Jump to content
DarkAdMiN

Ansøge om svensk medborgerskab (statsborger)

Recommended Posts

Hej Jeg skal ansøge om svensk medborgerskab (statsborgerskab) Jeg har/er pt. dansk statsborger... Jeg har boet i Sverige over 2 år og vil skifte over til svensk... (minimum er 2år mig bekendt, selvom de skriver 5år i blanketten) :rolleye: Jeg har udfyldt denne blanket: http://www.migrationsverket.se/blanketter/medborgarskap/mbl_306031_sv.pdf Jeg vil gerne vide om jeg skal henvende mig til migrationsverket elller länstyrelsen... ? hvad skal jeg evt medbringe? gider ikke gå forgæves og kan ikke komme i kontakt med länstyrelsen eller migrationsverket... 1. Udfyld blanketten - medbring 475 SEK og billede ?? 2. Aflevere blanketten hos länstyrelsen eller migrationsverket Mangler jeg noget relevant? Skal den danske pas afleveres? Nogen som har prøvet dette tidligere og kan give en hånd? På forhånd tak :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nogen som har prøvet dette tidligere og kan give en hånd? På forhånd tak :th2:
Tror det faktisk ikke. Kan ikke huske i min tid herinde om nogen der har søgt. Nok mest fordi der ingen fordele eller tungt vejende grunde til at gøre det hvis man har DK statsborger skab. Må man spørge hvorfor du vælger at skifte?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har boet i Sverige over 2 år og vil skifte over til svensk... (minimum er 2år mig bekendt' date=' [b']selvom de skriver 5år i blanketten) :rolleye:
Er du sikker på, det er den rigtige blanket? Der er to forskellige procedurer, "anmälan" og "ansökan", hvor den første er enklere (og billigere). Måske skal man ansøge for at bruge den toårsregel, der gælder for nordiske statsborgere. Jeg kan da godt forstå, du vil være svensk statsborger: Hvis man vågner en morgen og opdager, at man er blevet forvandlet til en svensker, så er det bare med at komme afsted til länsstyrelsen. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tror det faktisk ikke. Kan ikke huske i min tid herinde om nogen der har søgt. Nok mest fordi der ingen fordele eller tungt vejende grunde til at gøre det hvis man har DK statsborger skab. Må man spørge hvorfor du vælger at skifte?
Der er egentlig ikke nogen særlige grund.... :D Danmark er jo i fuld færd med at begrænse alt hvad der kan tænkes... Det gælder såsom familiesammenføring osv.. og så endelig retten at afhente en pakke på posthuset uden din nabo som vidne :rolleye: Svenskerne er mildere, og hvis man så beslutter sig at bosidde sig i Sverige så er jo oplagt at have svensk fremfor dansk...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Svenskerne er mildere' date=' og hvis man så beslutter sig at bosidde sig i Sverige så er jo oplagt at have svensk fremfor dansk...[/quote'] Kan forstå det hvis du var Thai, filipiner eller noget i den dur. Men det er jo en smagssag og det skal jeg ikke blande mig i. Var bare nysgerrig om hvorfor. Måske du havde fundet et guldkorn? :D Pøj pøj med det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er du sikker på' date=' det er den rigtige blanket? Der er to forskellige procedurer, "anmälan" og "ansökan", hvor den første er enklere (og billigere). Måske skal man [i']ansøge for at bruge den toårsregel, der gælder for nordiske statsborgere. Jeg kan da godt forstå, du vil være svensk statsborger: Hvis man vågner en morgen og opdager, at man er blevet forvandlet til en svensker, så er det bare med at komme afsted til länsstyrelsen. :)
Er godt nok forvirret nu. Den toårs-regel, hvor i alverden gælder den? Kan ikke læse andet end 5år her: http://www.migrationsverket.se/swedish/medborg/medborg.html
Kan forstå det hvis du var Thai, filipiner eller noget i den dur. Men det er jo en smagssag og det skal jeg ikke blande mig i. Var bare nysgerrig om hvorfor. Måske du havde fundet et guldkorn? :D Pøj pøj med det.
hehe :love2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De skriver: Regler för nordbor Som medborgare i ett nordiskt land kan du bli svensk medborgare antingen genom en anmälan som lämnas in till länsstyrelsen eller en ansökan om naturalisation som lämnas in till Migrationsverket i Norrköping. Anmälan om svenskt medborgarskap för nordbor Om du är medborgare i Danmark, Finland, Island eller Norge kan du bli svensk medborgare genom att göra en anmälan. Följande förutsättningar måste vara uppfyllda: Du ska ha fått ditt danska, finländska, isländska eller norska medborgarskap på annat sätt än genom ansökan (naturalisation). Du ska ha fyllt 18 år. Du ska ha bott i Sverige i fem år. Du får inte vara dömd till fängelse eller annan frihetsberövande påföljd under de här fem åren. Bli svensk medborgare genom ansökan (naturalisation) Med naturalisation menas att en person blir svensk medborgare genom att ansöka om svenskt medborgarskap. Om du vill bli svensk medborgare genom ansökan måste du uppfylla följande villkor: Du måste kunna styrka din identitet (identitetskravet). Du måste ha fyllt 18 år (åldersvillkoret). Du ska ha permanent uppehållstillstånd eller – om du är EES-medborgare – permanent uppehållsrätt i Sverige. Kravet på permanent uppehållstillstånd/uppehållsrätt gäller inte för medborgare i de nordiska länderna. För medborgare i andra länder inom EES likställs ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för minst fem år med permanent uppehållrätt. Du ska ha varit bosatt i Sverige i fem år eller fyra år om du är statslös eller har beviljats uppehållstillstånd som flykting enligt utlänningslagens 4 kap 1§ eller motsvarande paragrafer i den gamla utlänningslagen. (Det räcker alltså inte med att du valts ut inom ramen för flyktingkvoten.) Om du är dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare räcker det med två år (hemvistvillkoret). Du måste ha skött dig bra i Sverige (skötsamhetskravet).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemt nok, hvis du venter i 5 år er det en anmälan til Länsstyrelsen som skal udfyldes. Hvis du allerede vil blive svensker efter 2 år er det en ansökan som skal göres til Migrationsverket og så koster det mere, mener det er 1500 SEK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

lyder som om at hvis man har været her i 5 år, så har man KRAV på medborgerskap, og hvis man har været her i 2, så har man ret til at ansøge om medborgerskap, men det kan afvises af lidt af hvert?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig prøvet noget værre end idag... 1. Kørte til SKATTEVERKET for at få mit personbevis (ikke det standarde bevis men speciel for "ansøgning for medborgerskab) 2. Kørte direkte til migrationsverket, de åbnede kl 12 men jeg var der på forhånd... sammen med 80 andre... :confused: Dørene åbnede og folk gik amok som om der var gratis statsborgerskab til de første 100 Der blev skubbet og råbt... og endelig fik jeg stukket armen ned til maskinen for at trække et nummer... Hurra... dog fik jeg 38... dvs 37 før mig... Kl bliver 15:15 (3 timer efter) er vi er oppe på 18 :eek: har aldrig ventet så længe og samme tid gå forgæves... Jeg fik at vide fra informationen at jeg evt kunne sende ansøgningen til Norrekøping pr. brev... Fint... dog skulle der lige indbetales de 1500 sek og huske at vedlægge kvittering for betaling... efter at have kørt rundt som en galning finder man en KASSASERVICE IN MY *** ... betaler lortet og så skal man finde et posthus da jeg selvfølgelig ikke vil sende mit pas og andre vigtige dokumenter uden "anbefaling/registreret" Det eneste positive var at jeg i mellem tiden tog til linhamn postcenter og fik udleveret mit svenske kørekort uden "godkendt" id... Jeg skulle bare oplyse mine 4 sidste numre... Jeg gider ikke at tage til linhamn igen så sender lortet fra københavn da jeg dagligt pendler og kender alle steder med posthuse... Lortesystem i Sverige hvad angår indbetalinger og afsendelse af post... og det skide gebyr de tager.. Puhaa... :fight: ... ellers er Sverige vidunderlig... :love2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vägverket ??? Mener du ikke skatteverket ? Har aldrig hørt man kunne få et person bevis hos vägverket :D I så fald vil jeg bestille mine næste kontrolmærker hos skatterverket :D
Hehe... det gik for stærkt... i forbindelse med noget bilkøb fik jeg blandet vägverket og skatteverket sammen :flov:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ved det er en gammel tråd, men lykkedes det at blive svensk statsborger efter 2 år? Og hvad "mister" man ved at skifte? Er det korrekt at man får pension for de antal år man har arbejdet i Danmark selvom man er svensk statsborger, eller hvordan fungerer pension hvis man skifter statsborgerskab? Er der andre ting man skal have med i overvejelserne inden man skifter?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ved det er en gammel tråd, men lykkedes det at blive svensk statsborger efter 2 år? Og hvad "mister" man ved at skifte? Er det korrekt at man får pension for de antal år man har arbejdet i Danmark selvom man er svensk statsborger, eller hvordan fungerer pension hvis man skifter statsborgerskab? Er der andre ting man skal have med i overvejelserne inden man skifter?
Når dine børn bliver voksne og har lyst til at læse i KBH, så kan de IKKE få SU med svensk pas :-)) Når SEK snart bliver lige med DKK, så skal vi alle sammen tilbage til DK....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites