Jump to content
Toft

Slut med udbetaling af 10.000 SEK i miljöbilspremie!!

Recommended Posts

Har netop til min store overraskelse set, at VV ikke har flere penge i kassen til at udbetale miljöbilspremier til folk, som har købt en miljöbil :eek: Og her står jeg med en lille lortepotte af en miljöbil, og har udsigt til en premie på 10.000 SEK om 5 ugers tid!!! l30.gif Så kan Riksdagen godt få fingeren ud og bevilge de extra millioner der!! Fordi folk køber miljöbiler som aldrig før, og ordningen åbenbart blev en større succes end forventet, så skal premien kraftedeme stadig bare falde prompte - selv om det koster flere penge til premier. Alt andet er da en SKANDALE!! http://www.vv.se/templates/NewsPage____24903.aspx http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/familjeekonomi/artikel_494989.e24 a1378.gif

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Eftersom jeg selv har funderet på at investere i en miljøbil kan jeg godt forstå dig. Det er%¤#%%#%¤#% kraftstejlemig en gang ¤#"%¤# at stoppe den ordning. Både for "folket" og for miljøet!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da forhåbentlig sådan at dem der har købt bil indtil nu får pengene? De har vel ikke bare vendt til blinde øje til at puljen var brugt allerede for 6 måneder siden (da der 6 måneder fra køb til udbetaling) Det er i hvert fald alt for utroværdigt at stoppe et tilskud med tilbagevirkende kraft!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er da forhåbentlig sådan at dem der har købt bil indtil nu får pengene?
Måske, måske ikke. Der er ikke flere penge i kassen til videre udbetalinger, så der bliver pt ikke udbetalt flere miljöbilspremier.
De har vel ikke bare vendt til blinde øje til at puljen var brugt allerede for 6 måneder siden (da der 6 måneder fra køb til udbetaling) Det er i hvert fald alt for utroværdigt at stoppe et tilskud med tilbagevirkende kraft!!
Så vidt jeg har forstået det, Så må Riksdagen finde en pose penge et sted, så udbetalingerne kan fortsætte til de folk der HAR købt miljöbil på de vilkår (10.000 SEK bonus efter 6 mdr ejerskab). Så der er vel egentlig tre muligheder: 1) Der er ikke flere penge, og der kommer heller ikke flere. 2) Riksdagen finder en pose penge, så os der HAR købt en bil kan få vores penge efter 6 mdr ejerskab, som vi er blevet lovet sort på hvidt af staten. 3) Riksdagen finder en stor pose penge, og alle der enten HAR købt eller køber en miljöbil i nærmeste fremtid, de får stadig bonussen udbetalt efter 6 mdr ejerskab - indtil ordningen laves om permanent! Nr. 1 tror jeg ikke på, Riksdagen MÅ og SKAL finde de penge til folk som har købt miljöbil på disse vilkår! Men jeg synes det er bekymrende at VV og Riksdagen ikke har været på forkant med situationen, og allerede nu HAR fundet pengene et sted, i stedet for de bare stopper udbetalingerne fordi kassen er tom!! Altså de har jo et tal på samtlige solgte miljöbiler i Sverige, så hvor svært er det at gange det antal med 10.000 og se om der er nok penge i puljen, eller om man evt skal tilføre puljen flere penge :confused:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

det med at pengene pludslig slipper op hos vv er set før. For vel ca. 1år siden lavede de skrotte kampange, hvor man kunne få x antal kr for at skrotte sin bil som var fra før 89 mener jeg det var. Det varede kun 1mnd ca. så var pengne væk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
det med at pengene pludslig slipper op hos vv er set før. For vel ca. 1år siden lavede de skrotte kampange, hvor man kunne få x antal kr for at skrotte sin bil som var fra før 89 mener jeg det var. Det varede kun 1mnd ca. så var pengne væk.
Ja det er vel sket før. Forskellen er bare, at skrotpremien var et tilbud, hvor du kunne få til en middag med konen mod at aflevere dit lig, som ellers stort set var 0 kr værd - fair nok! Med miljöbilspremien har folk indgået en aftale med staten/VV, og fået tilsendt brev hjem om hvor der står at man er berettiget til 10.000 SEK, som tak fordi man har valgt at købe en miljöbil. Folk som mig har kalkuleret med denne bonus, da vi i sin tid valgte at smide et 6 cifret beløb på en miljöbil. Så skal de ikke fem måneder senere komme og sige at vores papir ikke er det værd det er skrevet på, pga for stor succes med salg af miljöbiler. Et tilbud er et tilbud, så længe det nu må gælde. En aftale er en aftale, som begge parter forpligter sig til. I hvert fald i min verden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

jeg går da ud fra det gælder for dem som har købt inden ordningen stoppede eller for dem som har lavet noget slutseddel/kontrakt på købet. Man kan da ikke pludslig lave det om. Virker lidt fusket De kan da se i god tid at bunken af penge bliver mindre og mindre, så må de melde ud i god tid ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Toft, du står til at skulle have pengene lidt før vi skal, da vi købte i feb., så det bliver spændende at se hvad de gør med dine penge. Har også svært ved at se at de ikke udbetaler til os der har købt, men bare ikke tilbyder det længere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis i har den aftale på sort og hvidt, og VV/riksdagen ikke har taget forhold med retning af manglende penge mv., så er det da bare at pudse en advokat på staten. Det er almen aftalelov der brydes, men jeg ved self. ikke om den er forskellige fra den danske i de basale punkter omkring to parters gensidig bebyrdende aftaler. Der er sikker en eller flere advokater som lever for at tage sager mod staten, som der også er i DK hehe.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vägverket: "Miljöbilspengarna är slut" Björn Bergman - 2008-05-30 13:08 Statens pengar till miljöbilspremien på 10.000 kronor per bil har tagit slut. Vägverket kan inte längre göra några utbetalningar. Beslut om mera pengar ska fattas av riksdagen den 16 juni, och "så snart som möjligt" ska Vägverket få kredit för att kunna fortsätta betala ut premien. På Vägverkets webbplats kan man läsa följande: "Information om utbetalning av miljöbilspremie För att finansiera utbetalningar av miljöbilspremier beslutade riksdagen om ett anslag på 100 miljoner kronor för 2008. Eftersom intresset för miljöbilar är så stort, har årets anslag tagit slut. Detta innebär att vi på Vägverket för tillfället inte kan göra några utbetalningar. Regeringen har i tilläggsbudgeten för 2008 föreslagit till Riksdagen att skjuta till ytterligare 240 miljoner kronor för utbetalningar av miljöbilspremien. Riksdagen kommer att fatta beslut om tilläggsbudgeten i början av juni. Emellertid fattar regeringen inom kort beslut om att tilldela Vägverket en höjd anslagskredit med syftet att så snabbt som möjligt återuppta utbetalningarna av miljöbilspremien. De fordonsägare som inom den närmaste tiden blir aktuella för prövning av miljöbilspremie kommer att få information om utbetalningsstoppet via ett informationsbrev." Detta brev har kommit till en av våra läsare, och i det står att beslutet om nya pengar ska tas av riksdagen den 16 juni. Ovenstående er sakset direkte fra www.automotorsport.se :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Gakgak Blot en sidebemærkning, men altså at præmiere folk med 10.000 kroner for at købe en bil, er for mig at se gakgakgakkeligakgakgak ud fra enhver vurdering. Børnecheck og ældrecheck kan jeg se DET GODE i isoleret set, men BILCHECK? Den svenske regerings begrundelse for at kaste disse guldmønter i grams til bilejere er udsigten til, at vejret i Småland risikerer at blive ligesom vejret i Skåne på grund af global opvarmning. Klimatologisk orättvisa mao, som skal kompenseres med flere biler, så isbjørnene ikke drukner i formiddagsbladene. Idiotien!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kun fået en bestemt sum penge ud fra en eller anden obskur plan - Ingen lånemuligheder - ingen økonomistyring med løbende beregninger af det fremtidige likviditetsbehov. Yderligere tilskud skal godkendes af partiapparatet...øh undskyld, Riksdagen. Det ligner jo nogen af de kaotiske tilstande med planøkonomi, som man kunne finde i østlandene før jerntæppets fald. Er Sverige, Cuba og Nord-korea de sidste tilbageværende sovjet-stater med planøkonomi?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om Riksdagen besluttede sig for to uger siden, så må det vel være på sin plads at opdatere tråden her med seneste nyt: Utbetalningar av miljöbilspremier återupptas inom kort. Riksdagen fattade den 18 juni 2008 beslut om ett extra anslag på 240 miljoner till utbetalningar av miljöbilspremier under 2008. Beslutet innebär att Vägverket inom kort kommer att kunna återuppta utbetalningarna av miljöbilspremier. Vägverket stoppade utbetalningarna av miljöbilspremier den 19 maj 2008, eftersom det ursprungliga anslaget på 100 miljoner kronor då hade förbrukats. Utbetalningarna kommer att återupptas så fort som möjligt och i tur och ordning. www.vv.se/templates/NewsPage____25076.aspx z061.gif

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
synes jeg læste at man overvejer at gøre miljøbiler skattefrie. Men lad os nu se.... Hvis det sker vil det sikkert betyde en skatteforøgelse for ikke miljøbiler.
Jeg synes det er mærkeligt, at man ikke kigger lidt på, hvor langt bilerne kører om året for at fastsætte skatten derefter - men og så dog ikke. Det vil jo være roadpricing, som man jo kan skrue på som en skat. Lad os antage, at én person kører 50.000 km i en miljøbil som forurener 100 g/co2 pr. km, betaler 1.000 SEK i vejskat En anden person kører kun 10.000 km i en bil, som forurener 400 g/co2 pr. km men betaler 2.000 SEK i vejskat. Person nummer 2 forurener mindre end person 1 pr. år men betaler mere i vejskat. Jeg er klar over, at ovenstående kun er et tænkt eksempel, ved ens antal km er sagerne naturligvis anderledes. Jeg ved godt, at motivationen skal være, at folk skal købe mere miljørigtige biler, og der synes jeg, at en miljöbilspremie er en god idé kombineret med den vejskatsmodel, som der findes der bla. udregnes ved co2 forbruget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
synes jeg læste at man overvejer at gøre miljøbiler skattefrie. Men lad os nu se.... Hvis det sker vil det sikkert betyde en skatteforøgelse for ikke miljøbiler.
Tror du tænker på det forslag som evt skal afløse miljöbilspremien med tiden. Når det en gang er slut med at udbetale 10.000 sek til folk i miljöbilspremie, så kunne guleroden være at bilen i stedet er fritaget for fordonsskatt de første 4 år. Der er intet vedtaget endnu, det er stadig kun et forslag. Og da mange miljöbiler i forvejen ikke betaler så meget i fordonsskatt, så er det jo sådan lidt bopbop hvor stor den gulerod egentlig vil være. Hvilket også må betyde, at folk der selv har valgt at køre rundt i en stor dyr bil og samtidig har ondt i røven over at andre folk kan spare lidt kroner, i form af et "miljöbilstilskud", ja de har jo så måske i fremtiden ikke helt så ondt i røven, som de åbenbart har idag.... k9.gif

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

i dit eksempel med de 50.000 og 10.000 har de så fået pengene ind i en anden kasse nemlig på brændstoffet. Men for os som tanker diesel er det jo den danske stat som får glæde af det mens vi forurener i sverige (i hvertfald noget af det).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, ja jeg blev sgu godt gal i hovedet da jeg også fik føromtalte besked fra VV..... Så jeg sendte vedhæftede fil som brev til VV, foranlediget af en svinsk rykker vi fik fra Verket i 2007.... Dokumentationen var print fra VV's hjemmeside, plus udskriften om hvornår vi fik bilen. Og som en udskrift fra en Excel fil så det nu ganske proff ud, med fakturenummer, dato og hvem som har lavet fakturaen... Og vupti - pengene kom på en check 12 dage efter... Så kan de lære det, kan de! :tongue2: De er så irriterende, indbetaler vi 2 dage for sent så indbetalingen ikke er BOGFØRT til datoen koster det rykker gebyr... Tommy PS: Filen er selvfølgelig til fri afbenyttelse...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg synes det er mærkeligt, at man ikke kigger lidt på, hvor langt bilerne kører om året for at fastsætte skatten derefter - men og så dog ikke. Det vil jo være roadpricing, som man jo kan skrue på som en skat. Lad os antage, at én person kører 50.000 km i en miljøbil som forurener 100 g/co2 pr. km, betaler 1.000 SEK i vejskat En anden person kører kun 10.000 km i en bil, som forurener 400 g/co2 pr. km men betaler 2.000 SEK i vejskat. Person nummer 2 forurener mindre end person 1 pr. år men betaler mere i vejskat. Jeg er klar over, at ovenstående kun er et tænkt eksempel, ved ens antal km er sagerne naturligvis anderledes. Jeg ved godt, at motivationen skal være, at folk skal købe mere miljørigtige biler, og der synes jeg, at en miljöbilspremie er en god idé kombineret med den vejskatsmodel, som der findes der bla. udregnes ved co2 forbruget.
tjaa.... På sin vis er der jo allerede lagt en ret voldsom ekstraskat på at køre langt. Den er bare inddirekte i og med at den er lagt på bensinen i stedet for direkte på bilerne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

hehe ok. De slipper nemmere end dig. Næste gang du skal betale til vv kan du jo prøve samme metode og se om de kreditere dig :D Faktisk svineri de lægger betalingen den sidste i mnd, lige før folk har fået penge - så de kan pålægge gebyr hvis folk overskrider fristen. Når men en anden sag :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
hehe ok. Faktisk svineri de lægger betalingen den sidste i mnd, lige før folk har fået penge - så de kan pålægge gebyr hvis folk overskrider fristen.
I sverige får de fleste vist løn d. 25, så de ligger den korrekt ifl. den svenske plan, det er os danskere der får løn forsent :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...