Jump to content
Markowitch

Udvikling af boligpriser i tal

Recommended Posts

Jeg fandt et ret interessant talmateriale fra Nykredit. Hvert kvartal udgiver de boligbyrden for en familie med to børn, der skal ind på markedet som førstegangskøbere. http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/privat/informationsside/raadgivning/boligindeks.xml Det er nogle "interessante" tal, da de belyser situationen for boligmarkedets nederste led i fødekæden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tallene er jo lidt bag ud, men kig evt også her: Euroinvestor www.maklarstatistik.se www.globalpropertyguide.com Personligt tror jeg at Malmös boligmarkedet er lidt mere immun overfor den nedtur de vestlige lande ser i boligpriserne i øjeblikket. Malmö har højere befolkningstilvækst end mange andre europæiske byer. Priserne er ikke steget helt så meget som foreksempel København og Sveriges økonomi har det bedre end Danmarks. Dog kan Malmös priser godt falde lidt i de kommende år, tror alligevel at de hurtigt vil stige igen, specielt pga indvandringen, befolkningssammensætningen og den positive svenske økonomi. København får nogle stygge hul pt, og det vil nok fortsætte i nogle år. Men hvis man køber med fastforrentede lån, vil den høje inflation i de fleste tilfælde gøre at det vil være en god investering på lang sigt, selv hvis priserne falder i 5-10 år for derefter at stige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor får du dog de idéer om at Sveriges økonomi er bedre end den danske????

Tallene er jo lidt bag ud, men kig evt også her: Euroinvestor www.maklarstatistik.se www.globalpropertyguide.com Personligt tror jeg at Malmös boligmarkedet er lidt mere immun overfor den nedtur de vestlige lande ser i boligpriserne i øjeblikket. Malmö har højere befolkningstilvækst end mange andre europæiske byer. Priserne er ikke steget helt så meget som foreksempel København og Sveriges økonomi har det bedre end Danmarks. Dog kan Malmös priser godt falde lidt i de kommende år, dog tror jeg hurtgit de kommer op igen, specielt pga indvandringen, befolkningssammensætningen og den positive svenske økonomi. København får nogle stygge hul pt, og det vil nok fortsætte i nogle år. Men hvis man køber med fastforrentede lån, vil den høje inflation i de fleste tilfælde gøre at det vil være en god investering på lang sigt, selv hvis priserne falder i 5-10 år for derefter at stige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mit indtryk at Sveriges arbejdsløshed er faldet markant og væksten er for opadgående de seneste år. Jeg må indrømmme at jeg pt ingen tal har som underbygger dette, så det kan være at jeg tager fejl.. DKs økonomi er måske i højere gear end SEs i 2006 og 2007, men jeg tror det har vendt nu.. DKs vækst er på vej ned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt nok er Sveriges arbejdsløshed faldet mere end den danske de sidste par år. Men det hænger mest sammen med at den danske allerede var så lav at det stort set er umuligt at få den længere ned. De seneste danske arbejdsløshedtal er ikke set så lave siden før oliekrisen i 70'erne. Dansk økonomi står på fuld damp lige p.t. Der har været snak om at Danmarks økonomi skal til at bevæge sig ned i et lavere gear pga. boligprisernes fald, subprime-krise, dollarfald osv. Men hver gang økonomerne har været ude og sige at nu er der tegn på at det går nedaf bliver det modsagt af de faktiske arbejdsløshedstal som bliver lavere og lavere. Og så gavner stigende oliepriser jo Danmark som olieeksporterende land, mens et land som sverige bliver hæmmet af dem. Så jeg vil ikke kalde den svenske økonomi for bedre end den danske - snarere tværtimod. Men den svenske har måske fortsat mulighed for at forbedre sig - det er nærrmest fysisk umuligt for den danske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder fornuftigt Bananas. Det jeg tænkte på da jeg skrev at "Sveriges økonomi er bedre end den danske" var netop det forhold at Sveriges økonomi har potentiale for forbedring og er på vej op i gear. Det var en forkert fomulering jeg brugte, beklager..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er netop det at der er potentiale i den svenske økonomi for vækst, et klart indicium om at den er svagere end den danske der kører tæt på 100% af kapaciteten..... Det er netop udnyttelsen af potentialet der er afgørende for en stabil økonomi...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hvor danmarks arbejdsløshed er på 1,7%, så er sveriges lige kommet under 6%. Det viser i hvert fald at økonomien er svag med sådan et tal på toppen af en konjuktur. Regner svenskerne engentlig det tal ud på en anden måde end DK?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke smide et link til den graf og hvor du har det fra???

Når jeg kigger på tallene fra Ørestad for arbejdsløshed' date=' er Sveriges og Danmarks arbejdsløshed stort set ens. Se grafen.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Statistik er taknemmelig :surprise: Det er jo rigtigt at arbejdsløsheden ser ud til at være større i Sverige når man kigger på de arbejdsløse i forhold til arbejdsstyrken. Kigger man istedet på arbejdsløsheden iforhold til den samlede folkemængde er de mere ensartede i de to lande. Jf. dine henvisninger og mine grafer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For satan Lasse..... Du kan sgu da ikke regne arbejdsløshed ud for de befolkningsgrupper der ikke er med i den arbejdsdygtige alder...... Slap af....... Arbejdsløshedsprocenten skal da regnes ud fra hvor mange der kan arbejde..... Én nyfødt kan da ikke tvinges på arbejdsmarkedet...:lol:

Statistik er taknemmelig :surprise: Det er jo rigtigt at arbejdsløsheden ser ud til at være større i Sverige når man kigger på de arbejdsløse i forhold til arbejdsstyrken. Kigger man istedet på arbejdsløsheden iforhold til den samlede folkemængde er de mere ensartede i de to lande. Jf. dine henvisninger og mine grafer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
For satan Lasse..... Du kan sgu da ikke regne arbejdsløshed ud for de befolkningsgrupper der ikke er med i den arbejdsdygtige alder...... Slap af....... Arbejdsløshedsprocenten skal da regnes ud fra hvor mange der kan arbejde..... Én nyfødt kan da ikke tvinges på arbejdsmarkedet...:lol:
Korrekt, nu var det bare de tal som Ørestat-databanken spyttede ud. Tallet er ikke stringent arbejdsløsheden, men det er stadig et godt mål for hvor mange som arbejder i det pågældende land i forhold til den samlede befolkning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites