Jump to content
Thomas

Røgning?

Recommended Posts

Jeg tror næppe jeg har mere erfaring end dig på weberen.... :) Men jeg har da prøvet lidt efterhånden. Og har da en svigerfamilie som røger alt deres fisk selv. Du er da selv bruger af weber/Grillguru. Har de ikke svar på dine spørgsmål? Hvad har du da brug for at vide?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Far Min Far har bygget en mega ovn hjemme i sin have. Han bor i Dragör, så har du vejen fordi deler han sikkert gerne erfaringer.

Jeg tror næppe jeg har mere erfaring end dig på weberen.... :) Men jeg har da prøvet lidt efterhånden. Og har da en svigerfamilie som røger alt deres fisk selv. Du er da selv bruger af weber/Grillguru. Har de ikke svar på dine spørgsmål? Hvad har du da brug for at vide?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Øhh kender vi hinanden:confused: Ja jeg bruger weberguru meget´, men det er ikke det samme som at få det vist..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min Far har bygget en mega ovn hjemme i sin have. Han bor i Dragör' date=' så har du vejen fordi deler han sikkert gerne erfaringer.[/quote'] Det lyder interesant, arbejder selv på amager. Såe r han frisk på at lære lidt fra sig, kommer vejen da helt sikkert forbi:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har snakket med dig en enkelt gang til Brians 30 års fødselsdag.... Skal du varm eller kold røge?
Nu er det for varmt udenfor til koldrøgning, så det bliver varmrøgning. Hvilket også skulle være det mindst tidskrævende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Varmrøgning er let. Det gør jeg ofte... Hvad har du af træ/flis/Hickory?
Jeg har det hele, inkl. rygeovn:D Men at ryge med træflis og alt det hejs du køber i bauhaus og lign. er ikke helt det samme som at ryge rigtigt med røgsmuld. Det kan alle finde ud af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er forskellen på almindelig træflis og dit specielle rygeflis? Er det det som nogen lægger ud på en plade og tænder ild til? og lader det ryge sådan? Jeg kan ikke lige se hvad problemet er med de to slags flis, da du ikke ryger særlig lang tid alligevel når det er varmrøgning. Men jeg har da set en del hjemmesider hvor de viser hvordan man præcis gør. Eller så er grillguru nu ikke så tosset. Selvom søgefunktionen ikke er helt optimal.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad er forskellen på almindelig træflis og dit specielle rygeflis? Er det det som nogen lægger ud på en plade og tænder ild til? og lader det ryge sådan? Jeg kan ikke lige se hvad problemet er med de to slags flis, da du ikke ryger særlig lang tid alligevel når det er varmrøgning. Men jeg har da set en del hjemmesider hvor de viser hvordan man præcis gør. Eller så er grillguru nu ikke så tosset. Selvom søgefunktionen ikke er helt optimal.
Nej men det er ligeså meget saltningen og smagssætningen, jeg kan da godt læse mig til det hele, og har da også stort set læst alt om emnet inde på grillguru. Men der er nu ikke noget bedre end at lære det fra en der kan det:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
??? Jeg koldrøg da et stykke and igår' date=' det gik da fint.[/quote'] Det gjorde du sikkert palle:th2: Koldrøgning af and er vist en and, og så tager koldrøgning ikke under 24 timer, inkl. saltning. Og så skal temperaturen i grillen ikke overstige 20 grader.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det gjorde du sikkert palle:th2: Koldrøgning af and er vist en and, og så tager koldrøgning ikke under 24 timer, inkl. saltning. Og så skal temperaturen i grillen ikke overstige 20 grader.
Ja, det kommer da så sandelig an på hvor meget du vil ha' det røget.... Og, de 20 grader passer da nok meget godt. Så jo.. det gjorde jeg... Hr. grillrøgningsekspert

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, det kommer da så sandelig an på hvor meget du vil ha' det røget.... Og, de 20 grader passer da nok meget godt. Så jo.. det gjorde jeg... Hr. grillrøgningsekspert
Håber du så havde stegt det inden, rå and er vist ikke så godt:p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Håber du så havde stegt det inden' date=' rå and er vist ikke så godt:p[/quote'] Man kan også grille det, ikk ? ;) Ved røgning skelnes mellem fire røgemetoder, hvor røgen har forskellig temperatur: Koldrøgning (15-25°C), halvvarm røg (25-45°C), varmrøgning (45-80°C) og ålerøgning (65-75°C). Resultatet af røgningen afhænger også af fugtighed, røgtæthed og lufthastighed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan også grille det, ikk ? ;) Ved røgning skelnes mellem fire røgemetoder, hvor røgen har forskellig temperatur: Koldrøgning (15-25°C), halvvarm røg (25-45°C), varmrøgning (45-80°C) og ålerøgning (65-75°C). Resultatet af røgningen afhænger også af fugtighed, røgtæthed og lufthastighed.
Stegt/grillet same same, håber det var godt, altid lækkert med et mørt stykke andebryst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre Thomas. Der kan jeg ikke være behjælpelig når vi er ude i saltning mm. Jeg røger bare almindeligt som mange andre hvor man ryger de første 15-30 min. og griller det for resten. Jeg er ikke så avanceret endnu. Men hvorfor ikke bare gå i gang nu hvor du har læst det hele.... Det er jo bare at prøve. Man lærer jo kun af sine fejl. Og derved bliver man mester.... :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites