Jump to content
jolin

Lidt råd til køb af andelsbolig i SE søges

Recommended Posts

Hej Jeg er ny på forumet. :new: Jeg overvejer kraftigt at flytte til Malmø inden ret længe. Jeg er super træt af at bo i en lejelejlighed på 43 m2 i en ghetto på Amager til små 4000 kr om md. Jeg havde overvejet at vente 1 - 1½ års tid indtil jeg er færdig med at studere, men jeg frygter at priserne er steget for meget til den tid. Jeg havde derfor kontaktet min bank (Amagerbanken) for at høre dem om mulighederne for at låne penge til en Bostadsrät i Malmø. Amagerbanken gav mig en kort og klar besked. De kunne ikke finanserie nogen boliger i Sverige da de ikke kunne tage pant i lejligheden. Jeg gætter så på at det er fordi de ikke har noget forretning i sverige, for man kan da godt låne i Danske Bank, og Nordea right? Jeg vil helst gerne låne pengene i DK, da jeg tror det er nemmest og jeg er stadig studerende, og derfor skal have lånet afdragsfrit de første år. En andelsboligkredit syntes jeg er glimrende til det formål. Men er det korrekt at de to førnævnte banker yder lån til Boliger i SE? For så må jeg jo bare sige bye bye til Amagerbanken, selv om jeg har været ret glad for dem igennem årene. /Jógvan

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fordi de ikke kender en skid til tingene..... De kan godt tage pant i en andelslejl i Sverige.....Intet problem. Kender indtil flere med lån i dk og pant i lejl. herovre..... Så for ikke at virke uvidende og dum, så fejer de dig af på den måde....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er fordi de ikke kender en skid til tingene..... De kan godt tage pant i en andelslejl i Sverige.....Intet problem. Kender indtil flere med lån i dk og pant i lejl. herovre..... Så for ikke at virke uvidende og dum, så fejer de dig af på den måde....
Det lyder jo umiddelbart godt. Min rådgiver i banken er vist en bankelev. De plejer at pudse bankelever på os unge kunder, hehe. Da jeg spurgte ham via mail, går jeg ud fra at han lige har forhørt sig hos sin 'chef' inden han svarede mig. Men som du siger kan det jo være at de stadig ikke ved en skid om det. Men med al respekt for dit svar, som jeg i øverigt sætter stor pris på. Er du HELT sikker? Som nævnt er min egen teori at nogle danske banker kan tage pant i en bolig i SE, fordi de rent faktisk også opererer i Sverige. Det er bare fordi jeg gerne vil være ret sikker i min sag, inden jeg vender tilbage til banken og slår hånden i bordet. /Jógvan

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men med al respekt for dit svar, som jeg i øverigt sætter stor pris på. Er du HELT sikker? Som nævnt er min egen teori at nogle danske banker kan tage pant i en bolig i SE, fordi de rent faktisk også opererer i Sverige. Det er bare fordi jeg gerne vil være ret sikker i min sag, inden jeg vender tilbage til banken og slår hånden i bordet. /Jógvan
Nordea DK har pant i min bolig i Sverige og jeg ved at det samme kan lade sig gøre i Danske Bank DK. Så ja det er HELT sikkert at i hvertfald de to kan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Overspil nu ikke din hånd over for den dunlæbede bankelev, Jógvan, for det kan jo være lidt med, hvordan man definerer f.eks. et pantebrev og "hvad man kan", kan jo også betyde, hvad man kan inden for bankens regler. Men lån dog pengene i Sverige - det er meget billigere. De boliglån, man får i en svensk bank, svarer til de danske realkreditlån - altså på den måde, at det er de billige lån for folk med fast ejendom - eller en slags fast ejendom i forma af en brugsret til en lejlighed - og god økonomi. Et boliglån i en bank i Danmark er jo som udgangspunkt en slags sub prime-lån, og noget dyrere. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan være at Amagerbanken har valgt ikke at låne ud til lejligheder i SE, det har du selvfølgelig ret i. Med hensyn til at låne i SE. Kan man trække svenske renter fra i skat hvis man betaler skat i DK?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det kan være at Amagerbanken har valgt ikke at låne ud til lejligheder i SE, det har du selvfølgelig ret i. Med hensyn til at låne i SE. Kan man trække svenske renter fra i skat hvis man betaler skat i DK?
Det kan man sagtens gøre :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, ingen problemer i det. Det er så nemt som pen og papir. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ja... Nu skal vi heller ikke glemme at for overhovedet at kunne låne en krone i SE skal man have 10 % i udbetaling. Og dem kan du selvfølgelig bare låne i Dk. Med mindre du selvfølgelig har de 10 % på bankbogen eller de gamle kan låne dig dem... :) Men kan du ikke det, ender du med at have 3 lån ialt. 1 dansk og 2 svenske. Og det er der mange som har herover så vidt jeg har forstået. Jeg har en kollega som har lånt 100 % i SE, så det kan lade sig gøre. Men jeg tror ikke du skal satse på det i første omgang. Vi har også lånt hele baduljen hos Nordea i DK. Og det var nu ikke så slemt i starten, men efter renten er steget er vi oppe og snakke 5-6 % på det store lån og 9 % på det lille lån. :scared: Så det begynder at kunne mærkes... Det er også godt lige at have i baghovedet!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja ja... Nu skal vi heller ikke glemme at for overhovedet at kunne låne en krone i SE skal man have 10 % i udbetaling.
Hos SBAB skal man kun komme med 5%. Dog kræves se personnr

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht lån i SE Det er rigtigt at man skal lægge ud med 10% i depositum og have at låneløfte fra banken inden køb kan komme på tale. Lån i SE kan være lidt besværlige, medmindre: - du har fast job - god løn - eller garanti fra anden person i SE som også har konto (eller flere konti) i samme bank

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites