lige er kommet i handel for noget tid siden. 405'erens design er noget bedre end 305'eren, men stadig er 305'eren et superkøb til prisen - og de kan det samme. Begge modeller har GPS indbygget, hvilket er det eneste der duer for en seriøs løber ;) Og jeg lover dig at GPS'en måler nøjagtigt, såvel i by/skov som i åbent terræn. Løber jeg den samme 10 km rute 100 gange, så vil computeren have målt ruten til 10 km +/- 10 meter - hver gang! Altså kan den samme rute variere 20 meter over 10 km, men jeg tager måske heller ikke diverse sving på samme måde hver gang osv. Genialt, men det skal prøves før man finder ud af hvor godt det virker. Desuden lagrer computeren al data mens du løber (1000 ture kan den huske). Der medfølger et program til at smide i PC'en, og så kobler du løbecomputeren til din PC og så overfører programmet automatisk al ny data til din PC, og du kan se alle data med grafer osv. Du kan endvidere koble Googleearth til programmet, og så kan den vise dig dine ruter du har løbet i googleearth. Pulsmåleren er et trådløst bælte du spænder rundt om din brystkasse, og nej den generer ikke, faktisk mærker du ikke du har den på når du løber. Pulsmåleren kodes med en unik kode til din løbecomputer, første gang du sætter batteriet i, således at din computer kun modtager det trådløse signal fra DIN pulsmåler, smart såfremt du deltager i et stort løb hvor flere løbere anvender samme udstyr. Pulsmåleren virker perfekt, jeg har ingen problemer haft endnu med mit udstyr i som sagt to år, og det er godt nok blevet testet over adskillige tusinder af km nu. Batteriet i computeren holder stadig til minimum 10 timers løb, før den skal oplades. Og for to måneder siden skiftede jeg battriet for første gang i pulsmåleren, så det er sgu egentlig imponerende. Nu arbejder jeg ikke for Garmin, eller får noget for at sige det er det bedste, men det er det altså hvis det er det du vil have :) Ellers så tjek Polar ud. Garmin og Polar laver de bedste løbecomputere, hvor Garmin's topmodeller er et stykke foran Polar's ditto.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det mest effektive er vel at tælle slagene i pulsåren i et minut :) eller 15 sek og gange med fire eler 30 sek og gange med to
Ud over det er noget bøvlet, så holder det jo ikke. Jo i steady state hvor pulsen ikke forandrer sig under den målte periode - det værende 15, 30 el 60 sek. Pulsuret giver et øjebliksbillede af hvad pulsen er på det målte tidspunkt, og ikke blot hvad din gennemsnitspuls har været det sidste minut.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

DU skrev Pulsuret giver et øjebliksbillede af hvad pulsen er på det målte tidspunkt Jeg mener at det ikke er et øjebliksbillede, men målt over et tidsinternal (eks 3,5 eller 10 sek) og bregnet derfra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men så er det ikke en pulsmåler du skal have, men en løbecomputer. Jeg har selv løbet med en Garmin Forerunner 305 i lidt over to år, og den er bare fantastisk hvis du løber meget :th2: Polar laver også udmærkede løbecomputere, men deres topmodeller er ikke heeelt oppe på niveau med GF305 (eller den spritnye GF405). 305'eren kan fås til en god pris nu, fordi 405'eren lige er kommet i handel for noget tid siden. 405'erens design er noget bedre end 305'eren, men stadig er 305'eren et superkøb til prisen - og de kan det samme. Begge modeller har GPS indbygget, hvilket er det eneste der duer for en seriøs løber ;) Og jeg lover dig at GPS'en måler nøjagtigt, såvel i by/skov som i åbent terræn. Løber jeg den samme 10 km rute 100 gange, så vil computeren have målt ruten til 10 km +/- 10 meter - hver gang! Altså kan den samme rute variere 20 meter over 10 km, men jeg tager måske heller ikke diverse sving på samme måde hver gang osv. Genialt, men det skal prøves før man finder ud af hvor godt det virker. Desuden lagrer computeren al data mens du løber (1000 ture kan den huske). Der medfølger et program til at smide i PC'en, og så kobler du løbecomputeren til din PC og så overfører programmet automatisk al ny data til din PC, og du kan se alle data med grafer osv. Du kan endvidere koble Googleearth til programmet, og så kan den vise dig dine ruter du har løbet i googleearth. Pulsmåleren er et trådløst bælte du spænder rundt om din brystkasse, og nej den generer ikke, faktisk mærker du ikke du har den på når du løber. Pulsmåleren kodes med en unik kode til din løbecomputer, første gang du sætter batteriet i, således at din computer kun modtager det trådløse signal fra DIN pulsmåler, smart såfremt du deltager i et stort løb hvor flere løbere anvender samme udstyr. Pulsmåleren virker perfekt, jeg har ingen problemer haft endnu med mit udstyr i som sagt to år, og det er godt nok blevet testet over adskillige tusinder af km nu. Batteriet i computeren holder stadig til minimum 10 timers løb, før den skal oplades. Og for to måneder siden skiftede jeg battriet for første gang i pulsmåleren, så det er sgu egentlig imponerende. Nu arbejder jeg ikke for Garmin, eller får noget for at sige det er det bedste, men det er det altså hvis det er det du vil have :) Ellers så tjek Polar ud. Garmin og Polar laver de bedste løbecomputere, hvor Garmin's topmodeller er et stykke foran Polar's ditto.
takker toft,, :th2: ,det var sku noget Jeg kunne bruge,, den bliver bestilt senere over nettet.... måske vi ses i sep..... .-) så kan jeg jo overlade den tråd til alt det crap!! om der skal ganges med 15-60 elller va i nu finder ud af....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DU skrev Pulsuret giver et øjebliksbillede af hvad pulsen er på det målte tidspunkt Jeg mener at det ikke er et øjebliksbillede, men målt over et tidsinternal (eks 3,5 eller 10 sek) og bregnet derfra.
Crapper lige lidt videre :) taget fra polars www: /// R-R intervaller / online pulsmåling Måler den præcise tid mellem de enkelte hjerteslag. /// Herved får man jo pulsfrekvensen ved blot to pulsslag. Ved så ikke hvortit uret opdaterer pulsen på skærmen, men det kan i hvert fald aflæses på computeren (excel, ect)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se hvad du mener Men er jo stadigvæk målt over et tidsinternal (fra et pulsslag til det næste) og estimeret til et minut. Hvad skal man bruge alle de pulsdata til (60-140 pulsmålinger per minut) ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
takker toft' date=', :th2: ,det var sku noget Jeg kunne bruge,, den bliver bestilt senere over nettet....[/quote']Godt valg, den bliver du glad for z043.gif Det er på alle måder noget helt andet at løbe med en GPS løbecomputer, frem for bare det at løbe (i hvert fald når man træner seriøst). Du vil hurtigt opdage hvad jeg mener, når din nye makker ankommer med posten :) Ja det håber jeg' date=' hvis mine stænger ellers snart tager sig sammen og forbliver fri for skader [img']http://www.langkawi.dk/smileys/l25.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fede ved Gamins Forerunner serie er, at man kan downloade ruter fra andre personer, som har lagt dem på nettet. Dvs. hvis man en dag befinder sig i et andet land og har lyst til en løbetur, så kan man jo gå på nettet og downloade ruten. Den skulle også være ganske glimrende til brug for cykling. Har endnu ikke købt en Forerunner, endnu, bruger stadig mit gamle Polar pulsur lidt endnu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den skulle også være ganske glimrende til brug for cykling. Har endnu ikke købt en Forerunner' date=' endnu, bruger stadig mit gamle Polar pulsur lidt endnu.[/quote']Ja, hvis man vil kan man købe denne lille extra fætter her https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=1266 til 60$, og montere den på cyklen, så har man en perfekt cykelcomputer også. Og det er nu meget smart hvis man træner både cykling og løb i samme pas (trialthleter f.eks) :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites